Vraagje over knie/heup problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Re: Vraagje over knie/heup problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:57

Hier eventjes een update, we konden natuurlijk voor morgen ( zouden we naar kliniek gaan) de trailer helaas niet krijgen dus toch maar vandaag de veearts als eerste stap laten komen ( wouden niet niks doen) zij zag ook duidelijk dat hij niet stokkreupel is maar niet lekker loopt, alleen ikzelf dacht echt knie heup zij dacht echter bij de kogel, om te testen had ze de kogel op twee plekjes verdoofd waarbij hun het idee hadden dat hij iets beter liep, ikzelf zag dat helaas niet wat me wel opviel is dat hij op rust ging staan.. had ik hem nog nooit zien doen dus mischien is het een combi van iets. In iedergeval gaan we dus zijn heele linkerachterbeen bij de kliniek op de foto laten zetten we proberen volgende week een afspraak te krijgen hopelijk. Ze dacht dat het niet zijn banden waren want die voelde prima.. hopelijk vinden ze wat bij de kliniek zodat we hem op de juiste manier kunnen helpen. Hij moet nu rust mag wel in de paddock maar niet bereden los longeren etc aangezien dat kwa lopen niet uitmaakt na rust loopt hij hetzelfde als met werk, en mocht er wat fout zij willen we het niet erger maken natuurlijk.
Het is dus helaas weer geduld proberen te hebben lastig altijd dit soort dingen. Nu het zijn banden niet zijn ben ik wel een beetje bang voor ergere dingen maar we zullen zien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:22

Verrassend, sterkte met het wachten! Ik wacht met je mee.....

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 07:59

Raar hoe onderzoek zo kan wijzen op iets Totaal anders ..
Vertrouw op je eigen gevoel!

Succes !

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 08:58

meganx schreef:
Raar hoe onderzoek zo kan wijzen op iets Totaal anders ..
Vertrouw op je eigen gevoel!

Succes !

Bedankt ikzelf twijfel of het echt in zijn onderbeen zit, natuurlijk heeft zij ervoor geleerd maar het wekte ook niet veel vertrouwen dat ze aangaf '' Kijk ! Hij lijkt nu met de verdovingen wel wat beter te lopem, al is het soms ook wel dat je dat ziet omdat je het zo graag wilt zien'' Ikzelf zag namelijk weinig verschil, naast dat toen ze weg was hij een paar keer op rust ging staan met zijn been wat hij voorheen nog nooit gedaan had.
Ik blijf erbij dat het uit zijn bovenbeen komt heup knie kruis regio zeg maar, maar aangezien de banden voor de dierenarts eigenlijk afvallen tja , vandaar dat we een kreupelheids onderzoek bij kliniek laten doen, zij had allemaal ideen van dingen die we dus dinsdag konden doen.. maar liep anders want ze schrok er een beetje van hoe enorm hij opeens geworden is hoeftang etc waren allemaal geen optie over d weg draven wouw ik in prenciepe wel proberen maar hadden we na overleg besloten dat het niet verantwoord was met meneer 1000 kilo energieke stuiterbal. Achtrbeen optillen doet hij de laatste tijd ook heel moeilijk je ziet spieren aanspannen maar hij krijgt hem niet omhoog, daarom ook dat ik meer aan bovenbeen denk. Maar ja we zullen zien.

Wat wel grappig was was dat ze een asisstente meehad die een belgje wel eens van dichtbij wouw zien die gaf al aan dat ze gelijk helemaal afgekickt was van het idee belgjes zijn rustige slome knuffels.. een knuffel is hij zeker maar absoluut niet sloom lol aan de longe was de stap voor de verandering weer eventjes verdwenen lol op zulke momenten ben ik wel stiekem een beetje blij dat hij de galop enorm moeilijk vind en meer dan twee a drie passen niet red ( ook los niet ik denk dat dat ook met zijn been te maken heeft) Want anders raced hij helemaal kneiterhard om je heen lol braaf racemonster is het.
Ik zal bij de kliniek nogmaals vragen of onze rijtechnishe problemen ook te maken hebben met wat er ook aan de hand is, aan dierenarts ook gevraagd maar zij gaf aan dat aangezien ze niet zeker wist wat er aan de hand was ze dat ook niet kon bevestigen.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:21

Zij hebben er inderdaad voor gestudeerd . Jij kent je paard daarin tegen . Het is aan hun om te vinden wat de oorzaak is . Beetje vissen en kijken wat eventueel het beste is om te testen wat het is als ik het zo cru mag zeggen . Ik heb enorm veel respect voor een goede dierenarts . Echter kunnen hun het ook mis hebben . Ik ben een echte leek in de paardenwereld . Begin nu pas te leren na het hebben van verzorgpaarden , waar je naar moet kijken . Geleerd van een onwijs goede leermeester die ik nu nog mag bewonderen ...
Maar goed , jij ziet je paard denk ik elke dag . Weet wat zijn gewoontes zijn en hoe hij beweegt . Iets wat een DA op 10 minuten moet zien is niet makkelijk en hetzelfde.. Kortom ik hoop dat jullie de oorzaak kunnen vinden . Misschien kan je weerleggen wat je gevoel zegt . Dan kunnen ze het in ieder geval meenemen in het onderzoek van het geheel ..

Je paard zal je wel dankbaar zijn ongeacht zijn streken :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:43

Het zijn niet echt streken zelf ben ik vanaf het begin ervan overtuigd dat het probleem ook niet rijtechnish is maar lichaamelijk, hebben ook een nieuw zadel tandarts is geweest en een ander bitje.
Maar helaas blijft het voorkomen, word er zelf ook onzeker van en dat helpt hem natuurlijk ook niet, dus hoop echt dat ze wat vinden en dat hij daardoor nog meer plezier krijgt in het rijden dan hij al heeft, tot zijn moment van plotselinge ... ik wil ruiter van mijn rug momenten.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:40

Helaas gaat het hier enorm downhill op het moment en moeten we nog tot de 28ste wachten tot we terecht kunnen bij de kliniek helaas .. blijkbaar is het druk.
Gister had hij dus zo een enorme pijn dat hij zeiknat in de paddock stond, dus toen veearts maar gebeld en nu staat meneer op pijnstillers. Zo snue want het is echt geen type paard dat pijn aangeeft. Nu ben ik alleen wel bang dat als we dan de 28ste dan gaan hij opeens wel rad loopt omdat hij nu dus pijnstillers heeft, hij krijgt metacam.. geen idee hoe lang hij het moet hebben etc zal ik vanmiddag eventjes navragen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:46

Ach gossie, nou dat is nou ook weer niet de bedoeling. Sterkte

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:12

Het is zo vreemd eerst had ik nog ideen wat het kon zijn maar nu hebben we echt geen idee meer.
Hij was eerst gewoon normaal kwa tempratuur gedrag etc liep alleen wat belabberd. Hebben hem op aanraden van de veearts anderhalve week rust gegeven dus alleen lekker op de paddock. De eerste keer longeren leek hij de eerste driepasjes ietsjes beter te lopen dan voorheen toen ging hij dus opeens een stuk echt stokkreupel lopen inclusief hoofd beweging etc, en toen weer zijn ehrm laten we het normaale loopje noemen ook al is hij duidelijk niet rad. De dag erna stond hij dus met een geheel bezweet lijf op de paddock dus veearts en nu krijg hij pijnstillers.. nu valt ons dus allemaal op zodra hij uit de stal is en de paddock op gaat .. gaat hij gelijk liggen helemaal plat blijft een tijdje liggen en staat dan weer op, maar hij lijkt constant zijn been waar aan we denken dat hij au heeft ontlasten zet hem verder naar achteren toe om zeg maar het gewicht op het been onder zijn lijf te zetten. We snappen er niks van het ging echt van niet helemaal rad lopen opeens naar dit soort naare dingetjes, terwijl hij nu dus metacam krijgt en nu opeens gaat hij het ontlasten, we hebben zelfs al gedacht aan een probleem met zijn sesambeentje etc.. we weten het niet meer hopelijk kan de kliniek ons helpen het is zo snue is helemaal geen paard wat pijn aangeeft en nu geeft hij dus duidelijk aan dat hij zich niet prettig voelt. Verder is hij overgens nog steeds zooo enorm lief en knuffelig het is een groote goedzak. Ik ga hem nu de aankomende anderhalve week gewoon lekker borstelen hij mag gewoon op de paddock en dan wandel ik af en toe wel een rondje in stap met hem door de bak heeft hij evengoed nog wat afleiding en hopelijk kunnen we het dan met niet al te veel ongemak van zijn kant uitzitten tot de 28 ste.

Mischien ook geestelijk maar ik vind hem ook een andere uitstraling hebben dan hij voorheen had, hoeft zeker niet slecht te zijn maar ben bang dat het komt omdat hij dus ziek is, hier twee fotos voor het vergelijk al denk ik dat het meer tussen mijn oren zit hoor. Foto 1 is van een maand terug en foto 2 is van gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

( eerste foto was toen gemaakt op een shoot)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:14

Weet je.. Ik zou niet wachten tot de 28e. Dit is te zorgelijk. Heb je een alternatieve praktijk waarbij je terecht kunt?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:17

Nee helaas niet en volgende week vrijdag is helaas pas de trailer beschikbaar ( hebben beperkte keus omdat we niet zeker weten hoe braaf hij gaat zijn ( nemen eventueel een van onze super brave minishets mee als hij het alleen erg eng vind)
Ik vroeg me ook af, kan metacam ervoor zorgen dat een paard door de achterhand zakt ? de pijn valt immers als het goed is weg dus de spierspanning ook ? En ik ga rondkijken of er een andere oplossing is, vandaag was het echt zoo zielig oren plat en heele koppie op spanning zodra we een mini stukje draf gingen doen om te kijken hoe hij liep.. nope geen succes ik zou liever ook eerder gaan we gaan eventjes kijken wat we kunnen regelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:08

Metakam is alleen een pijnstiller de spierspanning kan wel afnemen maar dat is doordat het paard ontspant.
Maak me toch wel zorgen hoor. Bij mij is de veearts wel eens geweest met een mobiele scan en een mobiel röntgenapparaat. Dat mot dan bij jou toch ok mogelijk zijn.. Overigens trailers kun je huren ook hele grote en misschien kun je hier op Bokt in contact komen met iemand die je wil helpen met het vervoer. aan welke kant van het land zit je?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 09:13

In noord holland en het paard is 1000 kilo dat houd veel plekken hier tegen om een mogelijkheid tot een trailer te huren omdat een misstapje bv de klep al kapot kan maken etc.. kijk maar eens naar filmpjes van koudbloed kim lol Joep is nog groter.. en een enorme drukte maker.
En de vraag over achterhand stelde ik omdat hij zodra hij van stal naar de paddock gaat echt enorm belabberd loopt en hierbij ook continue door zijn geheele achterhand heen zakt , we dachten zelf dat hij mischien door pijn zijn achterhand onder spanning hield en door de metacam dus wegzakt omdat het voor hem mischien vreemd voelt ? Helaas heeft onze veearts geen mobilie apperatuur vandaar dat ze ons ook naar de kliniek gestuurd heeft we hebben toen bijna gelijk gebeld maar konden helaas wat later terecht

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:17

gek dat hij zieker aan het worden is nu ... kan je niet oproep doen tot een trailer bedrijf ? die hebben grote kleinere vrachtwagens of heb je al zo iets geregeld

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 22:17

We kunnen vrijdag een trailer ophalen helaas nog niet zo snel als gehoopt maar de kliniek gaf aan mits het niet nog erger word het geen kwaad kan tot de 28 ste te wachten, Het leek vandaag trouwens een tikje beter al is hij wel enorm narrig voor zijn doen ( heb hem vandaag niet gecheckt hoe hij liep vind het wel best gewoon ff lekker gekroelt en in de bak gezeten vind hij altijd heerlijk) al las ik wel dat meer paarden last hadden van heel boos kijken in combi met metacam dus weet nu ook niet meer zeker of het door pijn komt of niet. Hij eet nu gelukkig zijn kuil ook weer wat beter op.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:19

Gelukkig maar, en ik hoop echt heel erg dat kliniek weet waar ze mee bezig zijn

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:35

Ik hoop dat de uitslag goede hoop geeft op beter !

Sterkte !

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 16:45

Helaas toch iets wat wat ernstiger was dan we hoopte te horen gekregen. Joep word zaterdag vier en heeft dus aan beide achterbenen atrose. Het eene been een flinke punt om het zo te zeggen de ander lijkt lichter. De veearts heeft hem nu ingespoten met een middeltje dat moet helpen , hij moet dan twee weekjes rust en dan moeten we rustig gaan longeren om te kijken hoe het dan gaat. We hopen erop dat hij zich mischien verstapt heeft waardoor hij dus letsel artrose heeft zoals veearts het noemde daar moet twee weekjes niks in combinatie met injectie bij helpen. Mocht het slijtage atrose zijn.. dan is het helaas einde verhaal dus hij word zoiezo de komende tijd extra vertroeteld etc en dan maar hopen dat het meevalt en we niet ons vriendje op zo een jonge leeftijd al naar de weides moeten sturen. Veearts heeft overgens helemaal uitgelegd hoe het zit met sport belgjes dat dit helaas vaker voorkomt etc maar heele verhaal ontschoot me een beetje zodra het woord atrose aan beide beentjes viel.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:19

Ah heftig!!! hopen op het beste, en lekker vertroetelen! sterkte!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:38

Potverdorie. Daar wordt ik even stil van....

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:52

Ja we vielen ook eventjes stil, inclusief de veearts ( die al enorm veel moeite had om eruit te gooien dat het eigenlijk twee kanten op kan, en dat is dat hij na de twee weken pijnvrij is, of dat hij naar de eeuwige weide gaat, zelfs graas paard was geen oplossing ook vooral omdat hij nu al zo jong het heeft ontwikkeld )de buigproeven kwam hij allemaal netjes door dus we dachten ook even dat het mischien toch gewoon groeipijn was maar helaas. Ik moet eerlijk zeggen aangezien het bij beide benen aanwezig is geloof ik niet in tijdelijke artrose door verstappen raare sprong etc. De linkerkant heeft hij al een zichtbaare scherpe punt en aan de andere kant leek hij nog wat ronder dus dat been heeft hij als het goed is minder pijn aan. Hij is zaterdag jarig dan word hij 4 dus vertroetelen doen we zoiezo en wie weet hebben we eens een keertje mazzel en loopt hij na de twee weken rust en de injectie aanzienelijk beter, al ben ik bang dat artrose nooit weg gaat ik had al gegoogeld, dus weet dat de schade zeg maar niet verdwijnt maar hij moet wel gewoon pijnvrij kunnen rondlopen en eigenlijk onder het zadel kunnen want het is geen paard voor langs de weg mee te rijden helaas, dus hopelijk komt er een oplossing al moet ik eerlijk zeggen dat mijn gut gevoel zegt dat we langzaam aan afscheid moeten gaan nemen, mischien ook omdat ik altijd geleerd heb het ergste te verwachten dan kan het alleen maar meevallen. Arm paardje zo jong en zoveel au, dat is trouwens ook een probleem af en toe loopt hij gewoon goed.. hij verbijt de pijn gewoon als hij wat leuks mag doen, dus bv los in de bak etc dus gaat moeilijk worden om in te schatten na de twee weken of hij geen pijn meer heeft, heeft iemand daar ervaring mee ? We vroegen al of hij dan een controle foto moest maar dat schijnt niet gebruikelijk te zijn, al vind ik dat persoonlijk vreemd. Ik denk dat we dan na die 2 weken en een weekje rustig longeren gewoon de veearts maar weer moeten laten komen zodat zij kan beslissen hoe het verder moet.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:21

Wat naar , zo jong nog en dan al zo iets vreselijks moeten verdragen .....

Kan niks anders zeggen als , maak het beste er van en kijk naar je paard zijn gevoel .

Sterkte TS !

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:49

Ah jeetje ts, dat is echt schrikken!!
Ik hoop echt dat hij opknapt :(:)

En die punt zat zeg maar in het kniegewricht?
Heb je toevallig de foto's bij de hand? Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar omdat ze bij mijn 5 jarige met de ocd operatie ook al lichte artrose zagen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:56

Het zit bij hem niet bij zijn knie maar bij beide kogelgewrichten. Helaas gaf de veearts al aan dat omdat hij zo enorm groot en zwaar is operatie eigenlijk geen optie is ( hij weegt dus rond de 1000 kilo). Vandaar dat hij ook de uitleg gaf dat voor de hoeveelheid paard hij eigenlijk te slanke beentjes heeft, hij heeft vergeleken bij warmbloeden alsnog flinke benen maar in de vergelijk met een ehrm standaard belgish trekpaard echt enorm dun, dat komt door de fok van sport belgjes helaas schijnt het vaker voor te komen. Aangezien het aan beide beentjes ook al aanwezig is denk ik dat zelfs al mocht een operatie kunnen dat hij dan zijn beentje waar hij minder artrose heeft meer gaat belasten en dat het daar dan ook erger gaat worden. We zijn nog allemaal een beetje in een shock we hebben eigenlijk niet eens gevraagd of hij nog pijnvrij onder het zadel ( in een bak) of voor de wagen kan lopen, laten het ff paar daagjes bezinken en dan bellen we denk ik maar eventjes om nou precies te vragen hoe groot de kansen zijn dat hij minder pijn krijgt etc.