Paarden met de ziekte van Lyme

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:26

By proxy inderdaad (dus de toediener beïnvloedt onbewust het dier/kind), maar ook soort van conditioneren op het medicijn zelf. Beetje het idee van 'ik krijg wat lekkers en wordt beloond dus ik voel mij goed' alleen dan natuurlijk basaal. Dus als toeschouwer kun je het idee krijgen; o wow, het werkt, mijn paard voelt zich goed!

Je zit vaak ook in een cirkel vast: denk bv aan ouders met een erg huilende baby. Ze zijn gefrustreerd, moe en weten het niet meer: baby voelt dat en reageert ook gespannen. Tot iemand komt met een magisch middel, overtuigend verhaal en vooral; voelt mee met de ouders. Dat ene magische middel is gewoon wat water dat door de fles moet. Maar ouders krijgen hoop, ontspannen, reageren enthousiast als kind de fles krijgt. Kind koppelt fles aan iets geweldigs (conditionering) en heeft minder om te huilen want de spanning is weg. Ouders denken; wat een wondermiddel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:24

Nou, diarree is lastig te "faken" _O-

Fabster

Re: Paarden met de ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:27

Of te conditioneren

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:29

Hier ook de ziekte van lyme vast gesteld door een natuurgeneeskundige
Behandeling gestart helaas werd mijn paard alleen maar veel zieker.
Paard werd allang niet meer intensief bereden vanwege allerlei problemen. Ze vertelde mij dat ze eigenlijk zeker wist dat ik de sport weer in zou kunnen.

Ik wist uiteraard wel beter... Paard staat nu in een rusthuis zonder gezondheids problemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:45

Fabster schreef:
Nou, diarree is lastig te "faken" _O-

Spanning bij de verzorger kan wel voor spanning zorgen bij mens/dier en dat kan werken op de spijsvertering. (Let wel, ik gebruik het woord 'kan' omdat ik immers nooit zo kan weten of de diarree gevolg was van placebo of iets anders) Placebo effect is er nu eenmaal ook bij dieren en baby's. Dat je niets kunt uitleggen aan de hond of paard staat er los van namelijk; het brein reageert wel. En als het werkt, prima hoor. Ik sta er absoluut niet afwijzend tegen over. Maar kritisch blijven is wel erg belangrijk. Als ze een Lechner antenne gebruiken voor de diagnose zou ik rap verder zoeken :+
Ondersteunde kruiden kunnen ook prima zijn, al moet wel goed worden gekeken of het niet schadelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:24

Fabster schreef:
Maar waar ga jij dan heen, als je DA het ook niet weet, Gast5428?

Andere onderzoeken laten doen. Eventueel een andere dierenarts contacteren.
Maar zeker niet mijn goede geld naar een kwakzalver brengen. :n

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:34

Lyme die niet vindbaar is in bloed is ofwel slecht onderzocht ofwel geen lyme. Tegen Borrelia (de bacterie die Lyme veroorzaakt) wordt altijd IgG of IgM gemaakt, deze zijn meetbaar in het bloed. Alleen zeer lage Lyme waarden zijn niet meetbaar,maar als je dan een paar weken later opnieuw bloed laat testen zal dit wel positief zijn.

Bij vermoeden van Lyme kan ook nog borrelia pcr aangevraagd worden. Dan gaan ze in het labo op zoek naar de bacterie zelf via moleculaire technieken, maar deze test is heel duur en wordt daarom bijna nooit bij paarden uitgevoerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:39

Seltje schreef:
Lyme die niet vindbaar is in bloed is ofwel slecht onderzocht ofwel geen lyme. Tegen Borrelia (de bacterie die Lyme veroorzaakt) wordt altijd IgG of IgM gemaakt, deze zijn meetbaar in het bloed. Alleen zeer lage Lyme waarden zijn niet meetbaar,maar als je dan een paar weken later opnieuw bloed laat testen zal dit wel positief zijn.

Bij vermoeden van Lyme kan ook nog borrelia pcr aangevraagd worden. Dan gaan ze in het labo op zoek naar de bacterie zelf via moleculaire technieken, maar deze test is heel duur en wordt daarom bijna nooit bij paarden uitgevoerd.

zodra het paard een ''uitbraak'' heeft van de borrelia is het meetbaar in het bloed,anders niet
Borrelia is altijd aanwezig,maar slaapt.Bij verminderde weerstand slaat hij toe.

Het enige wat je kunt doen is de weerstand hoog houden,goed ontwormen,niet enten(is haast onmogelijk in Nederland)En goede vitamine en mineralerijke voeding,geen stress.

Een kennis van mij heeft een paard met Lyme,die heeft geen last(word ook niet bereden vanwege tijdgebrek)
Mijn fries heeft een chronische vorm van piroplasmose,ook door een teek.Het gaat prima met hem.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:44

In goede labo's kunnen ze met ELISA's al zeer lage waardes IgG en IgM meten, ik doe deze test dagelijks bij mensen, en zelfs als de patiënten zich perfect voelen en geen uitbraak voelen zijn de IgM nog meetbaar. Eens geïnfecteerd is IgM altijd meetbaar, alleen wordt er vaak alleen IgG gemeten wegens 'goedkoop'.

Ik heb een paard laten inslapen wegens Lyme, paard werd zo atactisch dat het niet meer fatsoenlijk kon rechtstaan, Lyme had zenuwen aangetast.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:47

Hmm ik heb toch mijn twijfels bij die testen..
Vriendin van mij heeft 8 jaar! lang een verkeerde diagnose gehad..
2x negatief op de Elisa test, volgens de bloed onderzoeken is ze kerngezond. Tot ze gingen testen op immuunsysteem en ontstekingswaardes, toen bleek wel heel duidelijk dat ze Lyme had.
En ook mijn dierenarts heeft toegegeven dat het inderdaad moeilijk te vinden is in het bloed, alsook omdat er zoveel ondersoorten van Lyme zijn, terwijl ze enkel testen op de Borrelia.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:08

Dat veel (dieren)artsen alleen op Borrelia burgdorfi IgG testen wilt niet zeggen dat er geen andere testen mogelijk zijn. Er kan naar elke specifieke Borrelia bacterie gezocht worden in het bloed, maar deze testen zijn niet terugbetaald en dus stikduur. Er kan met een ELISA gezocht worden naar IgG (beginnende infectie) of IgM (oudere infectie) , maar ook specifieker via PCR naar (resten van) de bacterie zelf (weeral niet terugbetaald, dus stikduur). Maar heel weinig artsen zoeken hierop verder en hebben een te groot vertrouwen in de standaard IgG ELISA, terwijl de IgM ELISA veel meer gevallen oppikt.

(Ik test nu al 4 jaar mensen voor Lyme, en van alle twijfelgevallen hebben wij binnen het ziekenhuis een studie gemaakt, 3% van de mensen die negatief zijn voor Borrelia IgG hebben wel lyme en zijn positief voor Borrelia IgM en daar is de Borrelia Bacterie ook opgespoord via PCR, alle andere twijfelgevallen hebben een andere ziekte, want daar kon de bacterie niet opgespoord worden via PCR)

Problemen bij immuunsysteem en hoge ontstekingswaardes kunnen door duizenden ziekten veroorzaakt worden, dus ook niet echt specifiek voor Lyme.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:28

daarom is lyme erg moeilijk op te sporen,zelfs met de Elisa test.Zegt mijn dierenarts.En hier komt Lyme erg veel voor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:30

Ja en dus ben ik eigenlijk best blij dat mijn paard wel positief was op de ELISA - zo was er iig meteen duidelijkheid.

Lyme is een lastige ziekte. Zowel om op te sporen als om te behandelen.