Plotseling luchtzuigen na verhuizing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djaikha

Re: Plotseling luchtzuigen na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:30

Jammer dat het weer minder gaat, maar probeer het luchtzuigen alsjeblieft niet te belemmeren! Het is een manier van je paard om met stress om te gaan, dus zodra je dat wegneemt zal hij vergaan van de stress zonder dat hij er iets mee kan. Hij kan een andere manier gaan zoeken (bv ander stereotypie..). Ander nadeel is dat zodra je de belemmering (=het graasmasker) afdoet, hij heel intensief kan gaan luchtzuigen om 'de verloren tijd' in te halen.

Zijn er nog dingen veranderd ten opzichte van 8 april die kunnen verklaren waarom hij weer meer is gaan luchtzuigen?

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:03

Hoi Debby,

Super vervelend dat je paard is gaan luchtzuigen. Het zou goed kunnen dat dit door de verhuizing is gekomen. Zelf heb ik vorige zomer een luchtzuiger gekocht. Blijkt dat hij bij de fokker tot zijn 3e nooit lucht heeft gezogen, toen is verkocht / verhuisd en is begonnen. Op die stal kwam hij weinig buiten, vooral om te rijden eigenlijk. Bij ons op stal hebben we een tijd lang alles ingesmeerd met cribox. Geen leuk karweitje maar het hielp wel. Daarnaast veel naar buiten met andere paarden en lekker hooi/kuil. Hij heeft in stal nog een paar keer geprobeerd lucht te zuigen maar is daar al snel helemaal mee gestopt :)
Management dus helemaal omgegooid en dingen gedaan waar paard vrolijk van werd. Hij knapte zelf ook op, werd veel vrolijker en aanhankelijker.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:45

Bedankt Kirsten, dit geeft mij hoop. Ik moet zeggen dat het erg wisselend. Meestal als hij net in de paddock staat, doet hij het, maar gister kwam ik en toen liep ie heen en weer met zijn maatje en had ie afleiding van de springles die in de rijbaan naast de paddock gegeven werd. Op stal krijgt hij veel hooi in een hooinet, dus is hij lekker bezig. Daar zie ik het hem dus ook niet doen. Nog even geduld en dan mag hij ook de wei in, daar kan hij niet luchtzuigen.
Tsja, Djaikha, je hebt helemaal gelijk... Wat graasmasker betreft. Ik heb er ook nog geen aangeschaft, het druist tegen mijn gevoel in.
Naast de verhuizing kreeg hij op zn nieuwe stal een week kuil (2x per dag, heel weinig) ipv 3x ruim hooi wat hij gewend was. Dat heb ik dus na die week meteen omgegooid naar voldoende hooi. Maar hij kan dus nog wel pijn in zn maag hebben, denk ik. Verder krijgt ie 2 handjes luzerne bij zn brok, zodat ie dat niet te snel op kan eten. Dat werkt wel goed. Daarnaast krijgt ie gastro comp.

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:51

Debby34 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb mijn paard nu een half jaar. Alles ging goed, na even wennen heb ik echt een geweldig paard aan hem. Ik heb hem een week geleden verhuisd en nu zuigt hij lucht. Dit had hij nog nooit bij mij gedaan. Verschil na verhuizing: Hij is van vlas naar stro gegaan en van 3x voldoende hooi, naar 2x daags kuilgras... ik kwam er gisteren achter dat hij zuigt, dus heb ik vandaag meteen zijn rantsoen aangepast naar 3x per dag voldoende hooi (dit moet ik wel zelf regelen, met een paar andere stallers, maar dat doe ik natuurlijk graag als mijn paard maar genoeg ruwvoer krijgt en stopt met luchtzuigen). Denken jullie dat het zuigen hiermee op zal houden? Iemand ervaring? Ik begrijp natuurlijk dat hij ook stress heeft van de verhuizing, andere paarden om hem heen etc. Het zit me flink dwars :( ; zijn ogen staan ook anders, normaal is hij heel nieuwsgierig en gek op aandacht, alert. Nu vind ik hem wat mat.

Ik heb hetzelfde probleem. Heb mn paard nu een jaar en zuigt lucht, bij vorige eigenaar nooit. Heb een luchtzuigband om en dat helpt! Krijgt meerdere malen per dag hooi. Zodra ik de band uit doe begint ze direct.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:08

Debby34 schreef:
Bedankt Kirsten, dit geeft mij hoop. Ik moet zeggen dat het erg wisselend. Meestal als hij net in de paddock staat, doet hij het, maar gister kwam ik en toen liep ie heen en weer met zijn maatje en had ie afleiding van de springles die in de rijbaan naast de paddock gegeven werd. Op stal krijgt hij veel hooi in een hooinet, dus is hij lekker bezig. Daar zie ik het hem dus ook niet doen. Nog even geduld en dan mag hij ook de wei in, daar kan hij niet luchtzuigen.
Tsja, Djaikha, je hebt helemaal gelijk... Wat graasmasker betreft. Ik heb er ook nog geen aangeschaft, het druist tegen mijn gevoel in.
Naast de verhuizing kreeg hij op zn nieuwe stal een week kuil (2x per dag, heel weinig) ipv 3x ruim hooi wat hij gewend was. Dat heb ik dus na die week meteen omgegooid naar voldoende hooi. Maar hij kan dus nog wel pijn in zn maag hebben, denk ik. Verder krijgt ie 2 handjes luzerne bij zn brok, zodat ie dat niet te snel op kan eten. Dat werkt wel goed. Daarnaast krijgt ie gastro comp.

Qua voeren doe je het goed. Te veel hooi kan bijna niet bij een luchtzuiger, maar ik weet niet hoeveel je nu geeft. Is die 3x ruim hooi zo goed als onbeperkt voor je paard? Houdt hij over? Trouwens, je week aankijken is nu voorbij, toch? Dan zal ik nu meteen de DA vragen om een maagzweeronderzoek. :)

@Marnel93: zo'n luchtzuigband helpt niet.. Je zorgt ervoor dat je paard niet meer kan luchtzuigen, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Het feit dat ze meteen begint met luchtzuigen wanneer je de band afdoet bevestigd dit. De oorzaak voor het luchtzuigen is er nog steeds. Het is bewezen dat luchtzuigen geen negatief effect heeft op de gezondheid van je paard (geen hogere kans op koliek oid). Dus laat alsjeblieft die luchtzuigband af en probeer de oorzaak te vinden (maagzweer, te kort aan ruwvoer, te kort aan sociaal contact, te kort aan vrije beweging (weidegang of paddock), enz)!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:56

Mee eens, zo'n band werkt niet, ga ik ook niet testen. Ik heb contact gehad met de dierenartsassistente en die begin idd over dat graasmasker. Hooi krijgt ie haast onbeperkt idd, behalve dan als hij in de (zand-)paddock staat (4 uurtjes)
Vanmiddag heb ik nog een consult met een dierentolk. Je kunt er in geloven of niet, misschien kom ik nog tot nieuwe inzichten. Het is niet heel duur, dus ik vind het proberen waard. Als zij zegt dat hij pijn heeft, ga ik direct om een bloedonderzoek vragen.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:30

Direct een bloedonderzoek laten doen is denk ik net zo duur ;) En dan heb je in ieder geval zekerheid

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 07:07

Dat klopt, ga ik ook maar gewoon doen. De dierentolk voelde meteen een steek in haar maag toen ze de foto van Fix zag en toen wist ze dus nog niet wat er aan de hand was.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:52

Wow, heeft die dierentolk nog meer inzichten gegeven?
Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt van het bloedonderzoek :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:02

Bloedonderzoek is op zich prima natuurlijk. Maar bij paarden valt er aan de hand van een bloedonderzoek niets te zeggen over maagzweren.

Als je graag meer over maagklachten wilt weten, dan kun je het maagzweertopic opzoeken. Veel info daar!

[MD] Maagzweer, Ervaringen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:05

Ik zou gewoon die 2 keer kuil laten voeren en Daarnaast ook hooinetten zodat hij de hele tijd eten heeft. Buiten ook gewoon voeren en wel lekker naar buiten niet op stal zetten, het is namelijk een paard.
Verder zo min mogelijk brok en absoluut niet meer dan 1kg krachtvoer per voerbeurt.
Soms wil het helpen om het krachtvoer te weken dan is het niet zo zwaar op de maag.

Wel vraag ik me af waarom je verhuist bent en of je niet terug kan? Korter buiten en minder voer klinkt niet als een vooruitgang, voor je paard in ieder geval niet.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:12

Korter buiten is juist om luchtzuigen te doorbreken en hij kan op stal continu eten. Het is hooguit een paar weken, dan mag hij de wei in. In de paddock mag geen voer, dus kan hem in de paddock geen eten aanbieden. Hij krijgt max 3/4 schep brok per keer, met 2 handjes luzerne om hem langer te laten kauwen/eten. Ik heb ook liever dat hij zoveel mogelijk buiten staat, dat predik ik altijd, maar in dit geval. Is het beter voor zijn maag om hem langer op stal te houdenzodat hij zijn maag gevuld houdt.
En die kuil geef ik niet meer, kost me dan het dubbele en hooi is veel beter, zeker als t om onbeperkt eten gaat.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:16

Luchtzuigen maakt endorfines aan. Endorfines werken verslavend. Hem laten luchtzuigen lost niets op, hem verbieden te luchtzuigen ook niets. Geef hem de kuur tegen maagzweren, is duur maar werkt perfect. Geef hem de beschikking over 24/7 hooi, beperk zijn krachtvoer, voer lucerne bij ( positief effect op de maag/ darmflora ) 2 x daags flinke hoeveelheid lijnzaadslijm over zijn voer (géén olie ).

Met bovenstaande beperk je optimaal de kans op maagzweren.
Maar nu nog het eigenlijke stressprobleem oplossen, gaat moeilijk ivm de verhuizing en zal tijd nodig hebben. Om hem toch een beetje gelukkig te laten voelen zet hem aan het werk, iets wat hij leuk vindt maar wel fysieke inspanning vergt. Liefst 2 tot 3 maal daags kort maar intensief. Hierdoor maakt hij zijn gelukzalige endorfines op een gezonde manier aan. Dus niet dmv luchtzuigen.

Endorfines werken pijnstillend mede daarom dat er aan maagzweren wordt gedacht. Heb geduld dan komt het goed. Loop niet in de valkuil van luchtzuigbanden, stroomdraden overal etc.. Los het daadwerkelijke probleem op! Zorg voor rust, regelmaat en duidelijkheid. Alles op vaste tijden, chaos is iets waar hij nu helemaal niet mee weg kan....

* Oh, en gooi dat graasmasker ook aan de kant! Weer een stressfactor erbij! Gaat hij luchtzuigen geef hem afleiding, geen straf en nóg meer stress.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:27

Ik heb vaak een wilgentak in het paddock liggen. Ze kunnen zich uren vermaken met het kauwen op takjes en het lostrekken van de bast. Goed tegen de verveling dus. En mijn theorie: ze maken daarmee speeksel aan en dat is vast weer ter voorkoming van maagzweren. Maar ze krijgen bij mij ook hooi op het paddock én hebben 24 uur per dag gezelschap aan elkaar.

Graasmasker: ik ken paarden die zich aangeleerd hebben lucht te zuigen zonder ergens op te bijten. Dus als je het beperkt met een graasmasker en je paard vindt die uitweg uit, ben je nog verder van huis.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:08

Bedankt voor jullie reacties weer. Het graasmasker is van de baan. Da komt bloed afnemen om dingen uit te sluiten. Hooi onbeperkt, luzerne bij z'n brokken. Hopelijk snel de wei op. Verder liefde en aandacht. We wachten verder af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:29

Debby34 schreef:
Bedankt voor jullie reacties weer. Het graasmasker is van de baan. Da komt bloed afnemen om dingen uit te sluiten. Hooi onbeperkt, luzerne bij z'n brokken. Hopelijk snel de wei op. Verder liefde en aandacht. We wachten verder af.

Goed bezig! +:)+ Veel succes met je aanpak. Ik hoop dat je het kunt doorbreken voordat het echt een gewoonte wordt.

onovo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:38

Wij hebben het hier ook gehad. Kan inderdaad van maagzweren komen, maar ook puur uit verveling. Bij 1 paard die het deed uit verveling hebben wij flessen gevuld met water, touw aangeknoopt en voor zijn boxdeur gehangen als speeltje. Werkte voor hem zeer aanstekelijk en is gestopt met luchtzuigen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:48

onovo schreef:
Wij hebben het hier ook gehad. Kan inderdaad van maagzweren komen, maar ook puur uit verveling. Bij 1 paard die het deed uit verveling hebben wij flessen gevuld met water, touw aangeknoopt en voor zijn boxdeur gehangen als speeltje. Werkte voor hem zeer aanstekelijk en is gestopt met luchtzuigen.

Goed idee, kan ik ook wel eens proberen! Bedankt!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 18:51

Er is weinig uit het bloedonderzoek gekomen... Iets te laag ijzer was eigenlijk het meest afwijkende. De dierenarts ziet verder volgens mij geen andere symptomen die aanleiding voor een maagzweer kunnen geven. Qua rantsoen heeft hij het prima, contact met soortgenoten etc. Heb vanmiddag een flesje opgehangen ter afleiding... Nu maar wachten tot ie de wei op mag en hopen dat het dan afneemt en/of stopt.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 10:54

Debby34 schreef:
Er is weinig uit het bloedonderzoek gekomen... Iets te laag ijzer was eigenlijk het meest afwijkende. De dierenarts ziet verder volgens mij geen andere symptomen die aanleiding voor een maagzweer kunnen geven. Qua rantsoen heeft hij het prima, contact met soortgenoten etc. Heb vanmiddag een flesje opgehangen ter afleiding... Nu maar wachten tot ie de wei op mag en hopen dat het dan afneemt en/of stopt.

Ik kreeg net een sms van de andere dierenarts met de uitslag. Licht afwijkend maar kan WEL op maagzweer duiden.... Vreemd niet? Ik verteld dat die ander daar niets over gezegd had. Nu gaan ze overleggen en hoor ik het morgen... Word vervolgd.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:12

Apart, inderdaad.. Ben benieuwd wat er uit dat overleg komt.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:12

Het lab was dus licht afwijkend, maar de minimaal om zo'n dure behandeling te starten. Hij krijgt nu vitaminen en mineralen en weer afwachten. Ik moet zeggen dat het wel wat beter met hem gaat nu. Hij zuigt nog wel, maar niet meer zo vaak. Een keer en dan gaat hij wat anders doen. En ik vind hem ook pittiger, nieuwsgieriger, aanweziger. Ook met rijden is ie weer wat eigenwijzer, z'n karakter komt weer wat meer naar voren. Erg fijn!