hoe verantwoord vetmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:04

Ik ben sinds 15 maart een heel erg mager paard bij aan het voeren, zo mager dat je ieder bot echt zo voelt en ziet zitten.
Ook de vacht was vies en echt niet om aan te zien en bespiering was mee af aan het bouwen.
Het paard was dus vele malen magerder dan het paard in de OP, deze vind ik dun niet echt mager.

Afbeelding
Hier was ik een maand aan het voeren ongeveer.

Afbeelding
Deze is van twee weken geleden.

Paard staat in een natuurgebied met 24/7 gras en hooi en van mij krijgt ie dagelijks 1,5 schep slobber, 1 schep brok en 1 schep maisvlok.
Momenteel 1 schep slobber, halve schep brok en een halve maisvlok.
Maar zoveel zal het paard in de OP niet hoeven.
Veel en goed ruwvoer, een goede slobber/ brok en eventueel luzerne doen al een hele hoop.
En gras is nu ook super, wel voorzichtig aan als ze het niet gewent zijn.

Kriel

Re: hoe verantwoord vetmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:57

Ik zie hierboven eigenlijk alleen maar een paard wat door zijn winterharen is gekomen en iets buikiger is..... :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:05

Door de vacht is het idd minder goed te zien en op de foto ook, gelukkig zien de mensen op stal het verschil heel duidelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:06

Afbeelding
Deze is van vandaag, dus na 2,5 maand voeren.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:07

Van bietenpulp worden ze snel dikker, maar als ik dit pardje zo zie dan lijkt me dat niet zo zeer nodig. Ik zou hem woon veel ruwvoer voeren, en zijn spieren gaan opbouwen. Ik denk dat je hem dan over een half jaartje niet meer terugkent!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 09:26

Nou, we zijn weer een paar weken verder, en Lucy lijkt wel wat op te knappen. We geven veel hooi en ze krijgt nu biks en muesli. (ca 2kg)
snijmais hebben we geprobeerd, maar daar trok ze haar neus voor op, ze is nogal kieskeurig.
Rijden gaat ook prima, maar omdat dochterlief nu op vakantie is heeft Lucy nu ook een paar weken vrij. Ik wilde haar 24/7 in de wei laten staan, maar dan lukt bijvoeren toch niet zo goed helaas. Ze laat zich moeilijk vangen. Alleen gras is niet voldoende want de wei is inmiddels al weer heel kaal.
Ze klit heel erg aan de andere paarden dus als ik haar dan gevangen heb dan heeft ze geen rust om te eten. Als ik voer in de wei zet dan stelen de andere paarden het, die het echt niet nodig hebben, die zijn eerder aan de dikke kant. dus ik denk dat ik ze toch voor het voeren maar op stal ga zetten.

verder ben ik begonnen met bijvoeren van magnesium. Ze is erg nerveus, vooral op stal als er een ander paard weg gaat. Dat is wel lastig hoor, het uit zich in steigeren en weven, wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor haar rust om te groeien..

t blijft een uitdaging... als ze niet zo lief was en braaf met rijden had ik het denk ik al opgegeven. Het is niet echt mijn type paard. ik hou niet zo van dat neurotische gedrag.

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:56

Gewoon goed in het ruwvoer zetten en wat tijd geven...
Het mooiste en beste is als je paarden langzaam aan zwaarder laat worden .
En in dit geval zie ik geen mager paard , wel 1 die idd slecht in de spieren zit.en wel ietsje voller mag maar niets wat je met voldoende goed ruwvoer niet zOu kunnen oplossen.
Ipv krachtvoer zou je er misschien een vit/min brok kunnem bijgeven(zelf vind ik agrobs heel fijn en goed gegeten worden) zodat dat stukje ook goed gedekt is.

Edit: ik lees nu net de update. Lijkt me idd een goed idee om haar apart wat extra te geven, maar dan ook zeker wat extra ruwvoer ipv alleen krachtvoer. Krachtvoer zou ik nog steeds aanraden te vervangen door een vit/min brokje waar je evt de extra magnesium ook weer doorheen kunt mengen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 12-07-15 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:04

Een nerveus paard dat niet vol in het werk staat 2 scheppen krachtvoer voeren per dag gaat natuurlijk ook niet rustiger worden op die manier.
Goede kwaliteit 1e snede hooi, weinig op stal, en een vitamine brokje doet waasrschijnlijk meer.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:13

paard wat bespiering mist kun je Build en Glow geven van Dodson & Horrel en Fetura van Agrobs. Beiden geven meer eiwit en dat is wat spieren nodig hebben voor opbouw.
Uiteraard is hooi je basis, en evt bij werk wat aanvullen met krachtvoer. Maar krachtvoer worden ze niet dik van, dit is eerder een aanslag op de spieren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:19

Veel paarden worden nerveus van (te)veel brok.