Karrimh schreef:vergeet niet dat paarden ook voldoende rust / hersteltijd na training moeten krijgen, want veel mensen vergeten dit.
Helemaal mee eens!!!! Dat zie ik om mij heen ook heel veel! Veel ruiters rijden 6 dagen van de week en meestal ziet iedere training er het zelfde uit en is er weinig tijd om te herstellen. Zeker wanneer je grote spieren wil, dag van training maak je spiervezeltjes kapot, de dag er na is er herstel, dag 2 na de training groei. Wanneer je op het moment van groei weer traint, wordt de spier groter. Train je op dag 1 na de training weer, maak je de vezeltjes die net hersteld zijn weer kapot en ga je weinig/niet vooruit. Wacht je langer heeft het ook geen zin omdat een spier dan weer terug gaat naar "normaal".
Dag 1 van training concentreer ik me met name op het loswerken, gymnastiseren van mn paard, dag 2 is meer gericht op techische dingen, halthouden, zijgangen, nieuwe oefeningen aanleren. Dag 3 meer gericht op kracht, schakelen, overgangen, sluiten. Dag 4 is rust en dan weer opnieuw. Dag 1 is regelmatig een buitenrit.
Verder zijn er verschillende aspecten getraind moeten worden: conditie, kracht, lenigheid, gehoorzaamheid en coördinatie. Ieder aspect moet minimaal 2 keer in de week getraind worden om vooruitgang te boeken.
Maar dit is een beetje off toppic, sorry vind training nou eenmaal super interessant!