Schilfers en ontiegelijke jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 15:36

Mijn oma en mijn moeder zijn allebei niet zo van de dierenarts bellen. Het liefst wachten ze af en dan verdwijnt het zelf wel. Het kost allemaal geld en de laatste tijd is er altijd wel iets met de paarden. Dus de dierenarts er bij halen gaat niet zomaar gebeuren. Ik probeer het in elk geval zo ver te krijgen om een pluk haar op te sturen. Weet iemand hoeveel het ongeveer kost om dat op kweek te laten zetten?

Vitamine kuur ga ik ook kopen.
Maar ik snap echt niet dat die dierenarts als advies heeft gegeven om veel te borstelen. Je verspreid het toch alleen maar? Mijn oma en moeder geloven er heilig in maar ik vertrouw het niet.

MirandaFuego schreef:
Het kan ook door het voer komen.
Pavo krijgen vaker paarden jeuk van.
Je kan beter lijnzaad voeren met een vitamine supplement en waar ze ook een gezonde vacht en huid van krijgen is lucerne.
Je kan ook een drainagekuur geven, dan komen slechte stoffen uit het lichaam.

Denk niet dat het door het voer komt. We zijn niet spontaan veranderd naar Pavo. Ze krijgt eigenlijk zo lang ik weet al die pavo brok. Zelfs bij de vorige eigenaren. Dus ze heeft al meer dan 10 jaar dat type voer. In die tijd heeft ze hier geen last van gehad.

Haar vacht daar in tegen is nog nooit zo glad en fluweel zacht geweest als nu.

PLK

Re: Schilfers en ontiegelijke jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:41

ik laat je weten als de DA hier is geweest. het lijkt er erg op nl

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:43

Wat gebeurd er als je flink de roskam erover haalt ?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 15:46

little_birdy schreef:
Wat gebeurd er als je flink de roskam erover haalt ?

Dan komen de schilfers boven op te liggen en de wintervacht laat los. Dus aan het uitharen.
Het paard die raakt helemaal in trans door het geborstel op jeukende plekken.

Met de ijzeren roskam, zo'n oude. (perfect trouwens om los zittende haren er uit te halen) haal ik alleen de haren er uit en komen er weinig tot geen schilfers om hoog.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:46

Veel borstelen betekent de huid masseren, dan kan helpen als het verstikking van de vacht is, dat komt vaker voor in deze tijd van het jaar.(maar dan is het geen schimmel)
Aan het voer zal het dan waarschijnlijk niet liggen, maar kan nog steeds wel, want goed voer betekent schone vacht en huid, die schilfers zijn toch afvalstof van de huid.
En zomereczeem kan wel in ene komen, ook op latere leeftijd, dus dat kun je niet echt uitsluiten.
Het is wel het beste een huidschraapsel te laten nakijken, dan kun je wat dingen uit laten zoeken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:48

Probeer ze eens een paar dagen lang echt heel goede te rossen .
Misschien dat dat al wat oplost het ziet er ook uit of er vuil heeft opgehoopt of zand

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 15:51

MirandaFuego schreef:
Veel borstelen betekent de huid masseren, dan kan helpen als het verstikking van de vacht is, dat komt vaker voor in deze tijd van het jaar.(maar dan is het geen schimmel)
Aan het voer zal het dan waarschijnlijk niet liggen, maar kan nog steeds wel, want goed voer betekent schone vacht en huid, die schilfers zijn toch afvalstof van de huid.
En zomereczeem kan wel in ene komen, ook op latere leeftijd, dus dat kun je niet echt uitsluiten.
Het is wel het beste een huidschraapsel te laten nakijken, dan kun je wat dingen uit laten zoeken.

Op die manier zou het dan wel logisch klinken om veel te borstelen. Maar ik snap dan niet dat de dierenarts zegt dat het staart en manen schimmel is. Het voer kijken we nog even aan en we gaan een vitamine spuit geven. Wie weet helpt dat wat misschien is het vitamine te kort? Kan dat? Ik hoop echt niet dat het zomereczeem is ik weet hoe zo'n ramp dat is. We hadden de paarden gekocht met een van de hoogste eisen dat ze geen zomer eczeem hadden. De shetlander bleek later wel eczeem te hebben en als de ijslander dat nu ook heeft zou een flinke domper zijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 15:55

little_birdy schreef:
Probeer ze eens een paar dagen lang echt heel goede te rossen .
Misschien dat dat al wat oplost het ziet er ook uit of er vuil heeft opgehoopt of zand

Op de foto van de schilfers inderdaad wel. Het is nog al lastig om met 1 hand foto te maken en een pluk haar aan de kant te houden met mijn telefoon. De foto van dat ik het haar op zei duw is vlak bij de schoft waar de schilfers nu beginnen te ontstaan. Op haar hals en tegen de manen kam aan zitten heel veel schilfers maar zo als ik al zei kan ik daar geen foto maken want kom een hand te kort om ook de pluk manen aan de kant te houden.

Ze is sowieso zanderig. Ze staat 24/7 buiten zou het dan ok helpen om haar eens met shampoo/zeep te wassen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:00

Ja, het zou vervelend zijn maar zomereczeem kan zich op elk moment ontwikkelen, vooral in sommige gebieden komt het vaak voor.
Maar ga eerst maar uitsluiten.
Als ze een glimmende vacht heeft en er gezond uitziet heeft ze waarschijnlijk niet veel aan die spuit.
Haar lichaam reinigen is dan voor de hand liggender.
Van buiten en van binnen!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:36

Mijn paarden hebben precies de zelfde plekken als jouw paard. Vooral in de hals/op de kaak is er veel weg geschuurd en er zitten veel schilfers. De dierenarts is bij ons langs geweest en denkt dat het om een allergie gaat, en beide paarden hebben dus een allergieprik gekregen. Nu is het afwachten of het minder word/overgaat. Ik heb er alleen niet zoveel vertrouwen in, omdat precies twee paarden het hebben, dus iets besmettelijks? Luizen kunnen we niet vinden, en in de winter hebben we ze voor de zekerheid behandeld met Imaverol. Wel hebben beide paarden als van zomereczeem, alleen zijn klachten van zomereczeem heel anders. Dus dat kan het niet zijn.
Waar wij wel nog over twijfelen is of het misschien halswormen zijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:19

Ho zie net pas dat er weer gereageerd is :oo sorry voor mijn late reactie.
Wel naar dat je nog niet helemaal zeker weet wat het is ondanks dat de dierenarts is geweest. Hoe gaat het nu dan?

Mijn oma blijft beweren dat het beter gaat met het paard en dat de schilfers weg zijn. Ja er zijn minder schilfers maar meer kale plekken. Ook omdat ze zegt dat het paard vrolijk is gaat het goed. Tja dat het paard vrolijk is wil nog niet direct zeggen dat het toppie met ze gaat. Pony gaat ook steeds rollen. Oma denkt dat ze blij is in het nieuwe gras en ik denk dat ze verschrikkelijke jeuk heeft. Ik denk dat ik toch binnenkort de dierenarts ga bellen met de vraag hoeveel het kost om een pluk op kweek te zetten. Ik heb bel angst dus ik stel het steeds uit... moet toch echt even doorbijten nu. De kale plekken op haar buik worden ook steeds groter en ze begint ook wonden te krijgen op de kale plekken op haar hals.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:56

ok de DA is hier geweest, hij zegt dat het schurft is, veroorzaakt door de dikke wintervacht en moeilijke verharing ivm leeftijd. ivm weer gaf hij het advies niet te wassen of scheren, gewoon goed rossen. Deze shet had idd een erg dikke vacht en nu worden de kale plekken al bedekt met glimmende dunne nieuwe vacht. Voor de zekerheid heb ik m ff een vitaminekuur gegeven en hij heeft een goede mineraalsteen (www.paardnatuurlijk) en het gaat inmiddels al beter qua jeuk. borstelen borstelen borstelen dus.. Wij hebben ook een borstelboom staan (houten paal met borstels aan alle kanten (uit een oude koeienstal) en daar maakt ze dankbaar gebruik van. Misschien een idee, zon schuurpaal? Hoeft niet veel te kosten...
succes met je ponybeest

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:33

PLK schreef:
ok de DA is hier geweest, hij zegt dat het schurft is, veroorzaakt door de dikke wintervacht en moeilijke verharing ivm leeftijd.

Wat een belabberde veearts. Schurft wordt veroorzaakt door de schurftmijt, een beestje wat in (ja, IN) de huid leeft. En dat heeft niets met verharen of leeftijd te maken.

Moeilijk verharen kan wel andere oorzaken hebben. Je veearts had je daar op moeten wijzen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 10:33

Schurft is inderdaad een beestje en moet inderdaad op een andere manier behandeld worden. Kan volgens mij inderdaad met wassen en ook met medicijnen. Borstelen gaat dan niet helpen. Voor zo ver ik weet.

Mijn oma heeft nu bedacht dat het staart en manen eczeem is. Ze zegt nu iedere keer dat het wat anders is. De schilfers zijn minder op haar hals maar op haar schoft meer en ze heeft ook meer kale plekken op haar buik. Ik hoop dat ze gewoon last heeft van slecht uitharen. Het is gewoon naar om te zien dat de pony zo veel jeuk heeft.

Een borstel paal, Maak je die zelf of is hij ergens te koop? Heb er wel eens aan gedacht maar het is zo'n gedoe om het zelf te maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:39

Om iets genuanceerder te reageren:

Mijn pony had dit ook op zijn hals. Heel veel schilfers (veel meer dan bij jou, en grote stukken ook..) en verhaarde heel lelijk, rare grote plukken eruit (Hij schuurde niet dus jeuk zal wel mee vallen, maar hij vond het wel heerlijk als ik daar rosde, terwijl die daar normaal geen fan van is).

Ik heb zijn hals geschoren, probleem ook meteen opgelost. Hij had zoveel haar nog op die hals, overdreven veel voor dit klimaat.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 11:44

Die foto van de schilfers zijn weinig schilfers op de schoft zit veel meer en bij de manen kam. Scheren zou inderdaad wel een goede optie zijn.

Dus alleen de hals geschoren? Tot aan waar? Wat voor scheer patroon heb je genomen? Ze heeft namelijk ook allemaal schilfers op haar schoft.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:33

Ik heb gewoon lomp de scheermachine erover gehaald zonder na te denken over patronen ofzo :P Wou hem gewoon van die irriterende wolle vacht verlossen, en omdat ie laatste 2 maanden winter deken op heeft gehad was hij op de rest van zijn lijf stuk korter in t haar al.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:00

Ik zou ook de hals scheren. Mijn haf stierf ook van de jeuk, en wie kwamen er boven met scheren: luizen. Die had ik eerder nog niet gespot in die dikke vacht.

DA gaf aan dat dit echt het seizoen is, moest t m helemaal scheren en 5x wassen met sebacil.

Luizen kunnen ook terug komen, zeker bij paarden met een dikke vacht.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:23

Als het goed is komt de dierenarts deze week. Denk niet dat het luizen zijn. Ze is al gewassen en ik kan echt niets vinden. Bij mijn shet kwamen we er inderdaad tijdens het scheren achter dat ze luizen had. Scheren doen we trouwens ook niet zomaar want we hebben niet zelf een scheer apparaat. Eerst de dierenarts afwachten. Mijn vader dacht dat het wel eens schurft zou kunnen zijn.

Hier hoort het niet echt maar vanmiddag zag ik dat mijn paard een zwarte tong had roze randje aan de zei kant. Normaal is die van haar mooi roze. Is dit iets om me zorgen over te maken of zal het zand of zo iets zijn?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:10

Dierenarts is geweest en er is geconstateerd dat het geen luizen zijn en daarna wist hij te vertellen dat het staart en manen eczeem is -O- Flinke domper. Eerlijk gezegd geloof ik het niet helemaal maar goed als de dierenarts het zegt zal het wel zo zijn. Maar vergeleken met mijn shetlander en daar de eczeem van lijkt het er totaal niet op. Ze lijkt verder ook geen last te hebben van de vliegjes en ze heeft geen lelijke wonden alleen kale plukken vacht. Maar goed we zullen zien. Momenteel schaffen we nog geen deken aan omdat het voor eczeem vrij goed gaat en anders kan ze eerst nog wel de gewone vliegendeken op. Als het echt zo ver komt dan is er een op fiets afstand zo een deken te halen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:53

Wat je nog zou kunnen doen is tijdelijk wat olie bijvoeren. Een droge huid in combinatie met een dichte vacht kan ook tot irritatie leiden.
Olie is wel energie, dus wel opletten mbt teveel eten.

Er is ook een centraal topic over zomerexceem, schuren en jeuk. Daar vind je meer tips.

hetezelhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:49

Het is al heel lang geleden maar mijn ijslander heeft precies dezelfde klachten op dezelfde plek, wat was het en hoe is het verholpen?