Cursus mestonderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Cursus mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:07

Nee je krijgt een certificaat (tenminste bij mesttest) en bij veel dierenartsen is dat voldoende. Maar bij de luxere microscopen kan je er een foto van maken. Vaak in combi daarvan is het bij voldoende eitjes (dus als ze spreken van een echte besmetting) krijg je gewoon een kuur van de da

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:57

Voor degenen die een cursus hebben gedaan en het nu zelf onderzoeken: Hoe lang ben je per paard met zo'n mestonderzoek bezig? Je hebt je microscoop klaar staan, je hebt de mest bij de hand en dan? daar ben ik eigenlijk wel benieuwd maar!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:08

Interessant! En heel betaalbaar zo'n cursus :) Dit is iets wat ik altijd al eens heb willen leren, fijn dat dit topic omhoog gehaald is :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:29

Jet schreef:
Voor degenen die een cursus hebben gedaan en het nu zelf onderzoeken: Hoe lang ben je per paard met zo'n mestonderzoek bezig? Je hebt je microscoop klaar staan, je hebt de mest bij de hand en dan? daar ben ik eigenlijk wel benieuwd maar!

Is dit een test, jet :D
Hangt ervan af hoe snel je tellen kan en hoeveel eieren je vind of je ook meteen ziet wat vooreen worm het is. Bloedwormei herken je bijvoorbeeld meteen.

Het mengsel maken, nauwkeurig afwegen, schoonmaken, etc. Ben je echt wel even mee bezig. Ik doe 3 paarden controles in 1 uur, denk ik. Ik heb het nog nooit opgemeten. Maar je bent welkom hoor Jet om het te komen uittesten. Balletje verse mest mee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 07:54

Test jij in de winter ook, Janouk? Omdat je hoort dat je dan meestal niets vindt terwijl er wel een besmetting kan zijn?
Hihi, ik heb ( o.a.) een mesttest gewonnen met een quiz van Paardenpraktijk Utrecht tijdens Paard 2016, die ga ik zo half maart/eind maart eerst eens gebruiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:40

Ze hebben allemaal in november in overleg met veearts Pramox gehad tegen lintworm (scheidt zelden eitjes af, moet wel heel toevallig zijn dat je daar een eierpakketje van vindt) en horzellarven. Niet alle wormen zijn via mestonderzoek aantoonbaar. In winter scheiden de meeste wormen geen of weinig eieren uit, heel slim van de natuur want opname door gastheer is dan minimaal. Tenminste dat heb ik zo geleerd.

Bij ons op stal zijn geen jonge paarden, mest wordt dagelijks verwijderd uit stal, land en paddock, geen nieuwe paardenaanvoer, geen paarden met hoge wormbesmetting aanwezig. Ik proeer de wormbesmetting tot een minimum te beperken. So far so good.
Ik heb na de kuur getest om te zien of ik dode wormen en larven kon vinden, maar niets gevonden. Daarna nog niet getest.

*update net getest. Geen wormeieren gevonden.
Structuur mest goed.

Voordeel zelf doen is wel dat ik verse mest kan gebruiken, en een paar dagen achter elkaar kan testen. Waardoor ik een goed beeld krijg.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:20

Dat is ook wel de reden dat die cursussen op een gegeven moment in het najaar stoppen en in het voorjaar weer opstarten.
Ik vind het wel interessante materie!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:18

Janouk, dat is ook mijn insteek, kan je makkelijker een paar dagen achter elkaar testen en de verse mest.

Klopt hoor Jet

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:24

Mbt zelf testen en verkrijgen worm kuren. Mijn arts weet dat ik zelf test. Ik overleg het verloop van het jaar altijd een krijg op basis van mijn bevindingen eigenlijk altijd een goede wormkuur mee.

Maar ik zit dan ook niet bij een mega grote praktijk. Wellicht dat dat scheelt.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:48

Ik kom ook even binnen vallen :D

Zijn er misschien mensen geïnteresseerd in de buurt van Kampen/Zwolle om deze cursus te doen?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:58

zwanepol schreef:
Ik kom ook even binnen vallen :D

Zijn er misschien mensen geïnteresseerd in de buurt van Kampen/Zwolle om deze cursus te doen?

Ik zit te twijfelen of ik cursus wil doen. Nog even verder in verdiepen. Kampen/zwolle is een stukje rijden maar ach dat zijn voor mij tot nu toe alle cursus plaatsen Dus ja als ik het zou doen dan heb ik interesse in die omgeving.

Als je zelf mest doet hoe zit het als je de mest voor anderen test om dan wormenkuren te krijgen? Bv voor stalgenoten ☺️

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:24

Zal denk ik aan de relatie met de da liggen, kent die jouw kunnen en heeft ie daar vertrouwen in of niet ;)
Persoonlijk vind ik een goede telling eentje die over meerdere dagen is uitgevoerd, maar als je dat dagelijks zou moeten langs brengen dan heb je de cursus er snel uit ;) Tel je nu over een week een constant aantal en wil de dierenarts alsnog zelf tellen voordat ie iets meegeeft, dan ben je in elk geval maar 1x die kosten kwijt en bewijs je direct je kunnen. Althans, dat is mijn theorie ;)

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 06:59

Leuk dat het topic weer opleeft.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of we hier iets kunnen organiseren.....en hier is dan tussen Heerenveen en Drachten :)
Gewoon het idee dat je iedere maand even de mest kunt controleren en ontwormt wanneer het nodig is....
en je gaat er dan natuurlijk ook heel anders mee om omdat je er veel meer bij betrokken bent..
Dus via deze: is er belangstelling voor een workshop mestonderzoek in de regio Heerenveen/Drachten?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:38

We zijn al wat verder met de organisatie van een workshop. We houden de workshop wrs. in mei (20e waarschijnlijk), tussen Heerenveen en Drachten. Workshop duurt een hele dag! Dus als je interesse hebt, laat het me weten. Wanneer alles rond en geregeld is kan ik de precieze info geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:46

Oh! Ik heb wel interesse! Moet uit Amersfoort komen maar kan daarna mooi langs de fam in Friesland :)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:52

Zijn er nog mensen die belangstelling hebben voor een workshop in de buurt van Zwolle?

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:01

Ik ben wel geïnteresseerd in een cursus in Zwolle

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:17

Ik heb ook interesse, maar onder voorbehoud. Ik woon in prov.Groningen, dus Zwolle en Heereveen zijn beide best ver.Ik denk er even over, maar hoor graag meer over def.plannen mbt van een cursus.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:16

paleoceen schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd in een cursus in Zwolle

Mocht ik genoeg belangstellende bij elkaar krijgen (wat nu nog zeker niet het geval is), dan ga ik je benaderen.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 06:22

Ik laat het jullie weten als de plannen definitief zijn, denk dat binnenkort wel rond te krijgen. Dit geldt dan voor Heerenveen/Drachten.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:22

Ik zit er over na te denken om zelf ook weer te gaan testen. Heb zelf dierverzorging paraveterinair gedaan dus ben bekend met hoe het werkt. Ik wil alleen graag een boek hebben met alle soorten wormeieren erin. Net ff gegoogled maar kan zo niks vinden. Iemand nog aanraders?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 06:16

Nou.. daar komt ie dan:
op 20 mei 2017 organiseren we een praktijkcursus mestonderzoek wormtest. Lokatie: http://hoeve-paardenkracht.nl dit is in Gersloot, tussen Heerenveen en Drachten.

De cursus:
In de ochtend wordt een stuk theorie doorgenomen waarin de verschillende parasieten en symptomen bij je paard worden besproken en bekeken. We behandelen verder onderwerpen als weide management, infectiedruk verlagen en resistentie vertragen.
In de middag oefenen we het herkennen van de verschillende wormeieren, preparaat klaar maken voor onderzoek, gebruik van microscoop en uitlezen van de telkamers. Iedere cursist heeft een wormtestkit en microscoop ter beschikking tijdens de praktijkdag en mag meerdere mestmonsters onderzoeken.
De dag start om 9.30 en is rond 17:00 uur weer afgelopen; mocht er na die tijd nog behoefte zijn om wat extra te oefenen is dat mogelijk.
Tussen de middag is er een uitgebreide lunch en gedurende de dag koffie en thee. Kosten € 85,00
Aanmelden kan via:
http://hoeve-paardenkracht.nl/?Mestonderzoek

Marit23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:05

Ik ben geïnteresseerd in een workshop dichtbij Zwolle, mits het goed met het OV bereikbaar is. Ik woon trouwens zelf in Groningen en ik ben ook bereid om zelf iets in Groningen te organiseren, dus mochten er mensen graag in Groningen een workshop willen volgen laat het mij dan ook even weten!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:13

Marit23 schreef:
Ik ben geïnteresseerd in een workshop dichtbij Zwolle, mits het goed met het OV bereikbaar is. Ik woon trouwens zelf in Groningen en ik ben ook bereid om zelf iets in Groningen te organiseren, dus mochten er mensen graag in Groningen een workshop willen volgen laat het mij dan ook even weten!

Wij zijn van plan dit jaar ook een cursus te organiseren. Dat is dan grens Groningen/Drenthe net over het slootje naar Duitsland gesprongen :+

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:51

Marit23 schreef:

Met jou er eventueel bij zit ik pas op 3 personen...