Wat mist mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:55

linnie050 schreef:
Bloed onderzoek en misschien paar keer in het jaar een massage?

Krijgt hij al zeer regelmatig :) Masseur viel het de laatste keer op dat zijn huid wel los is maar dat de spieren vast zaten. Vooral toen bij schoft en schouders. We weten dit toen aan de psyche van mijn paard: het is een enorme binnenvetter die spanning "aan de binnenkant" opslaat, en die er blijkbaar op die manier weer uit kwam.

Mungbean

Re: Wat mist mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:58

In alle gevallen kwam het selenium en/of zink tekort bij al mijn paarden goed naar voren uit onderzoek.
Ik laat het nu standaard 1x per jaar testen.
Na een aantal jaar sterke schommelingen en testen met vitamine brok heb ik nu vrij constante waardes weten te bereiken.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:06

Het komt op mij over alsof hij problemen heeft met de afvoer van afvalstoffen, lastig te zeggen hoor zo van internet af, ik wil er zeker geen stempel op drukken. Maar gezien de 'wallen' die jij er nu ook nog bij noemt en het chronische van de spierproblemen, plus de zwakke hoeven. Het klinkt alsof zijn weerstand erg zwak is.

Uitsluiting van tekorten dmv. bloedonderzoekje lijkt mij nu dus stapje 1. Dan zou ik verder eens kijken voor een goede vitaminekorrel met organische mineraalverbindingen om bij te gaan geven, en dan in combinatie met wat lijnzaadolie. Je kunt daarnaast eens kijken naar Weerstand compositum van De Groene Os eventueel in combinatie met Drainage Compositum, en mocht je merken dat hij daarna nog steeds blijft kwakkelen een periode mariadistel gebruiken om de ontgifting via de lever een handje te helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:08

FriesWytske schreef:
Als je wilt weten wat je paard evt. aan voedingsstoffen mist, moet je een bloedonderzoek laten doen. En niet zomaar zelf gaan aanrommelen met supplementen.

Helemaal eens met FW (op het gevaar af dat ik TS nu ook over me heen krijg :Y) )

Zo te lezen vertrouw je het zelf niet helemaal en een bloedonderzoekje zijn nou ook de kosten niet. En dan weet je iets. "Zomaar" aanrommelen met supplementen is ook niet zonder risico.

En lees ik nu dat je samen met de masseur de diagnose hebt gesteld dat zijn harde spieren eraan te wijten zijn dat je paard geestelijk in de knoop zit. Dat ga je toch niet menen? Misschien is je paard wel gewoon spierbevangen of is er iets mis met zn stofwisseling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:10

Zijn lever is inderdaad uit balans geweest, waar hij o.a. huidklachten door kreeg. Daar is hij voor behandeld. Ook heeft hij een blessure gehad in een voet, en is hij vorig jaar 2 keer verhuisd. Ik kan alleen niet goed inschatten of de harde spieren nu daar een uiting van zijn of dat er een andere oorzaak voor is. Of eventueel een combinatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:14

Koper schreef:
Zijn lever is inderdaad uit balans geweest, waar hij o.a. huidklachten door kreeg. Daar is hij voor behandeld. Ook heeft hij een blessure gehad in een voet, en is hij vorig jaar 2 keer verhuisd. Ik kan alleen niet goed inschatten of de harde spieren nu daar een uiting van zijn of dat er een andere oorzaak voor is. Of eventueel een combinatie.

Daar heb je nu dierenartsen voor :Y)

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:39

TS heeft nooit gezegd dat ze niet van plan is een dierenarts naar het paard te laten kijken, ze vraagt hier naar advies en ervaring. Advies van de meesten hier is om een bloedonderzoek te laten uitvoeren, en de dierenarts en naar te laten kijken. Dat is een zeer terecht advies, maar dat hoeft niet tig keer herhaald te worden, dat weten we nu wel..

@ TS, het kan heel goed mogelijk zijn dat de harde spieren daar een uiting van zijn, gezien de chronische spierklachten is dat onmogelijk zo te zeggen, een andere oorzaak is inderdaad ook mogelijk. Wat voor adviezen heeft de dierenarts je eerder gegeven m.b.t. de spieren, hoeven en lever?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:04

Koper schreef:
FriesWytske ik moet helemaal niks. Ik heb een topic geopend omdat ik op zoek ben naar ervaringen van bokkers, zodat ik die eventueel mee kan nemen in wat ik doe. Niet om bevelen aan te nemen ;)

Tess, ik krijg niet het idee dat TS het advies om een bloedtest te doen ter harte neemt. Ze reageert er in ieder geval niet of negatief op.
Maar ik hoop wel dat ze dat doet, natuurlijk. Vandaar mijn reactie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:20

Als je paard echt last heeft met de afvalstoffen dan wil een scheutje appelazijn nog weleens helpen.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:31

Wat voor water krijgt je paard. Grondwater of leiding water?

Ooi bij een vriendin mee gemaakt dat er iets in het grond water zat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 16:58

Tes22 schreef:
Wat voor adviezen heeft de dierenarts je eerder gegeven m.b.t. de spieren, hoeven en lever?

Veearts had geen flauw idee.

Hij krijgt leidingwater. Dat is sinds hij op de huidige locatie staat, sinds eind juli vorig jaar. Daarvoor kreeg hij grondwater.

Vandaag heb ik nog eens gevoeld en zijn spieren leken gelukkig wat minder hard. Wat ik me realiseerde: afgelopen weken heb ik hem willen wennen aan iets door het voer wat met name mijn merrie in het begin niet zo lekker vond. Dat mengde ik met appelstroop. Waar natuurlijk veel ijzer in zit :Y) Heb ze nu een paar dagen zonder appelstroop gegeven. Voordat hij appelstroop kreeg (een theelepel per dag) had hij die harde spieren niet. Dus als de ijzer daar inderdaad aan heeft bijgedragen (kan dat?) ben ik blij dat hij nu niet meer door z'n voer krijgt.

Hij ligt de laatste paar weken wel op de "verkeerde" kant. Mijn ruin zal normaal gesproken ALTIJD op zijn rechterzij liggen. Maar sinds een week of twee zie ik hem regelmatig op de andere kant liggen. Links voelt zijn borst ook nog harder aan dan rechts.

Verder heb ik gisteren aan 3 voeten, waaronder beide voorvoeten, de stralen gekortwiekt. Daar leek hij wat last van te hebben. Maar of dat het nou geweest is? Ik heb 'm nog niet op het harde laten lopen, op een paar stappen naar zijn voerbak toe na.

Appelazijn leek, althans in het water, geen effect te hebben toen ik het probeerde. Wellicht eens over het voer doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:06

Ik zou toch de veearts laten komen, dit is niet goed. Voor je het weet houd je paard er wat aan over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:46

geef gewoon een goed gebalanceerd supplement in plaats van aan te modderen met appelstroop en appelazijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:48

Beter om gewoon door te lichten en dan een oplossing te zoeken. Maar in eerste instantie zijn het goede hulpmiddelen om de symptomen wat te verlichten. :)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:50

Koper schreef:
Heb jij andere suggesties dan sunny43, op een feestdag?

Brandnetels krijgen ze ook zeker regelmatig. Net als paardenbloem, kamille, kurkuma, distels en heel veel riet. Maar daar gaat het topic niet over.

Iets komt niet uit de lucht vallen... en kun je ook niet in 1 dag oplossen. Brok erin douwen maakt zaken vaak alleen erger... Suggesties op een feestdag... ja een kruiderijke berm zoeken en daar lekker een uur met je paard in de zon gaan zitten terwijl hij het nodige naar binnenwerkt! Doet wonderen!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:58

Er is duidelijk iets niet goed, dat geef je zelf al aan. Ik denk dat we allemaal niet in het paard kunnen kijken, dus het blijft gokken wat wel of niet goed is.
Te veel aan vitaminen kan ook erg schadelijk zijn, dus ik zou niet zomaar iets proberen.
Bloedonderzoek lijkt me de enigste optie om erachter te komen wat er aan de hand is, dan weet je ook hoe je het op kan lossen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:24

sunny43 schreef:
Koper schreef:
Heb jij andere suggesties dan sunny43, op een feestdag?

Brandnetels krijgen ze ook zeker regelmatig. Net als paardenbloem, kamille, kurkuma, distels en heel veel riet. Maar daar gaat het topic niet over.

Iets komt niet uit de lucht vallen... en kun je ook niet in 1 dag oplossen. Brok erin douwen maakt zaken vaak alleen erger... Suggesties op een feestdag... ja een kruiderijke berm zoeken en daar lekker een uur met je paard in de zon gaan zitten terwijl hij het nodige naar binnenwerkt! Doet wonderen!

paard krijgt drie handjes brok....

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:38

Mijn oude verzorgpony was heel vaak hoefbevangen en had hele harde spieren in haar nek.. Had iets te maken met eiwitten. Misschien dat dat het is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:54

Als het om het paard gaat in het profiel van TS is het er wel eentje om HB dan wel spierbevangenheid te ontwikkelen. Meer dan 3 handjes biks is dus niet nodig (of liever helemaal niks), maar wel een goed supplement er dan bij voor de balans van vitaminen en mineralen, omdat je nooit weet wat er in het hooi dan wel gras zit (zonder dat je analyse doet). Ook als ze ouder worden hebben ze soms meer nodig van het een of het ander. Bloedje trekken dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:31

LotteIsabel schreef:
Mijn oude verzorgpony was heel vaak hoefbevangen en had hele harde spieren in haar nek.. Had iets te maken met eiwitten. Misschien dat dat het is?

Dat denk ik niet. Hij is met geen mogelijkheid bevangen te krijgen en anders denk ik eigenlijk dat mijn shet, die hetzelfde te eten krijgt en die bevangen bij mij is gekomen daar weer last van gehad zou moeten hebben gekregen. Spierbevangen denk ik eerder aan grotere spiergroepen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:53

Misschien overheen gelezen, maar heb je wel een ruwvoeranalyse? Als je die niet hebt, weet je niet echt wat je voert. Zomaar iets bijvoeren heeft dan niet echt direct nut, omdat de verhoudingen belangrijk zijn voor goede opname van de vitamines en mineralen.
Eens in de zoveel tijd bloedonderzoek is wel goed zodat je weet of ze tekorten hebben en welke dan. Ik bewaar de uitslagen dan, zodat je ook altijd kan terug kijken.
Mochten er tekorten uitkomen zou je dat kunnen geven mits de verhoudingen kloppen, zodat het ook wordt opgenomen.
Wil je toch per se iets geven en op safe spelen zou ik gaan voor bijv een Marstall Force.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 00:02

Ik zou eerder denken aan brok helemaal weglaten en kijken of je paard dan beter alles uit zn ruwvoer halen kan. Brok verstoord namelijk het verteringssysteem van een paard waardoor het niet meer voldoende uit ruwvoer zal halen, hie meer brok je er in gooit hoe meer dit verstoord zal raken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 02:25

Koper schreef:

Daar neem je dan toch geen genoegen mee? Dan vraag je toch om een bloedonderzoek? Nu blijft het giswerk en uitproberen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:38

Jasmijn159 schreef:
Koper schreef:

Daar neem je dan toch geen genoegen mee? Dan vraag je toch om een bloedonderzoek? Nu blijft het giswerk en uitproberen..

Heb ik ook absoluut geen genoegen mee genomen. Ik heb iemand gezocht die me wel kon vertellen wat hij had. Gewoon aan de hand van de nogal klassieke symptomen die hij had.

Of dacht jij soms dat ik mijn paard jarenlang met hoest en ontstekingen in z'n huid en afschuwelijke jeuk laat staan.

Veearts kwam niet verder dan ventipulmin :Y)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 00:03

Koper schreef:
Jasmijn159 schreef:

Heb ik ook absoluut geen genoegen mee genomen. Ik heb iemand gezocht die me wel kon vertellen wat hij had. Gewoon aan de hand van de nogal klassieke symptomen die hij had.

Of dacht jij soms dat ik mijn paard jarenlang met hoest en ontstekingen in z'n huid en afschuwelijke jeuk laat staan.

Veearts kwam niet verder dan ventipulmin :Y)

Oke, maar dan snap ik je topic geloof ik niet. Als er bloedonderzoek gedaan is, wat voor tekorten kwamen daar dan uit? Wat voor waardes?