Hoe lang wachten met rijden na osteo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe lang wacht jij voordat je gaat rijden?

De volgende dag stap ik weer op
1 (1%)
1 dag
1 (1%)
2 dagen
6 (8%)
3/4 dagen
21 (31%)
5/6 dagen
11 (16%)
7 dagen of meer
24 (35%)
Een osteo? wat is dat?
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 67

_Nynkeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:15

Ik heb mijn paarden afgelopen week voor het eerst laten behandelen. Mocht de 2-3 dagen daarna rustig aan longeren en daarna weer gewoon oppakken. Een had er meer moeite mee en moest een extra dagje aan de longe. Hadden allebei geen blokkades maar merk nu met het rijden wel verschil! Heb het wel zo gepland dat het niet te dicht op de wedstrijden zaten.
En denk inderdaad ook dat het te maken heeft met of een paard blokkades heeft of niet hoelang je rust moet geven

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:19

Het hangt idd wel van de osteo en behandeling af.

Eerste osteobehandeling was zwaar voor m'n merrie, zat zodanig geblokkeerd overal dat osteo dacht dat ze serieus gevallen of vastgelegen had (niet bij mijn weten). Dat was een week rust en daarna enkel simpel rechtuit rijden.
2de behandeling liet ze zich niet goed doen dus behandeling maar half afgewerkt. Weer een week rust en dan vooral schakelen in stap en galop.
Hoewel ik weldegelijk verschil voelde en zag na behandelingen heb ik die osteopaat niet meer teruggebeld. Ze wilde namelijk op zeer regelmatige basis terugkomen om m'n paard 'recht' te krijgen. En dat zou dan telkens 80€ moeten zijn. Thanks but no thanks.

Toevallig vorige week weer laten behandelen (andere osteopaat). Dit keer omdat ze duidelijk rugpijn had. Lendewervels zaten idd goed vast, verder paar gebruikelijke puntjes bijgewerkt maar veel minder dramatisch dan voorheen.
Advies was 2 dagen rust en dan rustig rijden maar niet springen.
Ze heeft door tijdgebrek van mijn kant 6 dagen rust gehad, ze staat wel dag en nacht in de weide.
Vandaag gelongeerd en heb niet geweldig veel verschil gezien, maar mijn merrie snapt 'rustig' niet en was meer aan het rondstuiteren dan deftig ronddraven. Afwachten dus wat het rijden geeft.

Ik volg altijd wel het advies, doe er soms wat rust dagen bij. Er is geen haast en we gaan er beiden niet dood van als ze een week stilstaat.
Ik merk wel dat mijn merrie de behandelingen ook echt moet verwerken en daar tijd voor nodig heeft.

kimmetje26

Re: Hoe lang wachten met rijden na osteo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:26

Mijn ruin is tijdje terug behandeld. Heb toen op advies osteo week an de hand gestapt in het bos. Daarna week lang en laag en bos in. De 3e week weer opbouwen naar niveau. Hij zat bij zijn kruis wat vast.
Toen ik voor het eerst weer opstapte voelde het nog schommelender en moet paard wennen. Hij stapt wel veel ruimer nu en kan nu in de paddock ook weer lekker bokken zo af en toe.
Het is bij 1 behandeling gebleven. Misschien doe ik 1x per jaar deze onderhoudsbeurt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:57

Met een goede osteopaat heeft een paard die blokkades heeft echt hersteltijd nodig hoor.
Ik heb ook osteopaten gezien die enkel aaien, sja die laat ik ook niet komen.
Mijn pony is drie dagen echt stijf geweest na de osteopaat, dag 2 na de behandeling zelfs licht kreupel.
Hij is ook behandeld met dry needling.
Hij kon niet eens fatsoenlijk de galop in de longeerkraal, 5 dagen na de behandeling gallopeert hij weg als hij er zin in heeft.
Puur omdat het weer kan!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:06

Die van mij, die tot nu toe nog nooit grote blokkades had, dus na routinebehandelingen pak ik na 3/4 dagen weer op. Eerste een paar keren lekker het bos in, lang en laag en rechtuit rijden. Pas na een ruime week weer bakwerk.

Mungbean

Re: Hoe lang wachten met rijden na osteo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:11

Na routine mag ik van de mijne gewoon direct doortrainen.