Dillemma, naar de slacht of weggeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:51

Handelsstal kan inruilen voor, (ach jee ja deze is leuk maar iets duurder) een duurder paard en dan moet je dus bij betalen. Het gemankeerde paard kan gewoon weer de verkoop in om zon rondje te maken. Zo wordt er meer verdient op een ziek dier.

Never nooit niet geef ik mijn beest weg, te veel ellende van gelezen en gezien.
Inslapen? Alleen als ik er zelf bij ben, dus er zal nog heel wat gepraat moeeten worden met die handelsstal. Want ik wil gewoon mijn geld terug en het beest zelf wegbrengen

Tis zeker weer onmogelijk wat ik wil.... the story of my life, zucht

MachoPablo

Re: Dillemma, naar de slacht of weggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:20

Hellaas herken ik dit verhaal,
al is het al 6 jaar terug, We hadden een Tinkertje gekocht en wisten van zomer exceem, naja geen probleem want ik was gek van dat beestje.. en Toen ik paar weken had kwam we er achter dat hij ook asma had.. Dierenarts gezecht toen we lieten komen, Kon je blijkbaar alleen zien met een een aanval ofz,,? naja handelaar waar ik van had opgebeld en verhaal uitgelegd, en de zelfde dag zei hij ook eerlijk van de tinkers die er staan zijn duurder of onbeleerd, en ze hadden nog fellpony staan van 3 weken onder zadel toch gekeken want wilde ik er geen 1 kreeg ik geld terug, en hun hebben uiteindelijk laten inslapen gewoon heel blij dat ik toen gedaan had, en geen moment spijt gehad met omruilen,

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:29

Denk dat ik zou kiezen voor teruggeven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:07

Ik zou hem zelf naar de slacht brengen of in laten slapen, dat is de enige manier waarop je zeker zal weten dat hij niet weer het handelscircuit ingaat.
Een handelsstal moet toch ook verdienen en garantie dat de handelsstal hem naar de slacht doet heb je natuurlijk nooit.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:14

Ik zou het paard terug brengen zoals reeds afgeproken maar dan wel met de vraag of je erbij mag zijn met het inslapen/schieten.
Dan kun je nog even afscheid nemen en weet je zeker dat dit paard niet meer in de handel terecht komt.
Gaan ze hier niet mee akkoord zou ik eieren voor mijn geld kiezen en het paard zelf laten inslapen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:15

Helemaal eens met Amiigo, Jet en iedereen ertussenin die zegt dat je niet op de blauwe ogen van de handels(!)stal (maar eigenlijk van iedereen) moet af gaan. Het komt veel te vaak voor dat zo'n paard weer in het handelscircuit verdwijnt. Als ze serieus zijn in hun aanbod, dan kunnen ze er ook geen bezwaar tegen hebben dat je mee gaat naar de slager (hoe vreselijk ook) en er bij blijft tot de dood.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:27

Ik zou het paard weer terug 'geven' aan die stal waar je hem vandaan hebt.
We hebben het bij ons op stal ook meegemaakt dat we een paard hadden die als weide maatje weg ging en uit eindelijk weten we niet waar hij is. hij is in belgie voor het laats geweest, dat weten we wel. waarschijnlijk is hij of naar de slacht gegaan of is ergens in europa..

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:35

Zo'n mooi aanbod van die handelsstal met twee handen aangrijpen! Het is al meerdere keren gezegd, maar een paard heeft geen besef van dood en er ook geen angst voor. Dat zit alleen tussen jouw oren! Er is een reële kans dat hij er pijn van heeft en dus doe je er goed aan om hem in te laten slapen.

Ps. Slacht is (indien professioneel uitgevoerd) niet minder humaan dan laten inslapen. Gaat soms zelfs vlugger.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:35

ik zou het paard ook zelf weg brengen naar de slager en een stal absoluut niet geloven als hun het gaan doen want de kans is groter dat ze hem toch gaan proberen te verkopen.
Dood is het paard hooguit 200/300 euro waard en levend een stuk meer.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:52

En met een chiropractor bekijken of de nekwervel rechter gezet kan worden, is dat geen optie ?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:00

Persoonlijk zou ik de pony niet weggeven, mensen beloven mooie praatjes en achter je rug om gaat het heel anders. Teruggeven aan de handelaar ben ik ook niet zo'n voorstander van. Zelfs niet nu de handelaar zegt hem in te laten slapen. Want krijg je daar bewijs van? Of wordt de pony toch weer verkocht zonder dat jij het weet?

Als je echt de zekerheid wil hebben dat de pony niet de handel in gaat dan moet je er zelf bij zijn als hij ingeslapen dan wel geslacht wordt. Dat is in mijn ogen de enige manier om zekerheid te krijgen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:30

Heb je al een second opion gedaan?
Ik zou een paard niet inruilen maar zelf wegbrengen naar de slacht.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 15:52

sterregoud schreef:
En met een chiropractor bekijken of de nekwervel rechter gezet kan worden, is dat geen optie ?

Ik heb dit besproken maar dit is helaas niet mogelijk.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:53

Ts, ik zie dat je 16 bent... Wat zeggen je ouders hier over.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 15:53

Bedankt allemaal voor jullie advies. Ik ga toch op het aanbod van de stal in en breng hem terug. Ik ga wel een contract opstellen om zeker te zijn dat hij echt naar de slacht gaat. Er bij zijn vind ik heel naar. Ik weet niet of ik dat kan....

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 15:54

CarinaR schreef:
Ts, ik zie dat je 16 bent... Wat zeggen je ouders hier over.

Mijn ouders hebben geen verstand van paarden dus je beslissing komt op mij neer. Ze staan volledig achter me, wat ik ook beslis.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:56

Je moet inderdaad zeker er van zijn dat hij het paard ook echt laat afmaken.... Anders gaat die zo weer de verkoop in... zo zijn handelstallen..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:03

Superoplossing voor alle partijen! Ik ben ervan overtuigd dat deze stal kiest voor het paard en hem naar de slacht brengt.

Zonde van het paard trouwens ;(

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:09

Ik geloof wel dat westfriesedijk zich aan hun woord zal houden. Heb zelf paarden bij hun vandaan en daar goede ervaringen mee, een kapot paard kan je overal overkomen.

Ik heb er toen ook eentje moeten terugruilen, niks bij hoeven betalen, ben nog steeds erg blij met de keuze. Heel leuk paard aan.

Wel erg jammer dat je afscheid moet gaan nemen, sterkte.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:26

Ik hoop voor je dat je een geschikt paard voor de jouwe in de plaats vindt, het is niet niks als je hem een half jaar hebt en je kan hem weer terugbrengen. Sterkte hoor!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:31

Terugbrengen en erop toezien dat hij daadwerkelijk naar de slacht gaat.

Genoeg verhalen hier op bokt waar een paard weggegeven of uitgeleend werd en als gezond is doorverkocht dat wil je een dier niet aandoen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:40

Tabaluga, ik snap je goed hoor, ik zou het ook zo doen, maar voor iemand van 16 met ouders die niets van paarden weten en waarschijnlijk geen ouderen in de buurt die met haar mee zouden willen gaan, is dat erbij blijven bij de slacht geen optie.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:42

Jet schreef:
Tabaluga, ik snap je goed hoor, ik zou het ook zo doen, maar voor iemand van 16 met ouders die niets van paarden weten en waarschijnlijk geen ouderen in de buurt die met haar mee zouden willen gaan, is dat erbij blijven bij de slacht geen optie.

Neee mee eens. Ik bedoel niet persé letterlijk erbij blijven tot ie neervalt. Bijvoorbeeld d.m.v. contract of slachtverklaring.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:10

Ik denk dat een contract niet helpt, een slachtverklaring zou een mogelijkheid zijn inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:23

Stal westfriesedijk? Ik snap heel goed dat bokt bang is dat het paard weer in de handel komt maar daar hoeft bij deze stal geen angst voor te zijn.
als zij zeggen t paardje in te ruilen en naar de slacht te brengen gebeurt dat. Lijkt mij een eerlijk en net aanbod.