bijrijdpaard overkopen, Klinische keuring? en meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:51

TS geeft aan dat de prijs volgens haar zo is omdat verkopers haar het paard gunnen.
Bij gunnen denk ik aan een heel andere prijs. Dit is een paard op leeftijd wat nog nooit iets gepresteerd heeft (tegen de tijd dat TS hem koopt is hij al 15).
TS altijd laten keuren en zeker als je het paard voor de sport wil gebruiken ook röntenologisch. Bv arthrose (komt vaak voor bij paarden op leeftijd) hoeft nooit klachten gegeven te hebben en kan dan na een verhuizing (andere bodem, andere omstandigheden) ineens klachten gaan geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:54

Als het een leuk en betrouwbaar paard is en jij hebt er een grote klik mee dan is 2000 niet te veel, bedenk wel dat hij volgend jaar 15 is. Paarden kunnen oud zat worden maar vanaf deze leeftijd word het wel wat minder. Laten keuren en wat betreft de hoeven, dier zal wel dunne zolen hebben of heeft gewoon echt gevoelige voeten omdat hij zijn hele leven al op ijzers staat. Dunne zolen kun je uitsluiten door foto's te maken.

RianneH

Re: bijrijdpaard overkopen, Klinische keuring? en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:59

Ik denk dat er meerdere dingen meespelen in de prijs. Ten eerste denk ik dat de huidige eigenaren zich nog vast houden aan hun aankoopprijs (4000 las ik ergens) en niet rekening houden met de verminderde waarde naarmate het dier ouder wordt. Daarnaast is er de oude eigenaar die wellicht al heeft toegezegd om het dier voor dat geld weer terug te kopen? Dan heeft TS toch een vriendenprijs van 2000 minder, dat vind ik erg aardig.

Daarnaast willen ze het paard ook nog aanhouden tot januari 2016 vor ts? Dan vind ik 2000 echt geen gekke prijs eigenlijk. Sowieso niet voor een goed recreatiepaard, die nog wel 10 jaar mee zou kunnen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:03

RianneH schreef:
Ik denk dat er meerdere dingen meespelen in de prijs. Ten eerste denk ik dat de huidige eigenaren zich nog vast houden aan hun aankoopprijs (4000 las ik ergens) en niet rekening houden met de verminderde waarde naarmate het dier ouder wordt. Daarnaast is er de oude eigenaar die wellicht al heeft toegezegd om het dier voor dat geld weer terug te kopen? Dan heeft TS toch een vriendenprijs van 2000 minder, dat vind ik erg aardig.

Daarnaast willen ze het paard ook nog aanhouden tot januari 2016 vor ts? Dan vind ik 2000 echt geen gekke prijs eigenlijk. Sowieso niet voor een goed recreatiepaard, die nog wel 10 jaar mee zou kunnen.

Ik sluit me hierbij aan. Ik vind 2000,- ook geen gekke prijs. Daarbij 14 jaar is niet oud, beestje kan nog vele jaren mee gaan.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 24-03-15 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:04

Mee eens hoor, ook al rijd je het paard wat langer; jij kunt niet zien wat een veearts wel kan zien. Als je springambities hebt, zou ik zeker ook een fotootje maken van de voorvoeten.
Een 15 jarige kunt je volgens mij niet meer verzekeren. Is hij verder gezond, kun je er nog een aantal jaren veel plezier mee hebben. Maar is hij dat niet, kun je dat maar beter gelijk weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:08

Ik vind 2000 euro voor een gezond, braaf paard dat enkelspan en tweespan betuigd is helemaal niet absurd.

Het is dus maar wat je definieert als "niets kunnen". Voor iemand met ambities onder zadel is hij misschien aan de dure kant in verhouding tot wat hij kan. Maar iemand die een leuk menpaard / gezinspaard zoekt legt dat er makkelijk voor neer, denk ik. Als iemand voor die prijs met een leuk, correct en braaf aan komt zetten dan zeg ik: dat heb je goed gedaan! :j

Maar dan moet hij natuurlijk wel braaf zijn en gezond. Je hebt als verzorger het geluk dat je zijn voorgeschiedenis kent. Je weet hoe zijn gezondheid de afgelopen tijd was en hoe zijn karakter is. Dat is prettig, want dat geeft extra zekerheid. Toch zou ik altijd laten keuren. Als hij niet in orde is, kan een relatief goedkoop paard opeens heel duur worden. En het kan je veel verdriet besparen. En dat keuren zou ik pas doen vlak voordat hij van jou wordt. Niet nu al. In de tussentijd kan er zoveel gebeuren...

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 09:56

Hij is inderdaad gewoon braaf, wel een beetje heet buiten en af en toe een streek van om willen draaien maar luistert uiteindelijk prima. Durft niet door smalle hekjes zal wel iets van vroeger zijn geweest??

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:23

Als je het paard pas in jan 2016 zou ik het geld van keuren echt niet uitgeven. Een klinische keuring is een momentopname. Vandaag wordt hij goedgekeurd, morgen loopt hij kreupel.
Als je het paard dalijk een jaar gereden hebt en hij is nooit ziek, nooit kreupel, geen mankementjes etc dan zou ik uit die keuring ook niks verwachten.
Een paard wat je niet kent is een ander verhaal.
Ik heb jaren terug ook mijn bijrijdpaard overgekocht zonder keuring. Ik wist dat hij eiwitgevoelig was en een luchtzuiger. Paar jaar heel veel plezier van gehad en ineens dood in de wei gevonden.. gaskoliek. Ik wist dat dat het risico was met zijn luchtzuigen en daar had een keuring niks aan uitgemaakt

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:37

FleurSylvano schreef:
Je leest niet goed dat gaat over t deel verzekeren.
Tuurlijk kan ik een klinische keuring wel in 1x betalen haha.
Ik bedoel meer zelf sparen of verzekeren.
Mocht er nou toch iets groots gebeuren kan je dan bij je veearts in termijnen betalen zo bedoelde ik t

Kijk hier wel mee uit hoor. Als het bij één rekening blijft gaat het nog wel, maar vaak moet je toch meerdere keren naar de dierenarts en stapelen de rekeningen zich steeds weer op voor je de ander betaald hebt en zit je ineens met een dikke schuld die niet zo even afbetaald is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:54

Het is inderdaad wel een knap paard voor een kruising tuiger en het oog wil ook wat natuurlijk.
Lijkt ook wel netjes gereden te zijn.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 11:00

enny schreef:
FleurSylvano schreef:
Je leest niet goed dat gaat over t deel verzekeren.
Tuurlijk kan ik een klinische keuring wel in 1x betalen haha.
Ik bedoel meer zelf sparen of verzekeren.
Mocht er nou toch iets groots gebeuren kan je dan bij je veearts in termijnen betalen zo bedoelde ik t

Kijk hier wel mee uit hoor. Als het bij één rekening blijft gaat het nog wel, maar vaak moet je toch meerdere keren naar de dierenarts en stapelen de rekeningen zich steeds weer op voor je de ander betaald hebt en zit je ineens met een dikke schuld die niet zo even afbetaald is...

We hebben natuurlijk wel wat spaargeld hoor, maar mijn oude paardje moest opgenomen worden in kliniek en wil die prijs niet eens weten |( Dan hebben we t dus over rekeningen + 2000 euro. Maar ik ga dus ook maar een pennyrekening openen hihi

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:09

Toen ik mijn bijrijdpaard kocht zonder te keuren (ik reed hem al zeker 4 jaar bij) was hij binnen een maand kreupel. :roll: Ik denk niet dat dat met een keuring eruit was gekomen overigens, maar toch.
Hoe dan ook, ik heb er na best wat jaren blessureleed NOOIT spijt van gehad om hem te kopen, het is en blijft mijn liefste Vriend <3
Volg je hart, zorg dat je genoeg centjes op je spaarrekening hebt voor het geval dat en laat hem sowieso even keuren.

oh ja, hij lijkt ontzettend op het paard van mijn vroegere stalbaas, zit er toevallig Elegant in?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:47

Maar FleurSylvano, dat is een kei leuk paard!!!! (Mrie onder indruk, gebeurt niet vaak)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:11

Er is al veel gezegd.
Heb je standfoto's, recht van voren en opzij? (Zet hij z'n benen recht weg, beweegt hij makkelijk?)
Tja, keuring... Misschien kun je voor jezelf bedenken, wat wil je allemaal gekeurd? Klinisch, of van alles op foto? Als er iets uit komt (en wat dan) is dit van invloed op je keuze om hem wel of niet te nemen? Ik zeg niet dat het verstandig is ;) maar als je hem toch wil, is een keuring doorslaggevend in je besluit? (Een keuring zegt ook niet alles.) M.a.w. Oké er komt iets uit: doe je het dan niet? Persoonlijk.. hoe langer ik een paard in handen heb, hoe minder ik de behoefte heb aan een keuring. Als ik het over een klinische keuring heb dan hè (heb natuurlijk ook geen röntgen ogen) en het is maar net of je er een beetje kijk op hebt. Edit: kun je hem niet nog wat langer verzorgen?
Ijzers kunnen er waarschijnlijk makkelijk af, goede natuurlijke bekapper zoeken. :)

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:21

Haha ik kom er net achter dat die L1 heeft gelopen met de vorige eigenaar ! Dus dat heeft die gelopen :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:29

FleurSylvano schreef:
Haha ik kom er net achter dat die L1 heeft gelopen met de vorige eigenaar ! Dus dat heeft die gelopen :)

Is qua niveau nog steeds niets ;) Maar... lol kunnen hebben met het paard is imo veeeel belangrijker. De klik is er al, als hij dan ook nog eens goed gezond is (ook op de foto) dan zou ik hem zeker kopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:37

meisje2000 schreef:
Wat ik niet snap is hoe b het paard winstpunten in het springen heeft terwijl ze in de dressuur geen winstpunten heeft gehaald. Voor zover ik weet moet je namelijk eerst een winstpunt in de dressuur hebben voor je mag springen.

Nee, degene die op het paard zit moet een winstpunt in de B hebben behaald. Anders mag die persoon niet starten. Geld niet voor het paard of de combinatie. Als de ruiter/amazone met een ander paard winstpunten in de B of misschien zelfs hoger rijdt in de dressuur. Mag hij/ zij gewoon gaan springen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:29

Ik heb mijn eerste paard, waar ik al een paar jaar bijrijder voor was, gekocht toen hij 15 was. Voor toen €1250. Paard had niets noemenswaardigs gepresteerd in de dressuur, springen kwam 'ie sowieso niet verder dan een huppeltje. In de jaren dat ik 'm toen al reed als bijrijder heeft hij nooit wat gemankeerd. Ik heb er - naïef en onervaren als ik toen was - niet eens aan gedacht om ' te laten keuren. Wist ik veel. Verzekeren? Ik wist niet eens dat het kon (en verzekering had 'm waarschijnlijk niet aangenomen).

Ik heb dat paard met heel veel plezier gereden tot hij 21 was. Er was wel eens wat, een koliek, een wond, maar geen hele erge dingen. Uiteindelijk is hij door een zware peesblessure op z'n 21ste met pensioen gegaan. Hij is nog van mij, staat op een pensioenplekje met andere oudjes de hele dag op de wei.

Nooit spijt gehad van de aankoop.

Mijn verhaal is maar 1 verhaal. Er zijn zo veel verhalen. Of de prijs je waard is - daar ga jij zelf over. Of keuren moet - het is verstandig, maar ook met keuren kan het paard morgen iets overkomen. Verzekeren? Zou ik niet doen. Zorg wel dat je een goede spaarpot hebt!

Maak een lijst met de - en + punten van je mogelijke aankoop met je verstand. En volg daarna je hart...