Paard ligt veel in de wei en hijgt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: Paard ligt veel in de wei en hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:34

Nee, dat hoeft niet altijd. Bij mijn paard is er nooit pulsatie gevoeld.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 11:37

Maar waarom denken jullie hoefbevangen? Omdat ze gevoelig loopt, veel ligt, en op het gras staat?

In mijn hoofd is hoefbevangen namelijk vooral op de voorbenen, en ondanks peesblessure voor, ontlast ze voor niet ten opzichte van achter.

En als ze pijn in dr hoeven loopt, gaat ze toch niet na een minuut beter lopen?

Denk over alle adviezen na hoor, maar ik heb er echt een ander beeld van.. misschien zit ik ernaast, daarom ben ik benieuwd naar jullie kijk erop!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:40

Ja een combinatie van wat jij noemt + het hijgen.
Achter kunnen ze het ook krijgen.
Paarden kunnen in het begin stadium nog door de pijn heen lopen, niet geheel vreemd paard is vluchtdier wat niet snel pijn laat zien.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 12:05

Zou het vreselijk vinden als het echt zo is..
Ga het voorleggen aan de dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:13

Dan nog: Sb of hb of wat dan ook uiteindelijk, is er maar 1 manier, haal pony van het gras af! Dit wil je toch uiteindelijk niet op je geweten hebben, wetende dat je zo simpel al eerste verlichting kunt geven? Pony is te dik zegt ts zelf en staat 24/7 op een volop graswei?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:14

Zoals jij het beschrijft moet ik denken aan hoe mijn paard paar dagen geleden in de wei lag. Met koliek door te veel gras.
Al staat die van mij maar 6-8 uur op gras per dag. Het gras is lekker nu, ze eten veel met als gevolg koliek.
Meestal gaat het over als ik haar in een paddock of op stal zet. Vorige week wel de veearts kunnen bellen omdat ze dus ook plat lag, hijgen,...
Ik lees dat jij het sinds kort volledig op wei hebt staan? Misschien dat het daar aan ligt.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:18

Hoefbevangen!
Mijn pony s dat op het moment ook en had dezelfde symptomen.. Dierenarts had niet aan HB gedacht maar omdat de pijn niet wegging na t geven van pijnstillers een andere DA erbij gehad gister en hij is wel bevangen! Gewoon even een andere DA laten komen en HB voorleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:21

Toevallig is er van de week ook een topic geweest van een pony waar de eerste da geen hb benoemde maar alle symptomen waren aanwezig. 2e da erbij en die bevestigde wel hb. [MD] Oude pony heel veel pijn, wat te doen?!

En hijgen heeft naar mijn inziens meer te maken met pijn dan met benauwd oid. Stress van pijn kan wel weer zorgen voor benauwdheid.
En beter lopen kan ook door gewenning van de pijn komen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 14:25

Ik denk ook dat het hijgen door de pijn komt. Ze staat nu in de paddock, ik ga er zo heen. Ga even filmen, misschien geeft dat duidelijker beeld.

Probleem met van de wei houden is ook haar pees.. ze word volgende week gescant, maar ben er eigenlijk zeker van dat het weer haar checkligament is. Als ik haar weghaal uit de kudde word ze erg onrustig, gaat ze draaien, en in paddock rennen. Ben bang dat ze haar pees dan sloopt.

Ik ga even overleggen en kijken op stal, miss bel ik indd wel andere dierenarts om concreet te vragen of het hoefbevangenheid kan zijn.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:34

hier ook een pony gehad, die zwaar stond te hijgen in de wei. Hij heeft de laatste voorjaren wel wat last gehad (is 25), wanneer het warmer werd, maar dit jaar was het extreem.
Bij hem was het een allergische reactie op pollen. Soort hooikoorts eigenlijk. Hij heeft in de winter nergens last van (krijgt ook gewoon droog hooi) echter in het voorjaar is het raak.

misschien zou dat nog een optie kunnen zijn? Even testen op een allergie (weet niet of dat makkelijk aan te tonen is).

Dat moeilijk lopen zou zomaar kunnen zijn omdat hij regelmatig ligt, dat hij misschien wat stijver wordt?

Ik ben ook geen dierenarts, maar hier moest ik eigenlijk meteen aan denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:43

Wel vreemd van de DA dat hij iets voorschrijft terwijl er in zijn ogen momenteel niets aan de hand waarbij dat middel zou kunnen helpen.
Heeft hij ook uitgelegd waarom hij dat middel voorschrijft?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 14:47

Er komt vandaag een andere dierenarts kijken.

hooikoorts leek ze vorig jaar wat te hebben, maar de symptomen van toen heeft ze nu totaal niet.

Diernarts gaf aan dat het probleem zich niet ij de luchtwegen bevond, maar dat het de luchtwegen wel goed vrij houd, om haar beetje te ondersteunen met ademen. Ik heb toen gezegd dat ik het wilde doen, omdat het miss een beetje zou helpen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:53

Lyme?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 15:24

Wat in de openingspost niet duidelijk naar voren komt maar wel een duidelijk symptoom, is dat ze haar buik heel erg optrekt constant, en met ademen trekt alles helemaal samen. Net achter haar laatste rib is ze ook wat ingevallen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:37

Wat verwacht je van DA 2 dan anders als van DA 1?
Ben je al stal geweest? Ze staat nu niet in de wei zei je? Zijn de symptomen nu minder aanwezig?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:41

Sorry hoor maar als je je echt zo'n zorgen blijft maken en je eigen DA niet geloofd dat er niets is.. dan zou ik een 2e DA bellen.

Je kent je paard als beste en als zij aangeeft dat er iets niet pluis is, maar je DA zegt dat er niets is..dan zou er snel een andere voor de stoep komen(bij mij toch).

Snap ook niet dat je nog niet eerder een 2e gebeld hebt, paard heeft gewoon pijn en jij zit er naar te kijken. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:48

Jo_vales schreef:
Wat in de openingspost niet duidelijk naar voren komt maar wel een duidelijk symptoom, is dat ze haar buik heel erg optrekt constant, en met ademen trekt alles helemaal samen. Net achter haar laatste rib is ze ook wat ingevallen.

dat kan wel degelijk een symptoom zijn van bevangenheid.
Van hooikoorts gaan ze niet liggen volgens mij.Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:49

LauLauu schreef:
Sorry hoor maar als je je echt zo'n zorgen blijft maken en je eigen DA niet geloofd dat er niets is.. dan zou ik een 2e DA bellen.

Je kent je paard als beste en als zij aangeeft dat er iets niet pluis is, maar je DA zegt dat er niets is..dan zou er snel een andere voor de stoep komen(bij mij toch).

Snap ook niet dat je nog niet eerder een 2e gebeld hebt, paard heeft gewoon pijn en jij zit er naar te kijken. :n

Er komt toch een 2e vanmiddag? :+

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:52

Joolien schreef:
LauLauu schreef:

Er komt toch een 2e vanmiddag? :+

niet goed gelezen *
Laatst bijgewerkt door Memere op 26-04-15 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:53

Je gaf aan dat je pony niet slank is, en dan ineens beweging zonder dat je het opbouwt en ook ineens op het land zonder dat het is opgebouwd..............en dan ook die pees...............

Ik denk te veel gras en dus gasvorming en daar kan ie van hijgen, zo opgeblazen van het gas........en dat drukt tegen de longen aan............ik denk aan lichte gaskoliek en mogelijk in combinatie met lichte hoefbevangenheid................maar dat hoeft niet zo te zijn hoor, van gaskoliek gaat ie ook liggen hijgen...............dus hoeft ie geen pijn te hebben aan de hoeven...........maar het is wel mogelijk dat ie licht hoefbevangenheid aan het ontwikkelen is, je zegt dat ie op het harde iets slechter loopt als op het zachte..........

Oppassen met het gras dus.......

Mijn eigen paard, die laat ik altijd opbouwen met het gras eten en omdat hij door zijn blessure geen gewone beweging kan krijgen, is ie ook de laatste jaren gevoelig voor gaskoliek, al na 1 uurtje grazen.........dus wanneer hij van een half uurtje naar een uur grazen gaat, gaat de grasmuilkorf om, en dat gaat prima en zo opbouwen maar wel altijd met de grasmuilkorf om tot hij gewoon 24/7 op het land gaat na een week tot anderhalf week op bouwen. En dan bekijk ik van dag tot dag of de muilkorf eraf kan en of weer om, ik kijk gewoon naar hem hoe hij eraan toe is, is ie opgeblazen of niet ............... en ook afhankelijk van de weersomstandigheden en de conditie van het gras.

Heel handig en zo hou ik mijn paard gaskoliekvrij en voorkom ik ook de mogelijke hoefbevangenheid.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-04-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:53

Jo_vales schreef:
Er komt vandaag een andere dierenarts kijken.

hooikoorts leek ze vorig jaar wat te hebben, maar de symptomen van toen heeft ze nu totaal niet.

Diernarts gaf aan dat het probleem zich niet ij de luchtwegen bevond, maar dat het de luchtwegen wel goed vrij houd, om haar beetje te ondersteunen met ademen. Ik heb toen gezegd dat ik het wilde doen, omdat het miss een beetje zou helpen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:54

Zie het net staan :+

Maar toch vind ik dat er te lang mee gewacht is voor dat er een 2e bij komt :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:57

Beetje raar Laulau, vrijdag is DA 1 geweest en nu 2 dagen later komt DA 2
Vind het vrij normaal dat je even wacht om te zien of het beter gaat met een medicijn.
Alleen waarom DA 1 haar niet heeft aangeraden om het paard even van het gras te halen met deze symptomen snap ik dan weer niet.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:30

Paard heeft gewoon al die tijd beweging gehad, maar ipv 2/3 dagen vrij, heeft ze nu maar 1 dag vrij gehad en net f langere buitenrit en bakwerk gehad. Tis niet dat ze maanden stilstond en nu opeens vol in het werk stond :+

Opbouwen, tja. Er zijn stallen waar paarden op zn max 8 uur op kort land staan, hier gaan de meesten direct, of in een week dag en nacht. Vrijwel geen 1, op een enkeling na, heeft in de afgelopen jaren hoefbevangenheid of koliek opgelopen. Heb een aantal jaar wel opgebouwd, maar nooit verschil gemerkt. Ze staat ook niet enorm te schrokken, wat je bij paarden die worden opgebouwd vaak wel ziet. Ze staat inmiddels voor de zekerheid wel met grasmasker.

Reden waarom ik nu 'pas' een tweede dierenarts heb gebeld, is dat er weinig reden tot niet geloven van de eerste dierenarts was. Nog steeds niet eigenlijk.. wilde gewoon wat zekerheid, en nog een keer specifiek vragen naar evt hoefbevangenheid.

Maargoed, dierenarts geweest, gecheckt, en heb heel specifiek naar hoefbevangenheid gevraagd. Hij zag ook geen alarmbellen richting hoefbevangenheid (amper gevoelig, liep niet rad maar dat was duidelijk haar pees, geen harde kam, niet gevoelig op de hoeven, geen kloppende aderen daar, geen warme hoeven).. hij sluit niet uit dat ze misschien gevoelig is voor suikers/eiwitten, maar het kan volgens hem net zo makkelijk astmatisch/hooikoortsig zijn, of toch iets anders onder de leden hebben. Hij vond in tegenstelling tot de vorige dierenarts dat ze wel wat astmatisch klonk, en het kost haar duidelijk meer moeite om te ademen. Vetipulminvond hij een goed plan.

Enfin, ze gaat straks de wei weer op, ik blijf haar scherp in de gaten houden, en wanneer er ook maar een teken is dat het verslechtert staap de dierenarts op de stoep.

paard toont gelukkig alert, staat niet ongelukkig pijn te lijden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:32

Ach ja, sommige wachten ook weken, zo niet maanden om met een paard naar de kliniek te gaan die dat wel nodig heeft. Dat word wel normaal gevonden dan en dit niet :j
2 dagen is prima om het even af te kijken toch.

Kan overigens zeker hb zijn.
Haflinger van een boer paar jaar terug Had het ook, direct van ijzers af en op zand.
Startte altijd heel moeilijk en kreupel op maar liep al vrij snel weer rad als je ging wandelen.
Zat overigens wel aan de pijnstillers.
Gas kan ook, mijn merrie shet is eens ontsnapt en heeft staan schranzen van gras en vond ik plat Op de grond terug hijgend met een opgeblazen buik.
Direct op zand en rantsoen en was zo over.
Mijn ruintje is hb gevoelig , soms krijgt hij het van de lucht en nu loopt hij ook gewoon in lang gras.
Zijn de hoeven warm?

Edit; zie nu je volgende reactie.
Goed in de gaten houden en masker aanhouden, wellicht toch teveel gas
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 26-04-15 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt