[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:55

Temeraire schreef:
Pavo kan je zeker nemen, die hebben goede slobber en zeker niet alleen voer voor sportpaarden.
Pavo heeft ook voer voor oudere paarden, paarden die dikker moeten worden, etc.

Sterkte met je paard.

Heb je daarvan een link?

Hier een ouder paard en geef altijd senioren slobber van Masters een goede dikmaker.
Wil graag voedingingswaarde vergelijken met die van pavo.
Kan online alleen een muesli vinden maar moet wel een slobber hebben voor oudere paard.

tess_84

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:52

Mijn merrie heeft vorig najaar ook erg mager gestaan. Waarschijnlijk door de verhuis en de stress errond. Ik heb dan de Build Up Cubes van Dodson & Horrell gekocht. Dat in combi met meer ruwvoer, heeft wel echt geholpen. Al is het gewoon een beetje een zenuwpees, ze loopt op de wei dus ook meer kms dan mijn andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:27

tess_84 schreef:
Mijn merrie heeft vorig najaar ook erg mager gestaan. Waarschijnlijk door de verhuis en de stress errond. Ik heb dan de Build Up Cubes van Dodson & Horrell gekocht. Dat in combi met meer ruwvoer, heeft wel echt geholpen. Al is het gewoon een beetje een zenuwpees, ze loopt op de wei dus ook meer kms dan mijn andere paard.

De mijne is dus absoluut geen zenuwpees thuis. Hij doet amper moeite om rap te stappen en het liefst van al staat hij te suffen in zijne stal. Zo 1 of 2 keer op de maand, gooit hij een keer alles los. En hij is links veel meer ingevallen als rechts, ik zou willen dat hij wat meer bewoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:51

Hevonen schreef:
Vervelend zeg die onzekerheid. Ik hoop dat je gauw meer weet en dat er wat aan te doen is natuurlijk!
Je zou ook seniores priores kunnen voeren, dat kan in elk geval geen kwaad bij IR, cushing etc en is toch behoorlijk compleet.

Begreep niets van je titel en ging daarom uit nieuwsgierigheid lezen. :) Ben ook nieuwsgierig naar een foto van Bacardi.

Ik was ff vergeten dat dit een Nederlands forum is en dat wij Vlamingen soms een andere betekenis voor hetzelfde woord hebben. Bij ons ben je op de sukkel als je gezondheidsproblemen hebt .

Bedankt voor de tip, maar ik wacht toch ff alle resultaten af. Bacardi is jaren lang veel te dik geweest, ik durf nu dus echt niets nieuws geven zonder advies van de DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:25

De eerste resultaten zijn binnen, een milde lymfopenie, vit E tekorte en een lage densiteit van zijn urine. En dat wijst dan weer op een nierprobleem. Ik mag hem geen eiwitrijke voeding meer geven en ook met suikers moet ik oppassen. Nu moet ik nog de rest van de testen afwachten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:03

He bah wat een gedoe zeg.
Ik vind het geweldig dat je het niet bij de pakken neerzet en dat je bent blijven aandringen. Je ziet wat het oplevert ;)
Ook geweldig dat maatje mee mocht trouwens.
Ik hoop dat je een beetje passende voeding gaat vinden voor je paardje, en natuurlijk op hoop van zegen dat er geen tumor zit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:10

Het is me eindelijk gelukt om foto's te plaatsen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:11

Afbeelding

Bacardi 4 zomers geleden

Afbeelding

Bacardi einde januari

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:04

Dat is wel een heel groot verschil. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoop dat je gauw het juiste voer vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:25

Hevonen schreef:
Dat is wel een heel groot verschil. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoop dat je gauw het juiste voer vindt.

Spijtig genoeg is het voer niet de oorzaak. Ik heb nog niet alle resultaten binnen, maar voorlopig lijkt het erop dat mijn paard in de afgelopen maanden een zware infectie (zonder koorts) heeft doorgemaakt en hierdoor zijn zijn nieren beschadigd. Hij klaart zijn afvalstoffen nog wel, maar de densiteit van zijn urine is te laag. Ik moet nu dus oppassen met eiwitten en suikers, om hem terug op gewicht te krijgen, moet ik olie onder zijn voeding mengen. Daarnaast blijkt hij ook een vit-E tekort te hebben en hij heeft een afgebroken tand, die er nog uit zal moeten (wat blijkbaar een hele operatie is bij een paard, maar ik mag de hele procedure bijwonen). Zodra alle resultaten binnen zijn, wordt er beslist wat de volgende stap zal zijn.
Op de eerste foto had hij wel wat kilo's te veel, maar toch liever een paard dat er zo uit ziet, dan zoals hij er nu bij staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:21

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van gisteren. Uitslag is ondertussen trouwens binnen en er blijven vraagtekens, maar mijn ventje wint tenminste wat gewicht

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:55

Wat is de precieze uitslag nu geworden?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:00

SandraVerl schreef:
Hevonen schreef:

Spijtig genoeg is het voer niet de oorzaak. Ik heb nog niet alle resultaten binnen, maar voorlopig lijkt het erop dat mijn paard in de afgelopen maanden een zware infectie (zonder koorts) heeft doorgemaakt en hierdoor zijn zijn nieren beschadigd. Hij klaart zijn afvalstoffen nog wel, maar de densiteit van zijn urine is te laag. Ik moet nu dus oppassen met eiwitten en suikers, om hem terug op gewicht te krijgen, moet ik olie onder zijn voeding mengen. Daarnaast blijkt hij ook een vit-E tekort te hebben en hij heeft een afgebroken tand, die er nog uit zal moeten (wat blijkbaar een hele operatie is bij een paard, maar ik mag de hele procedure bijwonen). Zodra alle resultaten binnen zijn, wordt er beslist wat de volgende stap zal zijn.
Op de eerste foto had hij wel wat kilo's te veel, maar toch liever een paard dat er zo uit ziet, dan zoals hij er nu bij staat.

Ik bedoelde ook niet dat het de oorzaak is, ik bedoelde dat het lastig is om met de huidige beperkingen voer te vinden dat hij mag hebben, goed kan opnemen en voldoende aanzet. :)

Hij ziet er al wel beter uit inderdaad. Hoop dat het allemaal snel nog beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:52

Muga schreef:
Wat is de precieze uitslag nu geworden?

Er zijn verschillende diagnoses gesteld. Eerst en vooral heeft hij een tand die bijna helemaal afgebroken is en haken (toch handig als DA in de monde kijkt bij een paard dat slecht eet, maar dat hebben ze dus niet gedaan). Die tand moet eruit, dus 6 mei gaat hij terug naar Lummen.
Zijn vit E staat erg laag, waarvoor ik nu 2 maand extra vit E onder zijn voer moet mengen.
Zijn bloed was twijfelachtig voor Leptospirose en Anaplasma, wat wil zeggen dat hij die ziektes heeft doorgemaakt of er nu net mee besmet is. Aangezien zijn Lymetest ook positief was, denk ik dat hij die Anaplasma al doorgemaakt heeft.
Verder zijn er nog een aantal waarden in zijn bloed verhoogd of verlaagd en daarvoor moet er binnen 3 weken terug bloed genomen worden. Ik moet ook een urinestaal nemen, omdat in de kliniek de densiteit van zijn urine te laag was. Hij had toen reeds zijn sedatie gehad en alhoewel de DA op gans haar loopbaan nog nooit een paard gehad heeft waarbij het voor kwam, kan die sedatie wel de densiteit verlagen. Is het resultaat van mijn staal idem, dan heeft Bacardi een nierziekte.
We weten niet wat het oedeem aan zijn koker veroorzaakt. De DA hoopt dat het weg gaat door veel met het paard aan de hand te stappen, gaat het niet weg, kan het zijn dat er diep in de buik een tumor zit.
Verder blijkt hij gevoelig te zijn voor ileus, waarbij de darmen bijna stil vallen en hij koliek symptomen krijgt, ik moet hem nu seniorvoeding geven, omdat dat beter voor zijn darmen is.

Het is een hele brok, heb me voorgenomen om mijn ventje op rust te zetten. Hij is nog maar 14, maar hij heeft nooit graag gewerkt. Grondwerk vindt hij wel fijn en dat is dan ook het enige wat ik nog met hem ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:55

Afbeelding
De kant met het oedeem

Afbeelding
De goede kant

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:12

Goh, veel sterkte!!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:32

Wow TS, daar blijkt inderdaad wel het één en ander mis te zijn! Goed dat je hem binnenstebuiten laat keren nu, ook voor jezelf. Geef hem inderdaad maar voldoende tijd om te herstellen, en wie weet, als hij weer helemaal op krachten is, heeft hij wél plezier in het rijden?
Veel succes ermee in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 03:10

Pff, ik ben het goed nieuws/ slecht nieuws gedoe na ieder onderzoek zo beu! Had maandagochtend een nieuw urinestaal naar het labo gebracht, de densiteit is prima nu (joepie), maar nu is er weeral bloed bij. De normaal waarde is lager dan 5 per veld, bij Bacardi is het 18, dat is meer dan 3 keer te hoog. Tegen donderdag zouden de resultaten van de anatoom-patholoog bekend zijn. Weeral bang afwachten dus. Dit is echt zo frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:37

Gisteren overleg met DA: bloed in de urine is geen goed teken. Ze zei me niet welke niet behandelbare aandoeningen bloedverlies kunnen veroorzaken, wel dat een niertumor en een aangeboren afwijking dit symptoom kunnen geven. Die aangeboren afwijking heeft geen invloed op de levensverwachting van een paard, een tumor natuurlijk wel. Bacardi zou terug binnen moeten voor een nierecho (heeft ie 2 april al gehad en toen was daar niets op te zien) en een biopsie. Zit er een tumor en zit deze maar in 1 nier, dan kan de nier verwijderd worden. Aangezien er op 2 april niets abnormaals aan zijn nieren te zien was, kan ik me niet voorstellen dat er een tumor zit. Zit er wel ene, dan moet het wel een heel snel groeiend iets zijn en dan lijkt het me zinloos om mijn paard een zware operatie te laten ondergaan. Het zou tenslotte 4 a 7 dagen duren voor er een resultaat van een punctie is en hij kon ten vroegste volgende woensdag naar de kliniek komen. Nu die punctie laten doen, zou ook willen zeggen dat het verwijderen van die tand moet wachten en dat het risico op sinusitis toe neemt. Ik heb beslist om eerst de tand eruit te laten halen en ga vragen om tijdens die ingreep ook de nierbiopsie te doen.
Ben het in ieder geval beu om steeds nieuw slecht nieuws te krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:07

Dat is niet zulk fijn nieuws!
Ik geef je groot gelijk dat je dit stukje bij beetje aanpakt en je het welzijn van je paard daarbij meeweegt.

Sterkte met alles en ik hoop dat je hem erboven op krijgt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:43

Bij mensen kan bloed in de urine ook op andere dingen duiden. Bij paarden vast ook. Wens jullie beide heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:56

Hevonen schreef:
Bij mensen kan bloed in de urine ook op andere dingen duiden. Bij paarden vast ook. Wens jullie beide heel veel sterkte!

Klopt, bij ontstekingen en stenen bv zit er ook bloed bij de urine. Alleen zie je dan ook witte bloedcellen en andere ontstekingstiters en die heeft hij niet. Het was trouwens microscopisch bloed, zo op het zicht leek het staal normaal.
Maar, omdat ik weet dat er ook nog andere oorzaken zijn en omdat ik vind dat er al te veel in het beestje gekeuterd is met naalden, wil ik hem niet nog eens extra weg brengen. De tand gaat er 6 mei uit en ik kan me niet voorstellen dat ze dan geen biopsie van die nieren willen nemen. OK, de internist is er die dag niet, maar een chirurg kan toch ook puncties doen. Bel de dag ervoor wel met de kliniek om het extra na te vragen, dan is de internist er aanwezig en kan die alles met de chirurg bespreken. Er moet tenslotte toch ook een controle bloedname gedaan worden tijdens zijn opname.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 06:31

Had het topic van de week niet meer gelezen.
Er is heel wat aan de hand!
Wat geef je nu voor de vitamine E?
Vind je paard er nu goed uit zien hoor.
Senioren slobber is een goede dik maker.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:51

Hoi, ik wil je heel veel sterkte wensen.. Ik hoop toch nog op iets positiefs voor Bacardi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:31

linnie050 schreef:
Had het topic van de week niet meer gelezen.
Er is heel wat aan de hand!
Wat geef je nu voor de vitamine E?
Vind je paard er nu goed uit zien hoor.
Senioren slobber is een goede dik maker.

Bacardi krijgt vitamine E van Global Medical, heb het gewoon bij Equitom gaan halen.
Op dit moment krijgt hij senioren muelsi van Pavo, maar nu heb ik gezien dat ze ook senior van Cavalor verkopen en aangezien ik vroeger altijd Cavalor gaf, ga ik daarop overschakelen.

Hij ziet er zeker beter uit, maar zijn spieren zijn en blijven een ramp. In het begin was hij enkel minder bespierd op zijn billen, maar nu begint de bespiering op zijn schouders ook weg te gaan. We hopen een beetje dat hij terug wat kan opbouwen eens die tand eruit is.

En ook in zijn gedrag is hij alles behalve de oude. Mijn ventje is nooit een super knuffelpaard geweest, verre van zelfs. Een begroeting als ik thuis kwam, roepen op zijn eten, mijn handen aflekken in de hoop dat hij dan een snoepje kreeg en zijn favoriet gedrag in de zomer: massage van de rug en/of staartwortel (typisch het ventje dat veel liefde vraagt, maar spaarzaam liefde terug geeft). En gelijk veel mannen moeder de vrouw nodig hebben als ze ziek zijn, had Bacardi me nodig als hij zich niet goed voelde, kon er gene stap van weg zetten als hij ergens pijn had.
Sinds november vorig jaar, zocht hij minder en minder contact, hij riep zelfs niet meer als ik in de buurt kwam en ging lopen als ik hem wilde aaien.
Na zijn opname in de kliniek is hij wat meer contact beginnen zoeken, een massage wil hij nog steeds niet, maar hij is verder wel wat minder stoer. Heb ineens een ventje dat af en toe ne keer met zijn hoofd zachtjes komt schuren of gewoon geaaid wil worden en de lekjes komen ook gewoon zonder dat hij goesting heeft in een extra snak. Het is nog altijd geen knuffelbeer, maar hij is toch nog steeds niet zichzelf.

Ik hoop in ieder geval dat hij terug de oude wordt nadat die tand eruit is en zijn vit E terug normaal is. We zijn hem in ieder geval goed aan het vertoetelen. Alleen zit ik wel met mijn handen in het haar ivm opvang als we in juni op vakantie gaan. Blijkbaar wil niemand voor een paard zorgen waar ze op dit moment niet met kunnen rijden. Mijn ruiter komt niet meer langs en ook op mijn advertentie krijg ik geen respons. Ik had 1 mogelijke kandidaat, maar die haakte af omdat we 2 honden hebben. (honden gaan trouwens mee op reis, maar ze zou ook buiten de vakantie periode helpen met de zorg) Zal maar heel lief aan mijn vader vragen of hij 10 dagen bij ons wil komen wonen.

Ik heb wel beslist om geen punctie van zijn nieren te laten doen. Heb al wat aan het zoeken geweest op medische data bases en er zijn in mijn ogen te weinig positieve resultaten na een nefrectomie, dus weet ik liever niet wat er nu gaande is. Bacardi heeft geen koorts tot hiertoe, wat hij wel zou hebben moest hij een kwaadaardige tumor hebben, al dat heen en weer gezeul met dat paard, geeft hem enkel en alleen meer stress. En ik weet uit ervaring met 1 van mijn honden en als verpleegkundige, dat mysterieuze aandoeningen artsen prikkelen. Je kan blijven onderzoeken, maar in het geval van Bacardi komen er alleen maar meer vragen bij ipv antwoorden en ergens moet je ook een lijn durven trekken in het belang van je beest. Op den duur wordt uw beestje een proefkonijn en waar is dan de kwaliteit van leven?