Nier operatief laten verwijderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Nier operatief laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:01

Ik denk niet dat alles opnieuw gedaan zou hoeven worden als je alles door kan sturen van de kliniek. Maar als je dat bij Tom uitlegt is er vast iets te bedenken. al snap ik je erg goed natuurlijk en heb ik makkelijk praten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:26

Arme pony! Vind het al bewonderenswaardig hoe je de operatie en kansen overweegt!

Het is een iets ander formaat maar mijn kat had destijds een enorme ontsteking op 1 nier. De nier was daardoor vergroot en op de echo leek een cyste te zien. Kat was doodziek, at niet en had koorts en uit de bloedonderzoeken kwamen alleen hoge ontstekingswaarden. Uiteindelijk is hij met de juiste antibiotcia toch hersteld en nu 6 jaar later nog alive and kicking.

Vraag eens welke atibiotica ze eerder gehad heeft. In ons geval reageerde de kat ook even op een antibiotica maar telkens kwam het terug. Uiteindelijk een sterke en totaal ander middel gehad en dat sloeg dus wel aan. Als deze pony al eerder met dezelfde werkzame stof behandeld is kan een andere middel misschien een beter resultaat geven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 08:48

Thanks voor het meedenken!
Eerdere antibiotica opgevraagd, maar ze blijkt alleen metacam te hebben gehad, nooit een antibiotica.. tjah...
Ze was toen niet van mij, zo lastig dit :(

En ik ben nu met mijn domme kop is gaan kijken waar nou de nier bij een paard precies ligt. Waarom eerder niet, geen idee? Denk dat mijn hoofd vol zat, maar boven haar nier zit nu die verdikking die er volgens mij eerder nog niet was. Daar is ze ook geschoren voor ik dacht de echo. Vandaag toch nog maar is met de kliniek bellen, want ze hadden daar geen verklaring voor, maar ik vind het toch opmerkelijk.

Hopelijk hebben ze vandaag ook gewoon de uitslag zodat we verder kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:50

Bij welke kliniek ben je??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 09:00

Ik stuur je een pb bigone.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:17

ik heb er denk ik overheen gelezen maar heeft je paard nu anti-biotica? als er een hoge ontstekingswaarde in het bloed zit dan vind ik het eerlijk gezegt vreemd dat ze nu een aan tumor denken.. die geven geen ontstekingswaarde in het bloed.
ik zou dan eerder denken aan een nier ontsteking of zo. mijn paard had een paar maanden terug een lichte ontstekingswaarde en vocht in zn buik, later een dik been en hij kreeg meteen een hoge dosis AB tegen de ontsteking. hij was echt ziek en sloom, koorts enz.
mn eigen dierenartsen waren beiden overtuigd van een tumor wat de vochtafvoer belemmerden.
hierna naar de uithof en hier bleek dat hij een stofwisselingsziekte had. dit kwam uit een speciale test die ze niet standaard doen. zn immuunsysteem valt zn eigen lichaam aan. kan zelfs ontstaan door een ontsteking in bijvoorbeeld zn darmen of maag.

ik zou echt niet alleen afgaan op je eigen kliniek en je paard naar een andere kliniek, bijvoorbeeld de uithof brengen voor een second opinion.
als ik geluisterd had naar mn eigen dierenarts dan was hij nu misschien ook open gemaakt voor niks. ook al mee gemaakt met meerdere dieren, ik neem altijd een second opinion bij ernstige gevallen. als ik dit niet gedaan had dan had ik inmiddels al een aantal dieren in laten slapen voor niks. het is dus altijd goed gekomen hier.

en je hebt het over de kosten van een 2e kliniek, dat die dan teveel oplopen. die operatie kan dan wel 1500 euro kosten maar houd er rekening mee dat er daarna vaak nog veeeeeeeeel meer kosten komen.
voorbeeldje: de operatie van mn kat zou 300 euro kosten. prima. complicaties en hoppa, de rekening was 1200 euro.
mijn paard zou geopereerd worden aan een kies. zou 500 euro kosten. prima. er was verder onderzoek nodig toen hij op de operatie tafel lag. foto'tje of scan a 500 euro, nog een speciaal bloedonderzoek a 300 euro. daarna nog 1,5 week langer gestaan dan de bedoeling en nog wat onderzoeken. totaal kon ik 2400 euro aftikken.
nu nog steeds bezig mn paard. de totale kosten van mn eigen dierenarts en de uithof komen totaal op 1600 euro. we hebben nu de oorzaak maar hij moet nu langere tijd medicijnen om de ontstekingen weg t ehouden en zn immuunsysteem op gang te krijgen. kosten: 88 euro per 5 dagen en moet het 6 weken geven. in de hoop dat het weg is en blijft......
mocht je paard geopereerd worden, je bent echt niet klaar met die 1500 euro. zeker niet als ze nog moet revalideren, DA die nog regelmatig langskomt voor controles, complicaties enz.

maar ik zou dus aanraden om naar de uithof te gaan. daar lichten ze je paard helemaal door en ik vind persoonlijk dat ze daar net iets verder zoeken dan bij een "gewone" paardenkliniek.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:26

Ja, ze krijgt antibiotica, Cubarmix.

Ik weet wel dat de 1500 euro alleen de operatie is en ik heb er prima wat voor over, ik bedoel we zitten nu al op zo'n 600 a 700 euro kosten, maar alle klinieken willen weer opnieuw eigen onderzoek doen en dan betaal ik dus nogmaals 700 euro + de operatie + het herstel. Terwijl al meerdere dierenartsen bij een gezwel zeggen niet doen, daarom wil ik eerst sowieso die uitslag hebben. Ik wil nu niet nog is eerst ergens anders heen voordat ik die uitslag heb. Daarna kan ik altijd verder nog overwegen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:54

Wat vervelend dat het nog steeds niet duidelijk is of het een tumor of ontsteking is.
Bij mijn paard was het op dezelfde dag duidelijk, nadat ze op de echo hadden gezien dat de milt was aangetast. Wel door middel van een punctie.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 21:03

Even een update.
Urineonderzoek is er nog steeds niet of heeft niks opgeleverd, kwamen ze later ook mee dat er waarschijnlijk niks uit kwam, dat ik gewoon twee weken antibiotica moest gaan geven en dan op controle.
Punctie hebben we het over gehad, maar vond hij geen goed idee bij de nieren. Kan het niet goed meer verwoorden waarom, excuses hiervoor.

Ik heb ook nog contact gehad met een andere kliniek voor een second opinion en misschien ga ik daar nog heen na deze antibiotica kuur, dat ligt er aan hoe het ontwikkeld. Zij zouden dan opnieuw een echo willen doen en hun radioloog kon wel vrij goed vanaf de echo zeggen of het dan om een tumor ging of niet in principe. Alleen met uitzaaiingen altijd wat lastig gaf hij aan. Hun hadden wel vaker een nier verwijderd, maar ook wel nieren met uitzaaiingen gezien en gezien het al zo lang speelt. Lastige situatie.

Voor nu is ze in ieder geval sinds vandaag koorts vrij. Ze leek afgelopen dagen ook steeds wat beter in haar doen, vandaag weer gewerkt dus weinig gezien. Ze loopt ook wat minder stram, dus we gaan kijken hoe deze kuur zich voort zet.

Bedankt nogmaals iedereen voor het meedenken. Hopelijk snel weer een nog positievere update.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:56

Gisteren op zich een redelijk positieve update, vandaag weer koorts :( En ze voelt zich zichtbaar weer minder goed. Dit is zo frustrerend.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:40

Wat balen :(:)

Het komt mij helaas niet vreemd voor. Mijn haflinger had ook koortsgolven, dan zakte het en was ik blij, maar de koorts kwam elke keer weer terug en hij heeft geregeld een koortsverlager nodig gehad omdat hij tegen de 41 graden zat. Ondanks de koorts en pijn die hij gehad moet hebben, stond hij er meestal redelijk fit bij, een glimmende vacht met appeltjes en hij at goed.
Ze zijn hard voor zichzelf. Hij is 5 weken ziek geweest dat ik het wist en hij behandeld werd, maar achteraf terugkijkend zijn er toch al eerder kleine dingen geweest, toen zal het begonnen zijn en in zijn geval is de ontsteking blijven groeien tot de hele milt ontstoken was. Dat kon AB in dat stadium niet meer verhelpen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:51

Hoe gaat het nu?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:34

@ Grit
Zo dat is heftig, gelukkig heeft ze eigenlijk amper boven de 39 graden gehad dus dat is wel fijn.
Ik ga de operatie in ieder geval niet doen dat heb ik al gekozen, mits het nodig is natuurlijk. Ik hoop nog op een wonder dat het toch een ontsteking is die zo aan te pakken is.

Hoe het dan nu gaat, blijft beetje hetzelfde. Geen koorts/beetje koorts soms, lopen blijft moeizaam en het rare wat er nu is bij gekomen sinds vanochtend vond ik twee klodders slijm met roze erdoorheen. Echt heel vaag. Heb foto's doorgestuurd naar de kliniek.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:18

Update..

Ontwikkelingen.. ik moest de kuur 2 weken afmaken en dan weer op controle, omdat ze verder niet konden uitsluiten of het om een ontsteking of gezwel ging.
In deze twee weken kwam de verdikking en later in de urine ook wittig slijm met roze dacht ik, later witter met bloed. Het kwartje viel.. pus!
De verdikking verplaatste wat naar voren. Ook had ze nog bijna dagelijks koorts.
Vandaag op controle opnieuw op de echo waar de dierenarts dacht meer een abces ingekaspeld zag oid en die verdikking was ook niet goed. Lastige is de antibiotica doet waarschijnlijk niks.
Hierop is via de verdikking pus eruit gehaald en daarna nog urine om te controleren. Alles wordt opgestuurd en vrijdag zou ik meer moeten weten hopelijk. Dat we dan de juiste antibiotica kunnen gaan geven en hopelijk slaat dit aan. Hopelijk is de ontsteking niet te ver en hopelijk zit er niet alsnog ergens een gezwel.

Vanochtend vond ik eerst deze klodder en later de tweede foto verse urine met de andere klodder bloed/pus?

Afbeelding

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:23

Iew, wat een troep dat er dan zo uit komt. Is de ontsteking zich dan aan het uitbreiden? Omdat je zegt dat de verdikking naar voren gaat.

Hoe gaat het verder met je paardje?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:37

Dat heeft de dierenarts eigenlijk niet gezegd, verdikking erachter is namelijk ook weg, misschien juist aan het wegzakken? Omdat de koorts blijft denkt hij dat de antibiotica niet aanslaat daarom is nu de pus op kweek gezet.

Ze eet verder goed, maar ze is verder ziek, ze voelt zich niet happy. Ik hoop dat ik vrijdag echt meer weet, want hoewel ze blijft vreten vind ik het zo sneu om te zien.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:02

Dat is ook echt rot :(:)
Hopen dat je vrijdag meer duidelijkheid hebt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:43

Help, dat ziet er niet echt gezond uit!
Ik hoop voor je paard dat jullie snel een diagnose en behandelplan kunnen opstellen. Dit lijkt me erg pijnlijk voor haar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:00

Ik denk dat het Nefritis is. Dat is een ernstige ontsteking aan de nieren. Het is heel zeldzaam bij volwassen paarden.

Symptomen:

Koorts
Pijn in de nieren
Zwelling of ontsteking van de nieren
Bloed in de urine
Pus in de urine
Verhoogde niveaus van serum-eiwitten in het bloed
Hoger dan normale niveaus van ureum en creatinine in het bloed

Je kunt hier speciale langdurige antibiotica voor krijgen. Als dit het is ben je wel in een stadium waar het bijna fataal is. Sterkte!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:49

Dank je wel voor het meedenken. Heb je enig idee welke antibiotica?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:33

Vandaag is eruit de urine gekomen dat het een bacterie is die ik moet behandelen met Enrofloxoral. Net Baytril opgehaald en na 10 dagen zou er in ieder geval verbetering moeten zijn, wederom dus afwachten hoe dit nu gaat aanslaan. Frustrerend, maar ze wil zo graag... ik ga het een kans geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:54

Hopelijk gaat deze antibiotica wel aanslaan en knapt ze op!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:12

Spannend, hopelijk slaat het goed aan!