Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassia schreef:Volgens mij zijn het gewoon kleine vliegjes hoor. Hier in het Belgische binnenland zitten ze al jaar en dag. Van zodra de zon een beetje schijnt, zuigen ze heel mijn paard leeg. Favoriete plaatsen zijn de oren, aan de uier en aan andere huidplooien. Ik borstel ze altijd gewoon weg/dood...
Sizzle schreef:Ik heb het al meerdere keren aan de DA gevraagd en ieder jaar zijn er topics over op bokt.
Ze zijn 'leeg' ongeveer zo groot als een fruitvlieg.
Volgezogen zien ze er indrukwekkend eng uit.
Een knut kan ongeveer tussen de 1 en 4 mm zijn en er zijn vreselijk veel soorten. Knut is slechts een verzamelnaam. In het engels ook wel midges genaamd.
Of kleine steekmuggen.
Mijn paard is destijds in de opfok zo leeg gezogen aan de oren dat de littekens (dikke harde bobbels) er nog in zitten.
Sizzle schreef:Haha, ze worden natuurlijk niet letterlijk groter![]()
Maar met die rode achterlijfjes vind ik het net vliegende teken, daar krijg ik ook zo de kriebels van
Het is mij nog nooit gelukt om een deken te vinden die de uier en navel vlieg vrij houdt helaas. Ik ben dagelijks met uierzalf in de weer.
pienisok schreef:Beste allemaal.
Bij onze paarden hadden we ook allemaal kale plekken met die zwarte puntjes/vliegjes er op.
Het blijkt na veel uiztoekwerk ook van DA dat het luisvliegen zijn.
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/pani ... ieg/80641/
De paarden hebben behoorlijke reacties erop.
Wij gaan nu therapie beginnen tektoniek Permethrin.
Hopelijk heeft iedereen hier wat aan!