Stagediver schreef:Ja verschillende, heb zelfs 3 weken bij iemand gestaan wat me 1000de euro's hebben gekost :/ komt allemaal vanuit zn rug, terwijl ik helemaal niet denk dat het vanuit zn rug komt, maar juist omdat hij niet goed loopt, zo een verkeerde houding krijgt, waardoor een gevoelige rug weer een symptoom word? Of het is gewoon allebei een probleem?
Mijn jonkie (4) staat voor frans en bodemwijd, vooral bij stress. Door verkeerde stand heeft ze inmiddels last van verbening hoefkraakbeen RV. Hieraan was ze ook kreupel. Goede paardenarts gaf aan: "einde oefening". Dit was juni vorig jaar (toen was ze net 3 en onbelast).
Knol zat van neusgat tot staart compleet vast. Ze staat nu op ijzers om te voorkomen dat ze door haar stand de buitenkanten van de hoeven tever de klei in drukt (bredere takken buitenkanten en smalle takken binnenkant hoef). Daarnaast is ze door chiro (tevens paardenarts) behandeld en met acupunctuur (diezelfde arts).
Hadden 2 mogelijkheden. Paard heeft trauma gehad --> pijn --> ontlasten --> overbelasting van lichaam --> kreupel en verbening hoefkraakbeen. Bij losmaken zou ze dan weer loszijn (duh) en beter gaan lopen.
Optie 2: paard heeft pijn aan RV (slechte been) --> ontlasten --> lichaam vast. Bij losmaken zou het grotere onderliggende probleem duidelijk worden, nog meer kreupel. Dan had ik afscheid genomen.
Momenteel loopt ze goed. Soms (let wel soms!) zien de artsen een RX afwijking en "gebruiken" dit dan al oorzaak, wat niet persee hoeft.
Zo te lezen denk jij ook verder, volg je gevoel zou ik zeggen, heb ik ook gedaan. Daarom is mijn junkie nog bij me (en mocht dat ene been weer opspelen en het toch afscheid nemen wordt, heeft ze toch nog een jaar pijnvrij mogen rondlopen)