ppid en bevangen, inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:51

Ik zeg misschien iets heel stoms omdat ik de termen van de medicatie niet goed ken. Maar ik denk dat ze op dit moment geen pijnstilling krijgt?

Zet het beestje dan eens een week of twee op de pijnstilling en baseer daar je oordeel op. Knapt het dier enorm op qua bewegingsvrijheid of humeur? Dan heeft het dus normaal gesproken pijn. En zou het mijn gedachte ook zijn om hem in te laten slapen.

En dan kun je ook echt uitsluiten dat het pijn is.

Verder klinkt het hele verhaal zowiezo erg sneu. Ik zou je vriendin goed begrijpen als ze deze pony een handje helpt naar de eeuwige groene weiden.

Sterkte met de ellende

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:56

Tyrcanol schreef:
Haar gebit wordt regelmatig nagekeken.
Wel is ze wat vast in haar rug door het schudden en het moeilijk staan. Schudden doet ze als ze boos is. Niet omdat haar rug vast zit. Deze is vorige week los gemaakt en ze schudt nog net zo hard.
Dit wordt standaard 2 X per jaar los gemaakt door de fysio.
En als de da er toch weer eens is kijkt deze ook en zet het zo nodig recht.
Ook moet ze dagelijks oefeningen doen. 2x rechts en 2x links buigen met haar hals.

Ze is werkelijk door de hele malle molen heen geweest ....

Maar ze blijft boos en ze blijft regelmatig hete hoeven hebben.
Hooi wordt speciaal voor haar uitgezocht.

Wat kunnen ze nog meer voor dr doen ?
En geloof me, de eigenaar heeft het er echt niet gemakkelijk mee...

Okee dat was de info die ik nog miste in je verhaal... Vandaar mijn vragen! Hoe het ook verder loopt ik wens jullie heel veel succes en sterkte! :(:)

capopjekop

Re: ppid en bevangen, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:00

Hier kan alleen de eigenaar een goed antwoord op geven. Die kent de pony het beste.

Ik heb zelf ook een pony lopen met IR die volgens mij officieel ook chronisch bevangen is. Maar die is pijnvrij, zit goed in haar vel en ziet er happy uit, ondanks dat ze nauwelijks op het gras mag lopen. Wanneer ik het idee zou hebben dat het niet meer paardwaardig is dan zou ik de keus maken om haar in te laten slapen. Zolang dat niet het geval is blijft ze lekker rondhobbelen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:23

Tyrcanol schreef:
Ze is gefixeerd op eten. En de clicker is geprobeerd. Hier word ze heel boos van.

Wandelen is een optie dat werd voorheen heel veel gedaan.
Ook Word ze gewoon uit de paddock gehaald om te poetsen ed natuurlijk. Al lijkt ze dr niet heel blij mee te zijn. (Boos kijken, met het hoofd schudden)
Mee als handpaard niet dat is te gevaarlijk.

Pony heeft wel stress tijdens/in het begin van het rijden ...

Maar de vraag is. Wie zegt dat er geen pijn is?
Er zijn nu 3 dierenartsen bij geweest. Alledrie zeggen zij hetzelfde.
Ze heeft zeker 3x per jaar een ontsteking in de hoeven... Dit blijft terug komen. En gaat volgens de da steeds vaker terug komen.

Bloedonderzoek is verleden jaar nog gedaan. Waardes waren enorm gezakt.
Scheren is puur voor de jeuk gedaan.

Bloedonderzoek voor PPID moet je elk half jaar opnieuw laten doen!! Er kan nu alweer heel wat veranderd zijn

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:31

Waarom is het van belang om tijdens de behandeling regelmatig een veterinaire controle uit te voeren?

Na een behandeling is het van belang om het paard 2-4 maal per jaar te laten controleren door uw dierenarts. Hij zal kijken of het paard goed reageert op de medicijnen en of de dosis eventueel moet worden aangepast. Ook kan de dierenarts tijdig een eventuele hoefbevangenheid constateren

Deze informatie komt van: https://www.ppidbijpaarden.nl/veelgestelde-vragen.html

Een nieuw bloedonderzoek lijkt mij dus geen overbodige luxe!!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 10:39

da heeft gezegd dat dit niet eens ieder jaar hoeft. Maar is nu net een half jaar geleden ...

Ze zei ook dat wanneer je nu bloed onderzoek doet de waardes niet helemaal zullen kloppen vanwege het seizoen.

Ik vind je uitroeptekens overigens niet zo vriendelijk overkomen.
Alsof er niks gedaan wordt voor de merrie.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:49

Er is contact geweest met de dierenarts.
Bloedprikken heeft nu geen zin. Dit zou in de herfst weer moeten.

Haar rug is helemaal goed nu, en haar voeten zijn koud.
Ze mag daarom rustige stapritjes gaan maken.
Ze zou op het moment pijnvrij moeten zijn.
Oefeningen met de rug gaan gewoon door. Evenals het koelen na het stappen.

Ze gaan haar nu ook op advies van de da phytronics? Gluco balans bij voeren.

Eigenaar wil er nog een keer helemaal voor gaan.
Maar krijgt ze snel weer een aanval wordt er toch overwogen om haar te laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Saul op 08-05-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:00

Gluco balance is heel fijn spul. Hier krijgt ook een IR pony het bij twijfel. Inmiddels al een tijd niet omdat ik het met diëten en beweging goed kan houden. Maar ik heb haar (en een cushie) er eens weer mee op de been gekregen toen ze bevangen waren.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:42

Tyrcanol schreef:
da heeft gezegd dat dit niet eens ieder jaar hoeft. Maar is nu net een half jaar geleden ...

Ze zei ook dat wanneer je nu bloed onderzoek doet de waardes niet helemaal zullen kloppen vanwege het seizoen.

Ik vind je uitroeptekens overigens niet zo vriendelijk overkomen.
Alsof er niks gedaan wordt voor de merrie.

Het was niet de bedoeling om niet vriendelijk over te komen, maar mijn ervaring is wel dat niet iedere dierenarts even goed op de hoogte is van de onderzoeken naar PPID en de behandeling met prascent. Mijn pony kreeg namelijk plotseling flink koliek van de prascent. Maar inderdaad zonder de medicijnen gaat hij slechter, al dan niet bevangen lopen. We hebben vanwege zijn koliek een stopmaand ingelast omdat ik vond dat zijn stofwisseling eerst maar eens tot rust moest komen en als je kosten wat het kost prascent wilt geven en elke dag ook een injectie buscopan moet laten geven streeft het zijn doel voorbij. Mijn dierenarts wist dus helemaal niet wat de bijwerkingen zijn en hoe en wat we hiermee moesten.
Na de maand zijn we weer begonnen met een kwart pilletje, ondersteund met opkikker van NAF en om alles rustig te houden krijgt hij elke morgen 5ml colosan. Zo gaat het goed. Wel moeten we de waardes opnieuw testen, maar dat kunnen we volgende maand gewoon doen. Mijn pony is vorig jaar juli met de prascent begonnen.

Mijn andere pony heeft jaren lang op de glucobalance gestaan, maar die verloor ik vorig jaar aan koliek.
Het is goed spul en paarden eten het goed weg.

Hoop dat jullie een oplossing hebben gevonden, zodat de merrie nog pijnvrij kan genieten. Ze is nog zo jong.
Succes en sorry als het verkeerd over kwam.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:51

Je zegt dat ze nu pijnvrij zou moeten zijn.
Is dat wat kippetje voorstelt dan niet iets? (Kan zijn dat ik er overheen gelezen heb)
Het blijft n moeilijke keuze. Hier stond ook een chronisch bevangen merrie. Maar de foto van een hoef was al zo slecht dat inslapen de enige optie was. Ze had eerst ook veel goede dagen die zelfs niet deden vermoeden dat de staat vh hoefbeen zo slecht was. Op het laatst leefde ze op pijnstilling (toen stond ze niet meer bij mij en had n veulen aan de voet). In haar geval was het gewoon heel duidelijk (en in mijn ogen al veel te laat maarja ik was niet de eigenaar)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 23:06

Bedankt voor de reacties.
Bijwerkingen van de prascent is hier geen ervaring mee.

Ze wordt in de herfst weer geprikt voor de waardes.
Zoals eerder aangegeven gaat de eigenaar er nu nog voor de volle 100% voor.
Maar eerlijk is eerlijk. Iedereen weet dat dit een kwestie van rekken is.
In de 4 of eigenlijk zelfs al ruim 4,5 jaar dat ze hier is, is ze ziek. Ze is hier ziek gekomen daar isgeen twijfel over mogelijk .
Natuurlijk is de behandeling direct gestart, maar in plaats van verbetering is ze in die 4,5 jaar hard achteruit gegaan.

Toen de cushing erbij kwam wisten we al dat ze niet zo oud als haar vriendjes zou worden (oudste is nu 36). Maar 16 is wel erg jong..

Er wordt geprobeerd om zo lang mogelijk te rekken. Mits ze comfortabel is. Anders houdt het echt op.
Eigenaar wil haar niet plat spuiten met medicatie om maar te rekken.
Ze krijgt al een paar jaar prascent, en dan nu de gluco balans erbij.

Veel meer heeft ook echt geen zin, ergens ligt helaas de grens. Daar wordt de pony ook niet vrolijk van.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:40

Ze was ook erg jong toen de PPID werd ontdekt. Nogmaals, ik hoop dat ze met jullie nieuwe medicatie nog even kan genieten, al zijn het dan maar korte stapritjes.
En om je dier kosten wat het kost bij je te houden met pijnstillers en de hele zooi, dat streeft inderdaad z'n doel voorbij.
Natuurlijk is het rekken, het is ook bekent dat de meeste uiteindelijk toch aan PPID overlijden, maar als je zo nog een fijne tijd hebt, is dat altijd meegenomen natuurlijk :)