Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Milord schreef:Hetzelfde als bij mij dus Eline91. Ik vond het echt ingrijpend voor mijn beestje hoor. Ze zou het liefste alle DA's onder de zoden schoppen. Verdoven an sich was al een giga stresspunt voor haar. Ging het bij de jouwe wel goed?
Wat je dus ook zou kunnen proberen is gestoomd hooi. Kan je kopen maar kan je blijkbaar ook zelf doen. Hoor daar veel positieve reacties op. Zelf werkte bij mijn paard het geweekte hooi dus aan gestoomd ben ik nooit toegekomen.
Eline91 schreef:8nnemiek, dat stofvrij hooi is het stof eruit gezeefd of geschud, hoe je het maar wil noemen. Daarna wordt het volledig luchtdicht verpakt zodat er geen schimmels in het hooi kunnen komen. Het is ***duur, dus als gewoon hooi nat maken even goed werkt kan ik net zo goed dat doen :p
Amanda, waar heb jij die bloedstalen laten onderzoeken?
.bigone schreef:MirandaFuego, natuurlijk kan en zitten er in kuil ook schimmelsporen, echter, kuil is vochtiger en daardoor blijven ze in de kuil zitten, hooi is droog en daar plakt het niet aan. En ik heb het niet over zichtbare schimmel maar over sporen zo minimaal dat je ze met het blote oog niet ziet.
bigone schreef:Ik heb er ééntje waarbij je door het voeren van een flinke pluk hooi direct de da kunt bellen want haar longen klappen direct dicht. Ik voer dus al jaren kuil, ja er zit wel eens een schimmel plek in maar die pluk ik er uit en dan heeft ze nergens last van. Ik heb nu niet zoveel paarden meer dus voor vaak midi balen, wegen ong. 150 kilo en die blijven wel een week goed. Mijn kuil betrek ik al jaren bij dezelfde, halfdroog en weinig bemest en mooi grof. Ze doen het er prima op. In de stallen rubber matten met een hoek vlas voor plassen en poepen en al drie jaar geen da op de stoep gehad voor benauwdheid .
bigone schreef:Het aanschaffen van een hooistomer is ook nog te overwegen, dat is goedkoper dan om de haverklap de da op de stoep.
zoiets? Verder kan ik gewoon standaard slangetjes en dichtingen gebruiken om de boel te verbinden.
.
Hier kan je lezen hoe ik het gedaan heb 
Ik heb het vanavond voor de eerste keer gevoerd en ze lijken het alledrie erg lekker te vinden.