kan je rijden op een paard met lichte vorm van ataxie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:03

Angela schreef:
Niet doen. Het klinkt misschien goedkoop, maar bedenk je wel dat zo'n dier minimaal 2, liever 4 keer per jaar door een DA gecheckt moet worden of er eventueel verslechtering is opgetreden (met daardoor dus ook extra kosten tov een gezond paard). ).

huh ???...waarom???

ik heb echt in deze jaren nog nooit veeartsen laten komen voor een check...waarom ook,peerd loopt prima zoals ie loopt ,mocht ie verslechteren dan wordt het tijd een veearts te laten komen,al zou ik dan eerder een osteopaat laten komen,maar na laten kijken preventief door veeartsen is gewoon zelf idiote kosten op je hals halen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:07

ik laat mijn paard echt niet 4 x per jaar nakijken :+ sterker nog, hij komt maar 1 x per jaar om te enten..voor de rest geen kosten aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:12

Voor de aankoop zou ik zeker een ervaren dierenarts langs laten komen. Je hebt er zelf al geen ervaring mee en ja wat is lichte vorm. Ik zou daar toch echt advies van willen van een dierenarts en dan het liefst een die ervaring heeft met ataxie.
Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen als het een totaal vreemd paard voor mij is. Ik zou er wel goed over nadenken. Je eigen rijden moet natuurlijk ook best wel goed zijn om zo'n paard onder het zadel goed te kunnen rijden en te zorgen dat het paard gelijk blijft of eventueel verbeterd. Als je zelf nog niet heel ervaren bent in het trainen van paarden dan zul je toch veel begeleiding nodig hebben en dat kost natuurlijk ook een aantal centen. Dus verkijk je niet op een goedkope aanschaf prijs.

lolotjeh

Re: kan je rijden op een paard met lichte vorm van ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:24

goedkoop is niet altijd duurkoop.
je moet gewoon weten waar je op moet letten.
heb ooit een paardje voor 900 gekocht het enige wat het beesie had was lichte zomerexceem en was verder een heerlijk beest super lief en altijd werk lustig nooit wat gehad ook.
ik durf zo'n uitdaging wel aan wat ik je wel zou aan raden neem les van een goede instrukteur die je goed kan helpen met de basis.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:24

Als je goed weet waar je aan begint, je eigen verwachtingen tav rijden evt kan wegcijferen en geld achter de hand hebt voor als er problemen komen zou je de gok best kunnen wagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:55

Het ligt er aan wat er onder 'lichte ataxie' verstaan wordt door de verkoper.
Wordt het paard nu gereden en op wat voor manier/niveau?
Zie je er iets aan onder het zadel en als het paard los beweegt?
Struikelt/valt het snel onbelast en belast?

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:39

Een stalgenootje heeft haar pony laten inslapen naar aanleiding van ataxie die afkomstig was door een hersentumor.
Maar deze pony kon uit het niets omvallen.

Wat is in dit geval 'lichte' ataxie?

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:48

love_animals schreef:
Ik heb een paardje gevonden en vind hem helemaal geweldig alleen heeft hij een licht vorm van ataxie de eigenaar zegt dat je er wel op kan rijden maar helaas niet veel

Hoe is vastgesteld dat het paard een lichte vorm van ataxie heeft? Ik zou daar in ieder geval een diagnose door een dierenarts van willen zien. Anders weet je überhaupt niet waar je aan begint.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:03

Ik zou dan wel even navragen aan de verzekering en een deskundige advies vragen over wat voor training het paard nodig zal hebben.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:22

Er is geen verzekering die een paard met ataxie toe zal laten. Ze worden ervoor afgekeurd.
Een aantal simpele testen maken het zeer zichtbaar of een paard ataxie heeft.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:27

Hier ook een paardje met een lichte vorm van ataxie, maar de precieze hoe en wat zijn me nog niet helemaal duidelijk.
Bij een andere pony dan deze had ik hier nooit bewust voor gekozen, er zijn gewoon echt een hoop onzekerheden, en die zouden mij het verschil in aankoopbedrag niet waard zijn. Toch zeker niet als ik echt een rijpaard zocht.