paard heeft bult onderaan bij hals/hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:34

Nee hoest niet en eet ook goed. Heb niet gemerkt dat hij moeilijk slikt

Zoe_97

Re: paard heeft bult onderaan bij hals/hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:36

als ie helemaal topfit is nijg ik toch naar een beet hoor! ziet er exact hetzelfde uit als de bult van mijn paard vorig jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:37

marieke1994 schreef:
Ik ga vanmiddag de temperatuur opmeten en hoop dan er wat meer over te kunnen zeggen. Bult is alleen echt totaal niet pijnlijk kan er erg hard in knijpen. Is dat normaal? De bult is ook best groot. Kan er mijn hand oer bijna om heen vouwen en is in 1 dag opgekomen.

Ik was ook niet van plan om nog naar andere paarden heem te gaan nu. Wat ik vanmiddag had zeg ik indersaad maar even Af.

Verstandig dat je dat afzegt.

Tip: je kunt altijd even met de veearts bellen om advies te vragen. Daar heb je meer aan dan aan bokt, is mijn bescheiden mening.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:38

Ik heb er zelf ook een beetje een hard hoofd in of het wel droes is. Hoop het uiteraard ook echt niet dat dat het is. Maar hij is echt nog top fit. Merk niks anders aan hem en bult is totaal niet pijnlijk.

Klopt, maar had nog niet gebeld omdat ik er eigenlijk nog weinig van dacht maar ben wel gealarmeerd Door jullie ga over een uurtje weer richting stal en ga temperaturen en als dat te hoog is ga ik inderdaad gauw de dierenarts bellen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:40

Ik hóóp voor je dat het geen droes is. Kan het jeugddroes zijn, dat is doorgaans niet zo alarmerend, maar wellicht heb ik de leeftijd van je paard over het hoofd gezien in dit topic?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 18-04-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:41

Mijn paard heeft daar ook een bobbel, alleen stuk groter ondertussen. Bij hem is het een schildkliertumor. Die is perfect rond, hard en goed bewegelijk en niet pijnlijk. De grootte is ondertussen slagje groter dan een tennisbal.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:43

Ik hoop inderdaad ook echt niet dat het droes is, maar al helemaal niet zo'n tumor. Hoe ben je erachter gekomen?

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:49

Ja heeft ie denk ik ondertussen alweer 3 jaar, groeit langzaam en goedaardig, alleen een rotplek wat uiteindelijk tot klachten gaat lijden van ademhalingsproblemen of last met het eten.
Heb toen eerst moeten behandelen voor droes, verdachten ze hem toen ook van. Bleek het niet te zijn. toen punctie van genomen en onderzocht, maar ik zou daar nog even mee wachten.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:52

Okee bedankt en kwam het ook opeens opzetten of begon het heel klein? Hij heeft namelijk ineens zo'n grote bult..

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:55

Ja opeens, moeilijk te zeggen. Ik kwam erachter toen het ong een grootte had van een grote knikker.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:58

Okee. Ik ga dit onthouden. Van hem is nu iets groter als een golf balletje

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:59

ja succes ermee!

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 13:00

Dankje

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:13

Mijn pony had ook van de een op de andere dag ineens een grote bult. Deze zat net achter de oren. Dit bleek een ontsteking te zijn waar hij toen antibiotica voor heeft gehad.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 15:35

Bedankt.
Ik ben net wezen temperaturen. Pony had 37.2. Dus geen verhoging.. heb de bult even geschoren, dan kon ik beter zien hoe en wat, hij heeft zoveel haar.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EHJOESA7

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:42

Bij het lezen van de titel en zeker bij de foto zeg ik droes. Ik zou zeker de dierenarts er bij halen. Droes kan heel gevaarlijk zijn voor het paard en kan er aan dood gaan. Ook al denk je dat het wat anders is, als het achteraf droes blijkt te zijn heb je een groot probleem. Een paard hoeft niet perse ziekkig te ogen met droes. Deed mijn paard ook niet en toch had ze het. Het kan inderdaad overgebracht worden door mensen en het is belangrijk om je kleding te wassen als je bij je paard vandaan komt en ondertussen niet in aanraking te komen met andere paarden.

Ik hoop echt voor je dat het geen droes is! Maar er is maar 1 manier om er achter te komen wat het wel is, de dierenarts bellen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:52

Maar als het droes is kan de da weinig doen , alleen bevestigen dat het droes is. Pas als het paard niet meer eet of hele hoge koorts heeft is het verstandig een da er bij te halen of als de bult maar niet open gaat .

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:39

luffwinny schreef:
Maar als het droes is kan de da weinig doen , alleen bevestigen dat het droes is. Pas als het paard niet meer eet of hele hoge koorts heeft is het verstandig een da er bij te halen of als de bult maar niet open gaat .

Ik kreeg een soort vieze zwarte zalf wat 2x per dag er op gesmeerd moest worden om te voorkomen dat het openklapte.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:48

Maar ik dacht dat het juist open moest gaan. Zodat alle pus eruit kwam?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:03

Het moet inderdaad open knappen , raar advies van de da.. Als het naar binnen open breekt heb je een probleem .

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:06

luffwinny schreef:
Het moet inderdaad open knappen , raar advies van de da.. Als het naar binnen open breekt heb je een probleem .

Dat bedoelde ik. Sorry! Nu ik het terug lees inderdaad verkeerd geformuleerd. Maar dat zalf was er voor om dat tegen te gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:09

Lijkt eerder iets met een schildklier, abces, opgezette keel vanwege (allergie?) ruwvoer etc.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:16

Ik ken ook een hengst die plots met zo'n bult stond. Dierenarts zei dat het gewoon een opgezette schildklier was wat niet raar is bij een ouder paard (hij was toen 25). Het is de eerste maand nog een stuk gegroeid erna is het gelijk gebleven. Nu 3 jaar later heeft hij het nog altijd maar hij heeft er nog geen last van gehad.
Dus ik hoop voor jou dat het ook zoiets is. Het is dezelfde plaats en grootte van die hengst toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:03

marieke1994 schreef:
Bedankt.
Ik ben net wezen temperaturen. Pony had 37.2. Dus geen verhoging.. heb de bult even geschoren, dan kon ik beter zien hoe en wat, hij heeft zoveel haar.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EHJOESA7

Gelukkig geen koorts. Je kunt droes natuurlijk nooit helemaal uitsluiten, maar bij een paard van 20 dat verder goed te pas is en geen verhoging heeft lijkt het me niet de meest waarschijnlijke optie. Maar zou je toch willen aanraden om contact met andere paarden te mijden tot je meer zekerheid hebt. Het is zo besmettelijk en zo'n rotziekte...

Wat nu? Ga je de veearts erbij halen? Want een bult diagnosticeren via Bokt gaat een beetje lastig, denk ik... ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:05

Ik denk dat het de schildklier is die wat groter is dan normaal. Dat gebeurt vaker en daar hoef je niet echt iets aan de doen als ze verder niet ziek worden. Zie bijvoorbeeld hier: [MD] Knobbel in hals, wie weet wat het is? . Juist bij oudere paarden kan die soms wat groter zijn.