Kan je paard 1x per dag eten geven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:13

Je paard heeft behoefte aan los lopen buiten met vriendjes, minimaal 4 uur per dag naar het liefst echt wel 8-10 uur.
Daarnaast is onbeperkt ruwvoer prima.

Van het staan in een box zonder eigen bewegingbouwt een paard stress op, deze stress zorgt voor vermagering.

In welke regio sta je? Wellicht kan een bokker je helpen aan een goede stal waar je paardje beter geholpen is?

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 10:23

mystery1980

Re: Kan je paard 1x per dag eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:40

nee is niet acceptabel, deze manier van paarden houden veroorzaakt een ongelukkig en ongezond paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:42

Sirius1999 schreef:
Paard staat 24/7 op stal en krijgt luzernekorrels op aanraden van dierenarts.

Ik lig 's avonds niet goed te slapen. Juist daarom dat ik oplossingen zoek. Een hooinet of slowfeeder was een van de mogelijkheden waaraan ik dacht. Lukt dit niet, ga ik op zoek naar een andere.
Bokt leek me de ideale plaats om erover te praten en te kijken wat kan en niet kan.

Staat hij de hele dag op stal?
Ik zou toch eens kijken of er betere mogelijkheden zijn voor je paard.Vermoed dat hij hier niet blij van word.Dan voel jij je vanzelf ook beter :(:)

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:05

Hmm je paard krijgt dus te weinig eten, hij staat naar mijn idee in een kleine stal als ik kijk naar de foto's van je andere topic zeker als hij er zolang per dag moet staan. Hij krijgt te weinig beweging ook al ga je er mee wandelen staat dat niet tegen over de uren dat hij op stal staat. En hij kan niet met andere paarden staan of in ieder geval in contact komen wat belangrijk is. Tja je kunt wel een slowfeeder ophangen maar de andere levensbehoeftes van je paard kom je daar niet mee tegemoet. Moet je je voorstellen dat je zelf zo meer dan 20 uur moet staan ook al heb je eten en drinken het lijkt de gevangenis wel. Sorry maar zo zou ik mijn paard niet willen hebben staan :( ik zou gaan kijken voor een ander plekje.

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:46

Stal is groter dan op foto lijkt. Er staan ook nog andere paarden naast hem

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:13

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 13:27

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:34

Vergeten ze de andere paarden dan ook wel eens te voeren? Dat lijkt mij dan helemaal bizar. En anders zelf 's morgens erheen om te voeren...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:36

it_is_me schreef:
Vergeten ze de andere paarden dan ook wel eens te voeren? Dat lijkt mij dan helemaal bizar. En anders zelf 's morgens erheen om te voeren...

Het zou pas bizar zijn als ze de andere paarden wel voeren en er één overslaan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:40

Nee 1 keer per dag is echt te weinig, ik heb op een stal gestaan waar ze ook te weinig kregen en mijn paard is echt veel afgevallen. Dus is niet goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:45

Er word "vergeten" te voeren terwijl de paarden 24/7 binnen staan?
Dat je er nog staat en de rest ook. Paarden moeten de hele dag door kunnen eten zeker als ze op stal staan en niets anders hebben. Te schandalig voor woorden eigenlijk. Meer ga ik niet zeggen maar jeetje...... dat zulke stallen nog bestaan.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 24-03-15 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:46

Een paard blijft onmogelijk fit, gezond en op gewicht wanneer het altijd op stal staat.
Spieren kun je ook vergeten, je krijgt zelf immers ook geen spieren door de hele dag op de bank te zitten en je 1x pd even in te spannen.

Je zult moeten kijken naar een andere oplossing, of je paard verkopen.
Klinkt heel lomp, maar ik vind deze manier van paarden houden wel erg ver gaan.... volstrekt onacceptabel.

Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar er is geen antwoord op jouw vraag in de situatie..... echt betreurenswaardig dat dit gebeurt.
Ik hoop echt dat je actie onderneemt.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:09

arm paard 24/7 op stal!!! paard heeft een veel groter oppervlak nodig en geen eenzame opsluiting.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:22

De bodembedekking in stal is op de foto's ook niet om over naar huis te schrijven. Lijkt wel of ie op kale bodem staat dan wel een heel klein beetje vlas of zaagsel. Omdat stro als ruwvoer ook al ontbreekt is het helemaal zaak dat hij onbeperkt hooi krijgt. (Zou ook geen oog dicht doen als mijn paard er zo bij stond).

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:17

ik opende dit topic omdat ik dit ook alles behalve een goede situatie vind en ik deze dus ook wil veranderen. Bij het plaatsten van dit topic hoopte ik elke nieuwe oplossingen te ontdekken, net omdat ik wakker lig van hoe het nu is. Jullie laten net uitschijnen dat ik deze situatie wil.. Wat ik hoopte is dus helemaal mislukt. Ik geraak zo geen stap verder.

Ook wat de stal betreft: te klein, slechte bodem.. Stal is ruim genoeg. Ik zie zelden stallen die zo ruim zijn. Ook de bodembedekking is ok. Hij staat altijd op meer dan voldoende vlaslemen. Alleen kan dit op de foto niet zo lijken omdat het een donkere foto is. Verder leg ik op de plaats waar hij eten krijgt ook geen vlas.

Ik hoopte echt op goede raad, niet op eindeloze krietiek.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:20

Je ziet het als kritiek, maar zie het dan als waar je naar zoekt: nieuwe oplossingen.
Je wil toch dat je paard happy is?
Er is nog nooit een paard beter geworden van ophokken (uitzonderingen als in ernstige blessures/aandoeningen daargelaten). Hoe ruim de stal ook is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:22

De kritiek is denk ik wel terecht TS, je paard heeft gewoon geen waardig paardenleven zoals de jij de situatie schetst. Een paard hoort niet meer dan 20 uur per dag op stal te staan in de omstandigheden zoals je meld. Oplossingen zijn er niet voor op je huidige plek. Als je wilt dat je paard het beter heeft is er maar 1 oplossing denk ik die je diep in je hart ook wel weet.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:25

Ik zou proberen of je je paard naar buiten krijgt en dan onbeperkt ruwvoer. 1x voeren per dag doen wij hier ook, maar met de hoeveelheid die ze krijgen kunnen ze ook 1,5 tot 2 dagen vooruit. Wij hebben tonnen gemaakt van rubber matten, omdat het hooinet enorm veel verlies gaf (ze staan buiten met inloopstal en krijgen voornamelijk buiten hooi). Van zoveel binnen staan wordt je paard niet vrolijk, ze willen lekker slenteren, buitenlucht opsnuiven en daglicht zien. Zonnen zijn ze ook gek op.
Ik vind het goed van je dat je probeert een oplossing te vinden voor je paard!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:26

1 keer per dag hooi voeren kan niet, of je moet zo veel kunnen geven dat het paard er de hele dag van kan eten en dat red je niet met 1 hooinet vol.
Wat ook niet kan is je paard 24/7 op stal houden, ongeacht hoe groot die stal is en of het paard er uit komt voor losgooien of rijden, of er paarden naast staan of wat dan ook. Kan gewoon NIET.
Dan is dus de enige optie verhuizen. En als dat geen optie is dan moet je accepteren dat je dan gewoon geen paard kan hebben. Kom op zeg, denk even aan de kwaliteit van leven van dat dier.

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:29

Siesjuh schreef:
Ik zou proberen of je je paard naar buiten krijgt en dan onbeperkt ruwvoer. 1x voeren per dag doen wij hier ook, maar met de hoeveelheid die ze krijgen kunnen ze ook 1,5 tot 2 dagen vooruit. Wij hebben tonnen gemaakt van rubber matten, omdat het hooinet enorm veel verlies gaf (ze staan buiten met inloopstal en krijgen voornamelijk buiten hooi). Van zoveel binnen staan wordt je paard niet vrolijk, ze willen lekker slenteren, buitenlucht opsnuiven en daglicht zien. Zonnen zijn ze ook gek op.
Ik vind het goed van je dat je probeert een oplossing te vinden voor je paard!

Bedankt! Dit is een antwoord waar ik al heel wat mee kan!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:52

Waarom is van stal verandere geen oplossing dan?
Van stress wordt een paard ook dun(ner) en 24/7 op stal staan geeft nou eenmaal heel veel stress.
Op de foto's uit het andere topic te zien is het contact op stal met het buurpaard ook minimaal.

Persoonlijk zou ik voor het welzijn van mijn paard echt opzoek naar een andere plek, waar het paard tenminste overdag buiten kan staan samen met andere paarden. Je zult zien dat je paard gelukkiger wordt en ook aan zal komen, en meer spieren zal krijgen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:58

Als je paard buiten zou komen, is 1x per dag VOLDOENDE voeren imo geen probleem. In jouw geval zijn er naar mijn mening écht maar twee opties : of paard naar buiten met minimaal 1 soortgenoot of verhuizen van stal. Een stal waar paarden 24/7 binnen staan zou wat mij betreft verboden moeten worden.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:06

TS, misschien heb ik erover heen gelezen... Maar wat is nu eigenlijk de reden dat je niet van stal veranderd? Je paard zal nooit volledig gezond zijn op deze manier, en dan hebben we het nog niet eens over zijn geluk.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:11

Wij voeren ook 1 keer per dag hooi. Dit houdt bij ons in dat de paarden de hele dag in de wei staan en 's avonds op stal gaan. Ze krijgen dan een hele berg hooi op stal waar ze ook echt de hele nacht mee doen, soms hebben ze 's morgens niet eens alles op. Als we de paarden op stal doen vullen we meteen de grote slowfeeder buiten voor de volgende dag. Hier doen ze ook de hele dag mee en blijft er vaak nog wat over. Dit ritueel herhaalt zich elke dag.