Dat kan 'm dan wel geweest zijn. Is namelijk een fokproduct van mijn schoonvader vandaar. Wij fokken zelf nog met deze stam. En nu weer ontopic.
c_alsemgeest
Geplaatst: 28-04-15 19:24
Scheve staart is een groot minpunt voor een wedstrijdpaard. Uit onvrede, scheefheid, pijn of protest kan de staart namelijk ook scheef gehouden worden. Dus zal je hier altijd flink op afgerekend worden. Vooraf tegen de jury zeggen helpt denk ik enkel als je altijd een doktersverklaring kan aanleveren op elke wedstrijd. maar ik vraag me eigenlijk ook af of het paard er geen last van zal gaan hebben bij het zakken van de achterhand? Spieren rondom die plek moeten dan wel werk leveren.
Jolien87
Geplaatst: 28-04-15 19:25
Zal dit op langere termijn ook geen gevolgen gaan hebben voor het paard zelf? Heeft dit geen invloed op de omliggende spieren en zenuwen? Wat C_alsemgeest hierboven eigenlijk ook al aangeeft.
En wat ik me eigenlijk afvraag: hoe kan een paar op deze plek iets breken? Het enige waar ik op kan komen is een val recht achterover.
De da dacht dat het in de trailer was gebeurd, dat ze op de stang was gaan zitten, maar ze had niet in de trailer gestaan. Ze staat regelmatig met haar staart door de tralies. Waarschijnlijk is ze toen gaan zitten. Da zegt dat het verder geen problemen zal gaan geven
xXmaaikieXx
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-15 19:32
hoogendroog schreef:
Dat kan 'm dan wel geweest zijn. Is namelijk een fokproduct van mijn schoonvader vandaar. Wij fokken zelf nog met deze stam. En nu weer ontopic.
Wat toevallig!! Het was een schat van een paard! Hij was van mijn instructeur en ik bracht hen uit op wedstrijd. Instructeur werd ziek dus tamor verkocht...
Om eerlijk te zijn kan de DA dat volgens mij niet weten. Hij weet niet hoe clean de breuk is en of er fragmenten zijn... dus of er nog verdere problemen kunnen volgen. Zoals artrose, beknellingen of ontstekingen. Dat kan je namelijk niet aan de buitenkant bepalen zonder de breuk en de uiteindelijke heling te hebben gezien.
Jet
Geplaatst: 28-04-15 23:48
Wat ik niet helemaal snap is dat hij zegt dat het gebroken is en dat het de ligamenten zijn. Bij mijn weten zijn ligamenten geen botstructuren, dus hoe kunnen die dan breken? Ze zouden kunnen scheuren, afscheuren van het bot, maar breken? Ik denk dan ook dat je op een foto niets zal vinden als het echt om ligamenten gaat, maar dat je dan al meer richting echo moet gaan denken. Of dat mogelijk is om het letsel te vinden durf ik niet te zeggen hoor, ik zou in elk geval naar een hele goede kliniek gaan met jouw paard om alles goed te laten onderzoeken en er zo hopelijk achter te komen wat er precies mis is en of er iets aan gedaan kan worden.
Mijn merrie heeft ook een gebroken staart, bleek bij een osteopathie-behandeling, toen had ik haar al meer dan 10 jaar. Nou houdt zij haar staart niet scheef, dat niet. Ik heb er -voor zover ik weet- nooit last van gehad met rijden (tot M2 dressuur gereden). Ik moet zeggen qua kracht mist ze niets in haar achterhand, nu bijna 28 jaar en nog zo sterk als een ehh.... paard (ik rijd haar nog steeds).