verbrande neus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:06

Mijn pony heeft er ook heel erg last van. Met het eerste zonnetje hangen de vellen er vaak al aan.
Hij staat nu ook met een uv werend flapje aan zijn halster en dat gaat super.
Ik houd er ook niet van om hem met halster buiten te zetten, maar een verbrande neus is ook niks en ik wil hem toch graag overdag buiten hebben. Zorg voor een goed passend halster, dus niet te ruim.
Bij Agradi heb ik een uv netje gekocht voor ongeveer een 10tje en is zijn geld dubbel en dwars waard

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:44

Ik naaide wel eens een stuk handdoek om de neusriem van het halster. Dat ding werd wel heel vies, maar hij sleet vanzelf keurig op lengte. Bij het eten en drinken had paardlief er geen last van. Ik liet hem er aan zitten en naaide pas een nieuw stuk er aan als hij te kort werd. Een paar jaar later werden die neuskapjes uitgevonden :o? hartstikke duur en net zo effectief.
Ik had wel een tweede halster om gewoon als halster te gebruiken, dat was wat eleganter

savieralover

Re: verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 22:50

Bedankt allemaal voor de tips ga zeker even naar de mogelijkheden kijken!

Om even te reageren op de vraag van linnie050 :
Hij is nu bijna 2 jaar bij mij en heeft vorig jaar totaal geen last gehad van de zon. Nooit gesmeerd en ook nooit verbrand. Stond dus ook stom verbaasd te kijken toen ik opeens op stal kwam vrijdag en zijn neus was verbrand.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:53

kan komen omdat hij smorgens in nat gras gestaan heeft met de zon er op. Dat werkt als een vergrootglas en dan fikt het veel sneller

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:56

Hier ook goede ervaringen met zon kapje, nooit meer een verbrand neusje.
Ik heb hem aan mijn vliegenmasker gemaakt omdat hij ook erg last heeft van vliegen en zon bij zijn ogen.

Ik vind ze zeker aan te raden! Geen geknoei meer met zonnebrand en je hoeft ook niet elke dag 2x langs om te smeren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:01

Mijn merrie verbrand ook heel erg. Wat hier goed werkt is het masker van cashel. Hier zitten gaten voor oren en voorpluk. Ze staat al 5 jaar dag en nacht mee op de weide gestaan s'zomers. Hierover hoeft ook geen halster maar hij moet wel strak zitten.

Smeren werkte bij haar niet, juist de ochtend uren verbranden ze het hardste door de ochtenddauw. Als je iets wilt smeren;pure zinkzalf. Dit droogt in tegenstelling van sudocreme niet uit en brand niet in.

Edit; Dit masker bedoel ik http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=658

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:22

Ik gebruik voor mijn pony met roze neusje deze spray:
Afbeelding (plaatje van internet gejat)
Met andere merken zonnebrandcreme bleef ik maar smeren, maar als ze gedronken had was alles er weer af en kon ik opnieuw smeren...
Aangezien deze spray waterafstotend is (very water resistant) blijft he er ook op zitten tijdens het drinken!
En het allerleukste is: ik heb m gekocht voor de pony, maar gebruik m zelf ook! Superpractisch!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:32

Paarden verbranden vaak niet door de zon maar het heeft te maken met fotosynthese van het gras.
als je paard in een weiland met hoger gras staat komt die meer in aanraking met die fotosynthese in het gras en verbrand dan.
als het gras kort genoeg is zal je paard niet verbranden.

mijn ervaring is dat sudocreme, en dan een dikke laag veel beter helpt als zonnebrand en het blijft langer zitten.

succes ermee!

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:42

Mijn paard was vorig jaar zo erg verbrand op zijn neus dat zijn neus open lag.
Hij had een halster op met een flap die wij er zelf aan naaide maar die sloopte zijn weide maatjes(leuk hoor ruinen) dus wij bleven bezig met naaien. Nu heb ik die van divoza gekocht en hij heeft hem nog niet op aangezien zijn neus nog steeds niet verkleurd is? Vorig jaar rond deze tijd wel, ik zoek ook nog naar de ideale oplossing... Hele dagen zonnebrand smeren is ook geen oplossing want ze verbranding vroeg in de ochtend.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:23

_ENGEL_ schreef:
Mijn pony heeft er ook heel erg last van. Met het eerste zonnetje hangen de vellen er vaak al aan.
Hij staat nu ook met een uv werend flapje aan zijn halster en dat gaat super.
Ik houd er ook niet van om hem met halster buiten te zetten, maar een verbrande neus is ook niks en ik wil hem toch graag overdag buiten hebben. Zorg voor een goed passend halster, dus niet te ruim.
Bij Agradi heb ik een uv netje gekocht voor ongeveer een 10tje en is zijn geld dubbel en dwars waard

Ik kan hem niet vinden op de site van Agradi, heb je misschien een link? :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:24

mrie schreef:
Ik naaide wel eens een stuk handdoek om de neusriem van het halster. Dat ding werd wel heel vies, maar hij sleet vanzelf keurig op lengte. Bij het eten en drinken had paardlief er geen last van. Ik liet hem er aan zitten en naaide pas een nieuw stuk er aan als hij te kort werd. Een paar jaar later werden die neuskapjes uitgevonden :o? hartstikke duur en net zo effectief.
Ik had wel een tweede halster om gewoon als halster te gebruiken, dat was wat eleganter

Het nadeel van een handdoek lijkt me dat die nat wordt bij het drinken en dan ook nat blijft waardoor de huid weekt wordt? En waait zo'n handdoek niet te vaak omhoog? Bij ons op de weide staat altijd flink wat wind namelijk.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:55

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:14

Ik heb ook het masker dat smurffie noemde: http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=658

Werkt echt prima! Als ik geen masker op doe, smeer ik zonnebrand van vision factor 50 (verkrijgbaar bij Kruidvat enz)
Ik heb ook een jaar zo'n neusflap gehad met daarbij een speciaal weidehalster. Mijn paard vindt de vliegenkap fijner. Dit jaar heb ik nog niets nodig gehad :)

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:06

Ik heb ook die van Cashel. Ik vind ze echt super. Die van mij verbrand ze neus en rondom zijn ogen. Dit is echt zo zielig dus hij moet elke dag (met zon) zijn masker op :)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:47

als je zoekt op nose net dan komt hij te voor schijn. Is van Harry's horse. Je moet echt de witte hebben deze is uv werend en de zwarte helaas niet. Kost je nu €6.15.
Ik wilde deze als tussenoplossing en dan een betere/duurdere aanschaffen, maar vind hem top!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:10

Kijk dat is al een heel wat betere prijs. Alleen vermoed ik wel dat deze te lang zal zijn voor mijn pony. Maar sowieso goed om te weten. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:40

dorientjuh schreef:
Het nadeel van een handdoek lijkt me dat die nat wordt bij het drinken en dan ook nat blijft waardoor de huid weekt wordt? En waait zo'n handdoek niet te vaak omhoog? Bij ons op de weide staat altijd flink wat wind namelijk.

De handoek werd idd nat bij drinken of van de ochtend dauw, maar dat was juist wel verkoelend voor zijn neus. Maar dat gaf helemaal geen problemen op zijn huid. Misschien waaide hij ook heel vlot droog of zo. Nooit over na gedacht maar dus ook geen last van gehad.
Hij waaide vast wel eens opzij of omhoog, maar die momenten zijn te kort om de huid te verbranden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:50

Ik wou nog even reageren met een up date van de zonnebrand. Ik heb zonnecrème factor 50 speciaal voor de tere huis van kinderen en uiterst waterbestendig staat er op...nu, zijn snoet heeft er nog nooit zo lelijk uit gezien!!!!
Het lijkt wel dat hij er allergisch op reageert, ik snap het niet? Heeft hier iemand ook ervaring mee? Wat zou ik er nu op doen? Sudocreme lees ik hier? veel positieve reacties?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:53

Dat spul brand geweldig in als er teveel resten op blijven zitten helaas. Sudocream droogt ook uit. Pure zinkzalf kun je beter pakken, verzacht heel goed. En echt een masker met flap scheelt 90%

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:02

Hij draagt een halster met uv werende flap, haalt niks uit.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:09

Wij smeren roze neusjes hier met kinder zonnebrand, extra waterbestendig :j nou wonen wij op stal, en hebben we 'smeerdienst' elke 3 uur gaat er iemand even roze neusjes bij smeren _O- maar het werkt wel en dat is vooral belangrijk :j
aangezien je verder weg woont zou je kunnen proberen die speciale creme voor de hele dag, dan hoef je misschien niet eens bij te smeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:13

Wij hebben sinds dit jaar zo'n verlengd vliegenmasker met oortjes in gebruik, wat een uitkomst.
Normaal als we pogen er zonnebrand op te smeren staat ze 10 weides verder.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:16

Mijn pony heeft ook een wit neusje en ik smeer altijd jojoba olie.
Top spul, ook als t al verbrand is.
Ik had de ervaring dat de factor 50 juist erin brandde.
En de netjes sloopte mijn pony altijd haha.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:25

Hey iedereen, ik wou deze nuttige tip even met jullie delen.
Ik ben hier uitermate zo tevreden over dat er niks anders meer in huis komt.
Zoals jullie weten had ik eerst zonneblock van nivea gekocht, speciaal met waterresistentie en voor de gevoelige kinderhuid.
Het resultaat was vreselijk!!! Mijn paard zijn neus reageerde hier veel erger op dan de zon zelf!
Ik had kunnen Wenen, korstjes overal en als ze los kwamen zat er een bijna open huid onder...vreselijk om te zien |(
Ben onmiddellijk naar de apotheker gereden en zij stelde me deze voor en 's nachts Flaminal hydro. Na drie dagen was de huid zo goed als hersteld *\o/* , daarnet ben ik een grotere tube gaan halen, hij kost 25 euro. Het is voor de gevoelige huid en zonder parfum. Hij laat dit produkt zeer goed smeren ivm de vorige waar parfum in zat.
Er zijn dagen dat ik alleen 's morgens kan smeren en dat is zelfs al voldoende, nl doe ik het 2 x per dag.
Afbeelding

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:31

Ik ben vandaag maar eens aan de knutsel geweest.
Men neme:
- 1 paar schoenveters
- Een microvezeldoekje
- Een naaimachine

De bovenkant van het doekje heb ik 2x opgevouwen zodat je als het ware een soort padding krijgt. De schoenveters heb ik ieder door tweeën geknipt en vastgenaaid.

Morgen gaat hij om bij 't peerd. Ik ben benieuwd!

Afbeelding

En om het halster:

Afbeelding

Ik heb met touwtjes gedaan omdat de bevestiging van het graasmasker ook om het halster heen moet. Bovendien vind ik het fijn dat hij niet permanent aan het halster vast zit.

O ja, kosten van dit projectje: €0,20? Microvezeldoekje had ik al in huis en heb gisteren €0,70 betaald voor 7 paar schoenveters. :Y) Lijkt me het proberen wel waard.