Allereerst iedereen, dank je wel voor de antwoorden. Hier kan ik wel wat mee, en inderdaad zal ik de suggesties ook eens aan de dierenarts voorleggen.
Tinda schreef: Paarden en ezels mogen eigenlijk niet samen gehouden worden,hoor.. Ezels kunnen een bepaalde wormen bij zich hebben, die voor ezels niet schadelijk zijn, maar als je paard die krijgt, ben je niet te feliciteren!!!
Heeft pony/paard soms bij geiten of schapen gestaan??? dit zijn nl erg bekende besmettings-bronnen... Als je paard of pony luizen heeft gehad, moet hij ook ontwormd worden, want hij zal bij lange tijd besmet te zijn, broodmager worden... evt een vitaminespuit toedienen is ook geen overbodigheid..
succes
Iris heeft de luis waarschijnlijk van de geiten gekregen die een wei naast haar staan. Iris is namelijk een pony op onze kinderboerderij! En zulke dingen zijn helaas niet altijd te voorkomen.
De geiten zijn behandeld met Ivomec en zijn inmiddels luisvrij. Drachtige dieren mag je niet behandelen met Ivomec (wordt in iedergeval af geraden), en dat is ze nu eenmaal, vandaar dat dat geen optie is.
Dat ezels drager van longwormen kunnen zijn weten we, en dat dat gevaarlijk is voor pony's en paarden! Daarom laten wij onze ezel daarop controleren, en ze is longwormvrij
Toch bedankt voor de opmerking, het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Ook worden beide dames ontwormd en krijgen ze vit. mineralen brokken, dus al met al doen we het zo fout nog niet geloof ik
Met vriendelijke groet, Monique