Mok wil maar niet weg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 17:07

belle_boef schreef:
Je kan een vitaminespuot proberen om de weerstand even een boost te geven. Werkt bij die van mij altijd. Ik smeer niet meer wat mok bij die van mij is een uiting van een weerstandsprobleem.

Ze krijgt iedere dag een vitamine preparaat door het voer. Lijkt me sterk dat het dan komt door vitaminetekort.

BigOne

Re: Mok wil maar niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:13

Het is ook maar de vraag of het mok is dus ik zou eerst een schraapsel laten onderzoeken om zo gericht te kunnen behandelen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:21

Bij mijn paard hielp wondzalf van ecostyle.

Ik las deze tip op bokt en was eerst sceptisch, maar het werkte echt. Na een week waren de paar hardnekkige plekjes bij haar achterbenen zo goed als verdwenen.

Wel eerst goed wassen met betadine shampoo, om te voorkomen dat je eventueel vuil in de plekjes opsluit. Daarna de zalf erop. Dit deed ik 1-2x per week, afhankelijk van hoe vies haar benen waren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 17:29

bigone schreef:
Het is ook maar de vraag of het mok is dus ik zou eerst een schraapsel laten onderzoeken om zo gericht te kunnen behandelen.

Ja daar ben ik het mee eens.

Het is overigens droog, dus de term droge mok past er het beste bij? (Indien het mok is :D )

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:33

Ik heb deze winter ook lopen stoeien met verschillende paarden met mok. Heb de meeste dingen geprobeerd die hier boven ook langs zijn gekomen maar niks leek te helpen, zelfs de hydrocortiderm van de da had geen enkel effect. Uiteindelijk heel simpel weg gekregen met Natriumbicarbonaat, ongeveer 1 eetlepel op 2 liter water 1x per dag met een spons aanbrengen en niks meer aan doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:37

geerke schreef:
het beste is bij mok om het gewoon 1x te wassen,goed te drogen en het daarna vet te houden.
Met vaseline of uierzalf.
Iedere dag met een stuk keukenrol of katoen laken het restant zalf er af halen en er nieuwe opdoen.
Duurt wel een week of drie voordat het weg is.Komt omdat er daar erg veel beweging zit.Daarom is vethouden zo belangrijk.

Deden wij ook altijd met succes. Uierzalf idd, veeg je de korstjes er zo af.
Maar ik zou ook van binnen een oppepper geven, blijkbaar heeft je paard niet genoeg weerstand om dit het hoofd te bieden.
Nat maken is indd geen goed idee. Een keer goed wassen (indien nodig bij pus en viezigheid, anders niet) en dan aan de lucht verder laten oplossen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:37

heb je morgen tijd en de gelegenheid met de trailer op pad te gaan??
Plan een strandrit heerlijk en super behandelmethode.

als je kunt, veel plezier.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:38

irmaz schreef:
Ik heb deze winter ook lopen stoeien met verschillende paarden met mok. Heb de meeste dingen geprobeerd die hier boven ook langs zijn gekomen maar niks leek te helpen, zelfs de hydrocortiderm van de da had geen enkel effect. Uiteindelijk heel simpel weg gekregen met Natriumbicarbonaat, ongeveer 1 eetlepel op 2 liter water 1x per dag met een spons aanbrengen en niks meer aan doen.

Werkte dit bij meerdere paarden? Super mooi dan!
Het is een natuurproduct en ook nog eens goedkoop.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:40

Wat je nog kan proberen is een vloeistof voor rotkreupel bij schapen. Mijn paard had ook enorme mok, we hebben die vloeistof erop gedaan (alleen op droge huid) en na 3 dagen zag je echt een wereld van verschil.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 17:40

En de nattigheid buiten is dan geen probleem? De paddock is droog maar het zand is altijd wel een klein beetje vochtig (vochtig genoeg om aan het been te blijven plakken) en zeker nu met die regen .....

Heb het overigens ook al meerdere dagen achter elkaar heel dik met vaseline ingesmeerd. De "oude" korsten kwamen er zo mee af maar de nieuwe zitten hartstikke vast en doet duidelijk pijn als ik er aan pulk.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:45

Wij hebben twee weken geleden een paard met mok gekocht. Toen ze er was zijn ze dag daarna gelijk begonnen met behandelen . We hebben eerst het been gewassen met betadine en daarna easy mok spray erop gedaan . Wassen hebben we maar een keer gedaan en de mokspray moet je bij erge mok twee maal daags gebruiken . Ons paard is nu al van zijn mok af. Echt super spul .

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:46

Mijn paard heeft op de kliniek een paar dagen met een olieverband omgestaan om de korsten te verwijderen. Dan worden ze week en kan je ze eraf halen zonder te trekken en zo weer wondjes te maken. Vaseline zou ik niet doen dat sluit de huid enorm af. Is het been nog dik?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 17:49

Been is wel wat opgelopen maar niet erg dik. Je voelt wel verschil tussen links en rechts maar niet dramatisch.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:50

Weet je zeker dat het mok is en geen vasculitis? Wat bij mijn paard begon met een wondje en zich uitbreidde naar wat ik dacht dat mok was, bleek vasculitis te zijn. Vasculitis behandelen als mok maakt het uiteindelijk alleen maar erger. Veel dierenartsen zien vasculitis overigens aan voor mok, dus ook al heb je de diagnose mok gehad, dat zegt nog niet alles.

Betreft het een wit of een gekleurd been? Is het een gekleurd been, dan is vasculitis zeer onwaarschijnlijk.

Is het echt mok, dan zo veel mogelijk droog houden en smeren met sudocreme. Dagelijks met een handdoek voorzichtig de losgeweekte korstjes eraf wrijven en een nieuwe laag sudocreme erop.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 17:56

Ik vind het er persoonlijk niet uit zien zoals vasculitis (heb even op afbeeldingen gegoogled).

Neem aan dat een vasculitis ook gewoon zou moeten reageren op breedspectrum antibiotica?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:56

1 dosis oscillococcinum met een spuitje in de mond toedienen.
Elke dag wassen met biologisch waspoeder, laten intrekken en na een paar uur weer afspoelen en drogen.
Indien na 2 weken nog niet helemaal weg, een tweede dosis oscillococcinum.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:01

Focussed schreef:
Ik vind het er persoonlijk niet uit zien zoals vasculitis (heb even op afbeeldingen gegoogled).

Neem aan dat een vasculitis ook gewoon zou moeten reageren op breedspectrum antibiotica?

Nee want het is een auto immuun ziekte en geen bacterie, dus antibiotica doet niets.

Vasculitis ziet er niet bij ieder paard hetzelfde uit, maar kenmerkend is wel dat het vaak aan de zijkanten van de koot begint (hoewel het bij mijn paard zn achterbeen wel in de kootholte begon) en dat het zich vaak in hele of halve cirkels vormt, vaak met gezonde huid in het midden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 18:11

Ah een autoimuun aandoening. Dat wist ik niet.
Herken het beeld in ieder geval van de cirkels niet, dus dat is positief. Heb liever geen autoimuun aandoening :D

Occilococinum ga ik niet geven, suikerklontjes zijn goedkoper en bevatten hetzelfde.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:13

bij onze pony hielp ook niks tot de DA ons Otiderm gaf (oordruppel voor hond en kat) en dat werkte echt goed

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:18

Focussed schreef:
Ah een autoimuun aandoening. Dat wist ik niet.
Herken het beeld in ieder geval van de cirkels niet, dus dat is positief. Heb liever geen autoimuun aandoening :D

Occilococinum ga ik niet geven, suikerklontjes zijn goedkoper en bevatten hetzelfde.

Vasculitis wens ik je ook zeker niet toe :n Hopelijk is dat het niet :)

Ik zou zeker proberen het zo droog mogelijk te houden met een dikke laag sudocreme. Ik heb al 18 jaar paarden en nog nooit gehad dat mok daar niet mee weg ging. Tenzij er natuurlijk sprake is van een bacterie of mijten oid. In het geval van een bacterie werkt een mokzalf van de kliniek met antibiotica erin goed. Mijten zou je kunnen uitsluiten door een schraapsel onder de microscoop te laten onderzoeken als je maar niet van de mok af komt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:20

Te vaak wassen met betadine shampoo ed, veroorzaakt een huidprobleem...dis das geen oplossing op vaker dan 1 x in de week te gebruiken...

Ik deed zelf altijd mokzalf door da gemaakt, op de wond en dan verbandje dr om...dan weekt de korst er af en behandel je met dezelfde zalf de huid...was vlot weg!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 18:21

Mijten zou eventueel ook nog kunnen zijn, enkele paarden hebben op stal nu mijt.

Maar die paarden hebben veel jeuk aan de benen, en die van mij vooral pijn.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:44

Mijn ervaring is eigenlijk ook dat als mok niet weg gaat met sudocreme of zinkzalf dat er een onderliggende oorzaak is. Bij mijn paard dus lymfangitis, maar dan is het been wel duidelijk gezwollen en erg pijnlijk. Is je paard kreupel op het mokbeen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 18:49

Nee ze loopt er wel rad op (op laten draven voor de dierenarts), maar ik zie wel dat ze hem meer op rust zet dan anders dus ik heb wel het idee dat het niet comfortabel is om er constant druk op te hebben.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:51

Vooral droog houden en niet meer wassen. Geen bandage erom doen dan kan het naar binnen slaan. Niet de korsten eraf halen.

Elke dag 'wond' droog/schoon maken met een handdoek en daarna sudocreme erop.

Dan zou het na een paar dagen beter moeten gaan!