Paard heeft een 'sweeney' schouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:12

miesie22 schreef:
Inderdaad super goed nieuws dat het geen fractuur of beschadiging van het bot is!

Cowboy55, bedankt! Probeer we wel een zo duidelijk mogelijk verhaal van te maken, dat leest toch fijner.

Dat lukt je dan prima! +:)+

liliekska

Re: Paard heeft een 'sweeney' schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:21

Fijn dat de botten in iedere geval goed zijn!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:27

Ik volg even..
Succes morgen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:28

He Ts wat een naar verhaal.
Heel veel sterkte morgen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:33

ik heb dit twee keer eerder meegemaakt, een keer van behoorlijk nabij (voormalig bijrijdpaard) en een keer wat verderaf (crossmaatje); beide paarden zijn nog wel wat hersteld maar die spier is nooit meer terug gekomen. meer info per PB als je interesse hebt

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:22

Bedankt voor het succes wensen!

@lielle, als ik na morgen nog vragen heb dan pb ik zeker. Bedankt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:31

Hoe is het gegaan vandaag?

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:38

We zijn nu op weg naar huis, bijna op stal. Zodra ik thuis ben zal ik uitgebreid verslag doen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:49

Goede reis naar stal. Ik ben heel benieuwd. Misschien zien we je Opa wel vanavond op de club.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:09

Als die spieren atrofisch worden dan wordt normaal gesproken gelinkt aan de Plexus Brachialis. Daar zitten de zenuwen die die spieren aansturen. Bij mensen heet dat Amyotrofe Schouder Neuralgie.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:25

Hopelijk vinden ze de oorzaak voor het slechte lopen van je paard.
Mag ik vragen of ze op de kliniek niet hebben gezegd dat ze nogal (hoe zeg ik dat netjes) corpulent is?
Zoals ik haar zie op dat laatste filmpje :oo ! Tenzij ze drachtig is, maar dat hoor ik nergens in het topic.
Zo'n zwaar lijf bevordert natuurlijk de genezing ook niet.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:15

Dat klopt pieteritus1... Ze is helaas nooit te dik geweest, maar is sinds ze stil staat 50 kilo aangekomen.. Ze staat op minimaal krachtvoer, maar verder is er helaas weinig anders aan te doen. We vinden het zelf ook erg vervelend, maar we kunnen haar niet aan het werk zetten.

Hierbij een verslagje van vandaag.

Nou, we zijn vandaag weer lang bezig geweest.
We waren rond kwart over 10 in Utrecht en toen waren ze net met het begin van het neurologisch onderzoek bezig in haar stal. De dierenarts kwam ook net aan en keek en onderzocht mee met de co-assistenten. Naarmate het eerste deel van het onderzoek vorderde, kwam er naar voren dat Saar stijf was op rechts. Ook vond de dierenarts haar stijf in haar rug. De spieratrofie was duidelijk maar verder was ze eigenlijk in orde. Nadat we even gewacht hebben gingen we naar de bak voor deel 2 van het onderzoek. Daar hebben ze gekeken naar haar beweging en of ze haar op allerlei manieren uit balans konden krijgen. Dit lukt op een rechte lijn wel iets op rechts, links niet. Aan de longe toonde ze haar kreupelheid duidelijk. De dierenarts gaf wel meteen aan dat ze, voor de ernst van haar atrofie, erg goed liep. Ze zei dat ze paarden veel slechter heeft zien lopen met een lichtere blessure. Het viel haar wel op dat Saar veel met haar hoofd in buitenstelling liep. Ook gaf ze aan dat ze het linkerbeen probeerde te ontzien door op het rechterbeen te vallen. Ze zei ook dat het misschien toch verstandig was om een echo te maken van de rug, om te kijken of hier geen schade was.
Daarna moesten we een uurtje wachten op het emg onderzoek. Het onderzoek zelf vond ze niet zo leuk. Ze prikken dan met een klein naaldje in een spier en meten dan hoe snel de spier op een prikkel reageert.
Toen ze er eenmaal aan gewend was ging het gelukkig iets beter.
Uit het Emg onderzoek kwam voor nu (de uiteindelijke uitslag komt nog, dit moet eerst geanalyseerd worden door de arts) dat niet alle zenuwen dood zijn, sommige zijn beschadigd en andere doen het gewoon goed. De dierenarts was al met al dus best positief. Ze gaf aan dat er met elektrostimulatie gewerkt kan worden, zodat de spieren die missen, weer terug kunnen komen. Hier gaat wel een lange periode overheen, voor er iets aan verbetering gezien kan worden ben je dan minimaal 8 weken verder, al dan niet meer. Haar kreupelheid komt waarschijnlijk doordat een spier in haar hals en schouder overprikkeld is doordat die nu de 'klappen' opvangt.
Saar mocht na het emg onderzoek weer even terug naar haar stal, even drinken en hooi eten. Vervolgens werden we opgehaald voor de echo.
Voor de echo is haar rug voor een deel geschoren (ze is dus heel charmant nu!!) En werd er gel op haar rug gesmeerd. De arts is vervolgens gaan kijken of haar rug oké was. Hij heeft eerst het onderzoek gedaan en heeft het daarna, aan de hand van foto's die hij gemaakt had, besproken. Hier kwam gelukkig uit dat haar rug helemaal goed was!! Daar is gelukkig dus niks mis mee!!
Ze heeft vervolgens nog even in haar stalletje gestaan en toen zijn we op weg naar huis gegaan, madame stond heerlijk te stampen in de trailer, dus ze wilde duidelijk graag naar huis.

Wat we voorlopig met Saar moeten gaan doen is stappen op her harde. We beginnen met een korte tijd en we zullen dit uiteindelijk uitbreiden. Zodra er verbetering te zien is kunnen we de training iets op gaan schroeven naar bijvoorbeeld balkjes lopen, lange lijnen, zijgangen oefenen, enz. Wanneer dit alles goed gaat kunnen we eens gaan stappen onder het zadel en dit uiteindelijk ook uitbreiden tot een langere tijd (denk er hierbij wel aan dat we dan minimaal een half jaar verder zijn). Voordat ze weer enigszins echt iets kan doen zijn we waarschijnlijk minimaal een jaar verder. Maar als het goed is en alles slaat aan, kunnen we dan waarschijnlijk wel weer lekker buitenritjes maken en rustig met haar aan de slag!! Dus al met al valt het heel erg mee wat er naar voren gekomen is. Het zal een lange weg worden, maar er kan een hoop weer goedkomen!

Tijdens het EMG onderzoek

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de echo

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:34

Wat een duidelijk verslag heb je gemaakt! :D
Dus wel stappen op het harde en heel rustig aan uitbreiden, was bij mijn pony inderdaad ook zo.
zo'n blessure is inderdaad een lang proces,maar het kan uiteindelijk helemaal goed komen. :)
doe in elk geval rustig aan, ik ben ook pas na een half jaar er weer op gegaan :j

Mooie fotos, duidelijk verslag, wat een groep mensen staat er dan om heen zeg.
Gelukkig valt het mee *\o/*

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:48

Bedankt. We zijn inderdaad erg blij!

Het opbouwen zal sowieso geheel gebeuren in overleg met de dierenarts/fysiotherapeut welke geheel op de hoogte gesteld wordt van het onderzoek. We doen er liever te lang over dan dat we te snel gaan!
We beginnen nu ook met 10 minuutjes stappen per dag, dus zullen we per weer met 5 minuten opschroeven. Maar het is nu erg belangrijk dat de overprikkelde spier weer rustig wordt.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:45

Fijn dat het meevalt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:47

Goed nieuws!!!! :)F :)F
Dat zal een beste opluchting zijn

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:55

Dat is het zeker!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:15

<3 zo fijn voor Saar en voor jouw opa en jou dat de berichten optimistisch zijn.
Saar heeft topbaasjes.
Tot snel

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:57

Sterkte met je paardje, een jaar therapie is toch niet niks hoor!!!
Ik moet zeggen dat ik dit niet mee vind vallen, maar er is hoop in ieder geval.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:27

In dit topic kan tenminste niemand zeggen dat je je paard nog na moet laten kijken aangezien die nu wel binnenstebuiten is gekeerd.
Ook al gaat het lang duren wel fijn dat het toch min of meer positief nieuws is al zal het met een lange adem zijn.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 19:50

Het gaat inderdaad een lange weg worden, maar met hopelijk een positieve afloop!

Ze is inderdaad binnenstebuiten gekeerd, na het ongeluk wat we gehad hebben is dat ook wel een fijn idee. Als we er eenmaal weer op mogen, weten we in ieder geval dat haar rug en hals er verder niks aan over gehouden hebben.
Haar schouder gaan we trainen door middel van elektrostimulatie, waar de dierenarts hele positieve verhalen over wist te vertellen. Paarden met een ergere atrofie dan Saar, waarbij de spieren weer helemaal teruggekomen zijn. Het zal een hoop geduld kosten, maar dat hebben we over voor Saar!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:20

Veel succes en ik hoop dat je weer heel veel plezier met Saar kan hebben en houden !

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:42

Heb even het hele topic doorgelezen.
Mijn complimenten hoe jullie je inzetten voor Saar, daar kunnen sommigen nog een puntje aan zuigen!!

Ik hoop dan ook van harte dat het helemaal goed komt met jullie mooie tink, duimen draaien hier!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 09:57

Bedankt voor het compliment! We wilden graag weten hoe het ervoor stond, dat is alleen mogelijk door een goed onderzoek. We zijn dan ook erg blij dat we dit gedaan hebben.

Saar staat sinds donderdag op een wei met minder gras, ik merkte vrijdag meteen een groot verschil in haar gedrag. Ze heeft meer energie(ze zat gewoon propvol toen ze nog op een volle wei stond) en vond het stappen leuk.
Wel even wennen om met een blik op de klok te moeten stappen, normaal ging ik gewoon wandelen en dan zag ik wel hoe lang we bezig waren. Je zag Saar ook kijken 'huh, zijn we nu al terug'. :+
Maar ze doet het super!! We gaan gewoon rustig verder en genieten vol van het tutten en knuffelen!