Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kentaro schreef:het gaat dus weer slechter nu hij weer op het gras loopt?! Dan zou ik hem daar toch weer vanaf halen!
xJolijn schreef:Heeft hij spat in beide achterbenen?
Ik herken veel van wat jij nu schrijft in je topic! Mijn merrie van 29 heeft al 9 jaar spat (beide achterbenen). Nooit veel 'last' van gehad, enkel wat stijf (vooral in de winter of net uit stal).
Een aantal weken geleden merkte ik plots dat ze haar linkerachterbeen begon te ontlasten. Continue op rust staan met dat been, en echt alleen met dat been. Wilde ze rechtsachter op rust zetten, dan "hupste" ze snel weer over op linksachter.
Ze ging/gaat nog wel veel liggen (in de wei of stal maakt niet uit, dat heeft ze altijd al gedaan.), heeft op zich geen moeite om omhoog te komen. Maar wanneer ze staat, dan blijft ze eerst een minuut of wat met haar linkerachterbeen op de punt van de hoef staan om het niet te belasten.
Nu vind ik het niet acceptabel dat ze last heeft van haar been, ookal gaf ze verder niet veel pijn aan ofzo. Ik merkte gewoon dat ze het beentje minder wilde belasten.
Dus de dierenarts laten komen, en hij heeft geconcludeerd dat de pezen irriteren doordat ze over de bot/kraakbeenwoekering van de spat wrijven. Dat is iets waar verder niets aan te doen is. Ontstekingsremmers/pijnstillers wilde hij niet geven, kan wel, maar is meer een tijdelijke oplossing en enkel symptoombestrijding.
Als ik jouw verhaal lees, zou het heel goed ook zoiets kunnen zijn!
Onze dierenarts vond het bij mijn paard helemaal geen aanleiding om over inslapen na te denken (begon ik wel over, ik vreesde het ergste en wil niet dat ze pijn heeft). Ja, het is een chronisch "pijntje", maar ze heeft er niet heel veel last van. Ze eet goed, loopt nog goed (24/7 buiten nu) en zodra ze dus een irritatie/pijnsignaaltje krijgt, past ze zich daar op aan door het been op rust te zetten.
Nu klinkt het wel alsof jouw paard veel meer pijn heeft. En ook aan beide benen, de mijne alleen het linkerbeen.
Het is amper twee weken terug dat de dierenarts langs is geweest, en vorige week ben ik begonnen met Devils Relief voor m'n paard (met duivelsklauw is dat). Het maakt al een dergelijk verschil!! Ze staat nu ook weer met haar andere been op rust, zonder direct over te moeten springen. En tijdens het grazen zet ze ook niet meer bij iedere stap linksachter op rust. Wellicht kan dit voor jouw paard ook een oplossing zijn.
Hopelijk kan er snel een goede diagnose worden gesteld en wellicht ook iets dat de pijn kan verzachten
Hopelijk heeft hij er baat bij!