Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:58

Het lijkt wel op luizen, vooral in de hals en onder de manen.

Of zijn het alleen schilfertjes ?
Dit is moeilijk te zien vanaf een foto.

mariska1981

Re: Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:16

Mijn paard heeft in 2013 2 keer een schimmelinfectie gehad,ik moest het dan helemaal "wassen" met imaverol en dan na een paar dagen weer,het is erg besmettelijk,dus uitkijken met borstels,halsters,dekens,dekjes e.d. anders heeft ze het zo weer.

Volgens mijn DA komt het vaak doordat het paard een verminderde weerstand heeft of erg ziek is geweest wat bij mijn paard het geval was (heeft een slokdarm verstopping - keelontsteking - lichte longontsteking gehad)

Mijn paard had net zulke plekken,maar had er ook wat korstjes op zitten,deze moest ik voor het wassen weghalen en daarna het hele paard met imaverol behandelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:43

VSW → MD

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:46

Ik hoor juist wel heel veel schimmel geluiden om mij heen. Het schilverig zijn hoort volgens mij juist bij schimmel, wat ik zo op internet heb gelezen. En wat ik ook tegenkwam is dat ze door de behandeling met imaverol ook erg schilverig worden.
Ik weet niet of het een allergie is, de dierenarts denkt schimmel en geeft aan het 4 weken af te wachten. Intussen behandelen met imaverol

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:52

Wij hebben van de zomer een ernstige schimmel (ringworm) uitbraak gehad op stal en daar lijkt dit totaal niet op. Paarden werden helemaal kaal en hadden ronde met vocht gevulde plekken. Verder begon het veelal op de hoofden. Mocht het met wassen niet minder worden en je toch overtuigt bent van schimmel kan je ook laten enten. Dat is wel duur maar helpt wel (na 2e spuit)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:09

Zoek eens op rainrot. Ik denk dat dat het is, inclusief de schilfers.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:01

Dank jullie voor de reacties. Luizen kan ik niet ontdekken. Moet een dierenarts niet opties geven als rainrot, of luizen? Ze heeft naar mijn mening grondig onderzoek gedaan. Als ik plaatjes kijk op google vind ik dit soort plekken terug op plaatjes. Ik denk zelf wel aan schimmel, maar moet het even afwachten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:47

nadezda schreef:
Dank jullie voor de reacties. Luizen kan ik niet ontdekken. Moet een dierenarts niet opties geven als rainrot, of luizen? Ze heeft naar mijn mening grondig onderzoek gedaan. Als ik plaatjes kijk op google vind ik dit soort plekken terug op plaatjes. Ik denk zelf wel aan schimmel, maar moet het even afwachten.

Zou je denken, maar rainrot komt negatief uit schimmelonderzoek, omdat het geen schimmel is, maar een actinomyceet: een bacterie die zich als schimmel vermomt.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:57

Maar met regenrot zit er toch een smettende plek onder? Tenminste dat was destijds bij mijn merrie. Ze had een soort smettende (gele) plekken waarbij de haren in plakkaten loslieten. Er bleef dan juist een schone huid over als die plek weg was. Mijn merrie was toen net drachtig en stond bij koeien in de buurt. Toen heeft zij het dus gekregen (en is er vatbaar voor gebleven) en ik kon hele stukken weghalen. De huid was dan sponzig en die behandelde ik.

Ik heb dus nooit schilfers gehad.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:59

Biancaa schreef:
Maar met regenrot zit er toch een smettende plek onder? Tenminste dat was destijds bij mijn merrie. Ze had een soort smettende (gele) plekken waarbij de haren in plakkaten loslieten. Er bleef dan juist een schone huid over als die plek weg was. Mijn merrie was toen net drachtig en stond bij koeien in de buurt. Toen heeft zij het dus gekregen (en is er vatbaar voor gebleven) en ik kon hele stukken weghalen. De huid was dan sponzig en die behandelde ik.

Ik heb dus nooit schilfers gehad.

Dat hoeft niet. Vaak zit er een open wondje onder, maar soms is er alleen maar haaruitval te zien, zonder wond of pus. Vaak laten er plukjes haar los met een dood stukje huid eraan, dat is wel heel kenmerkend. Gewoon even met een vlooienkammetje je paard te lijf gaan en kijken wat er los komt: normale haren, of ook plukjes met huid eraan.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:21

Ja dat heb ik ook gehad, met zo'n dood stukje huid eraan, maar meestal was de huid eronder dus wat "nattig". Een beetje geïrriteerd dus. Ik weet het niet meer zo goed te omschrijven hoor, is ondertussen alweer 6 jaar geleden ofzo dat ze had :o

Met die vlooienkam is een goed idee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:34

Ik herken de plekken wel..zie het ook wel vaak bij oudere dieren die niet helemaal lekker door het verharen gaan.daarbij gaat het soms wat extreem en geeft jeuk.
Dat trekt uit zichzelf wel weg.maar verstandig om te kijken in verband met schimmel

Imaverol geeft inderdaad meer schilfers omdat het de vernieuwing van de huid stimuleert.

Waar je bij dit paard ook even om moet denken is de voeding!
Een Fries is best een sober ras en als ze schraal bij jullie kwam haar zeker niet teveel voeren.. Dat kan namelijk ook jeuk geven.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:45

Oke, dank je wel. Ja ik voer het voer langzaam op maar heb wel muesli zonder haver gekocht en ze krijgt basisbrok. Geen idee wat ze gewend is. Maar dat kan natuurlijk ook een issue zijn.
Hoe kan ik haar het beste weer op gewicht krijgen? Meer hooi? Of straks lekker op het land.

Luizen zijn het niet, ik controleer ook bij mijn eigen kinderen en heb het bij paarden eerder gezien.
Rainrot lijkt het in eerste instantie niet, de haren lieten wel met plukjes los maar met schilfers maar de huid is niet kapot.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:53

Sommige paarden krijgen uitslag van teveel suikers, dus je zou kunnen kijken of je de musli even buiten het rantsoen kan houden. Verder Goed hooi en eventueel wat luzerne of zonnebloem olie.

Luizen zie je vooral lopen rond de bovenkant van de staart de manenkam en onder de voorpluk. Ze zijn vaak wat gelig van kleur.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:49

Ik snap er niks van. Intussen heb ik haar nu 4 keer gewassen met Imaverol. Toch blijft ze plukjes haar verliezen en overmatig schilfers geven. Sommige plekken worden kaal, huid eronder ziet er mooi en donker uit. Ik doe de borstels, spullen enz. Ook behandelen maar geen verbetering zeg maar. Sommige plekken komt ook gewoon veel oud en vies haar los. Ze is ook flink aan het verharen. Maar op sommige plekjes kun je kleine plukjes pakken met daaraan schilfers. Manen en staart schuurt ze niet aan.
Wat kan ik het beste doen? Haar met warm weer een keer flink wassen met teershampoo?
Ik blijf maar even doorgaan met de behandelingen Imaverol en zal dinsdag toch maar een kweek laten nemen voor de zekerheid.

Begin zelf te twijfelen aan schimmel. Ik heb nogmaals gecontroleerd op luizen of überhaupt beestjes, maar er is niks te zien, wel een hele vieze vette huid, met vies oud haar. De mijtentest was ook goed, ( ze stamt of schuurt ook niet met haar benen).

Zou het toch een vorm van stress, voer, of slechte conditie kunnen zijn?
Zal vanavond nog even foto's maken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:11

Vervelend dat het nog niet beter gaat. Ik zou zeker een kweek laten nemen dinsdag, dan weet je zeker waar je mee te maken hebt.
Het kan schimmel zijn, maar een vorm van slechte conditie zou het ook best kunnen zijn zoals je zelf ook aangeeft, en dan is met imaverol doorgaan niet fijn. Het is toch best heftig spul.

Succes!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 18:16

Maar als het schimmel is zou ik toch na 4 keer wassen met Imaverol verbetering moeten zien?
Van iedereen lees ik dat ze meteen resultaat zien?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:22

Normaal zie je inderdaad sneller resultaat :j
Vandaar dat het me zeker verstandig lijkt het te testen.
Je kan het maar beter zeker weten. Voor hetzelfde geld duurt het bij haar langer vanwege haar slechte conditie bijvoorbeeld, je weet het niet. Ik zou niet gewoon stoppen met behandelen voor het geval het toch schimmel blijkt te zijn, zeker omdat de da dit schijnt te denken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:20

Met schimmel kan het ook lang duren hoor! Je kunt ook een flesje Dettol spray halen en dat tussen de vacht spuiten. Dan heb je ook meteen alle bacteriën te pakken en het prikt niet. Vergeet ook niet de (eventuele) deken in te sprayen, anders besmet je je paard daarmee steeds opnieuw!

En natuurlijk gewoon goed blijven roskammen, want de voorjaarsvacht zit ook onder die dikke, jeukende vacht.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:33

Ik vind het wel op schimmel lijken, ziet er exact zo uit als bij mijn fries toen ( die heeft het helaas al 3x gehad) Kan je niet met VA overleggen of een schimmel enting niet wat is? ik weet niet wat voor reactie het kan geven omdat die van mij er geen reactie op gehad. Maar ik zweer bij die enting

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:52

De enting lijkt me wel wat maar dan moet ik het 100% zeker weten dat het schimmel is. Daarom laat ik dinsdag de test doen. Ik weet nu alleen zeker dat het geen mijt is.
Ik zal zo even proberen een foto te plaatsen.
Overigens ze heeft geen dek op. En ik gebruik nauwelijks spullen nog.
Wat ik wel apart vindt is dat de 1 adviseert te poetsen en de ander juist niet, want dan verspreidt je schimmel.
Ik ga ook door met behandelen, maar vroeg me af wanneer je resultaat ziet.

Op de foto's staat ze in de bak en zie je ook veel zand op de huid.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:59

Laatste foto's zie je weer stoppels op de kale plekken ontstaan. Er komt dus wel weer haar op.

ures

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:03

Ziet er heftig uit .
Laat haar niet enten hoor daar kan flinke koliek uit voortkomen .
Wassen met het wasmiddelen voor schapen is het allerbeste .
Daar zie je je paard van opknappen .
Blij dat ze nu in goede handen is,...

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:12

Misschien een rare vraag, maar heb je ook het bloed laten testen?
En dan met name de schildklier functie