Mager door de winter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:33

Ik volg even, herkenbaar probleem.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:36

Goed dat je een bloedonderzoek gaat laten uitvoeren, ben benieuwd wat eruit gaat komen. Die jonge beestjes zijn nog erg gevoelig voor wormen, kan je maar beter goed checken. Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:38

Ts.. vraag aub specifiek om een uitgebreid bloedonderzoek!!
Hierin kan je ook de orgaanfuncties zien.. wellicht wordt er dan eea duidelijk.

Deze jongen is niet gewoon schraal, maar ik vind hem echt te mager.. zeker voor een paard wat nog moet groeien.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:39

Hij is niet alleen erg mager, maar is ook zijn bespiering kwijt. Die wei staat m.i. erg weinig in.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:39

Daarom heb ik hem lekker apart gezet bij de grote schuilstal. Met de meeste weidegang. Omdat de twee shetlanders nogal erg naar elkaar toe trekken zou het zomaar stress kunnen zijn, of het niet klikken van deze partijen. Ik heb net een afspraak gemaakt met de dierenarts voor een bloedonderzoek. Hij komt overmorgen eventjes langs, komt hier niets uit. Dan bel ik een Paarden tandarts. Het zou zomaar kunnen dat hij inderdaad begint met wisselen of misschien een scherpe rand heeft waardoor hij niet goed kan eten. Wel ga ik overschakelen op beter hooi en anders voordroog. Zijn brok word zodadelijk ook veranderd en verder gaat zijn deken weer gewoon op. Anders waait hij zodadelijk nog weg.

Natuurlijk zal het eventjes duren totdat hij weer aankomt. Of tenminste een redelijk gewicht zal hebben. aangezien hij groeit als kool. Hopelijk is het met de zomer opgelost. Ik sta nog steeds open voor alle ervaringen en tips.

Almighty

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:47

Laat je ons hier weten hoe het gaat;) Je doet je best voor je dier...dat is al heel belangrijk:) Fijn dat je probeert oplossingen te zoeken. Hoewel ik dat eigenlijk als de dierenarts al geweest is het een taak voor hem vond om aan de eerste dingen te denken die ik schreef te controleren bij zn jong dier!

Bloedonderzoek is al een goede stap in de richting! Ga zo door! Laat ons maar weten hoe het gaat met je paard straks. Nu kost het je paard weer even moeite om er terug op te komen. Maar met beter weer in de lucht kan dat soms snel gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:50

Als ik het zo zie zou ik eens een goede wormenspuit er in stoppen die tegen bloedworm werkt. Daar lijkt dit toch wel heel erg op. Op de foto in de zomer heeft ie een bolle buik maar toch ribben.. Dat is ook al een teken van wormen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:07

kijk eerst maar eens wat er in de poep zit....dit lijkt mij een typisch geval van bloedworm.
En dan kun je voeren wat je wilt.

Ben ook bang dat je met 1.5 kilo deze niet op gewicht gaat krijgen.
Je mag snel eiwitten gaan voeren voordat hij omvalt.
Had je niet in de gaten dat hij mager werd?Dit is toch niet sinds een paar dagen? :7

Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?

Sterkte!Ik hoop dat er iets uit het bloedonderzoek komt. :(:)

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:24

@geerke; Hij heeft een maand voor de winter een wormen kuur gegeven. Waardoor hij in de winter nog maals de kuur moest nemen. Ik had wel in de gaten dat hij mager werd natuurlijk. Maar het is nu niet zo dat ik hem elke dag dat ik daar ben kan gaan poetsen en dus uitgebreid onderzoek kan lopen doen. Daardoor dacht ik eerst dat het gewoon aan het kale land lag en dat hij dus iets te weinig te eten kreeg. Maar nu is het slechte weer zo goed als voorbij en komt hij niet aan. Of tenminste niet zoals het hoort. Ik heb meerdere malen contact opgenomen gehad met de dierenarts hier in de straat. Hij heeft meerdere malen gezegd dat het gewoon door de winter maanden komt.

Momenteel heb ik een andere dierenarts gebeld en deze komt overmorgen eventjes langs voor een bloedonderzoek. Ik weet bijna zeker dat hier iets uitkomt waar ik niet blij van word (Bloedwormen) Maar dat kan wel worden verholpen met een flinke wormen kuur. En ik ga gewoon de overstap maken om voordroog te halen. Daarin zitten iets meer eiwitten.

Ik houd jullie zeker op de hoogte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:27

paarden horen zelfs iets in te teren in de winter...maar dit is wel heel erg.Hij is ook hard gegroeit begrijp ik?

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:29

ja hij is inderdaad hard gegroeid. Vandaar dat de dierenarts maar bleef herhalen dat hij niet kan groeien in de lengte en breedte. Maar dit is wel heel erg. Daardoor dat dit ook met spoed moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:34

Ik vind dit inderdaad ook niet acceptabel en snap dat je je zorgen maakt. :j
Mijn merrie is deze winter ook afgevallen, lang niet zo erg als jouw veulen, maar toch wel teveel, helemaal omdat ze op haar oude stal altijd veel te dik was.
We hebben haar tijdelijk bijgevoerd met een bepaald type muesli en daarmee hadden we haar snel weer op een gezond gewicht.
Jouw paardje groeit natuurlijk ook, wat een berg energie kost en inderdaad de tandjes veranderen ook nog.

Goed dat je het allemaal na laat kijken. :j

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:39

Zie dat je al een bloedonderzoek gaat doen.. Heel goed kun je iig van alles uit gaan sluiten

Denk ook aan wormen als ik m zo zie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:42

Ik vind hem juist geen typisch wormenbuikje hebben.
Maar dat hoeft inderdaad niks te zeggen.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:43

Is groen hooi beter en eiwitrijker dan het wat oudere hooi?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:50

kleur hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van hooi. Je kan aan de buitenkant simpelweg niet precies zien hoeveel voedingswaarde er nog in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:52

Over het algemeen geldt; hoe groffer het hooi, hoe minder voedingswaarde erin zit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:50

Ik vind 2 ha in de wintermaanden niet veel. Er wordt uitgegaan van 1 ha per paard in een groeiseizoen, maar in de winter groeit er niets en de groei is nu ook nog niet geweldig te noemen. Je voert hem al bij, maar dit zou eigenlijk onbeperkt van een topkwaliteit ruwvoer moeten zijn. Waarschijnlijk heeft hij het ruwvoer nu alleen gebruikt om te groeien in de hoogte en warm te blijven, maar komt hij tekort om aan te zetten.
Bloedonderzoek is prima, als er iets aan schort zal je dit zeker te horen krijgen. Denk je ook aan het bemesten van je weiland? Daar is het nu (tussen de buien door) de tijd voor.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:53

Mijn weiland word volgende week bemest. Aangezien dit tweemaal per jaar hier gebeurd. Dus hij komt dadelijk in mijn hoogbegroeide paddock te staan. Die ook tweemaal per jaar bemest word.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:57

+:)+ Veel mensen zijn bang om te bemesten, maar iets wat groeit heeft wel voeding nodig, kijk maar naar je paard ;) Succes ermee, ik hoop dat het allemaal meevalt en dat hij mag uitgroeien tot een stevige kerel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:25

Even wat punten nalopen (zie dat je dit deels al doet);
- ontwormen incl bloedwormen (pramox) dag na ontwormen goed mest bestuderen als hij infectie heeft zie je de dode wormen goed tussen de mest, eitellingen zijn niet altijd betrouwbaar.
(Als hij wormen heeft en hij wordt ontwormd haal hem van de wei/paddock met sprieten gras zet hem in een schone wei of een zandpaddock).
- tanden check
- bloed checken

Het klopt dat paarden interen en als ze groeien nog wel meer, maar vind het bij deze wel heel erg.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:41

Ben net door de dierenarts gebeld. Morgen ochtend word het bloedonderzoek gedaan. Dus dat is toch een dag sneller dan verwacht. Weet alleen niet wanneer ik dan weet wat er aan de hand is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:55

Dat duurt een paar dagen.
Hopelijk komt er wat uit waar je wat mee kan..

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:27

Ik had dezelfde dag al de uitslag van het bloedonderzoek. Ik hoop dat er iets uit komt waar je wat mee kan, want kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt om hem!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:55

Ben benieuwd wat deze DA van je paardje vind. Misschien heeft hij/zij ook nog tips voor je