wat voeren aan te frisse fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: wat voeren aan te frisse fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:14

Fjord, recreatief niveau.
Ruwvoer: hooi, mag grof stengelig zijn. Zeker 4 x per dag een flinke hoop. Kan aangevuld met geweekte bietenpulp, zemelen, luzerne. Kan je een goede slobber van maken.
Krachtvoer: niet nodig
In de zomer is beperkt weidegang met aanvullend hooi meestal voldoende.
Een vitamine/mineralenkorrel kan tekorten aanvullen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:30

Koper schreef:
Bo_Y schreef:
De laatste dagen krijgt ze ook alleen hooi en een handje draversbrok (dat is wat er op stal gevoerd wordt, ( is vergelijkbaar met een basisbrok)

Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Als ik jou was: de draversbrok eruit, luzerne eruit en de c4l ook. En op zoek naar een basisbrok of -muesli. 2x per dag een kwart kilo is meer dan zat als je de mineralenbrokjes er bij geeft. Ik ben tevreden over ponybrok van Subli. Heb nu een brok van Cavalor, dat gaat hier ook heel goed. Pavo wil ik niet meer.

Bij wat voor stal sta je? Je fjord komt maar een paar uur buiten. Kan ze niet langer in de paddock? Staat ze daar alleen of met andere paarden? Waarom krijgt ze naast hooi ook nog kuil? En hoe is het grasmanagement (welke grassen staan er, waarmee en hoe zwaar wordt er bemest en krijgen de paarden groeiende of volwassen grassen?)
Allemaal dingen die meespelen.

Mijn vorige stal eigenaresse heeft het verhaal over draversbrok verteld.
Havens zegt dat ze geen last kan hebben van die paar korrels. Maar bevestigde dat draversbrok geen basisbrok is, maar meer sportbrok. Dus dat echt niet te veel mag voeren aan een fjord.

Niet voeren als de rest eten krijgt is geen optie. Dat overleeft mijn box niet.

Ik sta op een proffesionele dressuurstal ivm mijn sportbegeleiding.

Ze staat nu 4/5 uur in de paddock en over 2 weken van 8 tot 6 op de wei.

Wat voor gras we hebben weet ik niet, maar zij en haar maatje komen op een onbemest stukje.

Ze krijgt 4 keer hooi en 1 keer kuil.

Ik wil haar niet meer 24/7 buiten hebben, naast haar frissigheid, wordt ook snel dik (moddervet)

Tot ik in december c4l ging voeren kreeg net zoveel hooi, kuil en brok en lurzerne, stond ze net zoveel buiten als nu. Vermoed echt dat ze is is gaan laagvliegen van de c4l.

Ze krijgt nu minder eten. 2 keer een paar korrels draversbrok. En na het werk 1 handje luxerne en 1 handje musli (coolmix van Havens)
C4l heb ik weggeven, ik had daar al een slecht gevoel over.

Ik heb overlegd om eigen voer klaar te zetten, maar ik wil dit schema eerst even aanzien..

Ik kan alles wijzigen op mijn stal. Daarom wordt haar land niet bemest, krijgt ze meer hooi dan kuil.

Fijn dat iedereen meedenkt. Komt er in ieder geval op neer dat er minder krachtvoer/eten in moet.

callum

Re: wat voeren aan te frisse fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:35

Toch zou ik ook de kuil eruit doen. Kijken of dat ook.scheelt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:56

callum schreef:
Toch zou ik ook de kuil eruit doen. Kijken of dat ook.scheelt

Zou ik zeker doen. Goede tip.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 07:59

Denk dat je al een heel eind op weg bent zo.

Vergis je niet in onbemest land. Juist onbemest gras kan meer suiker bevatten. Dit gras moet nl nog meer zijn best doen om te groeien. Bemest gras krijgt voeding dus hoeft minder zijn best te doen om te groeien.
Om te groeien is fructaan nodig en dat zal dus meer in onbemest gras zitten!