Enorme jeuk, alleen bij voorpluk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:59

Taucha schreef:
Het kan natuurlijk ook zijn dat alleen die plekken kaal zijn waar ze bij kan met haar hoeven of tegen een paaltje. En dat de rest wel jeukt, maar niet 'bekrabt' kan worden.

Zou aannemelijk zijn als ze geen bos in de "wei" zou hebben staan, overal waar ze jeuk heeft kan ze ook zeker krabben :+

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:00

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:07

Dat bruin en kale naast de manenkam komt mij erg bekend voor. En die van mij heeft zomereczeem. Ook heeft ze een jeukende, kale, plek onder de voorpluk inderdaad. Verder heeft zo ook kale plekken onder haar ogen, oren en onder de buik. Ook de staart blijft niet altijd gespaard. Het ene jaar gaat het beter dan de andere. Ze staat vanaf maart/april onder een deken.

Die van jou zou ik inderdaad ook onder een deken gaan stoppen. Voor dit jaar ben je wel eigenlijk te laat hiermee. Volgend jaar dus bij de eerste zonnestralen gelijk de deken op.

Uiteraard even goed kijken of er geen luizen in het spel zijn of wormen. Mocht het dan toch echt zomereczeem zijn, let op het voer en wassen met teershampoo werkt ook erg fijn.

Hoe oud is je paard? En heeft ie het wel eens eerder gehad?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:13

DkimmelieD schreef:
Dat bruin en kale naast de manenkam komt mij erg bekend voor. En die van mij heeft zomereczeem. Ook heeft ze een jeukende, kale, plek onder de voorpluk inderdaad. Verder heeft zo ook kale plekken onder haar ogen, oren en onder de buik. Ook de staart blijft niet altijd gespaard. Het ene jaar gaat het beter dan de andere. Ze staat vanaf maart/april onder een deken.

Die van jou zou ik inderdaad ook onder een deken gaan stoppen. Voor dit jaar ben je wel eigenlijk te laat hiermee. Volgend jaar dus bij de eerste zonnestralen gelijk de deken op.

Uiteraard even goed kijken of er geen luizen in het spel zijn of wormen. Mocht het dan toch echt zomereczeem zijn, let op het voer en wassen met teershampoo werkt ook erg fijn.

Hoe oud is je paard? En heeft ie het wel eens eerder gehad?

Paard is nog geen 2 jaar oud, de deken had er 3 weken geleden al moeten zijn -O-
Hoop enorm dat het niet door exceem komt, op voer letten gaat simpelweg niet omdat ze niets krijgt en 24/7 in een natuurwei staat.

Azmay

Re: Enorme jeuk, alleen bij voorpluk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:32

De deken is nog altijd niet op het service punt, word helemaal simpel van de service van DHL -:(-

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:50

Bij mijn haflinger is het ook op die leeftijd er ongeveer uit gekomen. Als veulen zijnde was er niets te zien, vervolgens werd ze ouder en schuurde ze zich stuk.

Er is best mee te leven voor baas en paard wanneer het onder controle is. Maar dit kan wel even duren voor het onder controle is (enkele jaren, elke zomer weer een nieuwe kans). Mijn ervaring is ook dat wanneer ze ouder worden de eczeem minder heftig word. Ze is nu 15, en ik kan nu zeggen dat de eczeem goed gaat! Ik heb er vrede mee dat ze nooit een volle staart zal hebben. Maar het is wel extra werk. Open plekken smeren, wassen, deken op en af heel veel vliegenspray spuiten. En letten op het voer, weinig suikers en houd ze slank. Maar zoals jij al aangeeft krijgt die van jou nog geen brok, mooi!

Ik wilde zeggen om even op google te kijken voor foto's.. Maar hier word je waarschijnlijk niet veel wijzer van. Ik kon zelf namelijk alleen hele extreme gevallen vinden.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:54

Overigens een deken nu nog opdoen zal geen wonderen verrichten. Maar ik vind het top dat je er gelijk werk van maakt, helaas werkt dhl een beetje tegen. De mugjes hebben al toegeslagen. Zaak voor volgend jaar dus om de deken op tijd op te doen, dan ben je voorbereid! ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:44

DkimmelieD schreef:
Overigens een deken nu nog opdoen zal geen wonderen verrichten. Maar ik vind het top dat je er gelijk werk van maakt, helaas werkt dhl een beetje tegen. De mugjes hebben al toegeslagen. Zaak voor volgend jaar dus om de deken op tijd op te doen, dan ben je voorbereid! ;)

Hopen dat ik dan de dekenmaat goed heb (nu ook overigens). Ze schuurt op zich niet veel moet ik zeggen, ze schuurt wel, maar de gemiddelde exczemer zou geen haar meer over hebben denk ik :o Ze krijgt wel een handje brok als beloning overigens, maar ze is mooi schraal nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:17

Azmay schreef:
De deken is nog altijd niet op het service punt, word helemaal simpel van de service van DHL -:(-

Dan moet je de verkoper er even achteraan laten zitten. Dat is de opdrachtgever.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:07

Azmay schreef:
DkimmelieD schreef:

Hopen dat ik dan de dekenmaat goed heb (nu ook overigens). Ze schuurt op zich niet veel moet ik zeggen, ze schuurt wel, maar de gemiddelde exczemer zou geen haar meer over hebben denk ik :o Ze krijgt wel een handje brok als beloning overigens, maar ze is mooi schraal nu.

Ik denk dat je je daar op verkijkt ;) Als het net op komt zetten kan het nog meevallen. Hij heeft nu nog maar 1 plekje toch?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:11

Die van mij had het vorig jaar rond deze tijd ook heel erg, voor mij was de oplossing "simpel" ik heb de tondeuse over zijn hoofd gehaald.(uiteraard de voorpluk laten zitten)
Doordat de wisseling zomer en wintervacht nog niet helemaal goed is afgerond ging de vacht een soort van vervilten op zijn hoofd waardoor het ging broeien en uiteindelijk verschrikkelijk ging jeuken.
Dit jaar ben ik het voor en heb zijn hoofd pas geleden opnieuw geschoren(daarbij was hij voor het laatst in december helemaal geschoren dus had hij al niet zoveel haar op zijn hoofd)
Hoe voelt de vacht rond zijn manenkam? Vettig, heel dik? Dan zou die het zelfde probleem als die van mij nog wel eens kunnen hebben

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 13:56

dieseltje09 schreef:
Die van mij had het vorig jaar rond deze tijd ook heel erg, voor mij was de oplossing "simpel" ik heb de tondeuse over zijn hoofd gehaald.(uiteraard de voorpluk laten zitten)
Doordat de wisseling zomer en wintervacht nog niet helemaal goed is afgerond ging de vacht een soort van vervilten op zijn hoofd waardoor het ging broeien en uiteindelijk verschrikkelijk ging jeuken.
Dit jaar ben ik het voor en heb zijn hoofd pas geleden opnieuw geschoren(daarbij was hij voor het laatst in december helemaal geschoren dus had hij al niet zoveel haar op zijn hoofd)
Hoe voelt de vacht rond zijn manenkam? Vettig, heel dik? Dan zou die het zelfde probleem als die van mij nog wel eens kunnen hebben

Dat is wel zo geweest maar al een tijdje niet meer. Het is niet een plek maar echt van voor de voorpluk tot ruim achter de oren op twee kanten.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:41

Mijn paardje had vorige week ineens haar hoofd half kaal, onder voorpluk en middenop, breidde daarna snel uit richting oren, kaken en manenkam. DA erbij gehad en die zij zeer waarschijnlijk mijten. Daar wordt ze nu voor behandeld en het wordt minder, dus ik denk dat het dat inderdaad is. De plekken lijken heel erg op die van jouw foto's, de locatie ook, alleen had de mijne het dus veel erger. Bepaalde soorten mijten gaan vooral op het hoofd, tussen de manen en staart zitten en kunnen dus eczeem-achtige verschijnselen geven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:33

Nieuwe ontwikkeling, wat ik eerst als onschuldige kale plekjes zag is nu uitgegroeid tot een korstjesfestijn -O-

Afbeelding

Ze heeft ook een vieze neus :(

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:12

Ik ken het nederlands woord niet maar hier in Duitsland noemt men het Haarlingen (soort luis maar dan groter) gezien de plekken lijkt het er verdacht veel op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:22

De jeuk lijkt minder, nog steeds niet uitgevonden wat het nou moet zijn. Het is nog steeds niet verder langs de hals gegaan, het jeukt ook echt alleen daar. Ze staat inmiddels onder een hoodie.

Afbeelding

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:05

Hoe staat het er nu voor? Als ik deze foto namelijk bekijk begin ik toch wel te twijfelen of het geen schimmel is. De manenkam zelf blijft namelijk gespaard. Ik ben benieuwd.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:14

DkimmelieD schreef:
Hoe staat het er nu voor? Als ik deze foto namelijk bekijk begin ik toch wel te twijfelen of het geen schimmel is. De manenkam zelf blijft namelijk gespaard. Ik ben benieuwd.

Inderdaad, als het exceem zou zijn zouden de manen ook wel wat schade hebbben...
Die kale plek vind ik niet echt lijken op een 'exceem'schuurplek..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 13:06

ze staat nu zo nu en dan onder de rsih en heeft minder plekjes. Wel vrij veel jeuk nog, sonde van de manen maar ze schuurt hde manenkam zelf niet kapot gelukkig.