paard valt door achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: paard valt door achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:43

Ja, er wordt gezegd wobler en ataxie. Dus dat vind ik wel een diagnose stellen. De enige die dit evt. kan doen is een dierenarts op de kliniek.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:46

er staan ervaringen met mensen die paarden hebben met ataxie of wobler en dat het dat zou KUNNEN zijn ;)
Dat is geen diagnose stellen, wat dat doe je aan de hand van zekerheid

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:50

Ik rij haar niet heel fanatiek, en juist de laatste vaak maar 1 of soms 2 x per week , en het is juist de laasts tijd erger aan het worden.

Ik ga er ook zeker niet meteen van uit dat dit het is. Maar toch vertrouw ik het niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:02

Cinnepin schreef:
FriesWytske schreef:
Wat knap dat iedereen aan de hand van het verhaal van ts al kan zien wat dit paard mankeert. Terwijl er anders altijd wordt gezegd dat wij op bokt geen dierenarts zijn. En TS, ik zou gewoon naar de eigenaar luisteren. Die kent het paard beter dan dat jij haar kent. Paard kan heel goed een zwakke achterhand hebben. Hier heeft hij voor de kar minder last van dan onder het zadel. Je bent haar nu nog maar ongeveer een half jaar aan het rijden. Weet niet hoe fanatiek je dat doet. Maar kan heel goed zijn dat dat wat jij doet te zwaar voor haar is.

knap dat jij ziet dat wij een diagnose stellen ;) Nergens geeft iemand aan wat het is.

inderdaad...nergens stelt iemand een diagnose...wel een vermoeden wat het zou kunnen zijn.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:08

mijn paard was geloof ik 6 toen ze de diagnose wobbler kreeg. ik kocht haar toen ze 13 jaar was ( niet wetende dat ze dat had). pas na enkele jaren werden de symptomen erger en viel t mij pas op. de laatste maanden kunnen wij niet meer rijden. deels uit veiligheids redenen en nu omdat haar rug er gevoelig blijkt. maar inderdaad vanuit hier kan niemand een diagnose stellen dat laat ik graag aan de paardenarts over ! zou ook kunnen dat een paard wat regelmatig struikelt artrose heeft of iets dergelijks. nogmaals succes gewenst en laat er een arts naar kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:10

Ik zou er gewoon niet meer opstappen, zeggen egen de eigenaar dat je niet meer opstapt zo lang het paard niet onderzocht is omdat het te gevaarlijk is. En anders stoppen met het paard. Heel jammer, maar kies voor je eigen veilgiheid. Ik heb ook een paard gereden die af en toe ineens door de achterhand ging en die had ook rugproblemen. Ben 2 keer met dat paard gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:40

FriesWytske schreef:
Wat knap dat iedereen aan de hand van het verhaal van ts al kan zien wat dit paard mankeert. Terwijl er anders altijd wordt gezegd dat wij op bokt geen dierenarts zijn. En TS, ik zou gewoon naar de eigenaar luisteren. Die kent het paard beter dan dat jij haar kent. Paard kan heel goed een zwakke achterhand hebben. Hier heeft hij voor de kar minder last van dan onder het zadel. Je bent haar nu nog maar ongeveer een half jaar aan het rijden. Weet niet hoe fanatiek je dat doet. Maar kan heel goed zijn dat dat wat jij doet te zwaar voor haar is.

Zo grappig dat jij anderen altijd wijst op onjuistheden en vervolgens zelf niet anders doet. Jij zegt dat het paard mogelijk[ een zwakke achterhand heeft of te zwaar getraind wordt, de anderen zeggen, uit eigen ervaringen, dat het mogelijk wobler / ataxie is. Er wordt dus helemaal geen diagnose gesteld.

Dan nu mijn eigen ervaring: ik heb een paard gehad wat ook door de achterhand zakte, eerst met rijden, later zelfs tijdens het borstelen, en die bleek kruisverlamming te hebben. Goed onderzoek is dus zeker heel belangrijk en voorlopig niet rijden, voor je eigen veiligheid.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:49

Ik zou ook denken safety first! Het is het niet waard om ongelukken te veroorzaken. Dat er iets niet goed is, lijkt me duidelijk op basis van het verhaal. En ook ik moest denken aan ataxie of een ander coördinatie probleem.

En ook ik spreek uit ervaring, hoewel mijn merrie in lichte mate atactisch is. Zoals gezegd, een DA zou met enkele tests moeten kunnen beoordelen of er sprake is van zo'n afwijking.

De mijne heeft het gekregen toen ze een jaar of 10 was nadat we in het bos over de kop zijn gegaan. De verklaring voor haar aparte manier van bewegen (ataxie dus) kreeg ik pas 2 jaar geleden van mijn paardenfysio. Toen vielen er veel kwartjes bij mij.

Ik hoop dat de eigenaar er wel iets mee gaat doen. Een check door een DA dat zijn de kosten niet lijkt me?

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 16:26

even een update, de dierenarts is helaas nog niet geweest. maar vandaag hebben we voor het eerst weer in de wei gereden, die eindelijk weer wat droog is. maar vroeger was ze altijd heel ontspannen in de wei met rijden. maar nu was dat dus ook niet het geval, ze begon ook meteen in stap al dat ze door de achterhand zakt, en ook een paar x door de voorkant. en mijn vriendin zat er eerst op en die zei ook al dat ze niet echt lekker liep.

alleen zondag hebben we een ritje gemaakt voor de kar met de eigenaar, en toen was er kwa lopen niks aan de hand, alleen was ze soms opeens ontzettend druk en als we de rem niet op de kar hadden gehad, was ze een paar keer weg geweest. en als we haar stil wouden kwam ze de lucht in en wou ze naar voor springen. terwijl ze normaal dus echt rustig is en kalm loopt. de eigenaar vond dit ook wel erg raar.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:35

Waar Ik in spanje vrijwilligers werk deed hadden we ook een Fries die zulk soort symptomen had, ietsjes extremer maar wel dat dronken lopen en door de benen zakken. Hij bleek een hernia te hebben, waardoor de controle over de achterhand dus dermate slecht was. Ik heb verder niet veel verstamd van het medisch probleem maar ik vind zwabberen en door de achterhand zakken (voor een paard dat 2x in de week, dus toch vrij regelmatig, loopt) echt erg zorgelijk.

Die Fries in Spanje was 16. Heeft er nog een hele tijd mee vooruit gekund, maar uiteindelijk ingeslapen toen het verslechterde. Als ik joi was zou ik echt proberen de eigenaar te overtuigen om de veearts eens te laten komen. En indeedaad, voor je eigen veiligheid, er niet meer op stappen tot je zekerheid hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:32

Nou niet meer rijden dus, straks lig je eronder. Ik hoop dat de da binnenkort komt.