1x per jaar ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:25

Maartje1990 schreef:
Hmm, ik weet dat het niet zichtbaar is in een mestonderzoek, in een bloedonderzoek zou ik dat aan mijn DA moeten vragen. Maar dan nog zou je dan gewoon 1 keer per jaar tegen lintworm kunnen ontwormen en niet 4 of 6 keer per jaar, dat is gewoon belachelijk en onnodig.

In de equest pramox dood je dus ook de lintworm en die geven wij dus ook één keer per jaar. Soms met andere middelen als we geen pramox geven dan doen we één keer in januari een middel geven enkel voor de lintworm zodat we die toch meenemen.

Toen onze jongste bloedwormen had deden wij ontwormen regulier met één coëxcym ampul (alternatief) er bij, zodat er een extra broos kwam ter versterking van het reguliere spul. Nu toen werd ook zonder bloed onderzoek duidelijk dat ons paard besmet was met de bloedworm }> .
Hier in Frankrijk is de besmettingsgraad veel lager. Twee paarden op dik 1 HA grond en in de kleinere nacht opvang (3000 vierkante meter paddock) wordt kak weggehaald.
Hier in Frankrijk ben ik dan wel heel alert op leverbot daar dit allemaal wei landen zijn waar koeien grazen of hebben gegraasd.

Maar zo weinig ontwormen als hier wordt beschreven of enkel na kak- onderzoek gaan behandelen daarin ga ik helemaal mee met Geerke haar mening.
Tevens als het gaat om resistentie verhaal.

Geerke staat niet voor niets bekend Daantje_ als "de wormen koningin " van Bokt en haar kennis gaat echt wel wat verder dan
Citaat:
"het klinkt alsof je je verdiept hebt in wormen"
}> :P .

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:41

Geven jullie steeds dezelfde wormenkuur of wisselen jullie dat af?
Ben ik even benieuwd naar :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:10

Helemaal eens met Geerke!! zo doen wij het ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:11

Zelf wissel ik af. Nu doe ik weer een jaar de kuren van de dierenarts NL, maar vorig jaar heb ik ze samen met mijn vriendin via haar uit de UK besteld. Dus 2016 doe ik weer via mijn vriendin en dan 2017 weer via NL koop ik de kuren.