nog meer paarden met vitiligo?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:40

gossa4ever schreef:
goh dan zou ik eens goed moeten kijken wat voor staart en manenspray ik dan het beste kan gaan gebruiken! :j

kermis, wow, dat is zeer apart! ik vind het wel iets unieks hebben :) heb je er veel last van? mbt zon en evt chemicalien?

Omdat ik pigment mis moet ik heel erg oppassen voor de zon. Minimaal factor 50 smeren. Ik verbrand sneller. Met chemicaliën bedoel je misschien parfum enzo? Nee geen last van. Kan gewoon geparfurmeerde dingen gebruiken. Omdat ik het al zo lang heb (ben nu 21) weet ik eigenlijk niet beter, het voelt niet anders ofzo. Heb heel wat behandelingen geprobeerd als kind zijnde maar ik wou gewoon kind zijn dus heb het maar gelaten zoals het is :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:21

wat gek. Ik heb net een topic geopend hiervoor, beetje stom maar niet goed genoeg de zoekmachine gebruikt. Sinds al enige tijd heeft ons merrie toename van witte stipjes. Het begon met 1 op de kaak waar vervolgens vele volgen. Sinds kort ook op haar boven en onderlip, en stippen over t hele lijf.

Vandaag is er bloed gerpik. Om te zien of daar wat gevonden kan worden. Ook omdat ze na mest onderzoek en behandeling wisselende ontlasting houd. Zand en wormen zijn met het tweede onderzoek uitgesloten.

Vanuit mijn werk als verpleegkundige ben ik wel bekend met vetilligo, en vroeg mij dan ook af of bokkers dit herkennen bij een paard.

Of zouden het zwangerschaps vlekken kunnen zijn aangezien het na de bevruchting in rap tempo is gaan uitbreiden.

Afbeelding

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:25

Afbeelding
Foto van mijn arabische merrie met haar pigment verlies in 2006
's Zomers is het meer dan 's winters al merk ik wel dat het elk jaar minder erg wordt.

Afbeelding
Afgelopen zomer. Veel minder roze op d'r gezicht

De eerste keer dat ik haar op de wei zette was ik bang voor verbranding. Dure UV werende vliegenkap gekocht om er vervolgens achter te komen dat ze op het gras veel minder roze is dan ooit daarvoor waar ze 's zomers op stal verbleef.

lisaguus

Re: nog meer paarden met vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:32

Awh bij sommige paardjes vind ik het stiekem wel leuk staan

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:41

Afbeelding
andere kant van d'r toetje in 2006, nog meer roze dan links

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:59

@Woogy, ik wacht het rustig af tot de mijne het ook om de ogen krijgt. Toch echt appart.
Hoe snel groeide het bij jou merrie?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:43

Ik heb een Rottweiler die dit heeft. Uiteindelijk zal ze helemaal grijs worden. Het is een autoimuunziekte waarbij het lichaam de pigmentcellen aanvalen. Ze is al aardig grijs/wit aan het worden, maar het kan verder geen kwaad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:46

ik kocht mijn meid met bijna 6 jaar oud en toen zat ze onder. Inmiddels is ze 16 en heeft ze veel minder vlekken. Heb van alles geprobeerd aan supplementen en middeltjes. Tal van theorieën aangehoord erover en gemerkt dat het 's zomers op de wei vrijwel helemaal wegtrekt(terwijl ze niet goed tegen gras kan, maar met babies moet ze wel) en 's winters worden het meer stipjes in het haar.
Afbeelding

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:55

Eem recente reactie aangezien ik met google bij dit topic uit kwam. Mijn paard van 10 heeft opeens op de binnenste oogleden waar roze huid gekrgen en me veulen van 13 maanden ook beide kwpn.. zomaar uit het niets. Het moet toch een te kort oid zijn in de voeding ze staan voor het eerst aan huis en heb dit afgelopen kaar bij diverse paarden zonder appaloosa bloed ook gezien bij mond en oogleden

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 00:52

Vaak heeft het met koper te korten te maken :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 01:24

Ik heb andere ervaring, nl je bit met koper en koperverbindingen vervangen door rvs...koper is giftig en dat vinden ook nog eens voor veel paarden vies..veel mondprobkemen komen ook door het koper in het bit..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:09

Hoe ziet je fries er nu uit gossa4ever?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:31

Ik zal vandaag eens foto's maken!

De billen zijn nog steeds wit gevlekt, en vorige winter (daar heb ik wel een foto van) had ze allemaal vlekken op haar neus maar die zijn al weer helemaal weg, op dit moment lijkt het redelijk stabiel!
Afbeelding

Afbeelding