Aparte kleine kale plekjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unleash

Re: Aparte kleine kale plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:20

Ik zou gaan voor een allergie test. Als het mijt, luis of schimmel was zou het weg moeten zijn... of ze zijn resistent geworden tegen de chemicaliën?

Boefje heeft ook een moeilijke en jeukerige huid (hij heeft last van rain rot en nog wat anders denk ik) maar niet zo erg als chip...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:43

Ik denk ook aan allergie. Staat hij op gras?

Ik zou in ieder geval beginen met zeer arm hooi te voeren, en hen even van het gras te halen.
Verder niets bijvoeren!

Vervolgens een allergietest.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 05:38

In de weide waar hij stond ten tijde van t begin van alle plekjes is geen hout te bekenen, alleen een stuk of 5 bomen.

Huidige weide heeft een container als schuilstal, en een klein stuk houten omheining. Maar als hij schuurt, schuurt hij hier tegen de container. Dus iets in t hout lijkt me weer sterk..

Waarom moet hij van het gras Utixo? Geeft dat een betrouwbaarder resultaat of is t omdat je denkt dat het daar vandaan komt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:21

Lijkt toch ook op regenschurft en hij heeft nog geen antibiotica gehad toch?
Dat kan ook echt kalender natte plekke geven. Hier heeft het ook een gehad. Over hoofd en hals kleine plekjes, haren overeind, schilfertjes uiteindelijk, kaalheid tot wonden en korsten. Ook de benen deden uiteindelijk mee

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:25

Gras is momenteel erg rijk aan suiker. Het voorjaarsgras is voor veel paarden niet goed. Als je je pony van het gras af haalt en op hooi zet dan haal je een mogelijke trigger weg.
Bij huidproblemen kan voeding een hele grote rol spelen. Gezien je pony op het gras staat (wat op het moment dus een suikerbommetjes is) kan je dat veranderen. Je begint dan dus neutraal.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:29

Het eerste waar ik aan dacht was een allergie, vind het ook vreemd dat je DA daar niet wat eerder op getest heeft..

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 06:52

Eerste DA die luis zei, en waarmee ik daarna telefonish contact heb gehad is een andere dan die nu is langsgeweest. DA van nu voelt meer vertrouwd, maar ga haar vanmiddag eens proberen te bellen en te overleggen. Afspraak maken voor volgende week voor onderzoek naar een eventuele allergie.

Van t gras af halen snap ik dat verandering kan brengen. Maar hij staat samen met n ander die wel t gras op mag/moet. En chip eet ook veel liever gras dan hooi. Dus dan ben ik bang dat hij dan helemaal niks meer binnen krijgt. Maar ik zal eens kijken wat er te regelen is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:52

No_No schreef:
Gras is momenteel erg rijk aan suiker. Het voorjaarsgras is voor veel paarden niet goed. Als je je pony van het gras af haalt en op hooi zet dan haal je een mogelijke trigger weg.
Bij huidproblemen kan voeding een hele grote rol spelen. Gezien je pony op het gras staat (wat op het moment dus een suikerbommetjes is) kan je dat veranderen. Je begint dan dus neutraal.

Dit dus. Ik zou even alles elimineren, je hebt gelukkig een shet, die kunnen prima op droog, arm hooi.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:58

Heb je ook daadwerkelijk luis gezien? Want die zijn makkelijk zichtbaar met het blote oog. Wat schimmel en mijt betreft had het toch beter moeten worden na wassen. Ik blijf bij regenschurft. Dikke vacht, minder weerstand, natte periode. Bij regenschurft kun je wassen wat je wil het wordt alleen maar erger. Plekken worden ook steeds groter. Beetje jammer dat er nog steeds geen afkrabsel, biopt, kweek (schimmel en bacterie) afgenomen is. Spullen waar mee gewassen worden zijn niet bepaald milde onschuldige producten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:01

Gras geeft op het moment wel jeuk hoor,zou toch even wat minder doen .zeker jong gras wat net op komt zit vol met suiker.

Welke bomen staan er,kan zijn dat je pony reageert op eventuele bloesem die er afkomt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:13

Ik volg even mee!

Mijn pony heeft het nu derde jaar op rij. Dan heeft ze het een hele periode niet en dan zit ze weer onder de kale plekjes. Soms zijn ze rond en klein, soms met poetsen laten stukken haar los (wat op rainrot lijkt), zelfs een keer een hele grote rechte kale plek gehad.
Twee verschillende dierenartsen naar laten kijken vorig jaar, beide met conclusie dat ze een allergie heeft voor metaal.

Gisteren heeft weer een andere dierenarts er naar gekeken en die heeft een biopt van haar huid genomen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:38

_Chip schreef:
Eerste DA die luis zei, en waarmee ik daarna telefonish contact heb gehad is een andere dan die nu is langsgeweest. DA van nu voelt meer vertrouwd, maar ga haar vanmiddag eens proberen te bellen en te overleggen. Afspraak maken voor volgende week voor onderzoek naar een eventuele allergie.

Van t gras af halen snap ik dat verandering kan brengen. Maar hij staat samen met n ander die wel t gras op mag/moet. En chip eet ook veel liever gras dan hooi. Dus dan ben ik bang dat hij dan helemaal niks meer binnen krijgt. Maar ik zal eens kijken wat er te regelen is.

Tja, mijn paard eet ook liever gras samen met de andere paarden. Helaas voor hem, zijn gezondheid staat het niet toe dus hij moet alleen in de paddock met hooi..
Niet dat ik het leuk vind maar het is wel beter voor hem.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:46

Mijn shet had precies hetzelfde. Overigens ook mijt. Sebacil werkte ook niet. Heb haar drie x met thee tree shampoo gewassen. Daarna heeft ze het nooit meer gehad. Terwijl ik vijf jaar lang eerst van alles geprobeerd heb.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:57

Thee tree, das een goeie, niet meer aan gedacht. Dat spul helpt bij zoveel dingetjes.
Hier een paardenluis probleem, ik ga het denk ik ook maar eens halen en proberen.
Dank voor de tip !

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:22

_Chip schreef:
Sardis schreef:
Al eens aan de voeding gedacht?
Veel huidproblemen ontstaan als gevolg van verkeerde voeding.
Wat voer je hem nu?

Hij heeft afgelopen winter op onbeperkt hooi en 24/7 weidegang geleefd. Opzich kan ik dan snappen dat hij qua vitamines niet alles binnen krijgt en als gevolg een slechte weerstand. Maar ik ken zat shetjes die het s'winters prima redden op deze manier. Volgend winterseizoen wil ik in ieder geval proberen zijn weerstand gewoon goed te houden dus op een goede manier bij te voeren. (Onderhand staat hij ook voor de sulky, dus zodra hij echt wekelijks loopt heeft hij wel extra's nodig)

Nu staat hij overdag op de weide, savonds paddock met onbeperkt hooi.

Lijkt me idd niet dat het dan van de voeding of een eventuele allergische reactie daarop komt.
Verder zou je wel tea tree shampoo kunnen proberen, dat hielp bij mijn shet erg goed toen hij van de zomer jeuk had :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:45

Dat klinkt als wat mijn merrie afgelopen winter heeft gehad. Korte samenvatting: bij haar begon het met een klein kaal plekje na het rijden, wat vrij snel groter werd. Leek schimmel, dus na overleg met de DA gewassen met imaverol, alle spullen ontsmet, pony apart gezet van de rest, etc. Al het haar om de plekken heen afgeschoren, hielp allemaal niet. En ze had veel jeuk. Bij haar zaten de plekken op haar rug. Na twee weken wassen met Imaverol ben ik overgestapt op Betadine. Dat hielp wel en de plekken werden rustiger en leken weg te blijven. Helaas kwamen ze weer terug, waarna ze een korte antibioticakuur heeft gehad. Binnen twee dagen waren de plekken over! Helaas, na een dag of vier na het stoppen met de ab had ze ineens weer 7 nieuwe... Toen nog een kuur van 10 dagen gedaan en die hielp gelukkig wel.

Mijt, luis, schurft was uitgesloten, allergie was het niet, schimmel niet. Wel een staphylococcen infectie.

We zijn inmiddels vier maanden verder en ik ben nog steeds elke dag aan het controleren. Het lijkt onder controle. Af en toe vind ik nog een korstje en dat vind ik erg spannend, zeker nu het regent. Haar plekken werden steeds erger met nat weer.

Hopelijk heb je het bij jouw pony ook snel weer onder controle. Wellicht is antibiotica voor jullie ook een oplossing.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:49

Ik lees hier meerdere malen dat gras ook een trigger kan zijn.
Alleen nu vraag ik mij af, hoe weet je wanneer het gras vet of vol suikers zit?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:04

Over het algemeen zit er meer suiker in kort gras. Ook bepaalde delen van een dag zit er meer suiker in (daarvoor kun je de fructaanindex raadplegen. Geloof op paard natuurlijk ofzo staat zo n meter)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:38

Ik had de meter inderdaad gevonden, alleen hebben ze maar een paar plaatsen weergegeven. Waar geen een ervan in de buurt ligt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:16

Koude nachten en overdag zon zijn DE ingrediënten voor veel suikers.
Net als gestressed gras. Heel kort gras bijvoorbeeld bevat meer suiker dan langer gras. Maar ook lang gras kan veel suiker bevatten! Dat wordt nog al eens vergeten. Het hoe en wat kan je op internet wel vinden.. Lang ingewikkeld verhaal.. Als je de koude nachten en overdag zon maar onthoud. Dat is eigenlijk wel het meest voorkomende.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:03

Bedankt voor de uitleg! :)

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:08

Hee wat vervelend.. Weet uit ervaring dat huidproblemen het moeilijkste zijn om te diagnosticeren.

Ik zou eerst huidtest + allergietest laten doen voordat je nog meer gaat smeren met middeltjes. Sommige middelen zijn ook juist een goede voedingsbodem voor allerlei andere bacterien enzo..

Succes, hopelijk zijn jullie er snel uit.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 18:36

Ik heb hem vandaag met betadineshampoo gewassen, en zonet tea tree shampoo besteld. Hoop dat het een beetje snel binnen komt..
Heb nog wat foto's gemaakt van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:56

Heb je ook bloedonderzoek laten doen? Mineralen tekort kan ook huidproblemen veroorzaken..

Hopelijk helpt het wassen!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:08

Mijn shetlander had het ook vorig jaar ook! Ook moeten wassen met sebasil.. Maar werd alleen maar erger, door een holistische geneeskundige erachter gekomen dat hij een hele grote vitamine en minerale tekort had, toen een pot multivitamine en minerale van de groene Oss besteld (de normale vitamine spuiten zijn echt troep en doet vrijwel niks! ) hij moet dagelijks een schepje, ook mocht ik hem geen pavo voer meer voeren door de suikers en na 3 dagen was de jeuk weg! En na 2 weken helemaal over, dus het hoeft niet een grote oorzaak te hebben, iets kleins als vitamine en minerale tekort kunnen ook al grote oorzaken hebben...