Stofallergie onder controle krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:23

Hetzelfde als bij mij dus Eline91. Ik vond het echt ingrijpend voor mijn beestje hoor. Ze zou het liefste alle DA's onder de zoden schoppen. Verdoven an sich was al een giga stresspunt voor haar. Ging het bij de jouwe wel goed?

Ik las laatst ergens dat een paard altijd minimaal 50 cm om zijn/haar neus heen stof opneemt door inademen.
Hooi weken heeft bij die van mij dus echt wel effect gehad. StofVRIJ verpakt hooi zoals jij het omschrijft bestaat nl niet (al beweren de fabrikanten van wel), tenzij het gestoomd hooi is maar dat staat dan ook op de verpakking. In onbehandeld hooi zit ALTIJD stof in meer of mindere mate. De vraag is of het vrij komt tijdens het eten. Ja dus, zolang het in droge vorm gevoerd wordt want ze staan er met hun neus midden in.

Wat je dus ook zou kunnen proberen is gestoomd hooi. Kan je kopen maar kan je blijkbaar ook zelf doen. Hoor daar veel positieve reacties op. Zelf werkte bij mijn paard het geweekte hooi dus aan gestoomd ben ik nooit toegekomen.

Diaantjev

Re: Stofallergie onder controle krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:38

Hier ook een paard met stofallergie en nog veel meer. Van alles geprobeerd, kuil, Ventipulmin, Prednisolon en ga zo maar door. Het enige wat hielp waren de supplementen van Transfer Factor. In België zit een dierenarts die hiermee werkt. Het paard van mijn zusje loopt inmiddels weer zoals voorheen en loopt weer marathons (aangespannen rijden).

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:52

Diaantjev, wow dat zit je ook op een bepaald moment wel met je handen in je haar als niks werkt. Gelukkig hebben jullie dan die supplementen gevonden die wel werken. Krijgt dat paard deze nog steeds voor vast of alleen in de periodes dat ie het moeilijk heeft?

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:54

Alleen in de periodes dat hij last heeft, meestal in het voorjaar. Maar we staan nu op een andere stal en tot nu toe heeft hij nog geen last gehad. Hij staat zelfs op stro maar krijgt wel kuil voor de zekerheid.

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:51

Ow dat is wel mooi. Ik hoop het management ook zo goed te krijgen dat het niet tot nauwelijks meer nodig zal zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:36

Milord schreef:
Hetzelfde als bij mij dus Eline91. Ik vond het echt ingrijpend voor mijn beestje hoor. Ze zou het liefste alle DA's onder de zoden schoppen. Verdoven an sich was al een giga stresspunt voor haar. Ging het bij de jouwe wel goed?

Wat je dus ook zou kunnen proberen is gestoomd hooi. Kan je kopen maar kan je blijkbaar ook zelf doen. Hoor daar veel positieve reacties op. Zelf werkte bij mijn paard het geweekte hooi dus aan gestoomd ben ik nooit toegekomen.

Mijn paard heeft er niet zo van afgezien denk ik, hij liet het allemaal erg makkelijk over zich heen komen. Ik had veel erger verwacht want hij is een enorme stresskip, maar hij heeft zich echt voorbeeldig gedragen +:)+

Ik ben me al een beetje aan het inlezen over gestoomd hooi, zijn er mensen die daar goeie ervaringen mee hebben? Want een stomer is echt niet goedkoop :=

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:48

Mijn oude (inmiddels overleden) merrie had ook een stofallergie. Na diverse onderzoeken op de Uithof heeft ze een dampboxbehandeling gehad daar en dat heeft haar toen enorm goed gedaan. Voor die tijd leek ze wel een ouwe vrouw met astma, daarna was er weinig meer aan de hand. Moest haar wel van stro op zaagsel en later vlas zetten en geen droog hooi meer voeren, maar ze heeft na die behandeling en met het juiste management geen klachten meer gehad.

Arts stond zelf versteld over hoe goed ze opgeknapt was, hij vertelde later dat hij er best een hard hoofd in had zo slecht was ze er in eerste instantie aan toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:53

Eline91 schreef:
8nnemiek, dat stofvrij hooi is het stof eruit gezeefd of geschud, hoe je het maar wil noemen. Daarna wordt het volledig luchtdicht verpakt zodat er geen schimmels in het hooi kunnen komen. Het is ***duur, dus als gewoon hooi nat maken even goed werkt kan ik net zo goed dat doen :p

Amanda, waar heb jij die bloedstalen laten onderzoeken?

Ga eens over op redelijke droog kuilvoer, iedereen heeft het over stofallergie maar bijna altijd is het een schimmelallergie. Deze schimmel zit in alle zeer droge hooi en stro. Je ziet het niet maar een allergisch paard snuift het op en je hebt de poppen weer aan het dansen.
Ga de stootkuur prednison geven en dan ook overgaan op kuil.

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:14

Ja Bigone, vaak is het een schimmelallergie, dat klopt.
Echter kunnen ze met een longspoeling (BAL) dus wel degelijk aan de antistoffen van het longslijm heel duidelijk zien of het om echt stof of om een schimmel gaat omdat dat er dan andere antistoffen overheersen. Ik heb daar ook specifiek naar gevraagd toen. De symptomen zijn echter vrijwel gelijk omdat de longen gewoon een overdaad aan slijm gaan produceren om alles er uit te krijgen. Het behandelen kan daarentegen wel verschillend zijn omdat het een andere oorzaak heeft en ook elk paard verschillend is.
Zo zal een paard met schimmelallergie veelal niet gebaat zijn met nat hooi omdat dan alsnog de schimmels niet weg zijn. Een paard met stofallergie kan daar wel bij gebaat zijn omdat het stof weggespoeld is of vastkleeft aan het hooi zodat het niet ingeademd kan worden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:20

In kuil kan net zo goed schimmel zitten, het beste blijft gras.
Het kost waarschijnlijk wat tijd omdat de longen geïrriteerd zijn, maar ik zou zou gewoon wat langer hooi nat blijven maken(dus minstens een half uur laten weken onder water)das de eenvoudigste oplossing (en tot nu toe voor de meeste paarden de beste) en scheelt je een hoop geld.
Dat stofvrije spul wat je nu voert vertrouw ik ook niet helemaal.
Ook zou ik juist niet rekenen op weinig medicatie als hij last heeft, maar ik snap wel dat je dat voor hem niet wil.
Maar ze hebben er vaak ontzettend veel baat bij, als het eenmaal onder controle is wordt het eenvoudiger.
Verder kun je misschien sproeien op zanderige gedeelten?
Mijn vorige paard had chronische bronchitis en ik heb het goed onder controle kunnen houden, al had hij toch wel af en toe een terugval, je leert vanzelf wanneer je paard niet helemaal fit is en hij weer een kuurtje nodig heeft, mijne kreeg dan ventipulmin, kon ik standaard ophalen bij de d.a, ik wist precies wanneer zijn ademhaling niet helemaal oké was.
Hij kon op deze manier alles nog prima doen, best pittig trainen.
Hopelijk krijg jij het ook snel onder controle.
Sterkte ermee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:27

MirandaFuego, natuurlijk kan en zitten er in kuil ook schimmelsporen, echter, kuil is vochtiger en daardoor blijven ze in de kuil zitten, hooi is droog en daar plakt het niet aan. En ik heb het niet over zichtbare schimmel maar over sporen zo minimaal dat je ze met het blote oog niet ziet.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:31

Ik woon in de buurt van Eline en hier goed voordrooghooi vinden is een ramp. ;(

Ik ben al jaren aan het zoeken naar een goede leverancier, de enige keren dat het goed was was het een 1 keer dat ze van hun land afhaalden of eigen weide en anders is het gewoon rotzooi. Zoals nu deze die hier op zijn ongeveer zat ik in bijna ieder pak met schimmel vreselijk! Gelukkig heeft de mijne geen last van stof maar mijn vorig tinkerpaard wel en daar hebben ze wel geluk gehad met goed voordroog en hooi weken had ook al een positief effect maar was wel altijd een heel gedoe zeker in de koude maanden :o .

Hier doe ik morgen terug een poging met iemand opbellen voor voordroog maar het is langs hier echt niet ideaal . Zou dus eerst hooiweken eventueel eens proberen, wel gedoe maar goed hooi valt nog aan te raken langs hier of de pakjes die je nu doet enkel die zijn *** duur inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:46

Het aanschaffen van een hooistomer is ook nog te overwegen, dat is goedkoper dan om de haverklap de da op de stoep.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:49

bigone schreef:
MirandaFuego, natuurlijk kan en zitten er in kuil ook schimmelsporen, echter, kuil is vochtiger en daardoor blijven ze in de kuil zitten, hooi is droog en daar plakt het niet aan. En ik heb het niet over zichtbare schimmel maar over sporen zo minimaal dat je ze met het blote oog niet ziet.

Kuil gaat wel vaak eerder schimmelen dan hooi (echt goede kuil kom je niet vaak tegen en hele 'natte' kuil is niet echt fijn voer voor paarden) dus als je het hooi dan goed nat maakt is dat toch beter.
Hooi weken is een werkje maar ach, je went eraan, ik heb het zelf meer dan tien jaar gedaan en het is als je het handig aanpakt best te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:00

Ik heb er ééntje waarbij je door het voeren van een flinke pluk hooi direct de da kunt bellen want haar longen klappen direct dicht. Ik voer dus al jaren kuil, ja er zit wel eens een schimmel plek in maar die pluk ik er uit en dan heeft ze nergens last van. Ik heb nu niet zoveel paarden meer dus voor vaak midi balen, wegen ong. 150 kilo en die blijven wel een week goed. Mijn kuil betrek ik al jaren bij dezelfde, halfdroog en weinig bemest en mooi grof. Ze doen het er prima op. In de stallen rubber matten met een hoek vlas voor plassen en poepen en al drie jaar geen da op de stoep gehad voor benauwdheid .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:13

bigone schreef:
Ik heb er ééntje waarbij je door het voeren van een flinke pluk hooi direct de da kunt bellen want haar longen klappen direct dicht. Ik voer dus al jaren kuil, ja er zit wel eens een schimmel plek in maar die pluk ik er uit en dan heeft ze nergens last van. Ik heb nu niet zoveel paarden meer dus voor vaak midi balen, wegen ong. 150 kilo en die blijven wel een week goed. Mijn kuil betrek ik al jaren bij dezelfde, halfdroog en weinig bemest en mooi grof. Ze doen het er prima op. In de stallen rubber matten met een hoek vlas voor plassen en poepen en al drie jaar geen da op de stoep gehad voor benauwdheid .

Zelf heb ik deze balen nu ook maar die zouden voor mijn vorige paard met bronchitis absoluut niet geschikt zijn.
Bedoel jij dat je het hooi liet weken voordat je het gaf of gewoon zo?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:20

Nee, ik heb licht vochtige kuil en dat gaat goed, nu is de voersnelheid ook redelijk hoog. Indien je één of twee pony's / paarden hebt dan is kleine baaltjes beter, een aangebroken baal moet wel binnen redelijke tijd op zijn anders word het inderdaad te droog.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:50

Ik denk ook dat het bij ieder paard verschillend is, wat bij de een prima werkt is voor de ander niet goed.
Eerder hadden wij ook het hooi in een ton gedaan en onder water gezet en dan zo op laten eten maar dat was niet afdoende, het moest echt al lang genoeg ingeweekt staan.
Het is ook uitproberen wat voor jou paard het beste werkt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 13:14

bigone schreef:
Het aanschaffen van een hooistomer is ook nog te overwegen, dat is goedkoper dan om de haverklap de da op de stoep.

Klopt bigone, en beter voor mijn nachtrust ook :')

Die krengen zijn blijkbaar wel vreselijk duur in aankoop, dus ik denk erover om zelf eentje te bouwen.
Een behangstomer heb ik liggen, 2400W en een reservoir van 4l, dus dat moet volgens mij wel lukken. En ik denk erover om zo'n ronde zwarte PVC vuilniston te gebruiken, omdat je dat deksel makkelijk kan vastzetten :) zoiets? Verder kan ik gewoon standaard slangetjes en dichtingen gebruiken om de boel te verbinden.

Voordroog heb ik heel slechte ervaringen mee, hier in de buurt is het erg moeilijk om goeie paardenvoordroog te vinden en koeienkuil geef ik niet aan mijn paarden :roll:
Voor hooi heb ik eigenlijk wel een goeie leverancier, dus als gestoomd hooi werkt zou dat ideaal zijn.
Tegen vanavond kan ik mijn eerste lading hooi stomen, ik ben benieuwd :D

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:17

Dat klinkt heel erg mooi Eline91. Ik hoop dat het werkt. Laat je nog even weten wat je ervaring dan is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:32

Het duurt ook wel een paar weken voordat je een beetje een idee hebt of het werkt denk ik.
Wel handig dat je het zelf hebt kunnen maken!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:52

Wij hebben een officiele hooistomer had er eerst ook 1 zelfgemaakt maar drooglaten koken :+ .

Het werkt best wel hoor, lang genoeg stomen en direct voeren is het beste. Als dit nog onvoldoende werkt zou je het hooi eerst bv een kwartiertje kunnen weken, uitlekken en dan in je stomer. Duurt het wel langer voor het warm genoeg is het hooi zeg maar. Droog doe ik 1 1/2 uur is wel een hele baal en nat 2 uur. Als tip van een goede duitse veearts heb ik ooit gehad een handje zout in het weekwater doen.
Succes

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:42

Ik heb er dus zelf ééntje in elkaar gestoken, en het ding werkt *\o/* Hier kan je lezen hoe ik het gedaan heb :)

Het hooi ruikt erg lekker en is overal goed vochtig, maar toch niet zo nat als dat kleffe geweekte hooi. Als ik eraan schud lijkt er geen stof uit te komen :) Ik heb het vanavond voor de eerste keer gevoerd en ze lijken het alledrie erg lekker te vinden.

Het zal even zoeken zijn naar hoeveel hooi ik er kan in doen en hoe lang het moet stomen, maar mijn eerste ervaring is in elk geval al positief :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:04

In kuil zitten ook schimmelsporen die voor allergische reacties kunnen zorgen. Alleen zijn die zo klein dat ze niet met het blote oog te zien zijn.