Botwoekering??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:01

Oke, ik zal zijn benen wel vastbinden als die wat te eten krijgt, of als ik even mijn zadel gaat pakken..:D

En mijn paard niet tot bloedens toe zien schrapen?? Dan heb je het mooi mis.. Want dat is zeker al eens gebeurd. Sindsdien staat die altijd voor op ijzers, en als de ijzers eraf worden gehaald, zijn altijd de voorkanten doorgesleten omdat hij schraapt. En dat is maar met 1 ijzer.
Laatst bijgewerkt door Stagediver op 27-03-15 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:04

Maartje, gaan we dit topic ook tot een wellus-nietus-spelletje maken over al dan geen ijzers?

Als je het alleen bij het deel "hoge hielen" had gelaten (knap dat je dat aan 1 slechte foto (sorry TS) kunt zien), had je ts in mijn ogen meer mee geholpen. Dan had ze dit met haar HS kunnen bespreken. Door te bllijven drammen dat ook haar paard zonder ijzers kan, terwijl je het hele paard niet dagelijks ziet, daar kweek je veel irritatie mee.

TS, is het al "zeker" dat de onregelmatigheid uit de knie komt?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:05

mijn paard kan ook niet zonder ijzers hoor :n

de mijne heeft artrose in beide kootgewrichten voorbenen en daar komende week op Break-over met padding
zodat er weer demping is voor het gewricht

succes met je paard :(:)

Tequila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:09

Wordt toch zo moe van , wie kent zijn paard nou beter dan eigen baasje en stalknecht. en hij is idd een schraper dus ijzers zeker er op laten. _/-\o_

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:10

Ach, bij natuurlijk bekappen halen ze het liefst de hele hielen eraf :D
Mijn paard heeft baat bij ijzers, ik heb mijn paard al bijna 11 jaar, dus ga mij nou niet vertellen wat het beste is voor mijn paard. Ik zet mijn paard met een reden op ijzers, niet omdat ik de rekening zo leuk vind :D

Ja het moet haast daar wel uitkomen vermoed ik, hij loopt linksom ook belastingskreupel. De foto's zullen het maar moeten uitblijken denk ik. Ga gewoon foto's van zn rug en alles laten maken en andere beentjes :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:11

Mijn paard schraapt ook en heeft daarom ook voor ijzers. Afgelopen winter heeft ze een tijdje op blote voeten gelopen en uiteindelijk kon ze bijna niet meer lopen van de korte voeten.
IJzers zijn dan echt wel een uitkomst. Na 8 weken hebben we een cm lengte gewonnen en is er een maat groter ijzer onder gegaan.
Paard blij, ik blij.

Als iemand mij kan vertellen hoe TS en ik de paarden kunnen afleren te schrapen, graag.
Mijn paard staat dagelijks met een stabiele groep de hele dag buiten, krijgt onbeperkt ruwvoer en in het weideseizoen 24/7 weidegang.
Schrapen doet ze vooral als ze vast staat voor poetsen, zadelen etc. en dan wel zo fanatiek dat ze de tegels uit de stoep schraapt.

Er is inderdaad een groep die denkt dat ieder paard ijzerloos kan en in bijna ieder topic adviseren om de verzenen in te korten. Waar ze gemakkelijk aan voorbij gaan is dat ze daarmee de stand van de hoef aanpassen en dat dat voor een volwassen paard niet altijd bevorderlijk is.
Zeker niet voor een paard met een probleem als dat van TS.
TS blijf alsjeblieft bij je eigen hoefsmid.

Ik ben heel benieuwd wat er uit de foto's komt en wat de DA aan de hand daarvan adviseert.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:12

Stagediver schreef:
Mijn paard heeft baat bij ijzers, ik heb mijn paard al bijna 11 jaar, dus ga mij nou niet vertellen wat het beste is voor mijn paard. Ik zet mijn paard met een reden op ijzers, niet omdat ik de rekening zo leuk vind :D

Ja het moet haast daar wel uitkomen vermoed ik, hij loopt linksom ook belastingskreupel. De foto's zullen het maar moeten uitblijken denk ik. Ga gewoon foto's van zn rug en alles laten maken en andere beentjes :)

Nou TS, dan is NB juist handig voor je paard. Hiel kort bekappen door NB, je paard schraapt de rest er weer af, staat ie weer mooi recht. }:0

Heb je er trouwens ook al een osteo of chiro bijgehad? en wat zeiden die?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:13

Neee Neeee, gewoon lekker de benen vast binden en lekker laten schrapen tot bloedens toe :) gaat allemaal vanzelf over. De hele hielen en alles weghalen, zodat die z'n draagvlak ook nog eens kwijt raakt, en in een andere positie moet komen te staan en het komt helemaal goed (y) probleem opgelost..

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:14

Rocamor schreef:
Stagediver schreef:

Nou TS, dan is NB juist handig voor je paard. Hiel kort bekappen door NB, je paard schraapt de rest er weer af, staat ie weer mooi recht. }:0

Heb je er trouwens ook al een osteo of chiro bijgehad? en wat zeiden die?

Ja verschillende, heb zelfs 3 weken bij iemand gestaan wat me 1000de euro's hebben gekost :/ komt allemaal vanuit zn rug, terwijl ik helemaal niet denk dat het vanuit zn rug komt, maar juist omdat hij niet goed loopt, zo een verkeerde houding krijgt, waardoor een gevoelige rug weer een symptoom word? Of het is gewoon allebei een probleem?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:29

Stagediver schreef:
Ja verschillende, heb zelfs 3 weken bij iemand gestaan wat me 1000de euro's hebben gekost :/ komt allemaal vanuit zn rug, terwijl ik helemaal niet denk dat het vanuit zn rug komt, maar juist omdat hij niet goed loopt, zo een verkeerde houding krijgt, waardoor een gevoelige rug weer een symptoom word? Of het is gewoon allebei een probleem?

Mijn jonkie (4) staat voor frans en bodemwijd, vooral bij stress. Door verkeerde stand heeft ze inmiddels last van verbening hoefkraakbeen RV. Hieraan was ze ook kreupel. Goede paardenarts gaf aan: "einde oefening". Dit was juni vorig jaar (toen was ze net 3 en onbelast).

Knol zat van neusgat tot staart compleet vast. Ze staat nu op ijzers om te voorkomen dat ze door haar stand de buitenkanten van de hoeven tever de klei in drukt (bredere takken buitenkanten en smalle takken binnenkant hoef). Daarnaast is ze door chiro (tevens paardenarts) behandeld en met acupunctuur (diezelfde arts).

Hadden 2 mogelijkheden. Paard heeft trauma gehad --> pijn --> ontlasten --> overbelasting van lichaam --> kreupel en verbening hoefkraakbeen. Bij losmaken zou ze dan weer loszijn (duh) en beter gaan lopen.

Optie 2: paard heeft pijn aan RV (slechte been) --> ontlasten --> lichaam vast. Bij losmaken zou het grotere onderliggende probleem duidelijk worden, nog meer kreupel. Dan had ik afscheid genomen.

Momenteel loopt ze goed. Soms (let wel soms!) zien de artsen een RX afwijking en "gebruiken" dit dan al oorzaak, wat niet persee hoeft.

Zo te lezen denk jij ook verder, volg je gevoel zou ik zeggen, heb ik ook gedaan. Daarom is mijn junkie nog bij me (en mocht dat ene been weer opspelen en het toch afscheid nemen wordt, heeft ze toch nog een jaar pijnvrij mogen rondlopen)

koetjeboe

Re: Botwoekering??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:36

ben benieuwd wat er uit gaat komen, spannend

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:43

Shakir zat ook continu vast :/ maar laatste tijd merk ik niet dat hij last heeft. Normaal gaat mijn aandacht naar zijn rug maar nu dat meevalt en weinig problemen geeft ging mijn aandacht naar z'n knie.. Ik heb het idee dat iedereen op het verkeerde punt was gefocust??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:38

Mijn paard is geboren met een krom been. Op een gegeven moment werd bij mijn paard haar knie dik wegens teveel aan gewrichtsvloeistof. Om dit te onderzoeken zijn we met haar naar de kliniek geweest waar ze haar dikke bult hebben leeg gemaakt en een monster hebben gehouden om te kijken wat voor een vocht het was (gewrichtsvloeistof dus) en zijn de foto's gemaakt om te zien waar dat vloeistof vandaan kwam. Hierop was de woekering te zien, en als reactie op de woekering maakt haar gewricht teveel vloeistof aan.

Destijds (in 2009, ze was toen 10 jaar) was de prognose dat we de woekering operatief konden laten verwijderen, maar de kans dat het terug zou komen was (vanwege haar kromme been) enorm groot. Wij hebben er voor gekozen niet te behandelen.
Ze is toen puur recreatief gebruikt, en op korte bochten na (dus in de bak rijden viel al af) kon ze alles nog (stap, draf, galop). Dit is nog enkele jaren op die manier goed gegaan, en nu staat ze al een paar jaar als gezeldschaps-paardje in onze kudde. Ondanks haar slechte been is ze nog steeds de leider van de kudde, ook bij nieuwe paarden maakt ze dat goed duidelijk. Echter is rijden de laatste paar jaar niet meer mogelijk omdat ze dan over haar eigen grenzen heen gaat. In de winter heeft ze altijd een slechte periode, en dan helpen we haar door de pijn te verlichten met duivelsklauw, al zit ze nu waarschijnlijk wel in haar laatste jaar (ze is nu 16, we hadden nooit verwacht dat ze de 15 zou halen).

Dat ze nu niet heel lang meer mee kan is doordat het bot inmiddels zo ver verwoekerd is dat ze haar been amper nog kan buigen bij bijvoorbeeld de hoefsmid. De buiging wordt door de woekering echt belemmerd en dat is zo lastig. Omdat ze bij ons ook in de winter in de wei komen en de wei dan erg nat en zwaar is heeft ze ook moeite om zich door de modder te banen. Zoals het er nu uit ziet gaat ze eind van de zomer ingeslapen worden, voor de moeilijke en zware winterperiode dus..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:01

Stagediver schreef:
Shakir zat ook continu vast :/ maar laatste tijd merk ik niet dat hij last heeft. Normaal gaat mijn aandacht naar zijn rug maar nu dat meevalt en weinig problemen geeft ging mijn aandacht naar z'n knie.. Ik heb het idee dat iedereen op het verkeerde punt was gefocust??

door zijn knie kan zijn rug ook vast gaan zitten.Ik vermoed dat dit niets te maken heeft met wel of geen ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:10

Doordat mijn merrie een slechte knie heeft is ze inderdaad de rest van haar lijf ook anders gaan gebruiken. Ze belast en gebruikt haar lijf verkeerd om het kromme been te ontlasten. Dit is bij mijn paard te zien in de bespiering in dr schouder, maar ook doordat ze altijd op 1 kant ligt is haar achterbeen (waar ze dan dus op ligt) slechter geworden en door de mest en vocht heeft ze daar moeilijke mok zitten. Op de kant van dr slechte been kan ze niet meer liggen. Omrollen lukt dr wel, maar ze kan maar via 1 kant op de grond komen en weer omhoog komen..

Erg veel "problemen" in de rest van haar lijf zijn terug te voeren naar het slechte been.
Wat Geerke zegt kan dus heel goed zo zijn!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:11

Ik heb trouwens even gekeken naar oudere foto's het lijkt wel erger te zijn geworden qua dikte

Afbeelding
oude foto

Nieuwere
Afbeelding

Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:16

als je paard pijn in de benen heeft gaat het hele lijf compenseren
ik zie dat nu bij mijn paard, woe naar de kliniek geweest en hij heeft forse artrose in beide koten voorbenen
en hij zit van kop tot kont vast slecht ruggebruik, komt allemaal door pijn in zijn benen
hij krijg maandag aangepast beslag en 17 april komt Nimpfa Minnaar Dry-Needling doen, daar zal hij weer flink van opknappen[ was vorige keer ook...]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:17

het is wel een heel leuk paard!Ik hoop dat het meevalt.Een knie is een vrij complex gewricht

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:26

Het is een super leuk dier en oh zo lief. Hij is mijn maatje. Heb hem gekregen als afdankertje van mijn vader. Shakir was er een dag, en de volgende dag had hij onze familie pony meegenomen (haflinger van mn pa, ma, en mij) om samen met een andere vrouw er vandoor te gaan :-p Ben stront depressief geweest en dankzij dat dier ben ik er nog steeds :D zelfs toen ik 4 jaar naar canada ben gegaan, heb ik hem nog steeds gehouden, elke maand stalgeld betaald, en iemand anders er voor laten zorgen. Puur omdat ik wou als ik terug kwam dat hij er nog was :D Ik was zwanger geworden van een canadees, terug gegaan naar Nederland, de vader van mijn kindje heeft mij in de steek gelaten, de verzorgster van shakir die wou hem zo graag overkopen, boden me belachelijke geld prijzen aan, maakte mij bang dat ik toch niet kon rijden, en als ikeraf zou vallen dat ik dan zat met mijn kind alleen, en blabla en had ik het nog bijna gedaan ook. Maar gelukkig zij mijn moeder ben je helemaak gek, dat beestje is van jou en als je eraf valt en je breekt wat dan zijn wij er ook nog :p

Afijn :D Nu is mijn dochtertje 3,5 woon nu samen, ga 5 dagen in de week naar school, lekker stressen :D kan niet elke dag naar hem toe, omdat ik gewoon druk leventje heb, maar als ik er naar toe ga is het echt gewoon mijn ontspannings uurtje en kom ik even lekker tot rust.

Het is niet gewoon mijn paardje, het is mijn reddende engel :D en daarom ben ik ook zo bang dat er was aan de hand is met hem, of dat het niet meer goed komt, want ik kan gewoon niet zonder hem.
Ik heb zo'n intense band met dat dier :s

Ik zou gewoon zo graag nog willen dat Esmee op hem kan leren rijden. Hij is altijd gigantische draak geweest met rijden maar nu af en toe heb die nog wel zn gekke kuren, maar met esmee is hij zo lief.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 10:19

Even een Update..

Foto's zijn gemaakt, er is niets te zien op de foto's. Wat er dus wel aan de hand is. Z'n weke deeltjes zijn beschadigd. Waarschijnlijk een oude blessure die met arbeid weer beschadigd raken waardoor hij gaat kreupelen.

Conclusie: Shakir gaat met pensioen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:22

Heftig zeg.. Heeft ie zo verder geen pijn? Hoe liep Shakir na het uitverdoven?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 10:32

We zijn niet meer tot verdoving overgegaan :-) Omdat het eigenlijk geld verspilling is... Kan wel kijken uit welk deel van het knie het komt maar werken kan hij toch niet.

Citaat:
Paard 13 jaar oud; sinds 2003 in bezit en tussentijds ergens anders gestaan/in
bezit van ander; 2007 teruggehaald door oorspronkelijke eigenaar/huidige
eigenaar.
Paard op jonge leeftijd (2003) reeds kreupel LV wat sindsdien een wisselend
karakter heeft. laatste tijd speelt kreupelheid steeds op nadat paard na
rustperiode weer wordt opgepakt in arbeid. Mn. links-om problemen en in
belasting en beweging. Sinds ontstaan kreupelheid in 2003 continue, maar
wisselend in ernst, zwelling van linker carpus (ivm RV). Lokaal niet pijnlijk
of warm.
Onderzoek;
- lichte zwelling carpus LV; overvulling van gewricht is minimaal. niet warm
en niet pijnlijk.
- passieve buiging niet pijnlijk.
- paard loopt in stap rad
- in draf op zachte bodem (door kwaliteit van ondergrond in paardenstal en
harde wind buiten) 1-2 uit 5 kreupel LV- linksom op zachte ondergrond mn.
bewegings (>) en belastingskreupel.
Op verzoek van eigenaar röntgenopnamen carpus LV;
- geen aanwijzingen voor artrose/benige afwijkingen
Conclusie;
- geen aanw. artrose, welke de verklaring vormen voor de getoonde klachten.
- kans is echter groot dat intra-carpaal ligament/intra-carpale ligamenten
gelaedeerd zijn en verklaring vormen voor terugkerende kreupelheid, welke
toeneemt bij arbeid.
Prognose in het laatste geval zeer gereserveerd tot slecht in het geval van
sportpaard. mede gezien de lange duur van kreupelheid.
Advies/Opties;
- aanvullend onderzoek door uitverdoving van het linker voorbeen t/m intracarpale
infiltratie om bovenstaande waarschijnlijkheid te bevestigen. Vooraf
het paard uitgebreider nazien door op een harde ondergrond te laten draven en
longeren (gezien huidige omstandigheden (mn. het weer) geen optie op
stallocatie).
- paard gezien bovenstaande prognose arbeidsrust geven gedurende enkele
weken en geleidelijk oppakken in duurbelasting, door bij voorkeur rechte
lijnen te rijden op een licht verende ondergrond. Indien paard wederom
terugvalt in oude klachtenpatroon dan besluiten het paard niet meer te
berijden.

Aangezien het periodes zijn, dat hij weer gaat kreupelen e.d....

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 11:13

Afbeelding