Altijd diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Altijd diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:10

Kuurtje naf biotics proberen?
Werkt bij mijn paarden erg goed.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:21

Ik zou toch eens met de stalhouder gaan overleggen over de hoeveel hooi. Ik begrijp dat hij het nu op alleen hooi+luzern zonder verder iets bij te voeren qua mest vrij goed doet. Maar dat hij nog wel steeds magerder wordt en weinig energie heeft. Dan lijkt mij een logische conclusie dat hij meer hooi moet krijgen. Heb je dat al eens geprobeerd? Alleen goed droog onbeperkt hooi en verder niks?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:07

mrie schreef:
Ik had/heb hetzelfde met mijn paard. We zijn gaan meten hoeveel water hij per dag dronk. 80 liter zoop hij. Een paard heeft aan 20 a 30 liter per dag gemiddeld genoeg. Sinds jaren alweer krijgt hij 's-nachts geen water meer. Hij gaat van zon op tot zon onder inde wei een daar mag hij drinken zoveel hij wil. In de winter krijgt hij overdag als ze lang binnen staan natuurlijk wel water aangeboden.
Ik kan niet zeggen dat het 100% over is, maar toch wel zo'n 80%. Hoeveel drinkt je paard en kun je daar eens wat mee proberen.

Maar dit is toch symptoombestrijding? Weet je waarom je paard zoveel drinkt? Anders zou ik nooit zomaar het water gaan beperken. Ik zou de oorzaak willen weten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:17

knuffeldier schreef:
Ik zou toch eens met de stalhouder gaan overleggen over de hoeveel hooi. Ik begrijp dat hij het nu op alleen hooi+luzern zonder verder iets bij te voeren qua mest vrij goed doet. Maar dat hij nog wel steeds magerder wordt en weinig energie heeft. Dan lijkt mij een logische conclusie dat hij meer hooi moet krijgen. Heb je dat al eens geprobeerd? Alleen goed droog onbeperkt hooi en verder niks?

Mee eens, je gaat een mager paard niet ook nog beperken in zijn ruwvoer? Tijd voor een andere stalling!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:32

Onbeperkt hooi is echt stap één inderdaad bij een mager paard. Daarnaast kan bietenpulp/speedibeet ook helpen. Dat wil én de darmen wel een stabiliseren, en bevat veel meer kcal per kg (droog) product. Ongeveer 1.5x zo veel als hooi en ongeveer gelijk aan basisbiks/haver.

Hij staat op stro op het moment, toch? Eet hij daarvan?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:43

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar al eens gedacht aan maagzweren?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:32

_Caitje__ schreef:
Hij heeft een automatisch drinkbak, dus ik heb echt geen idee hoeveel hij drinkt.
Vandaag ben ik regelmatig gewoon langs zijn stal gelopen en heb hem geen 1x zien/horen drinken. Ben toch minstens 4,5 uur op stal geweest. En loop altijd vaak heen en weer.

Een specie kuip of ton neerzetten wordt hem niet, die gooit hij om. Ik heb geen idee hoe ik anders kan kijken hoeveel hij drinkt.

@kamsel: Gelukkig heb ik dan een betere DA.

Waarom? Heb niet gezegd dat er niks geprobeerd is..
Het resultaat is alleen dat het nog steeds niet je van het is, volgens mij vergelijkbaar met jouw situatie.

Bij mij zijn het de kleine beetjes die helpen. Een kuurtje moeder aarde (bio Ron) klei poeder om mee te beginnen (op de site staat ook bokasha, vond ik geen toegevoegde waarde).
Heb de hele winter fibra gevoerd, dat was niet voldoende voor hem. Metazoa vitaminebrokjes waren op zich een goede aanvulling, zou ik je ook aanraden om nu te voeren.
Omdat ik het liefst een compleet voer voer en er goede ervaringen over hoorde, ben ik overgegaan op fyto gold, dat is niks voor de mijne.
Nu staat hij weer op fibra en probeer ik een iets completere vitaminebrok, de force van Marstall, maar het heeft weer even tijd nodig.

Mijne krijgt onbeperkt hooi en 's avonds een plakje stro bij.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:13

Maagzweren zijn het niet, is gecontroleerd.

Zoals eerder aangegeven is onbeperkt hooi gewoon geen optie, hij krijgt in verhouding tot zijn gewicht (wat hij zou moeten wegen uiteraard) genoeg. Het zou moeten zijn dat hij daar gewoon zijn gewicht door zou moeten houden, maar dat is niet het geval helaas.

Bietenpulp kan ik ook eens proberen, dank je!

Hij staat op vlas, maar krijgt een plak stro in de middag dat hij kan eten en ook doet.

En voor de mensen die als enige tip geven van stal veranderen; bedankt voor de tip, maar het is een prima stal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:32

Hoezo is onbeperkt hooi geen optie? Om een beeld te krijgen van de situatie om zo goed mogelijk tips te geven.

Krijgt hij 2.5kg aan ds ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht (zonder het stro, ook wel 2.5% lw ds ruwvoer geschreven)? Want een paard dat gevoelig is voor mager worden heeft dat zeker nodig. De meeste pensionstallen voeren 1-1.5% lw hooi of voordroog (dus 0.67-1.25% lw ds ruwvoer). Dat is gewoon te weinig, voor vrijwel ieder paard overigens. Paarden moeten minimaal 1.5% lw ds ruwvoer krijgen, behalve als ze hiervan te dik worden zonder dat ze krachtvoer krijgen.

Ik zou niet zo snel stro bijvoeren aan een paard dat gevoelig is voor diarree, want dat kan de darm irriteren.

Toen mijn paard te mager was, at hij 30kg hooi op een dag weg, ideaalgewicht van hem ligt tussen de 700 en 750kg, dus dat is 3.5% lw ds ruwvoer. Daar heeft hij uiteindelijk toch krachtvoer bij moeten krijgen om op gewicht te komen. Ondertussen staat hij op 21kg hooi per dag en krijgt hij nog 2x200g een magere muesli en 2x150g dieetmix (10% hogere voedingswaarde dan hooi), omdat hij zo blij wordt van zijn krachtvoerbeurt. Volgende week gaat hij volledig over op dieetmix (2x300g dan). Dat betekent dat hij meer dan de standaard 1.5% lw ds ruwvoer krijgt (namelijk 2-2.5%), maar daarmee houd ik hem wel op gewicht. Anders moet ik (flink) krachtvoer gaan bijvoeren.

edit: Kan hij wel de gehele dag door eten? Of heeft hij periodes zonder hooi (of zelfs zonder stro)? Want als hij langere tijd (meer dan 3 uur) zonder ruwvoer staat, is de kans groter ook dat hij gaat schrokken, omdat hij zijn honger wil stillen (of dat terechte honger is, of gewoon instinct, doet er dan niet toe). Terwijl ik juist rust in zijn eten zou willen zien, omdat hij het dan beter verteert, meer prikkeling van de darm heeft en dus minder kans op diarree. Dat zou eventueel via een slowfeeder verzorgd kunnen worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:52

Nou zei ik iets over water en de reactie die TS geeft is dat dat lastig te meten is en dat haar paard een kuip omgooit.
Waarom vraag je eigenlijk advies als je toch niet van plan bent het advies serieus te nemen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:23

_Caitje__ schreef:
Maagzweren zijn het niet, is gecontroleerd.

Zoals eerder aangegeven is onbeperkt hooi gewoon geen optie, hij krijgt in verhouding tot zijn gewicht (wat hij zou moeten wegen uiteraard) genoeg. Het zou moeten zijn dat hij daar gewoon zijn gewicht door zou moeten houden, maar dat is niet het geval helaas.

Bietenpulp kan ik ook eens proberen, dank je!

Hij staat op vlas, maar krijgt een plak stro in de middag dat hij kan eten en ook doet.

En voor de mensen die als enige tip geven van stal veranderen; bedankt voor de tip, maar het is een prima stal.

waarom is dat geen optie? Als hij vermagerd is de kans dat hij gewoon te weinig krijgt.
Je ben al jaren aan het aanmodderen en zoiets simpels als goed onbeperkt droog hooi voeren zonder verder iets toe te voegen heb je niet eens geprobeerd en wil je niet proberen. Dat kan ik niet begrijpen. En dat het niet zou kunnen is echt een zwak excuus.zoiets is altijd te regelen, linksom of rechtsom

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:21

_Caitje__ schreef:
Op dit moment krijgt hij alleen hooi en lucerne, daar doet hij het qua mest goed op. Helaas qua energie minder, waardoor hij steeds magerder wordt.
Ik mag de hoeveelheid hooi niet zelf bepalen, hij krijgt al meer dan alle andere paarden.

Zemelen en yoghurt ga ik proberen!
Dieetmix kan ik ook nog proberen.
Als dat niet werkt ga ik Algae-Vitalis bestellen.
Pavo slobber mash gaat helaas ook niet goed.
Dit is in overleg met de DA btw.

@Selka; Als een vrachtwagen wel een optie had geweest, dan had ik die natuurlijk wel gehuurd.
Het feit dat hij 20 minuten kan werken is een teken dat hij zich niet goed voelt. Met als gevolg dat hij alleen maar sneller in paniek raakt en wilt vluchten. Ik ken helaas niemand die 900 kg paard kan tegen houden als die echt weg wilt.

En ik doe niet maar wat, zijn mest is op dit moment beter dan in jaren geweest is. De DA is met collega's aan het overleggen of zij nog oplossingen weten, het is dus echt niet zo dat ze ons met een probleem laat staan.

Het feit dat hij weinig energie heeft hoeft niet te beteken dat dat komt omdat je alleen ruwvoer voert, en daarom krachtvoer bij moet geven. Je geeft nu hooi en lucerne, dus alleen ruwvoer, houd dit een poos zo. Vervang de luzerne voor een grasmix, mocht je paard wel allergisch zijn en de diarree daar vandaan komen heb je dat probleem in ieder geval getackeld. Doe een flinke scheut lijnzaadolie over de grasmix, mocht er wel ontstekingsactiviteit in de darm zitten, dan werken de vetzuren daar in ieder geval positief op in.

Niet te veel gaan uitproberen en wisselen met krachtvoer, daar raakt de darmflora alleen maar meer van uit balans. Daar maak je het probleem dus alleen maar erger mee.

Verder een goede osteopaat er naar laten kijken, en toch eens informeren bij de dierenarts en/of de kliniek wat de verdere opties zijn op onderzoeksgebied. Je wilt er ten slotte achter komen wat het is, niet allerlei troep als antibiotica en prednison er in want daar los je het probleem niet mee op en maar je de darmen en het lichaam uiteindelijk alleen maar zwakker mee.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:23

De staleigenaar moet op het oog voeren, dat hij/zij jouw paard niet meer ruwvoer geeft terwijl het mager is, geeft te denken...

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:26

Weet je trouwens wat de bloedwaarden waren mbt. ontstekingsactiviteit, en mbt. vitaminen en mineralen tekorten? Dat zijn goede indicatoren voor ontstekingsactiviteit in de darmen en een minder goede opneembaarheid van voedingsstoffen door het darmsslijmvlies.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:38

Heb je zijn mest wel eens laten onderzoeken of alle aanwezige bacterien aanwezig zijn?
Bij nons op stal had een paard te weinig Ecoli bacterie in zijn darmen waardoor de darmflora dus niet goed was, ondanks pro-biotica ed.
Hij heeft mest van een gezond paard gehad in verdunde vorm via een neus sonde, dit werkt erg goed hij moet naast hooi ook bietenpulp en een beetje kuil, dit alles om zijn darmwerking en darmflora te stimuleren.

Heeft hij veel onverteerde hooidelen in zijn mest?

Mischien een tip om op te laten onderzoeken

En sorry dat ik het zeg maar prednisolon is behoorlijke troep en is symptoom bestrijding ipv oplossing

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:44

Jullie mogen trouwens best even wat milder reageren. Eens, onbeperkt ruwvoer zou het beste zijn. TS, kun je een indicatie geven van wat hij ongeveer krijgt? Is het bovendien hooi of voordroog (kuil)?

Hoeveel luzerne voer je op dit moment bij?

Heb je de mest al eens laten onderzoeken? Ook zeker nniet onbelangrijk.

Je zei ook dat het in de zomer beter gaat dan in de winter, hoeveel beter? Heb je foto's?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:58

Mijn merrie al 6 jaar slappe dunne mest, van de brok en muesli afgehaald, Krijgt nu speedibeet pulp met zemelen en luzerne 2 x per dag, onbeperkt hooi, en voor het eerst mooie mest. Het zijn nog geen ballen maar voor haar doen goed.
Speedibeet bevat veel pectine wat een gezonde darmflora ondersteunt. Voor mij geen brokken meer ofzo met zooi die mijn paard niet nodig heeft, geen zetmeel melasse. Je kan het proberen of die van jou er ook zo op reageert.
S6 met je paard.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:15

Hij krijgt 's ochtends rond 8 uur hooi, dan krijgt hij rond 12/1 uur stro, rond 6 uur hooi en dan later nog een keer hooi.
Sinds hij stro bij krijgt (hij staat op vlas) heeft hij geen diarree meer, dus dit blijft hij gewoon krijgen.

Wie zegt dat ik nooit onbeperkt hooi heb geprobeerd? Jullie trekken conclusies zonder informatie te hebben.
En dan nog, ik schrijf alle tips op om evt. uit te proberen. Maar hoop dat jullie ook wel snappen dat ik niet alles in 1 week kan proberen. '

Prednison is inderdaad troep, dood de bacteriën. Helaas ook de goede, maar bij sommige paarden helpt het. Bij die van mij niet, tenzij hij er heel zijn leven op moet, maar dat gaat niet gebeuren.

Hij krijgt 2x 3/4 emmer van 12 liter lucerne.

Bedankt allemaal voor de tips.