ouder paard met leverproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:10

Echt. Wauw knappe leeftijd. Mijn is er bijna 25 jaar. Maar ziet er op de moment zo slecht uit. Mager en dof en in gevallen terwijl ZE altijd een lekker dikkertje was. Stijf lopen van de artrose heeft ZE ook wel. Ik zou al,heel blij zijn als ZE zich terug goed in haar vel voelt en dat je de levenssparkel terug in haar oogjes ziet. Momenteel straalt ZE uit dat het leven zwaar is en er elke dag moet doorspartelen. Zo komt het bij mij over. De glans is uit haar oogjes. Ik hoop dat ik snel,de uitslag ga krijgen van het bloed
Laatst bijgewerkt door llora op 12-05-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:11

Afbeelding

Dit ZE nu.[/img]

En dit was ZE een kleine twee jaar geleden

[/[img]
Afbeelding

petitparis

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:26

wat goed dat je laat testen op cushing. De blik in de ogen,ontbreken van rugbespiering, hangbuik en doffe vacht doet mij toch ook die kant opdenken.

ivm de lever: hepavan werkt echt heel goed, opletten met te eiwitrijk voer, eiwitten en vet moeten bij afbraak via de lever passeren. Om de lever en de rui te ondersteunen is sedochol en ecuchol beiden geschikt. Meen mij te herinneren dat het grootste verschil tussen de 2 was dat ecuchol ook vitb12 bevat.
Ik geef standaard Sedochol in het voorjaar in combi met lijnzaad. Maar ik heb een "typisch leverpaard" volgens mijn DA en osteo.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:37

Mag je regelmatig een kuur sedachol of ecuchol geven? Of is dit alleen op advies van de dierenarts. Want ik meen in andere topics te hebben gelezen dat sommige mensen op regelmatige basis sedachol en ecuchol geven. Van sedachol weet ik dat dat enorm helpt om de wintervacht te verliezen.

Nu een vraag over het eten. ZE krijgt momenteel senior museli van cavalor. Zou ik dit eten,kunnen blijven geven. En,in verband met de wei. Mag ZE gewoon dagelijks op de wei gaan? Hier staan ZE van s morgens vroeg tot s avonds laat op de wei. Omdat je zei over eiwitten. Daarmee. Dat ik het is vraag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:41

je kan sedochol en ecuchol zo verkrijgen en sommigen geven dit idd standaard 2x/jaar

ivm eiwitten, het is de optelsom die telt. EN eiwitrijke voordroog EN vers jong gras EN krachtvoer met een percentage van meer dan 12% Ruw eiwit is teveel.
Maar het is ook dubbel, want in het geval van cushing verliezen ze ook makkelijk spieren (ook eiwitafbraak), dus kunnen ze wel wat extra eiwitten gebruiken.
Beetje zoeken wat werkt voor jou paard

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:50

Lijkt zeker op Cushing. Ik heb een shetje met Cushing. Ook dit soort symptomen. Hij krijgt nu Pracsend en is weer helemaal blij. Zijn vacht ruit nu beter, hij speelt en durft weer te rennen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:43

hey de vrijdag is de dierenarts bloed komen trekken. normaal werd ze ook op cushing getest. maar dit ging niet. want dan moet het bloed binnen de vier uur in het labo zijn. en doordat het donderdag een feestdag was en sommige verlengd weekend hebben kon het bloed niet binnen de vier uur in het labo zijn. dus morgenavond heb ik de uitslag. als de leverwaarde ondanks de medicatie niet goed is komen ze terug bloed trekken een van de dagen om op cushing te testen. want dan is de kans groot dat ze toch cushing heeft.
dus nog een dagje wachten. nu de tandarts komt ook terug. ze is in november nog gedaan geweest maar ze begint terug te smossen met haar eten en ook maakt ze terug proppen met haar eten die ze dan niet door haar slokdarm krijgt. wat een heel vies zicht is. dan komt haar eten langs haar neus er terug uit en begint ze heel hard te zeveren en speeksel te verliezen. dan helpt het om lijnzaad olie in haar mond te spuiten. ook staan haar klieren weer enorm dik. en heeft ze nog meer kale plekken gekregen. en krijgt ze terug meer barsten in haar hoeven. hopelijk heb ik snel uitslag. en wordt ze eindelijk terug wat beter.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:48

@ femia super dat je shetje terug beter is. ik hoop dat we ook snel uitslag krijgen zodat we eindelijk weten wat het is. en dat ze snel terug beter is. nu heb ik elke keer schrik dat ik aan de wei kom en dat ik haar op de wei vind en dat ze heel slecht is of dat ze overleden is. ben zo blij dat het nu zomer is want als de winter er nu had aangekomen had ik echt schrik gehad dat ze de winter zou doorgeraken.

ik vind het zo frustrerend dat je je paard zo ziet achteruit gaan en dat precies niets helpt. dus ik hoop dat de bloeduitslag eindelijk iets zegt en we weten wat er is. pff

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:45

Mijn dierenarts heeft de uitslagen voor een PPID test al de volgende dag.
Ik vind ook wel heel veel overeenkomsten met een paard met cushing. Mijn pony is van de medicatie enorm opgeknapt, ook wel weer een dip gehad, maar als je hem nu ziet lopen met z'n vriendjes. Hij is de oudste en de kleinste, maar de snelste en nog steeds de baas. En mijn pony word 30 in augustus.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:23

oh super. en hoe lang staat hij op de medicatie? ik hoop dat als ze cushing heeft dat ze dan ook snel opknapt van de medicatie. nu wordt ze door de andere dieren soms wel gepest. terwijl ze daarvoor meer met rust werd gelaten of meer van zich afbeet. nu laat ze zich gewoon doen. hoop dat mijn merrie ook de dertig mag halen en hopelijk op een gezonde manier.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 08:59

Uit de bloeduitslag blijkt dat ZE toch. Geen cushing heeft. De nieren, de lever en de schildklier enzo allemaal perfect, enkel de infectie waarde lag hoger. Dus ze zit nog ergens met een infectie. Terug hepavan moeten geven, plus extra vitaminen.
Nu had ZE het gisteren avond weer. Klieren zo dik als iets en na het eten kreeg ZE weer problemen. Slijm dat uit haar mond loopt en eten dat langs haar neus eruit komt. Drie spuiten lijnzaad olie in haar mond gespoten en dan was het beter. Vrijdag heeft ZE dit ook gehad. Dierenarts gebeld. Die is direct gekomen. ZE heeft nog een spuit gehad. Als het binnen drie dagen niet beter is krijgt ZE een zware,antibiotica kuur. Hopelijk helpt dat.
Momenteel weten we niet,wat ZE heeft. Bloedonderzoek oke. Juist die,infectiewaarde die hoger lag. Pff hopelijk weet ik snel waarom mijn paard zo mager en loom wordt. We gaan haar eten nu nat maken en hopen dat dat al iets helpt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:01

Hoe hoog was de Cushing waarde? Da's lezen hem soms verkeerd en houden geen rekening met de rederentiewaarde nl. Dit heb ik al meerdere malen in mijn omgeving gehoord van da's die minder bekend zijn met Cushing.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:06

Hoe bedoel je? Ik heb de uitslag niet gezien maar de da zei het aan de telefoon. Dat alle waarde goed waren en de lever perfect was en dat uit de test van de cushing 100% zeker was dat ZE geen cushing had. Eerst had de dierenarts verteld dat ZE de test van de cushing niet konden laten doen omdat het bloed niet snel genoeg naar het labo Kon. Nu was het bloed door de koerier wél op tijd,bij het labo gebracht en konden ZE de test wel doen.
Maar als ZE cushing heeft zouden dan de andere waarde ook niet slecht moeten zijn zoals de,lever?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:20

Ik kan er altijd,is achter horen. Ik weet nu wel,niet hoeveel ervaring hij heeft met cushing bij paarden. Maar zijn vrouw doet de praktijk voor kleinere huisdieren en zij heeft twee jaar geleden bij mijn oude hond cushing vastgesteld. Dus ik vermoed dat ze wel ervaring hebben met cushing.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:30

Als ze Cushing heeft, hoeven de andere waardes niet slecht te zijn.

Momenteel geldt als referentiewaarde een waarde van 29 pg dat er sprake is van Cushing. Echter is er bij Cushing ook sprake van referentiekader van 10 pg, dat betekent dat een paard met een waarde vanaf 20 pg al Cushing heeft

Stel jouw DA zie dat je paard een waarde heeft van 25 dan zal zij, op basis van de referentiewaarde, zeggen dat jouw paard geen Cushing heeft. Echter op basis van het referentiekader heeft ze wel Cushing.

Daarom moet je de waarde wel zien te achterhalen. Een DA die niet bekent is met Cushing kan het zomaar verkeerd hebben

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:36

AH oke.hij komt normaal,deze week,toch terug op controle. Ik zal vragen of hij de bloeduitslag meebrengt. Dan ka ik is kijken en dan,laat ik het je weten.
Alvast bedankt voor de,raad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:43

natje321 schreef:
Ik kan er altijd,is achter horen. Ik weet nu wel,niet hoeveel ervaring hij heeft met cushing bij paarden. Maar zijn vrouw doet de praktijk voor kleinere huisdieren en zij heeft twee jaar geleden bij mijn oude hond cushing vastgesteld. Dus ik vermoed dat ze wel ervaring hebben met cushing.

cushing bij honden is echt iets totaal anders hoor,zelfs de symptomen zijn niet hetzelfde,de medicatie ook niet :7

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:48

@ geerke. bij honden zijn de symptomen anders dat heb ik al gezien. onze hond werd heel dik op zijn buik en hij kreeg overal kale plekken. was heel loom en dronk veel en hij had altijd een hongergevoel. met het bloed nemen toen zagen ze dat zijn leverwaarde echt niet goed waren en toen hebben ze doorgetest op cushing.

ik zal bij het volgende bezoek de bloedanalyse vragen en dan zal ik jullie iets laten weten wat de waarde zijn. ik zelf ken daar bitter weinig van van al die waardes.

alvast mercikes voor alle tips

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:19

Uitslag bloedonderzoek

[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:36

Ik kan niet begrijpen dat jouw DA zegt geen Cushing.

Op het formulier staat normale waarde voor nov-juli 29 pg, daarboven heeft een paard Cushing. Jouw paard heeft een waarde van 69,2 pg en dus absoluut Cushing.

Echt een andere DA zoeken en deze DA even een goed praatje mee houden dat het voor hem tijd wordt voor een opfriscursus

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:02

Even een up date. Zo blij dat we gestart zijn Me prascend. Mijn paard is zo hard verandert op enkele weken tijd. Zowel uiterlijk als manier van doen. ZE is terug veel vrolijker en,geniet duidelijk terug van het leven.
[/[img]
Afbeelding
img
Begin prascend

[/[img]
Afbeelding
Na een goede vier weken prascend

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:19

Wat een verbetering TS.

Dit is toch wel een klassiek voorbeeld waarin de DA de waarde verkeerd leest

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:41

Ik vind het een,enorme verbetering. ZE blinkt gelijk een spiegel en is zoveel vrolijker en,is echt terug een raket geworden. ZE geniet terug van de andere paarden en van de wei. Volgende maand wordt ZE terug getest dan staat ZE ongeveer op,9 weken medicatie. Ben,zo blij dat ik een tweede mening heb gevraagd. Hopelijk,komt ze nu nog enkele kilos bij en dan komt het helemaal goed? Dikke klieren zijn eindelijk ook weg . Dus super

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:03

Wat een verschil zeg! Helemaal top!

Geef je nu helemaal niks bij voor de lever? Wij zitten namelijk met een paard met soortgelijke problemen. Morgen komt de DA bloed aftappen voor cushing, maar ik wilde ook nog gewoon bloed af laten nemen ivm zijn lever (plast af en toe roestkleurig), maar misschien is dat wel helemaal niet nodig.... Nou ja morgen maar ff met de DA bespreken.

Iig heel erg fijn dat jouw paardje zo opgeknapt is! (Y)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 12:13

Voor de lever geven wij af en toe een kuur ecuchol bij. Maar eigenlijk is de lever verbetert nubde cushing behandelt wordt. Volgens de da. Nu volgende maand wordt er terug bloed genomen om de acth waarde en de infectie waarde en de lever waarde te checken. Maar momenteel reageert ZE niet meer op de lever punten wat een goed punt is. De leverproblemen kwamen namelijk ook voort van de cushing zoals alle andere problemen die ZE had. We zien ZE zo veranderen door de medicatie. Vrolijk, hevig , terug contact zoeken met de paarden en dan vooral het uiterlijk. Laat iets weten E van,je bloedonderzoek e