Leverbot, behandeling en herstel, ervaringen, please?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 00:09

Hier ook een paard met waarschijnlijk leverbot.

Sinds mei staat die al stil.
Reed 6 dagen per week (M niveau) en het afgelopen jaar werd die steeds minder fit.
Miste vaak power tijdens het rijden, en hij werd sneller moe.
In 2 weken tijd is hij toen heel erg afgevallen, in elk geval dat leek zo.
Alle spieren waren weg, maar op zijn ribben was die nog mooi.
Bij de DA bloedonderzoek laten doen, daar kwam uit dat de leverwaarden verhoogd waren, en hij spierbevangen was of was geweest.
Na 1,5 week op de uitslag te hebben moeten wachten kreeg ik uiteindelijk maar 2 waardes van de DA, terwijl ik om een uitgebreid onderzoek had gevraagd (en betaald)
Zij wist mij te vertellen dat mijn paard geen leverbot had, maar wat dan wel wist ze niet.
Kon prednison voor mijn paard krijgen.
Maar als ik niet weet wat mijn paard heeft ga ik die troep er echt niet in gooien.
Daarnaast wou ze een scan en een leverbiopt doen.
Nou zitten aan dat laatste ook heel wat risico's, dus heb gekozen om dit niet te doen.
Mede omdat ze mij niet kon vertellen wat het onderzoek precies zou opleveren.

Ik heb mijn paard na het horen van de uitslag behandeld met fasinex.
Hij knapte gelijk op.
Van de DA moest ik hem op stal zetten (normaal staat die zomers 24/7 buiten) dus dat gedaan.
Na het behandelen brak die de stal af, en kon ik ook niet meer wandelen met hem, zo gek.
Dus weer lekker op de wei gezet.
Hij werd weer mooi dikker, spieren kwamen er nog niet echt aan, maar trainde ook niks.
Na een paar weken rustig aan erop gaan zitten want longeren wou die niet.
Dan kwam die steeds naar me toe lopen, en hem van me af slaan kan ik niet.
Erop deed die ook niet echt veel, alleen maar stappen, draven lukte niet, want hij zwalkte met zijn achterbenen.
Na 5 weken werd die weer slechter, dus na 6 weken weer behandeld.
Hij ging weer vooruit, blijft mooi dik.
Inmiddels krijgt die ook een stuk minder krachtvoer.
Met rijden ging het nog niet zo.
In stap bouwt die heel veel spanning op, draven wil die niet, en van het ene op het andere moment gaat die er keihard van tussen.
Als ik been geef dan reageert die heel heftig op het rechterbeen door zich helemaal rond te maken, en te slaan met het achterbeen.

Ik ben dus ook weer gestopt met rijden.

Volgende week is het weer z'n 6 weken geleden dat die voor het laatst behandeld is, dus wil ik weer naar de DA voor een bloedonderzoek.
Ga wel om een ander vragen, want die van de vorige keer hoef ik echt niet meer.

Ik kreeg van haar het advies om mijn paard vol op het gras te zetten, minimaal 2 kg brokken te geven per dag en dan te zien hoe die het zou doen.
Mijn paard kreeg nooit brokken omdat die er knettergek van wordt, op gras komt die niet omdat die eczeem heeft, en afgelopen jaar was het weer niet onder controle te krijgen.
Dus vond dit maar een raar advies.
Toch zei ze het 3 keer, en heb ik 3 keer duidelijk proberen te maken dat het een heel slecht advies is voor een paard met eczeem.
Ook vond ik het advies van de brokken apart voor een paard wat spierbevangen is...

Op dit moment krijgt die onbeperkt voordroog, 1,5 kg muesli zonder haver, en 1 kg brokken, daarnaast krijg die veel olie door zijn voer, en een schepje magnesium omdat die anders alles eng vindt, en de hele dag loopt te stressen.

Ik ben van plan om hier nog mariadistel bij te gaan voeren, weet niet of hier resultaten mee geboekt zijn.

Heb namelijk het idee dat mijn paard nog steeds pijn heeft, vooral als ik er op zit en aan zijn buik druk.
Met borstelen mag ik er gewoon aan zitten, maar dat is toch anders denk ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:45

Mijn paard doet het weer gelukkig. Wel ging mijn weekendje weg niet door...daar heb ik even goed van gebaald.

HTM: Ik kom vandaag ff op je verhaal terug, moet zo weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:25

Ik heb je verhaal nog ff overgelezen.

Zou je paard geen maagzweer kunnen hebben en anders denk ik aan spierpijn.
2 jaar geleden heb ik na alle behandelingen ook iets gehad voor de spieren omdat bij de laatste bloedtest de spierwaardes te hoog waren. Dat laatste is natuurlijk niet zo gek want de lever heeft niet voldoende gefunctioneerd.

Nog een keer een bloedtest is idd niet zo verkeerd.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:41

Cowgirl schreef:
Ik heb je verhaal nog ff overgelezen.

Zou je paard geen maagzweer kunnen hebben en anders denk ik aan spierpijn.
2 jaar geleden heb ik na alle behandelingen ook iets gehad voor de spieren omdat bij de laatste bloedtest de spierwaardes te hoog waren. Dat laatste is natuurlijk niet zo gek want de lever heeft niet voldoende gefunctioneerd.

Nog een keer een bloedtest is idd niet zo verkeerd.

Een maagzweer heb ik ook aan gedacht, want hij wil nog wel eens heel veel overdreven gapen, vooral afgelopen winter deed die dat elke keer als ik aan het opzadelen was.
Nu zie ik dat natuurlijk niet meer omdat ik hem niet meer opzadel.

Maar ga na het weekend de DA bellen, en eens zien wat er uit komt nu.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:06

Marrs schreef:
Als je paard maagklachten of je denkt dat die een maagzweer heeft probeer dan eens Mastic Horse Treatment. Dit is een natuurlijk product dat ook bij mensen werkt en tast het maagzuur niet aan. Er zijn wereldwijd artikelen verschenen over goede resultaten. Voor een behandeling van 4 weken ben je maar zo'n € 50,- kwijt en het heeft geen bijwerkingen. Je kunt al snel zien of het helpt. Ik ken een dressuurruiter met dure paarden die er erg enthousiast over is. Er is ook een website: http://www.mastichorse.nl.

Dank je voor de tip.
Maar ga na het weekend eerst naar de DA.
Denk niet dat het veel nut heeft een bloedonderzoek te doen terwijl je paard midden in een behandeling zit van iets.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:31

*\o/* uitslag van de Dierenarts net binnen.
De leverwaarden zijn een heel stuk verbeterd, nog niet helemaal 100% maar niet meer zo slecht als het was.
Dus gewoon nog wat geduld hebben en dan zal die helemaal beter zijn als het goed is.

Paard zelf voelt zich volgens mij ook prima, begint weer uit zichzelf te rennen in de bak.

DA was er nog steeds van overtuigd dat mijn paard geen leverbot gehad heeft, en wou nog steeds een onderzoek doen naar de lever 8)7
Gaan we dus nog steeds niet doen.

Ook zei ze tijdens het eerste onderzoek dat mijn paard misschien spierverzuring had, dus had dit ook nog laten onderzoeken (had een andere DA die bloed afnam van de week) blijkt dat dat dus niks is geweest, en al van het vervoer kom komen....

Maar ja, mijn dag kan eff niet stuk.

Ga t paard nu weer rustig aan oppakken en opbouwen, en hoop over 2 maanden weer vrolijk rond te rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:42

Mijn paard gaat nog niet zo goed.
Hij leefde helemaal op na de eerste kuur maar dat duurde maar een week of 2. Ik heb dus deze week de DA weer gebeld en hij heeft weer een dosis Fasinex gehad.

Hij was gister en vandaag er echt niet lekker van.
Slijmvliezen waren gister bij aankomst zo bleek als kalfs vlees om vervolgens na een paar rondjes aan de longe weer pink panther roze.

Ik geef al een supplement bij met vitaminen en extra ijzer. Het is dus weer even afwachten maar als hij over 2 weken niet beter is ga ik opnieuw bellen en dan moet er toch maar even bloed geprikt worden.

Begin mij nu wel af te vragen of er nu toch geen blijvende schade is. Het is tenslotte al de 2e keer en de fasinex is natuurlijk ook een zooitje gif.

HTM

Re: Leverbot, behandeling en herstel, ervaringen, please?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:04

Dat is balen.
heb mijn paard ook twee keer behandeld.
van de eerste knapte doe wel op, maar had ook hele slechte dagen er tussen.
Na 6 weken voor de tweede keer behandeld en daarna volledig rust gegeven.
nu ongeveer 2 maanden later bloed laten testen.

ben al best even aan de gang hiermee, het paard staat sinds mei al stil.
en verwacht dat die over 2 a 3 maanden pas weer helemaal fit is dat we weer echt kunnen rijden.