Vaccineren, wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Vaccineren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:07

Hier alleen de dieren als ik ergens naartoe zo moeten, nu gaat onze hond voor het eerst dit jaar naar een kennel dus wel geeent hiervoor anders nooit zo ook de paarden

Kinderen ben ik over na aan het denken en aan het uitzoeken

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:30

Denk dat maar weinig mensen de keuze tot niet enten maken uit kostenoverweging.
Als titeren voor paarden geaccepteerd werd op wedstrijden maar als dat duurder zou zijn dan enten deed ik dat zeker. Heb mijn paardjes nu al zo vaak ziek gehad na de enting... .
Ik laat alleen het verplichte doen bij paarden en honden. Bij kinderen is gelukkig niets verplicht.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:34

Dat denk ik ook, alle entingen worden hier gewoon vergoed door me verzekering, dus ga ik echt niet op kijken. en als ze geld hadden gekost, prima had ik dat zo betaald geen probleem.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:35

Mijn paarden staan aan huis en hebben (net als ikzelf) weinig tot geen contact met andere paarden.
Omdat mijn ene paard vlak voor de enting ziek was,heb ik dat jaar niet gevaccineerd.Vind het ook niet nodig omdat ze geen contact hebben.
Ik doe wel 1x in de 4 jaar tetanus,dit jaar zijn ze aan de beurt.

Het is geen financiële kwestie zoals sommigen denken maar een weloverwogen keuze.Geen extra rotzooi in het lijf als dat niet nodig is.Ben zelf enige jaren geleden ook gestopt met griepvaccinatie voor mezelf.

Wat er door de farmaceutische industrie beweert wordt zal mij een zorg zijn,die spekken alleen hun eigen kas. :o

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:44

Ik vind het echt super dat er zoveel mensen zijn die eindelijk eens verder kijken dan hun neus lang is!

Ik zelf vind het wel moeilijk. Met mijn paard ga ik op pad, dus moet ik wel laten enten. Mijn zoontje heb ik laten enten, en moet straks nog een enting als hij 3,5 is. Ik tweifel nog....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:07

Gimmick11 schreef:
Ik vind het echt super dat er zoveel mensen zijn die eindelijk eens verder kijken dan hun neus lang is!

Alleen jammer dat er vaak over mensen die bewust WEL enten gezegd wordt dat die niet verder kijken dan hun neus lang is.

:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:16

Hier ook alles geënt. De hond moet in mei, maar twijfelen nog om een titerbepaling te laten doen.

Konijnen gaan ieder jaar, tegen myxomatose en vhs. Daar ga ik ook echt niet op bezuinigen. Van die enting is bekend dat ie een jaar werkt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:21

Ik ent bewust wel.

Kinderen omdat er hier, Veluwe, veel niet geënte kinderen zijn en ik er niet aan moet denken dat mijn kids ziektes oplopen door mogelijk hogere infectiedruk in de omgeving.

Paarden worden geënt tegen tetanus en influenza omdat ik anders niet meer op keuringen welkom ben. Ze worden ook geënt tegen rhino omdat de stal baas dat graag wil i.v.m. aanwezige fokdieren.

Mijn oude hond was al een paar jaar niet geënt maar vorig jaar wel i.v.m. de komst van een pup.
Dat was waarschijnlijk haar laatste enting, ze is inmiddels bijna 10 jaar en volgens de DA voldoende beschermd door alle entingen uit het verleden.
De enige reden om haar nogmaals te laten enten is als ze nog leeft als mijn jonge hond een keer pups krijgt. Dat staat voor 2016 op de planning.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:40

NatasjavE schreef:
Gimmick11 schreef:

Alleen jammer dat er vaak over mensen die bewust WEL enten gezegd wordt dat die niet verder kijken dan hun neus lang is.

Ik denk dat het gewoon erg belangrijk is om te kijken of je wel of niet ent.Als ik nog in dezelfde omstandigheden had gezeten voordat ik ziek werd,had ik ze wel elk jaar laten enten.Simpelweg omdat ik zelf met enorm veel paarden in contact kwam en af en toe met een grotere groep de hort op ging.

Wel of niet enten moet een weloverwogen beslissing zijn,goed kijken naar de omstandigheden en zoek info op die niet alleen uit een hoek komt.Niet wel/niet doen omdat een ander het zegt of "omdat het altijd zo ging".
En soms heb je gewoon simpelweg geen keuze omdat het een voorschrift is en je toch graag wedstrijden,keuringen wilt doen of fokken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:21

NatasjavE schreef:
Gimmick11 schreef:

Ik vind beide juist goed, zolang je je keuze bewust maakt en niet gewoon de groep volgt (ongeacht of die pro of anti vaccinatie zijn) vind ik dat zo iemand zijn mening gerespecteerd moet worden.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:43

Mijne zijn niet geënt, ga wel op pad naar les etc. Maar geen wedstrijden. Hopelijk nog wel te kunnen doen..
Hebben ook beide nog nooit een gehad volgens het paspoort. En zou ook niet weten wat ze dan moeten hebben. Zolang ik nog niet op wedstrijd ga doe ik het niet

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:05

Citaat:

:)[/quote
Ik vind beide juist goed, zolang je je keuze bewust maakt en niet gewoon de groep volgt (ongeacht of die pro of anti vaccinatie zijn) vind ik dat zo iemand zijn mening gerespecteerd moet worden.

Amen!!

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:21

Mij paard is de eerste paar jaar van zijn leven wel ingeent, nu niet meer, wij rijden geen wedstrijden , zien nooit geen andere paarden dan alleen de kudde waar hij in staat. geen van de paarden gaat op wedstrijd.

mijn katten laat ik ook niet meer enten, die zijn de eerste jaren ook geent en die hebben nu zoveel antistoffen opgebouwd , komen niet buiten en niet in aanraking met andere katten.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:29

Ik heb bewust gekozen om mijn paard tegen tetanus te enten. Tetanus is dodelijk voor je paard en je komt er best makkelijk aan. Deze moet om het jaar om hem werkzaam te houden. Dit vind ik het minste.

Mijn kat ent ik al 10 jaar niet meer, omdat zij een binnenkat is. Als ik ooit kinderen zou krijgen, zou ik ze ook niet laten enten (al is mijn lief het daar niet mee eens...).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 06:06

[quote="Yellomofoon"]Biscaya, wat kort door de bocht... Er hangen ook risico's aan (over)enten!

Waarom zou dit kort door de bocht zijn?? Een enting is 9 maanden geldig dat is gewoon een feit! Ik doe dus niet aan overenten.. de farmaceuten hebben een enting ontwikkeld die 9 maanden geldig is daar kan ik weinig aan veranderen uiteraard zit hier ook een financieel aspect aan voor de leveranciers kan me namelijk niet voorstellen dat ze geen vaccin kunnen maken die een jaar geldig is..
1x griep meegemaakt op stal en uiteindelijk een 2 jarig paard aan verloren dat is het verschrikkelijkste dat je mee kunt maken! Hier op stal zijn alle mensen verplicht 2x jaarlijks te enten..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:38

Ik had afgelopen jaar een andere dierenarts erbij en die wilde de datum niet een dag terugzetten, zodat ik nu opnieuw de basis enting moet geven.... -O-

Ik wil de entingen wel opnieuw laten zetten, maar wacht nu even tot ik mijn jaarling ook aan huis heb, eind van de zomer. Dan kan ik alles in één keer laten enten. Mijn paarden hebben zelden contact met andere paarden, dus wat bescherming betreft ben ik niet zo bang. Tetanus vind ik wel belangrijk, maar dat hoeft dan eigenlijk ook weer niet jaarlijks... Beetje een dilemma. Aan de andere kant vind ik het gewoon fijn om aan de regels te voldoen mocht ik ineens besluiten om mee te doen aan een evenement.

En nee, het gaat me niet om het geld. Ik krijg zelf ook al jaren een oproep voor de griepprik, maar weiger die altijd, omdat ik het gewoon niet nodig vind.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:57

Mijn zoon is ingeënt tegen polio ;) Naast t feit dat je die ziekte idd niet wil doormaken (ondanks dat ze nagenoeg uitgestorven is in BE) is het ook gewoon verplicht in België.

Maar al de rest is niet verplicht en heb ik mn twijfels bij. Zo is er nu het rota-vaccin die ik destijds braaf gegeven heb aan hem, maar nu gaat er een (in BE toch) een andere rota-variant op toer waartegen t vaccin niet is bestand.
De variant waartegen het vaccin dient, komt niet meer zoveel voor.

Maar bon, tot zover mijn kind ;)

Mijn paarden staan dus ook aan huis. Met uitzondering van mijn haflinger komt niemand van het erf af. Een enkele keer ga ik met mijn shet het bos in.

Met mijn haflinger, daar rij ik mee, en die gaat wel es van t erf af. Gewoon buiten hier in de buurt, of elders weg met de trailer. Geen wedstrijden.

Omdat het griepvaccin bij mensen allesbehalve waterdicht is (integendeel zelfs!) stel ik me dus vragen bij "nut van vaccineren". Heeft uiteraard niks met geld of financiën te maken, anders moet je geen dieren houden, denk ik dan?

Tetanus, dat is idd een vaccin die (dacht ik toch??) al zn nut heeft bewezen. Maar, als je dat jaarlijks doet, overvaccineer je dan niet?
Of is dat anders dan bij mensen waar die vaccin toch makkelijk 10 jaar goed is? Of is, zoals ik hier al es las, 1 x per 3 à 4 jaar ok?
Of toch liever jaarlijks?

t is een moeilijke kwestie idd. t Is écht niet makkelijk, want je hoort van overal iets anders. Maar zelfs de HA van mijn zoon is niet pro-vaccineren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:38

Men weet niet hoelang een tetanus-enting geldig is...het varieert ergens tussen de 4 en 15 jaar.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:40

ik ga volgen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:42

Kinderen heb ik niet, dus daar kan ik niet over meepraten, maar paarden wel. Elk jaar lopen we rustig naar de HA, en dan prikje en weer terug. Hoef nieteens af te stappen :').

Overigens heb ik mijn konijnen ook nooit geënt, en die zijn 14 geworden :+.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:54

Ess_Ramona schreef:
Kinderen heb ik niet, dus daar kan ik niet over meepraten, maar paarden wel. Elk jaar lopen we rustig naar de HA, en dan prikje en weer terug. Hoef nieteens af te stappen :').

Overigens heb ik mijn konijnen ook nooit geënt, en die zijn 14 geworden :+.

Dan heb je geluk gehad want dan hebben je konijnen nooit vhd of myx opgelopen, aangezien beide dodelijke ziektes zijn. Myx kunnen ze nog bovenop komen met erg veel zorg, maar meestal levert het slechts een pijnlijke dood op. Leeftijd heeft geen enkel verband met wel of niet enten. Puur geluk, niks meer niks minder.

Ik ent alles wel, niet blind maar gebaseerd op feiten. Mijn konijnen worden dus absoluut geent, die ziektes wil je niet en worden overgebracht door muggen dus het argument dat ze thuis blijven valt volledig weg. Gelukkig kan dat nu jaarlijks, hiervoor was het dus 2-3x per jaar.
Mijn katten krijgen ook hun enting, het verminderd de klachten van eventuele niesziekte aanzienlijk namelijk. Behalve mn halfwilde dingetje. Haar vangen en naar de DA is zo extreem stressvol, dat dit niet goed is voor haar weerstand. Zij moet het dus maar buiten zelf opbouwen. Paarden krijgen hun enting wegens de tetanus. Als een titerbepaling goedkoper was zou ik dat gebruiken (voor alle dieren btw), maar nu kies ik voor mn bankrekening. Ze hebben namelijk beide geen enkele last van hun enting, het kost geen drol en dan zijn ze sowieso beschermt.
Ik haal zelf ook elke 10 jaar mn tetanus.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:56

Wij hebben het toen gevraagd aan de DA, en het was alleen nodig als we er mee gingen fokken of als wij meer konijnen hadden.

Kat doen we wel, en hond ook.
Heb ze dan een hele dag boos aan de andere kant van de kamer, maar het moet maar :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:07

Kids kan ik niet over meepraten.

Hond krijgt zijn jaarlijkse entingen en 1x in de 3 jaar de rabiës enting.
Hond gaat overal mee naartoe en ook buitenland dus zekere voor onzekere.

Katten hebben al kitten wel alle inentingen gehad, daarna niet meer.
Na elke enting waren ze doodziek.

Mijn pony (leeft helaas niet meer), is geënt tot haar 3e jaar, toen niet meer tot 18 jarige leeftijd i.v.m verhuizing.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:12

onze oude kat van 18 heeft chronische niesziekte, ondanks inenten, dus ik weet het ook vaak niet meer. Plattelandsveearts zei altijd, hoeft niet in te enten als ze buiten lopen of eens in de 2 jaar eens maar anderen zeggen gewoon elk jaar.
Paarden twijfel ik ook enorm bij, ze komen niet met andere paarden in aanraking, staan op eigen erf/ eigen wei, maar ja, ze zullen buiten maar wat opdoen ergens ... geen idee wat wijsheid is. Ik heb namelijk 1 paard wat panisch is voor elke dierenarts ( hoefsmid kan hij ook soms nog enorm zenuwachtig van worden) en tandarst ben ik nog steeds na paar jaar dat ik hem heb naar toe aan het werken maar lukt ook -nog- niet. Andere paard heb ik van jongs af en aan en draait zijn hoef voor niks om ;-).
ik ben mij ook steeds meer vragen gaan stellen daarover...

we hebben helaas ook geen -mensen- kinderen ;-)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:59

Tinky12 schreef:
Men weet niet hoelang een tetanus-enting geldig is...het varieert ergens tussen de 4 en 15 jaar.

Bij mensen na 2x vlak achter elkaar enten iets van 15 of zelfs 25 jaar.
Bij paarden maximaal 2 jaar. Paarden moet je wel om het jaar Tetanus laten enten.