Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Debby34 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb mijn paard nu een half jaar. Alles ging goed, na even wennen heb ik echt een geweldig paard aan hem. Ik heb hem een week geleden verhuisd en nu zuigt hij lucht. Dit had hij nog nooit bij mij gedaan. Verschil na verhuizing: Hij is van vlas naar stro gegaan en van 3x voldoende hooi, naar 2x daags kuilgras... ik kwam er gisteren achter dat hij zuigt, dus heb ik vandaag meteen zijn rantsoen aangepast naar 3x per dag voldoende hooi (dit moet ik wel zelf regelen, met een paar andere stallers, maar dat doe ik natuurlijk graag als mijn paard maar genoeg ruwvoer krijgt en stopt met luchtzuigen). Denken jullie dat het zuigen hiermee op zal houden? Iemand ervaring? Ik begrijp natuurlijk dat hij ook stress heeft van de verhuizing, andere paarden om hem heen etc. Het zit me flink dwars; zijn ogen staan ook anders, normaal is hij heel nieuwsgierig en gek op aandacht, alert. Nu vind ik hem wat mat.
Debby34 schreef:Bedankt Kirsten, dit geeft mij hoop. Ik moet zeggen dat het erg wisselend. Meestal als hij net in de paddock staat, doet hij het, maar gister kwam ik en toen liep ie heen en weer met zijn maatje en had ie afleiding van de springles die in de rijbaan naast de paddock gegeven werd. Op stal krijgt hij veel hooi in een hooinet, dus is hij lekker bezig. Daar zie ik het hem dus ook niet doen. Nog even geduld en dan mag hij ook de wei in, daar kan hij niet luchtzuigen.
Tsja, Djaikha, je hebt helemaal gelijk... Wat graasmasker betreft. Ik heb er ook nog geen aangeschaft, het druist tegen mijn gevoel in.
Naast de verhuizing kreeg hij op zn nieuwe stal een week kuil (2x per dag, heel weinig) ipv 3x ruim hooi wat hij gewend was. Dat heb ik dus na die week meteen omgegooid naar voldoende hooi. Maar hij kan dus nog wel pijn in zn maag hebben, denk ik. Verder krijgt ie 2 handjes luzerne bij zn brok, zodat ie dat niet te snel op kan eten. Dat werkt wel goed. Daarnaast krijgt ie gastro comp.

En dan heb je in ieder geval zekerheid
Debby34 schreef:Bedankt voor jullie reacties weer. Het graasmasker is van de baan. Da komt bloed afnemen om dingen uit te sluiten. Hooi onbeperkt, luzerne bij z'n brokken. Hopelijk snel de wei op. Verder liefde en aandacht. We wachten verder af.
onovo schreef:Wij hebben het hier ook gehad. Kan inderdaad van maagzweren komen, maar ook puur uit verveling. Bij 1 paard die het deed uit verveling hebben wij flessen gevuld met water, touw aangeknoopt en voor zijn boxdeur gehangen als speeltje. Werkte voor hem zeer aanstekelijk en is gestopt met luchtzuigen.
Debby34 schreef:Er is weinig uit het bloedonderzoek gekomen... Iets te laag ijzer was eigenlijk het meest afwijkende. De dierenarts ziet verder volgens mij geen andere symptomen die aanleiding voor een maagzweer kunnen geven. Qua rantsoen heeft hij het prima, contact met soortgenoten etc. Heb vanmiddag een flesje opgehangen ter afleiding... Nu maar wachten tot ie de wei op mag en hopen dat het dan afneemt en/of stopt.