Help - voeding - Mijn 3 jarige pony blijft zo iel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:51

@Cayenne en @Smurfie : Bedankt voor de feedback! Ik deed eerst 1 kilo slobber op zondag. Maar hij vond het zo lekker, haha. Maar ik zal feedback meenemen!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:52

Mioux schreef:
Citaat:
Te vaak/teveel slobber voeren is niet gewenst. Zemelen kunnen het mineraalniveau in het rantsoen namelijk verstoren. De calcium/fosfor verhouding van graan is altijd scheef, maar tarwezemelen bevatten een buitensporige hoeveelheid fosfor. Als zemelen dus vaak gevoed wordt kan dit leiden tot skelet problemen, vooral bij jonge paarden. Vermijd het voeren van zemelen aan jonge paarden geef niet meer dan 10% zemelen in het dagrantsoen van een volwassen paard. Of voer naast zemelen een product met een hoog calciumgehalte, zoals bijvoorbeeld luzerne.

Kijk, hier heb ik wat aan :D

Mioux

Re: Help - voeding - Mijn 3 jarige pony blijft zo iel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:53

Ik denk zoek even stukje op waarom 2kg teveel is, zeker voor zo'n jong dier ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:55

Charica schreef:
@Cayenne en @Smurfie : Bedankt voor de feedback! Ik deed eerst 1 kilo slobber op zondag. Maar hij vond het zo lekker, haha. Maar ik zal feedback meenemen!

Tien kilo slobber zal hij ook wel lekker vinden, maar of het goed voor hem is, is een tweede natuurlijk ;)
Een paar handjes is traktatie genoeg hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:59

Ik zag dat je hem elke dag poetst, als hij geen deken op heeft dan niet poetsen. Borstelen heeft een negatief effect en je poetst het vetlaagje/luchtlaagje om de haren weg waardoor hij bij regen een slechte bescherming tegen koude heeft en dus veel energie in warmhouden moet steken waardoor hij ook minder groeit.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:08

Ik zou 2x per dag een halve kilo biks geven en die slobber kun je ook beter verdelen over meerdere dagen...
Dat zemelenverhaal is op zich niet onaardig, maar slobber bestaat uit meer dan zemelen, en dan is de calcium fosfor verhouding vaak wel recht getrokken

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:12

Zorgen voor veel ruwvoer,
4x per dag voeren kan prima, maar zorg dan dat je meer voert per keer.

De jonge paarden/pony's zie ik liever te dik, dan wat anders.

Zo gauw ze aan het werk gaan, wat veel energie kost, worden ze snel genoeg weer dunner.

brok etc, is niet zo van belang.. maar zou je natuurlijk zoals vaker genoemd bij kunnen voeren.
mijn mening is dat ruwvoer het belangrijkste is en je wanneer je goed voert, ze hier ook makkelijk dikker mee kunt krijgen.

veel succes :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:14

jonge paarden kunnen beter te schraal zijn dan te dik....en wat er niet op zit hoeft er ook niet af.Net als bij mensen eigelijk.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:21

Zou me ook niet teveel zorgen maken hoor. Volgens mij ziet hij er prima uit voor zijn leeftijd! Veel paarden zijn tegenwoordig ook te zwaar. Met die van jou is de dierenarts meer tevreden ;-)
Als je wilt weten of jouw paard een gezond gewicht heeft, kan je dit meten via de Body Condition Score. Misschien heb je hier iets aan:

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:47

Met 3 zijn ze ook nog wel vaak echt een baby hoor.
Ik heb mijn merrie ook even met 3 bekeken en zo snel mogenlijk voor nog een jaar op het land geknikkerd, dat was net een sprinkhaan. In de winter waar ze van 4 naar 5 jarig ging heeft ze nog een spurt gemaakt en is onderandere van een cob maat hoofstel naar een full gegaan en had een 10cm langere singel nodig.