Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mrie schreef:Ik had/heb hetzelfde met mijn paard. We zijn gaan meten hoeveel water hij per dag dronk. 80 liter zoop hij. Een paard heeft aan 20 a 30 liter per dag gemiddeld genoeg. Sinds jaren alweer krijgt hij 's-nachts geen water meer. Hij gaat van zon op tot zon onder inde wei een daar mag hij drinken zoveel hij wil. In de winter krijgt hij overdag als ze lang binnen staan natuurlijk wel water aangeboden.
Ik kan niet zeggen dat het 100% over is, maar toch wel zo'n 80%. Hoeveel drinkt je paard en kun je daar eens wat mee proberen.
knuffeldier schreef:Ik zou toch eens met de stalhouder gaan overleggen over de hoeveel hooi. Ik begrijp dat hij het nu op alleen hooi+luzern zonder verder iets bij te voeren qua mest vrij goed doet. Maar dat hij nog wel steeds magerder wordt en weinig energie heeft. Dan lijkt mij een logische conclusie dat hij meer hooi moet krijgen. Heb je dat al eens geprobeerd? Alleen goed droog onbeperkt hooi en verder niks?
_Caitje__ schreef:Hij heeft een automatisch drinkbak, dus ik heb echt geen idee hoeveel hij drinkt.
Vandaag ben ik regelmatig gewoon langs zijn stal gelopen en heb hem geen 1x zien/horen drinken. Ben toch minstens 4,5 uur op stal geweest. En loop altijd vaak heen en weer.
Een specie kuip of ton neerzetten wordt hem niet, die gooit hij om. Ik heb geen idee hoe ik anders kan kijken hoeveel hij drinkt.
@kamsel: Gelukkig heb ik dan een betere DA.
_Caitje__ schreef:Maagzweren zijn het niet, is gecontroleerd.
Zoals eerder aangegeven is onbeperkt hooi gewoon geen optie, hij krijgt in verhouding tot zijn gewicht (wat hij zou moeten wegen uiteraard) genoeg. Het zou moeten zijn dat hij daar gewoon zijn gewicht door zou moeten houden, maar dat is niet het geval helaas.
Bietenpulp kan ik ook eens proberen, dank je!
Hij staat op vlas, maar krijgt een plak stro in de middag dat hij kan eten en ook doet.
En voor de mensen die als enige tip geven van stal veranderen; bedankt voor de tip, maar het is een prima stal.
_Caitje__ schreef:Op dit moment krijgt hij alleen hooi en lucerne, daar doet hij het qua mest goed op. Helaas qua energie minder, waardoor hij steeds magerder wordt.
Ik mag de hoeveelheid hooi niet zelf bepalen, hij krijgt al meer dan alle andere paarden.
Zemelen en yoghurt ga ik proberen!
Dieetmix kan ik ook nog proberen.
Als dat niet werkt ga ik Algae-Vitalis bestellen.
Pavo slobber mash gaat helaas ook niet goed.
Dit is in overleg met de DA btw.
@Selka; Als een vrachtwagen wel een optie had geweest, dan had ik die natuurlijk wel gehuurd.
Het feit dat hij 20 minuten kan werken is een teken dat hij zich niet goed voelt. Met als gevolg dat hij alleen maar sneller in paniek raakt en wilt vluchten. Ik ken helaas niemand die 900 kg paard kan tegen houden als die echt weg wilt.
En ik doe niet maar wat, zijn mest is op dit moment beter dan in jaren geweest is. De DA is met collega's aan het overleggen of zij nog oplossingen weten, het is dus echt niet zo dat ze ons met een probleem laat staan.