Voer om de darmflora te onderteunen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:51

Ilsemarie schreef:
Lifeforce!! Kijk eens op http://www.balaiko.nl en zoek op facebook naar lifeforce horse groep, daar vind je veel ervaringen en foto's van de ontwikkeling. Fantastisch spul! Mijne krijgt minder voer, hoefde niet geschoren te worden, is heerlijk verhaard en ziet er fantastisch uit.

En wat ik ook wel gelezen heb is behandeling met poep van een paard met een gezonde darmflora. Dat daardoor het paard weer een gezonde darmflora krijgt.

Is lifeforce heel anders als live yeast van chevital ?

Sanneloes, misschien dan live yeast ( of andere yea sacc ) toevoegen aan de lucerne ?!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:16

Mijn paards darmen waren geirriteerd. Heb het opgelost met:
Geen stekelig hooi voeren (graszaadhooi), wel voordroog.
Stoppen met biks en muesli, beginnen met lucerne, haver of zemelen, yea sacc, lijnzaad en een vit brokje.

Kost wel wat werk idd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:21

welke yea sacc geef jij Rensju ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:43

Oh even inhaken op dat stukje van dat paard met beschadigde darm.
mijn pony zou dat ook hebben. :j

bij hem zou door een bloedwormbesmetting een deel van de dunne darm zijn beschadigd.
dat deel zorgt onder andere voor de opname van selenium uit het voer.
hij was sloom, en rillerig en na bloedonderzoek bleek zijn selenium dus ook te laag.
ik geef nu de subli dietmix, met chevivit selenium(niet dagelijks want dan zou hij weer teveel krijgen) en ik geef zelf veteranensupplement van NAF, daar zit ook pro en prebioti a in, info stat wel op google.
je zou dus inderdazd een voer zonder granen kunnen geven, de subli dieetmix,maar geloof ook pavo care4life.
en hij krijgt goede kwaliteit voordroog.

Het is net even uitvinden wat voor jouw dier werkt,die van mij eet ook geen bietenpulp! :D
bloed of haar onderzoek is wel handig om te kijken of er okk echt tekorten zijn

Esther_

Re: Voer om de darmflora te onderteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:49

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:57

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:08

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:10

Ik heb een pony met chronisch ontstoken darmen. Dus ook een beschadiging (littekenweefsel etc.). Hij heeft gigantisch diarree gehad in het verleden. De moed zakte me in de schoenen. Iedere dag kon ik zijn achterhand en staart wassen omdat alles er onder zat. Ook verloor hij gewicht, omdat hij door de beschadiging voedingsstoffen niet meer goed op kon nemen. Van de DA kreeg ik prednisolon, als daar de diarree niet mee over zou gaan, zou waarschijnlijk niks de diarree kunnen stoppen (gewoon een blijvend symptoom dus). En inderdaad... de diarree werd er niet minder van. Weer gestopt met de prednisolon en op zoek gegaan naar iets anders. Ik kwam uiteindelijk ook op probiotica uit en ik kreeg NAF Biotics aangeraden. Dit ben ik gaan geven en wonder boven wonder, 2 dagen later zag ik al geen diarree meer! Daarnaast ging ik ook Subli Seniores Priores voeren (ook voor paarden met opnameproblemen en darmproblemen).

De NAF Biotics heb ik ruim een jaar gegeven (in een wormenspuit, vermengd met water of appelmoes, door zijn voer moet hij het niet). Eerst 2x per dag, daarna 1x per dag en heeeeel langzaam (na een half jaar ofzo) afgebouwd na 1x per 2 dagen, later 1x per 3 dagen en nu geef ik het alleen nog maar als hij weer eens een dagje dunne ontlasting heeft. Dezelfde dag of de dag daarna is het weer over.

Ik had dit resultaat nooit durven hopen maar ben er erg blij mee. Toen PAVO de 18+ voer op de markt bracht, ben ik dit ook nog naast de Subli Seniores Priores gaan voeren (gewoon door elkaar vermengen in slobbervorm) en daardoor heb ik hem nu mooi op gewicht. Het was net het extra beetje wat hij nog nodig had om op gewicht te komen denk ik.

Hij is 1,5 jaar uit de running geweest. Zijn conditie was namelijk verslechterd, voelde zich ook vaak niet fit en kreeg ook vaak weer dunne ontlasting na veel beweging. Maar nu gebruik ik hem weer voor ritjes met kinderen en hij is niet meer te stoppen. Loopt als een kieviet en je merkt niks meer aan hem. Gewoon lekker vrolijk, op gewicht en weer mooie ontlasting (niet altijd paardenvijgen, maar wel gewoon dikke ontlasting, niet meer de waterachtige consumptie die hij eerst altijd had). Zijn darmen zijn nog wel in beweging hoor, je kunt hem tijdens het borstelen vaak duidelijk horen pruttelen. Maar liever dat, dan geen beweging in de darmen ;)

Heel verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt ;) Ter ondersteuning van het verhaal nog wat foto's.

Hoe ik hem altijd aantrof:
Afbeelding

Had ook een hele rare buik gekregen door gasvorming (door beschadiging darmen)
Afbeelding

Viel na behandeling gigantisch af, het heeft ook echt wel even geduurd voor hij weer op gewicht was (ongeveer 4 tot 6 maanden, ook al voerde ik hem toen al de Subli Seniores Priores)
Afbeelding

Afbeelding

En nu :) weer onder de ruiter.

Afbeelding

Succes!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:35

RianneH schreef:
Sanneloes schreef:
Mijtenvoer is erg goed en senique colon (alleen via de DA) werkt erg goed!

Die laatste is Sanequi Colon;) Schijnt goed voer te zijn.

Idd Sanequi Colon. Werkt als een tierelier!!!
Mijn mini is door dit voer veranderd van een zielig hoopje, naar een kleine terrorist :+ !!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:51

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:58

Ik voer Algae Vitalis bij van Equi Protecta en ben hier erg tevreden over. Dit is ook een pro-biotica.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:01

De sanequi colon heb ik ook erg lang aan mijn merrie gevoerd. Je kunt het o.a. bestellen bij dierapotheker.nl. Omdat mijn merrie het altijd al slecht at en soms de helft liet staan ben ik toch opzoek gegaan naar iets anders. Ik ben nu over gestapt op de horsefood happy summer mix. Hier zitten ook o.a. levende gisten in wat de darmfunctie stimuleert. Tevens bevat het lijnzaad en omega 3 en 6. Ook is het suiker en zetmeel gehalte lager als in de sanequi.

Mijn paard vindt het heerlijk, en het ziet er ook goed uit! En ze doet het er ook super op. :j
Ik voer nog wel wat anders bij voor extra energie.

JUDITH78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:08

Strucomix van Cavalor of Fiberforce?
Laatst bijgewerkt door JUDITH78 op 04-05-15 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:24

Ik ben op zich wel fan van fibra, maar dat is geen compleet voer, ik geef daar vitaminebrokjes bij. Wel goed voor de darmen van mijn paard.
Muehldorfer heb ik een tijdje gevoerd, was ik ook wel tevreden over.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:21

Mocht er iemand interesse hebben, ik heb nog een doos van 5 kg Lifeforce Formula staan. Mijn paard lust het niet. Mag weg voor 90 euro.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:16

Met Algae Vitalis heb je een mooie oplossing....je hebt geen speciaalvoer nodig.....je bind slechte stoffen aan de mest....zorgt voor een stoot organisch gebonden sporenelementen,en activeerd de darmflora met probiotische algen......de ontlasting is binnen een paar dagen in orde,en je paard komt in een super conditie.
Dit middel is 100%natuurlijk,betaalbaar,dopingvrij en werkt gegarandeerd bij maag en darmfloragebreken.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:27

kamsel schreef:
Ik ben op zich wel fan van fibra, maar dat is geen compleet voer, ik geef daar vitaminebrokjes bij. Wel goed voor de darmen van mijn paard.

Fibra is wel compleet, in die zin dat je naast ruwvoer en Fibra verder niets bij hoeft te voeren. Het vult alles aan wat je met enkel ruwvoer tekort komt. Een vitaminebrokje daar naast is dus niet nodig!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:06

papagroom schreef:
Met Algae Vitalis heb je een mooie oplossing....je hebt geen speciaalvoer nodig.....je bind slechte stoffen aan de mest....zorgt voor een stoot organisch gebonden sporenelementen,en activeerd de darmflora met probiotische algen......de ontlasting is binnen een paar dagen in orde,en je paard komt in een super conditie.
Dit middel is 100%natuurlijk,betaalbaar,dopingvrij en werkt gegarandeerd bij maag en darmfloragebreken.

Ik vind dit wel een interessant middel..Is het ook geschikt voor paarden die slecht in hun vacht zitten, niet aan willen komen en paarden die een wormbesmetting hebben gehad?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:43

pleiada schreef:
papagroom schreef:

Ik vind dit wel een interessant middel..Is het ook geschikt voor paarden die slecht in hun vacht zitten, niet aan willen komen en paarden die een wormbesmetting hebben gehad?
nog stugger....daar is het super voor...je hebt al effect in twee weken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:06

Bedankt..Is er ook ergens een lijst met dealers te vinden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:14

[quote="pleiada"]Bedankt..Is er ook ergens een lijst met dealers te vinden?[/quotehttp://www.equiprotecta.nl/index.php/dealers

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:47

Levita30 schreef:
kamsel schreef:

Fibra is wel compleet, in die zin dat je naast ruwvoer en Fibra verder niets bij hoeft te voeren. Het vult alles aan wat je met enkel ruwvoer tekort komt. Een vitaminebrokje daar naast is dus niet nodig!

In mijn ervaring komen ze echt tekort (erg bleke slijmvliezen) als ze alleen fibra als aanvulling krijgen (niet onder gedoseerd). Dat zijn dan recreatiepaarden, sportpaard van een vriendin van me had er ook aantoonbaar (bloedonderzoek) niet genoeg aan.

Dus ik vind het absoluut nodig om er iets bij te geven, of in ieder geval er erg alert op te zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:02

in voer gaan nooit genoeg zitten om een probleem echt op te lossen.
ik zou een supplement geven met hoge dosering probiotica EN prebiotica. beste is eerst te starten met pre-biotica en daarna aan te vullen met probiotica en dat blijven geven.

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:12

Ik ben zelf erg fan van Equilin, zou eens contact met hun opnemen. Sinds ik Equilin gebruik voor mijn paard heeft hij (ik blijf afkloppen) veel minder last van onstuimigheid rondom zijn dormflora en blijft hij voor het eerst keurig op gewicht.

Hoop dat je iets weet te vinden wat geschikt is voor jouw paardje, succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:20

Zelf heel goed te spreken over Algae Vitalis.
Mijn paardje is er echt super van opgeknapt.