Oude pony heel veel pijn, wat te doen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:04

In deze acute fase echt alleen hooi en water. Eerst stofwisseling stabiliseren en pijn bestrijden. Ander voer is van latere zorg.
overleg ook even met de hoefsmid of hij/zij de druk van de teen af kan halen, da toch scheelt ook veel pijn.

annibel

Re: Oude pony heel veel pijn, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:06

Bedankt weer voor alle reacties!!
Hij krijgt nu alleen hooi, water en buut..
Gister avond had hij weer erg veel pijn en heeft hij 2 uur achter elkaar gelegen, we hebben de DA weer gebeld en hij zei dat we hem nog meer pijnstillers moeten geven, morgen komt hij weer kijken.
Vandaag loopt hij wel weer wat beter en heeft nog niet gelegen!
Het is zo lastig omdat het iedere keer weer beter gaat en dan krijgt hij toch weer een terug val..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:08

Toch weer even een update en vraag..
Het ging heel goed met Domino maar sinds een paar dagen gaat het weer slechter, hij ligt meer en heeft duidelijk pijn. Hij is nu bijna 2 weken van de Buut af. DA nummer 3 twijfelde heel erg of hij wel bevangen is geweest en na een tijdje mocht ik hem weer op de wei doen. Daar staat hij nu dus een paar uur per dag in.

Wie heeft er suggesties wat te doen..
Dierenarts is natuurlijk meteen weer gebeld maar die weten het ondertussen ook niet goed meer, oud paard al 8 jaar spat in de sprong (waar hij geen last meer van had) het houdt een keer op wordt er steeds gezegd. Maar ik wil niet opgeven voor ik écht alles geprobeerd heb!

Monique_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:36

Is er al bloed afgenomen/onderzocht? En krijgt Domino nu nog pijnstilling?
Jeetje, wat sneu zeg.. En zonde dat hij weer terugvalt.. Ik zou hem ook zeker niet zomaar opgeven.. Kunnen ze je niet doorsturen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:41

het gaat dus weer slechter nu hij weer op het gras loopt?! Dan zou ik hem daar toch weer vanaf halen!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:42

Er is geen bloed onderzocht, hij heeft 3 weken Buut (pijnstilling) gehad en staat nu net 2 weken zonder pijnstilling. Het is dus al een tijd niet goed met hem..
Doorsturen hebben ze nog niks over gezegd, ga ik wel naar informeren.
Morgen moet hij eigenlijk naar de smid, we stellen dat al een tijdje uit omdat hij zijn voeten niet lang kan optillen.. We kijken even hoe dat gaat, als het niet gaat wachten we er nog even mee..

Zaterdag wil ik naar Boudewijn Leliveld in Lemelerveld, ik heb veel goede dingen over hem gehoord en gelezen. Ik hoop echt dat hij wat voor Domino kan doen, Duivelsklauw wil ik anders ook gaan proberen dat raadde de DA ons aan.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:44

Kentaro schreef:
het gaat dus weer slechter nu hij weer op het gras loopt?! Dan zou ik hem daar toch weer vanaf halen!

Hij loopt nu alweer 2 weken op gras en sinds een paar dagen gaat het slechter inderdaad..

EDIT; hij heeft wel andere symptomen dan vorige keer dat het slecht met hem ging..
Hij ligt wel meer en 'trappelt' met zijn achterbenen, ontlast ze beurtelings maar ik heb echt het idee dat het in zijn achterbenen zit. In de voorbenen heeft hij geen pijn..
Kan hij dan toch bevangen zijn met alleen pijn in de achterhand?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:48

En sinds hoe lang staat je pony weer op het gras?
Was hij voor dat je de pony op het gras zette weer goed of nog kreupel?

Vervelend hoor... Hopelijk is je pony snel weer beter!

Oh, twee weken dus.
Ik zou de pony toch weer van het gras halen en kijken hoe het dan gaat.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:52

Dankje No_No
Hij staat sinds 2 weken op gras, 2-3 uurtjes per dag.
Domino was weer goed toen hij het gras opging, ik heb dit ook in overleg met de DA gedaan, hij rende en bokte iedere dag als hij de wei in mocht dus het leek goed te gaan.
Hij is altijd wat stijf geweest omdat hij al ongeveer 8 jaar spat in zijn spronggewricht heeft, maar hij heeft nu echt pijn. Toch staat hij op sommige momenten wel blij en tevreden te kijken maar even later is de blik in zijn ogen anders en zie je dat hij pijn heeft..

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:55

Misschien toch de pony weer van het gras halen?
En zeker even bloed laten onderzoeken, of misschien foto`s maken van zijn achterbenen als je denkt dat het daar in zit.

Veel sterkte ermee!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:58

Sneu hoor..

Ik zou hem toch van het gras halen.. Hoe sneu ook! Het is nog steeds voorjaarsgras.
Bloedonderzoek kan ook veel uitsluiten..

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:09

Heeft hij spat in beide achterbenen?
Ik herken veel van wat jij nu schrijft in je topic! Mijn merrie van 29 heeft al 9 jaar spat (beide achterbenen). Nooit veel 'last' van gehad, enkel wat stijf (vooral in de winter of net uit stal).
Een aantal weken geleden merkte ik plots dat ze haar linkerachterbeen begon te ontlasten. Continue op rust staan met dat been, en echt alleen met dat been. Wilde ze rechtsachter op rust zetten, dan "hupste" ze snel weer over op linksachter.
Ze ging/gaat nog wel veel liggen (in de wei of stal maakt niet uit, dat heeft ze altijd al gedaan.), heeft op zich geen moeite om omhoog te komen. Maar wanneer ze staat, dan blijft ze eerst een minuut of wat met haar linkerachterbeen op de punt van de hoef staan om het niet te belasten.
Nu vind ik het niet acceptabel dat ze last heeft van haar been, ookal gaf ze verder niet veel pijn aan ofzo. Ik merkte gewoon dat ze het beentje minder wilde belasten.
Dus de dierenarts laten komen, en hij heeft geconcludeerd dat de pezen irriteren doordat ze over de bot/kraakbeenwoekering van de spat wrijven. Dat is iets waar verder niets aan te doen is. Ontstekingsremmers/pijnstillers wilde hij niet geven, kan wel, maar is meer een tijdelijke oplossing en enkel symptoombestrijding.

Als ik jouw verhaal lees, zou het heel goed ook zoiets kunnen zijn!
Onze dierenarts vond het bij mijn paard helemaal geen aanleiding om over inslapen na te denken (begon ik wel over, ik vreesde het ergste en wil niet dat ze pijn heeft). Ja, het is een chronisch "pijntje", maar ze heeft er niet heel veel last van. Ze eet goed, loopt nog goed (24/7 buiten nu) en zodra ze dus een irritatie/pijnsignaaltje krijgt, past ze zich daar op aan door het been op rust te zetten.
Nu klinkt het wel alsof jouw paard veel meer pijn heeft. En ook aan beide benen, de mijne alleen het linkerbeen.

Het is amper twee weken terug dat de dierenarts langs is geweest, en vorige week ben ik begonnen met Devils Relief voor m'n paard (met duivelsklauw is dat). Het maakt al een dergelijk verschil!! Ze staat nu ook weer met haar andere been op rust, zonder direct over te moeten springen. En tijdens het grazen zet ze ook niet meer bij iedere stap linksachter op rust. Wellicht kan dit voor jouw paard ook een oplossing zijn.
Hopelijk kan er snel een goede diagnose worden gesteld en wellicht ook iets dat de pijn kan verzachten :j

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:15

het is toch niet zo moeilijk om duidleijk te krijgen of het wle of geen HB is? Foto's en bloedonderzoek.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:21

Ik heb wel eens een pony met Cushing meegemaakt die was achter vooral bevangen.
Dan is de houding van het paard anders dan bij HB aan de voorhoeven en dan wordt het niet door elke dierenarts herkend als bevangenheid.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:30

Bij ons stond er ook een die doet of ze bevangen is , maar dat was de vorige 2 x een hoefzweer. Misschien iets om daar eens goed naar te (laten) kijken?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:08

xJolijn schreef:
Heeft hij spat in beide achterbenen?
Ik herken veel van wat jij nu schrijft in je topic! Mijn merrie van 29 heeft al 9 jaar spat (beide achterbenen). Nooit veel 'last' van gehad, enkel wat stijf (vooral in de winter of net uit stal).
Een aantal weken geleden merkte ik plots dat ze haar linkerachterbeen begon te ontlasten. Continue op rust staan met dat been, en echt alleen met dat been. Wilde ze rechtsachter op rust zetten, dan "hupste" ze snel weer over op linksachter.
Ze ging/gaat nog wel veel liggen (in de wei of stal maakt niet uit, dat heeft ze altijd al gedaan.), heeft op zich geen moeite om omhoog te komen. Maar wanneer ze staat, dan blijft ze eerst een minuut of wat met haar linkerachterbeen op de punt van de hoef staan om het niet te belasten.
Nu vind ik het niet acceptabel dat ze last heeft van haar been, ookal gaf ze verder niet veel pijn aan ofzo. Ik merkte gewoon dat ze het beentje minder wilde belasten.
Dus de dierenarts laten komen, en hij heeft geconcludeerd dat de pezen irriteren doordat ze over de bot/kraakbeenwoekering van de spat wrijven. Dat is iets waar verder niets aan te doen is. Ontstekingsremmers/pijnstillers wilde hij niet geven, kan wel, maar is meer een tijdelijke oplossing en enkel symptoombestrijding.

Als ik jouw verhaal lees, zou het heel goed ook zoiets kunnen zijn!
Onze dierenarts vond het bij mijn paard helemaal geen aanleiding om over inslapen na te denken (begon ik wel over, ik vreesde het ergste en wil niet dat ze pijn heeft). Ja, het is een chronisch "pijntje", maar ze heeft er niet heel veel last van. Ze eet goed, loopt nog goed (24/7 buiten nu) en zodra ze dus een irritatie/pijnsignaaltje krijgt, past ze zich daar op aan door het been op rust te zetten.
Nu klinkt het wel alsof jouw paard veel meer pijn heeft. En ook aan beide benen, de mijne alleen het linkerbeen.

Het is amper twee weken terug dat de dierenarts langs is geweest, en vorige week ben ik begonnen met Devils Relief voor m'n paard (met duivelsklauw is dat). Het maakt al een dergelijk verschil!! Ze staat nu ook weer met haar andere been op rust, zonder direct over te moeten springen. En tijdens het grazen zet ze ook niet meer bij iedere stap linksachter op rust. Wellicht kan dit voor jouw paard ook een oplossing zijn.
Hopelijk kan er snel een goede diagnose worden gesteld en wellicht ook iets dat de pijn kan verzachten :j

Hier heb ik echt wat aan, zat ook al aan zoiets te denken!
Hij heeft het aan zijn rechter achterbeen, maar het kan heel goed zijn dat hij het nu ook links heeft..
Er zijn lang geleden voor het laatst foto's gemaakt.. Wij denken inderdaad ook steeds het ergste, het is niet fijn om te zien als je dier wat heeft!

Domino rent nog wel en oogt wel blij, maar 'savonds is hij wat sloom en lijkt wat meer pijn te hebben. Benen ontlasten en hij ligt wat meer dan vroeger. Opstaan na het liggen of rollen gaat ook wat moeilijker en hij doet dan hetzelfde als jou paard! Bij de smid heeft hij dit ook, daarom doet hij rechts achter altijd al laatste.

Alle andere ook bedankt voor de reacties, hou alles zeker in mijn achterhoofd..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 08:35

Morgen ochtend neem ik hem mee naar Boudewijn Leliveld, ben heel benieuwd hoe dat gaat..
Ik weet dat je daar niet alles mee op kan lossen, maar ik heb een heel sterk gevoel dat ik daar naartoe moet met hem!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:52

Succes! :) Hopelijk heeft hij er baat bij!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:06

Succes! Hopelijk kom je meer te weten

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 05:57

Bedankt allebei! :o

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:37

En?? weet je al iets meer?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:06

Sorry voor mijn late reactie.. Hier komt m'n beetje té lange update :o
Het was heel apart allemaal! Het gaat misschien een beetje zweverig klinken en ik kan het niet goed uitleggen, maar hij zei dat Domino door zijn hele lichaam veel pijn heeft. Er zaten 3 nekwervels vast en hij heeft ook hoofdpijn, vitamine tekort daar heeft hij meteen van alles voor gekregen en nog wat dingen.. Ook zei hij dat hij een trauma heeft waar hij nog erg mee in zijn hoofd zit, dat snapte ik meteen want hij is op een hele nare manier gecastreerd en dat is niet goed gegaan.
Hij is behandeld maar omdat hij nog 2 uur op de trailer moest staan kon hij het niet in 1 keer doen, daarom gaan we as zaterdag terug.

Degene die mee waren met Domino voelde ook allemaal rare dingen, m'n moeder werd heel emotioneel en kreeg het ijskoud, een vriend van mij kreeg buikpijn en ik zelf werd heel duizelig en misselijk! We namen alles van Domino over werd er gezegd..
Ik heb al 3 weken heel erg pijn aan mijn knie, daarvoor loop ik ook bij de fysio, de pijn was toen Domino behandeld was voor 95% verdwenen!

We merken echt dat Domino beter in zijn vel zit, hij is heel blij en rent en speelt weer meer met de andere paarden in de wei! Hij loopt een stuk beter!! Ik ben heel benieuwd wat er as zaterdag weer gaat gebeuren, we nemen nu nog een pony mee. Arabische merrie met allerlei problemen en trauma's.. Misschien kan hij daar ook wat mee!
Ik ben echt heel blij dat ik gegaan ben!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:23

Goh wat bijzonder.

Nog nooit van hem gehoord.
Wat doet hij, en wat houdt het in?
Ik ben wel benieuwd!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:29

Heel bijzonder!
Volgens mij is het altijd anders wat hij doet.. Ik kan het ook niet echt uitleggen, maar er waren in totaal 3 mannen met Domino bezig! Hij kreeg een aantal spuiten in zijn mond, met vitamine en andere natuurlijke dingen erin. En handoplegging zeg maar..
Domino stond soms helemaal te shaken maar dat hoorde erbij!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:34