Bloedwormen en ondersteuning weerstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:14

Hoi,

Mijn paardje heeft ook bloedwarm besmetting gehad, en eigenlijk na 5 jaar nog steeds niet helemaal vrij.
Het is nu wel onder controle, hij ziet er supermodel uit en ook zij gewicht blijft netjes. Ik laat elk half jaar bloed afnemen en daarop wordt dan ontwormd. Desondanks zal het vrees ik altijd een zorg blijven. Toen hij 1,5 was heeft hij een dermate besmetting gehad dat idd een 5-daagde kuur heeft gehad. Gelukkig heeft hij dat goed doorstaan, maar was ook kantje boord :(

Nu is hij ruim 5 jaar, glanst als een spiegel en gaan we binnenkort voor het eerst op wedstrijd. Om hem in goede conditie te houden en zijn darmen te ondersteunen krijgt hij dagelijks een schepje van Pavo Health boost. Moet zeggen dat hij het erg goed doet hierop. Ondersteund in elk geval de darmen. Zeker in het begin toen ik er net mee begon zag je hem echt opknappen qua conditie, uithoudingsvermogen en vachtconditie.

Succes met je paardje!!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:26

Geerke, bedankt voor je reactie.
In mei is hij toen twee keer achter elkaar ontwormd, zoals in het topic staat.
Verder heeft hij 1 september nematel P (pyrantel) gehad en op advies van de dierenarts van stal heeft hij een paar weken later daar de rest van gekregen. In de tussentijd had de dierenarts mestonderzoek gedaan en dat was toen in orde.

Hij is dus na die twee keer in het voorjaar niet meer ontwormd tegen die bloedwormen.
Ik besef me goed dat hij eerst van die wormen moet genezen (er even vanuit gaande dat dat ook echt het probleem is, maar gezien die beta eiwitten die verhoogd zijn en de symptomen die hij nu heeft verwachten we van wel) alvorens we zijn weerstand omhoog kunnen krijgen. Ik heb vertrouwd op de kennis en ervaring van de stalbaas en de dierenarts van stal, maar blijkbaar is dat voor mijn paardje niet genoeg geweest want dan waren die bloedwaardes nu niet afwijkend geweest.
Ik heb nu mijn eigen dierenarts erbij gehaald voor de onderzoeken en om hem erbovenop te krijgen. Ze gaat ook een gesprek aan met de manege eigenaar om met hem tot een oplossing te komen, want ondanks dat mijn paard er wellicht vatbaarder voor is dan een ander paard, komen ze wel van het land af waar ze bij hem op staan.

Uiteraard houd ik het met mijn eigen dierenarts nu nauwlettend in de gaten. Ik ben er super erg van geschrokken dat hij nu binnen een paar dagen weer zo ziek is geworden, vooral omdat stalbaas/dierenarts van stal hadden aangegeven een tijdje terug dat hij schoon zou zijn.

JustLizz

Re: Bloedwormen en ondersteuning weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:31

@ Tanald, wat fijn om te horen dat jouw paardje er goed doorheen is gekomen en dat hij nu lekker in zijn vel zit. Wat voor soort ontworming wordt bij jou paard dan voorgeschreven? Is hij vatbaar voor bloedworm of voor wormen in het algemeen?

Hoe kwam het dat ze die 5-daagse kuur hebben gegeven? Hadden ze wel eerst met equest/equest pramox ontwormd en hielp dat niet genoeg?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:33

400kg voor een fijn paard van 1.56m is toch vrij laag gedoseerd. ik heb een EV die geschat wordt op 450kg. Ook fijn gebouwd en hoog op de benen. Maar die krijgt altijd de dosis voor 600 of 650kg

volgens mijn osteo zit de weerstand voor 75% in de darmen, dus is het belangrijk de darmflora te ondersteunen. Biergist of andere probiotica zijn nooit slecht.
Eventueel ook wat echinacea

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:39

Ik zet dat punt van het gewicht zeker op mijn lijstje om vanmiddag met de dierenarts te overleggen. Zie hier inderdaad al een aantal keer voorbij komen dat jullie de dosering laag vinden.

Ja dat de weerstand voor een groot deel in de darmen zit, ben ik ook zeker van overtuigd. De dierenarts neemt voor nu een goede probiotica mee voor hem en dat gaat hij vanaf vandaag krijgen dus aan dat stukje wordt al gewerkt gelukkig.

Ik heb ook stukken over Leverbot gelezen. Zou dat ook passen bij deze bloeduitslag (gezien de lage albumine)? Er hebben geen andere dieren op het land gelopen, maar ze hebben wel op een wei gestaan die naast een soort sloot ligt. Ze kunnen daar echter niet uit drinken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:41

leverbot hebben ze hoge leverwaarden, gezien die wordt aangetast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:43

In dit soort gevallen werken wij altijd met dierenarts en natuurgeneeskundige Ria samen. Goed ontwormen is erg belangrijk, zoals Geerke al beschrijft.
Natuurgeneeskundige kan veel tegen weerstand problemen doen. Bij interesse stuur maar pb voor persoonlijke gegevens van haar.
Bij geen interesse even goede vrienden en ongeacht waar je voor kiest hoop ik dat je paardje gauw weer is opgeknapt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:47

Mijn Fjorden hebben vorig jaar ook beide een zwarte bloedworm-infectie gehad.
Ik deed altijd netjes mestonderzoek maar blijkbaar komt daar niets uit als de wormen ingekapseld zitten.

Ik merk dat ze toch nog helemaal topfit zijn nu het weer wat kouder wordt. De Dierenarts gaf als advies merriebrok en maisvlokken om aan te sterken.

Als extra vitamine voer ik nu:
http://www.pavo.nl/supplementen/product ... alcomplete
http://www.pavo.nl/supplementen/product ... multivit15

Je zou ook deze kunnen geven, alleen denk ik dat die van mij daar te pittig van gaan worden.
http://www.pavo.nl/supplementen/product ... ealthboost

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:17

JustLizz schreef:
Ik zet dat punt van het gewicht zeker op mijn lijstje om vanmiddag met de dierenarts te overleggen. Zie hier inderdaad al een aantal keer voorbij komen dat jullie de dosering laag vinden.

Haal een meetlint, doe dat gewicht x1,5-2 en als je dan de hele spuit hebt gewoon hele spuit er in. Restjes zijn vrijwel nooit de moeite waard om te bewaren en zolang je binnen de veilige marge blijft qua overdoseren is dat beetje extra geen enkel probleem. E-pony van 2,5 kan gerust ook van de moxi een volle 700kg spuit hebben. Ga er van uit dat alles boven de B maat er 1 kan hebben (op moxi na, want dat is wat kritischer) en maatje paard al snel beter af is met 1,5 tot 2 spuiten. Je schat je paard/pony makkelijk te licht en er van uit gaan dat 100% van wat je geeft ook in het maag-darmstelsel beland is niet realistisch.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:37

Bij jullie werkt de Equest nog wel?
Mijn pony staat in de kliniek vanwege bloedworm.. opnieuw Equest en over twee weken controle of het überhaupt iets doet. We zijn er beetje bang voor. -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:09

Er zijn helaas in Duitsland en Engeland al wormen aangetroffen die resistent zijn tegen moxidectine en ivermectine. In Nederland heb ik nog geen bewijzen gevonden maar wel enkele verdenkingen. Bij dit soort wormen is de enige mogelijke behandeling 5 dagen fenbendazol.

Ik zou met moxidectine uitkijken met meer dan 1.5x doseren. Als je een hoge dosis wilt geven, gebruik dan ivermectine. Ivermectine geeft op zijn vroegst pas bij 5x doseren bijwerkingen op platte poep na. Bij moxidectine kan je als je pech hebt bij 3-5x doseren de rendac laten komen.

Maar als het er 1 is van 1.56 zou ik inderdaad voor meer gewicht gaan, zelfs al is hij wat schraal. Ga eerder uit van 450 tot 500kg. Ik zou met moxidectine voor 600kg ontwormen en het restje weggooien of kijken of de dierenarts nog een tube van 575kg heeft liggen. Die is voor jou ideaal. Met ivermectine, pyrantel of fenbendazol is tube opmaken prima.

Rahf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:23

Hallo allemaal,

Even een vraag over de weide. Hoe behandelen jullie deze naast het verwijderen van alle mest?

Heb begrepen dat de bloedword de winter overleeft!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:59

Miepmiept schreef:
Bij jullie werkt de Equest nog wel?
Mijn pony staat in de kliniek vanwege bloedworm.. opnieuw Equest en over twee weken controle of het überhaupt iets doet. We zijn er beetje bang voor. -O-

sterkte!Hoe kwam hij aan een bloedworminfectie?

Inderdaad,moxidectine is een wat straffer middel.Ook wat overdoseren betreft en helemaal bij jonge dieren met zware besmettingen!
Ik ga meestal voor safe...eerst ivermectine.Is het paard echt ziek en kun je er bijna doorheen kijken,dan een halve dosering met ivermectine.

Na de ivermectine kun je zien in de poep hoe erg het is.Ik heb zelfs na een halve dosering meegemaakt dat de poep echt rood zag van de bloedwormen. :7

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:38

even een korte update:
Gister is de dierenarts weer langs geweest en vond hem nog niet genoeg verbeterd.
Had nieuw bloed en mest meegenomen voor onderzoek en vandaag bleek dat zijn albumine lager is dan afgelopen vrijdag. Advies was naar kliniek voor verder onderzoek wat er nu precies allemaal aan de hand is en mocht hij plasmatransfusie nodig hebben dat hij dan meteen op de juiste plaats is.
Ben ontzettend verdrietig en heel ongerust maar ik denk dat hij nu inderdaad op de kliniek beter op zijn plaats is en er is daar meer toezicht door professionals dan bij mij op stal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:06

wat rot dit...arm paard arme jij!Hopelijk krijg je snel duidelijkheid? :(:)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 22:21

Dat hoop ik inderdaad. Voor hem is het t beste om morgenochtend daar te komen en hij de zorg krijgt die hij nodig heeft.
Een van de dingen die nu waarschijnlijk klinkt is bloedworm icm een bacteriële infectie zei mijn dierenarts maar weet niet of dat al de vaste diagnose is of iets. Het komt ook even niet aan omdat er zo veel op me af komt, dus ik luister naar het advies en mijn gevoel dat hij daar beter staat dan thuis en dan hoop ik de rust te vinden om op resultaten te wachten. Kan ze niet afdwingen uiteraard dus dat is meer een innerlijke strijd met mezelf ;).

Ik ben nu de laatste dingen aan het regelen voor morgen, vervoer kan ik gelukkig zelf, mijn moeder kan met me mee, paspoort ligt op stal klaar morgen voor hem en ben nog even de route aan het bekijken naar de kliniek.
Dan probeer ik dadelijk wat te gaan rusten zodat we morgen veilig op plaats van bestemming aankomen. Wat een nachtmerrie dit zeg, kan niet helemaal bevatten dat het echt is ;(

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:58

geerke schreef:
Ik ga meestal voor safe...eerst ivermectine.Is het paard echt ziek en kun je er bijna doorheen kijken,dan een halve dosering met ivermectine.

Na de ivermectine kun je zien in de poep hoe erg het is.Ik heb zelfs na een halve dosering meegemaakt dat de poep echt rood zag van de bloedwormen. :7

Ik heb begrepen dat ivermec bij een zware besmetting gevaarlijker is dan moxidecine.
Dit omdat ivermec alleen de volwassenen dood en de ingekapselde daardoor massaal vrijkomen,
met darmbloedingen en dood tot gevolg. Daarom eerst equest om de ingekapselde af te doden.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:50

Ik heb hem nu dan die equest gegeven vorige week maar we hebben de afgelopen dagen helemaal niets in de mest gevonden.

Toen hij dit voorjaar bloedworm had, toen kwam er inderdaad rode wormen mee naar buiten en was dat ook wel goed te zien. Dat vind ik het gekke nu aan deze situatie dat ik dus geen wormen heb gevonden en dat hij zich na het ontwormen van vrijdag ook niet veel beter is gaan voelen.

We moeten om 14.00 uur in de kliniek zijn, dus vanochtend hem zn medicijnen gegeven en nu nog even een paar uurtjes aan het werk en dan klaarmaken voor de trip naar de Bosdreef.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:53

moxidectine behoort tot de ivermectinegroep. Alleenis moxidectine iets "sterker" en neemt het ook de ingekapselde vorm mee van bleodwormen.
Mijn DA raadt altijd aan deze te gebruiken als het 3 dagen of langer vriest, omdat dan op de weide/paddock het grootste deel vd wormen en eitjes doodgaat...

hopelijk is je pony/paard snel beter

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:51

Barvrouwke schreef:
geerke schreef:

Ik heb begrepen dat ivermec bij een zware besmetting gevaarlijker is dan moxidecine.
Dit omdat ivermec alleen de volwassenen dood en de ingekapselde daardoor massaal vrijkomen,
met darmbloedingen en dood tot gevolg. Daarom eerst equest om de ingekapselde af te doden.

Ivermectine doet niet met ingekapselde bloedwormen,en het afsterven van volwassen bloedwormen triggert absoluut niet het vrijkomen van de ingekapselde bloedwormen.Die houden zich netjes aan een cyclus.
Het is levensgevaarlijk om bij een zware besmetting moxidectine te geven.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:19

[/quote]
met darmbloedingen en dood tot gevolg. Daarom eerst equest om de ingekapselde af te doden.[/quote]

Ivermectine doet niet met ingekapselde bloedwormen,en het afsterven van volwassen bloedwormen triggert absoluut niet het vrijkomen van de ingekapselde bloedwormen.Die houden zich netjes aan een cyclus.
Het is levensgevaarlijk om bij een zware besmetting moxidectine te geven.[/quote]

Wil je dat eens uitleggen Geerke? waarom is juist moxidectine dan heel gevaarlijk?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:15

geerke schreef:
Het is levensgevaarlijk om bij een zware besmetting moxidectine te geven.

oké bedankt voor je reactie. Mij is verteld dat de volwassen worm een stof afscheidt waardoor de ingekapselde weten dat het "vol" is in de darm en dus blijven zitten.
Valt dit signaal weg(door de kuur) komen ze vrij. Maar dat klopt dus niet volgens jou.
Ik ga het eens verder uitzoeken.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:32

Bovenstaande klopt inderdaad. Als er geen wormen meer in de mest zitten in het gevaar dus nog niet geweken.
Na het geven van een spuit met Mox komen al deze ingekapselde wormpjes vrij, wat dus ook nog heel veel schade aan kan richten.

Ik ontworm nu preventief 3 keer per jaar met de groene equest en in het najaar met de blauwe equest.
Die mestonderzoeken vertrouw ik niet meer. Paard was volgens mestonderzoek helemaal schoon. Uit het bloedonderzoek bleek hij helemaal vol te zitten met bloedwormen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:39

Sterkte, wat een ellende die stomme bloedwormen.
Mijn pony lijkt nu na de Equest enorm snel weer te herstellen, dus het dood iig iets. Ik was er ook een beetje bang voor dat ze ivm de hoeveel er heftig op zou reageren dus was wel blij dat ze nog in de kliniek stond, maar ze gaat nu rap vooruit. Morgenochtend gaan we haar halen.

De dierenarts had het idd nog over een vijf daagse panacur kuur. In ieder geval over 10 dagen weer een mestonderzoek.

Stomme is dat ik een maand geleden bloedonderzoek had laten doen, niets te zien en nog geen maand later belandde ze er door in de kliniek... -O-

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:02

keeyzie schreef:
Bovenstaande klopt inderdaad. Als er geen wormen meer in de mest zitten in het gevaar dus nog niet geweken.
Na het geven van een spuit met Mox komen al deze ingekapselde wormpjes vrij, wat dus ook nog heel veel schade aan kan richten.

Welk bovenstaande doel je op? Ik had het over het vrijkomen in combinatie met ivermec,
jij praat over de moxi.