mijn verzorgpony wil niet meer lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:25

Nee.

Heb je de ernst wel door van de situatie :? Paard mag niet gedwongen lopen, paard mag geen Krachtvoer, paard heeft bij voorkeur vochtig zand nodig als ondergrond voor het koelen, paard heeft een dierenarts nodig. Dus hop hop ga eens praten met je buurman.

(Ik hoop echt dat dit soort topics gewoon pure entertainment zijn op de zondag....)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-15 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:25

Heb ik dat goed gelezen? Kuilgras geven jullie?
Ik zou echt alleen hooi voeren, kuilgras is niet goed voor.die ponys.. Dan is het geen wonder waarom die ponys zo slecht lopen, kuilgras geven.is uit den bose.
Natuurlijk bepaal jij dat niet, het zijn niet jou ponys. Maar je kunt altijd poberen te vragen.

Een pony die bevangen is mag geen gras en kuilgras, zo'n pony moet op nat sand staan en een beetje hooi.

Geen brok, geen slobber, geen paardensnoepjes en geen kuilgras of gras!
ALLEEN hooi!

Ik wil je geen angst aanpraten maar als je zon pony krachtvoer geeft dan kan het zo ver gaan dat je deze pony kwijtraakt.
Ik heb genoeg ponys gezien die zo erg hoefbevanges zijn dat ze niet meer overeind komen, zo'n pony wordt direct door een dierenarts ingeslapen.

Natuutlijk begrijp ik dat het niet jou ponys zijn, en toch wil jij het beste voor jou vezorgponys. Vraag de eigenaar om deze ponys op hooi te zetten en vraag om een dierenarts. Deze dierenarts kan jou precies vertellen wat je moet doen om deze pony te kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Arashah op 12-04-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:26

Nee, Echt alleen hooi. Verder alleen in overleg met de dierenarts/hoefsmid. Mag hopen dat de pony wel gezien is door beide?
Dit is echt heel serieus hoor? Als je blijft voeren word die niet beter en dan kun je hem echt kwijt raken.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:31

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:31

lisa_xxx schreef:
in dr profiel staat dat ze 15 is... ik vermoed dat dit topic gewoon aangemaakt is uit verveling..

Ik hoop het eigenlijk wel voor de pony....

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:32

Ga alsjeblieft niet zelf met het paard klooien zonder te overleggen met een DA en de eigenaar.
Een hoefbevangen paard kun je niet vooruit slaan met de zweep! Hij wil niet lopen omdat hij dat simpelweg niet kan en pijn heeft. Als hij echt persé ergens heen moet lopen geef hem dan de tijd die hij nodig heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: mijn verzorgpony wil niet meer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:34

Vreemde reacties hier.. De ene 15-jarige is de ander niet. Wanneer je even in de berichtengeschiedenis van TS kijkt, zie je dat ze altijd zo reageert.

TS, zorg voor een dierenarts. Die kan je hier verder mee begeleiden. De pony vooruit slaan is niet de oplossing!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:34

charellelove schreef:
en gewoon brok kan dat

Nee, teveel energie. De kuil idem. Heb je geen hooi vul dan een plukje kuil aan met 2 plakken stro en veel water. Pony moet genoeg ruwvoer (hooi/stro) binnen krijgen om de darmen aan de gang te houden, maar er mag maar weinig energie (calorieën) in zitten. Aanvulling vit/min is wel aan te raden, maar dit alles is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Niet van een verzorgster en al helemaal niet als die nog een kind is.

Qua hooi voeren en op stal zetten. Hooi vlak bij draad leggen als streepje erlangs, zodat het niet vertrapt, etc. wordt en draad spannen zodat andere pony's hem niet weg kunnen jagen. Wel bij elkaar, maar toch apart eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:35

Rare vorm van vermaak dan...

Heb medelijden met dit diertje!
Rap een goede hoefsmid erbij en in samenwerking met hem/haar een behandelplan opstellen qua medicatie, verzorging, beweging en voeding...

Een dier in deze situatie aan zijn lot overlaten, is pure mishandeling :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:39

Je hebt nog een zusje of vriendin van 12 (die een wilde hengst onder controle wil krijgen), die ook de paarden verzorgd: daar kun je toch ook mee naar de eigenaar toe? Samen is het misschien prettiger.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 12:47

dat gaan ik zo doen alleen ik verwacht niet dat hij luisterd maar is te proberner ik heb al een dierenarts gebeld

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:53

Idd zo snel mogelijk een dierenarts erbij. Die kan ontstekingsremmers en pijnstillers geven. Heb je niet de mogelijkheid om een paddockje te maken binnen de paddock waar ze nu staan? Kan gewoon met simpele stroomdraad en prikpaaltjes. Dan kan hij rustig lopen als hij zelf wil en hoeft hij geen moeite te doen om te kunnen eten. Een bevangen pony nooit dwingen om te lopen!

Daarnaast zou ik nu enkel hooi bijvoeren (en eventueel een vitamine supplement) en natuurlijk voldoende water aanbieden. Eerst moet zijn lichaam weer in orde komen. Daarna zou ik er zo snel mogelijk een smid bij halen. Die kan de pijn verlichten door de hoeven op de juiste manier te bekappen.

Als de eigenaar geen medische zorg wil inschakelen dan kun je altijd nog overwegen om 144 te bellen. Een paard met hoefbevangenheid zorg ontzien is een vorm van mishandeling. Maar hopelijk hoeft het zo ver niet te komen
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 12-04-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:53

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:13

Je weet dat je eerst toestemming moet vragen aan de eigenaar om d dierenarts te bellen?
Anders kom jij met de kosten te zitten, zondag is hogere tarif..
Natuurlijk ben ik blij dat de dierenarts komt, maar de eigenaar moet het wel weten..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:48

Ik vraag mij altijd af waar de mods zijn in deze gevallen.

Stuur ts een pb met het advies de eigenaarin te lichten zodat die een arts kan bbellen en pleur zo'n topic op slot.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:53

TS misschien is het handig op alle vragen antwoord te geven dus ook waar de eigenaar in het verhaal is...
Succes...

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 05:38

Charellelove, hoefbevangenheid is een behoorlijk erge ziekte voor paarden, en het doet ongelooflijk veel pijn.

Dit is niet iets om van te denken: "dat gaat wel over". Zonder dierenarts kunnen er zelfs nog ergere dingen gebeuren, van hoefbeenkanteling tot het hoefbeen wat door de zool komt.

De pony heeft pijnstillers nodig (van de dierenarts, geen paracetamol) en grof hooi en water wat vlakbij staat, lopen doet namelijk veel pijn. Brok enzovoorts zijn uit den boze! Het liefste staat de pony op zand, waarbij je een stukje in het zand nat zou kunnen maken. Dat koelt de hoeven wat af en is voor sommige pony's fijn. Zorg wel dat hij ook op droge grond kan staan als hij wil.

Ga anders met een volwassene naar de eigenaar, of laat een volwassene de eigenaar bellen. Of bel desnoods 144 en leg het verhaal uit. De eigenaar is niet goed bezig als hij geen dierenarts wil laten komen. Het is namelijk wettelijk verplicht om een dier zorg te verlenen wanneer dit nodig is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:17

Met grote verbazing (walging eigenlijk) zit ik je topic te lezen TS. Weet je wel hoe ernstig dit is? En dan nog krachtvoer geven? Een hoefbevangen pony met de zweep vooruit slaan? Ik hoop van harte dat dit gewoon een slechte grap is.

De pony moet direct worden onderzocht door een dierenarts en samen met de smid moet een plan gemaakt worden voor zijn voeten. Het bot in de voetjes kan losraken van de wand en kantelen, als dat al niet is gebeurd. Verder pony op (nat) zand zetten en niet dwingen om te lopen, geen krachtvoer alleen hooi en water.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:44

TS, ik vraag me af waarom je maar beperkt reageert op vragen. Je wekt de indruk echt onwetend te zijn, dus ik mag aannemen dat je iets doet met alle tips die hier nu gegeven worden. Ik lees nog niet veel over actie die je hebt ondernomen. Je hebt de dierenarts gebeld schrijf je, hoe is dat afgelopen? Heb je de eigenaar al gesproken? En hoe staan jouw ouders hierin?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:57

- een pony die hoefbevangen is, vooral ernstig, hoort onder strikte controle van een dierenarts te zijn.
- de DA of beter nog de kliniek adviseert over de voeding..
- een kliniek zal waarschijnlijk ook een suikerspiegelmeting doen + gewichtsmeting om te bepalen of de hoefbevangenheid samenhangt met een insuline rush (dat nauw samenhangt met het gewicht van de pony)
- daarnaast wordt er in ernstige gevallen een foto van de hoef gemaakt om te bepalen of het hoefbeen is ingezakt, hoever dit is ingezakt en of er al sprake is van rotatie van het laatste been (als het bot tegen de onderkant van de hoef is gezakt of als het hoefbeen ver geroteerd is, is het gewoon einde verhaal)
- afhankelijk van die onderzoeken komt er een voedingsadvies uit, maar ook een stallingsadvies..
De meesten zullen op beperkte paddockgang mogen staan, of zelfs op het land als ze heel veel geluk hebben (met graasmasker als ze nog meer geluk hebben).. in zeer ernstige gevallen kan het ook zo zijn dat ze toch naar de stal (ruime) stal verwezen wordt voor rust.

bij ernstige hoefbevangenheid kun je je voorbereiden op een langdurig traject van voedingsregime en een voorzichtig opgebouwd bewegingsschema, met regelmatige controle op de kliniek.. als hij daar niet gewoon moet blijven.

hopelijk is het een zondagse pan groentesoep.. want als eigenaar laat je toch niet een verzorgster omklooien met een zwaar hoefbevangen pony?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:02

wat vallen we dat meisje weer aan met zijn allen, zij is onwetend en dat is niet erg....we moeten haar niet aanvallen zij doet nog iets om haar kennis te vergroten en de pony passende zorg te bieden.Hebben wij ook uit onwetendheid nooit eens een fout gemaakt
Die eigenaar die hoort alle verantwoording en zorg voor die pony te doen en aangezien ze allen wat hebben is het daar al mis en dat mogen wij de verzorgster niet aanreken.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:38

TS je zit op bokt dus hebt ook de beschikking over internet... ga je aub eens verdiepen in wat hoefbevangen inhoud! Wat ze wel en niet mogen en hopelijk zie je dan de ernst in en hoeveel zorg er bij zo'n pony komt kijken!

Met kuilvoer en brok word het probleem alleen maar erger. Hopelijk is de eigenaar al ingelicht zodat hij de pony oud hooi kan gaan voeren...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:09

kwita schreef:
wat vallen we dat meisje weer aan met zijn allen, zij is onwetend en dat is niet erg....we moeten haar niet aanvallen zij doet nog iets om haar kennis te vergroten en de pony passende zorg te bieden.Hebben wij ook uit onwetendheid nooit eens een fout gemaakt
Die eigenaar die hoort alle verantwoording en zorg voor die pony te doen en aangezien ze allen wat hebben is het daar al mis en dat mogen wij de verzorgster niet aanreken.

Onwetendheid is niet erg, maar dan moet ze van het dier afblijven. Maar door dit gedrag kan zij die pony de dood injagen (krachtvoer en dwingen te lopen). Dus imo is dat niet goed te praten door 'onwetendheid'. Het is gewoon hartstikke fout en dat mag zo'n meisje echt wel weten.

Ik ben wel met je eens dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:18

Hoe is het nu met de pony? Is de DA al langs geweest?

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:09

vuurneon schreef:
Nooit een hoefbevangen pony onder dwang laten lopen :n

Je zal denk ik een jaartje of 10 zijn dus ik leg het simpel uit: als jij heel erg pijn hebt aan je voeten en het voelt als 1 grote blauwe plek en elke stap doet je vreselijk pijn: zou jij het leuk vinden als je mama je een tik voor de billen geeft omdat zij zonder reden vindt dat jij moet lopen? Dat is niet leuk en doet heel erg pijn aan de voetjes. Voor je verzorgpony doet het ook heel erg zeer als jij hem dwingt te lopen. Paard mag lopen, maar uit vrije wil.

charelle is 15 jaar :j