Keuze voor inslapen, maar wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Keuze voor inslapen, maar wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:34

Is dit been al eens ingespoten ?
Was er ook nooit voor, maar toen mijn 24 jarige destijds een onbedoelde trap kreeg op haar sprong (werd 2x zo dik) heb ik dit ook laten doen, er was een klein chipje af op dezelfde plaats als bij jouw paaqrd, werkte geweldig ! binnen 3 dagen was het over en been weer geslonken.

Doordat het vocht weg was kon ze ook weer buigen, kosten 80euro, gewoon staand aan huis laten doen. Normaal moest ze dan 3dgn boxrust maar omdat ze ook artrose had heeft ze 3dgn paddock rust gehad.

Duivelsklauw is ook niet goedkoop, en als het niet werkt kun je haar alsnog laten gaan voor de winter.

sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:55

Het is een botwoekering, extra bot dus. Ik ben ermee naar de paardenkliniek geweest waar ook de foto's zijn gemaakt, en de enige optie die er was was operatief het extra bot verwijderen, met grote kans dat het weer terug zou groeien. Omdat ze al vanaf geboorte een krom been heeft hebben wij gekozen dit niet te doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:20

idd, maar gezien de overvulling is er toch een actieve ontsteking aanwezig, en die zou wel kunnen worden aangepakt wat al heel veel verlichting zou geven.

jouw paard, jouw keuze, was maar een idee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:32

Het vocht in haar been is gewrichtsvloeistof. Onschadelijk en geen ontsteking dus. Wel bedankt voor het meedenken :)

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:02

Succes met je keuze voor die lieve Wikke, Shanna.
Zoals je weet hebben wij gewacht tot de dame zelf aangaf dat het niet meer ging. Ook zo'n karakterpaard die koste wat het kost door wou gaan. Maar het gaf mij wel rust te weten dat het goed was zo, het was zeker dat ze er niet meer bovenop zou komen, omdat ze het zelf opgaf.
Maar zoals eerder gezegd: 1 week te vroeg weet het paard niet, 1 dag te laat wel. En daar is zeker wat voor te zeggen. Bij Wikke is het, heel cru gezegd, uitzichtloos. Sterkte met je keuze :(:)

suzan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:53

ik heb mijn pony 6 mei dit jaar in moeten laten slapen, nu wil ik een armband laten maken, van haar haar, weten jullie nog een goede & goedkope site die dat doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:27

Oud topic maar inmiddels zeer relevant. Wat zijn de ervaringen met inslapen op eigen erf? En zijn er dingen waar ik op moet letten? Is het middel pijlijk of pijnloos?

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:40

Tja, dat dieren geld kosten is geen nieuws en als ze slechter worden, kosten ze wat meer. Maar ik heb altijd heel veel plezier gehad van mijn paarden en dan interesseert het me niet zoveel. Ik wil geen afscheid nemen van een paard omdat ik er niet meer mee kan rijden en in plaats daarvan een andere aanschaffen. Dan maar niet rijden, ook dan vind ik hem leuk. Tot nu toe heb ik geen paarden gehad die leden en waren ze eigenlijk in korte tijd "weg". De ene dag vrolijk in de wei, de andere dag niet meer willen eten, niet op willen staan en gewoon duidelijk zelf opgegeven. Dan is het verschrikkelijk om hem in te laten slapen, maar is de beslissing minder moeilijk. Als mensen zoals je vader wel een paard aan willen houden, maar geen maatregelen willen nemen om het hem wat makkelijker te maken, moet hij zich afvragen waarom hij dat paard nog heeft. Ik zou nu gewoon proberen te genieten van het dier en niet steeds over het inslapen nadenken. Als het tijd is, merk je dat echt wel en kun je rationeel beslissen. Zolang je jezelf echt af loopt te vragen wat je er van denken moet, dan zou ik het uitstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:51

Ze loopt inmiddels ook van achteren slecht, dinsdag komt de dierenarts om te kijken of het een onschuldige oorzaak heeft maar ik vrees dat het komt door overbelasting vanwege de botwoekering in dr voorbeen ;)

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:05

Ik ben het eens met Thebiglion. Als je twijfelt, niet in laten slapen. Want zo te lezen heeft je paardje nog plezier in het leven en dan zou ik het zonde vinden om haar niet verder te laten leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:14

Uhm, TS is ondertussen anderhalf jaar verder, BigLion en Iritepiet...

Inslapen op eigen erf heb ik geen ervaring mee, wel met inslapen op verschillende klinieken.
Dat gaat normaalgesproken in 3 stappen: eerst een roesje (tranquilizer), dan een normale narcose zoals ook bij een operatie wordt gegeven, daarbij valt het paard/wordt het onder begeleiding neergelegd. Pas als het paard onder narcose is, wordt de overdosis gegeven. Als het op deze wijze wordt gedaan, is het redelijk stressloos voor het paard.

Als je het op eigen erf wilt laten doen, zoek dan een plek uit waar de Rendac makkelijk bij kan, en regel de Rendac van te voren, zodat ze je paard dezelfde dag op komen halen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:55

Allereerst heel veel sterkte :(:)
Ik heb verschillende paarden (eigen en van pension klanten)in laten slapen op eigen erf. In overleg met de DA is, afhankelijk van het paard, vaak veel mogelijk. Ik heb sommige paarden temidden van de kudde in laten slapen en anderen juist zonder paarden erbij.
Als het kan zou ik rendac regelen voordat ik een datum prikte bij de DA. Dan loop je niet het risico dat je paard een tijdje 'langs de weg' ligt. Het inslapen zelf is altijd rustig en zonder gevechten gebeurt.
Zelf bij een jong gezond paard met een sterk hart. Deze merrie had haar voorbeen gebroken op de weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:45

Bedankt voor je ervaring, ik ben nu aan het wachten op de dierenarts, ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Ze gebruikt in elk geval geen t61, maar extra zwaar narcosemiddel in 2 fases.

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:05

Sterkte

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:09

Allereerst heel veel sterkte.
Ik heb wel ervaring met inslapen op eigen erf. Het omvallen vond ik daarbij het naarste om te zien. Verder ging het bij mijn merrie wel geheel pijnloos. Je zag haar echt ontspannen omdat ze geen pijn meer had. Dat vond ik wel fijn.

De tip van eerst de rendac bellen is wel een goede, dan hoef je niet nog een paar dagen langs je paard.
O en misschien wat bot, maar bedenk ook even waar je het gaat laten gebeuren. Je wilt niet het hele erf over hoeven zeulen met je paard, of aan je paard staan trekken omdat de trekker er net niet bij kan op die plek.

Nogmaals heel veel sterkte.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:18

Ibbel schreef:
Inslapen op eigen erf heb ik geen ervaring mee, wel met inslapen op verschillende klinieken.
Dat gaat normaalgesproken in 3 stappen: eerst een roesje (tranquilizer), dan een normale narcose zoals ook bij een operatie wordt gegeven, daarbij valt het paard/wordt het onder begeleiding neergelegd. Pas als het paard onder narcose is, wordt de overdosis gegeven. Als het op deze wijze wordt gedaan, is het redelijk stressloos voor het paard.

Als je het op eigen erf wilt laten doen, zoek dan een plek uit waar de Rendac makkelijk bij kan, en regel de Rendac van te voren, zodat ze je paard dezelfde dag op komen halen.

Ook mijn ervaring dat het zo gaat. Ik heb er meerderen op 'eigen' terrein zien ingeslapen worden. Bij allen ging het makkelijk en was het helemaal niet naar om te zien. Hooguit even schrikken als het paard gaat liggen want dat gaat wat onhandig.

Tip van Ibbel is een goede, regel van te voren Rendac. En denk goed na over waar je het wilt laten gebeuren. Kies een plek waar je je paard makkelijk vandaan kunt krijgen als ze overleden is. Dus iets waar je met shovel of trekker bij kunt.

Sterkte met alles.