Waar injecteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Re: Waar injecteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:30

Via de spier werkt het wat trager, iv werkt het binnen 10 sec. ofzo. Werking blijft toch zo ongeveer hetzelfde.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:52

Er is ook gewoon een Buscopan Compositum IM variant voor intramusculair. Mag hopen dat dat degene is die de boer op voorraad heeft, want UDA; de IV-varianten zijn UDD en mogen dus uitsluitend door een dierenarts worden toegediend. Nog een kanttekening is dat de IM niet voor paarden geregistreerd is en de IV-varianten wel.

Kortom, puur theoretisch zal het weinig kwaad kunnen een paard ermee te injecteren (het middel is immers geschikt voor IM-toediening, geregistreerd voor rund, dosering is gelijk), maar er zijn al een aantal bezwaren langsgekomen in het topic en bovendien is er een alternatief.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:55

Je kan er inderdaad wel op aan gaan dat de boer inderdaad de IM (in de spieren) variant heeft.
Waar op de hals heeft de boer een spuit gezet? Een injectie in de schouder of echt de hals zelf?
Het komt wat dat betreft wel vrij nauw aan: zelfs als je op de goede plek zit, heb je nog een aardige kans op een spuitplek namelijk. Als het op de verkeerde plek zit kan het ook simpelweg niet werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:30

Pony heeft inderdaad een reactie op de spuitplek maar ze heeft vannacht gemest en zag er vanmorgen weer monter uit. Ze is weer de wei op.

Ze weten nu waar ze handiger kunnen spuiten, bedankt allemaal voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:36

Fijn dat het weer goed gaat.
Ik heb die van mij ook vrij vaak zelf moeten spuiten, maar mocht die in de hals zetten. afwisselend de ene en de andere kant.
Mocht ook in de borst herinner ik me, maar dat ging een stuk lastiger, dus heb het bij hals gehouden.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:36

Maar buscopan dus nooit zelf spuiten, dat moet IV en dus de DA laten komen ;)

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:17

Je hebt het heel goed bedoeld, maar dit moet je echt niet meer doen hoor...
Paarden moet je met Buscopan altijd in de bloedbaan spuiten (allebei de varianten, UDD en UDA!). Je kan heel nare en onomkeerbare complicaties krijgen als je in de spier spuit. Dat kan wél bij koeien maar niet bij paarden. Ik zou de volgende keer dit soort vragen doorverwijzen naar de dierenarts. Misschien vind de boer dit kostbaar? Maar als het fout was gegaan had hij jou daar misschien op aangekeken!!
Wel heel fijn dat het paardje zich weer beter voelt. Hopelijk binnenkort een knap veulentje ;-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:08

Het is op aanraden van een arts door de boer gespoten...

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:29

't moet niet gekker?
Een van de dames hierboven had helemaal gelijk. Boeren mogen niet in de bloedbaan spuiten en Buscopan mag niet in de spier: foei dierenarts... Vaak een centenkwestie dat boeren zelf willen spuiten. Snap ik ergens ook wel? Anders kan de dierenarts wel een bed opzetten bij sommige bedrijven! Maar ja... Gelukkig dat het goed is afgelopen ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:26

:?

Als ik het niet goed bedoeld had had die spuit er ook wel in gegaan, en waren zowel de boer als ik nu nog niks wijzer geweest.