Gespannen paard sederen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:56

Eirikur schreef:
Ja, te gek idee, in een paard waar je op gaat zitten Tranquigel stoppen. De werkzame stof daarvan is Acepromazine. Dat is dezelfde meuk die in ouderwetse "muisjes" zit en tevens in die pilletjes, die tot voor kort gepromoot werden voor honden en katten met vuurwerkangst. Het enige wat dat doet is het remmen van de lichamelijke reactie. Voor de rest is de lijst van negatieve bijwerkingen vrij eindeloos: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NZSOOOL1BL2o.php Ff naar beneden scrollen.

Dit is dus pure symptoombestrijding en het draagt echt helemaal niets bij aan een mogelijke oplossing voor het probleem. Het zou mij zelfs niet verbazen, als het op termijn alleen maar averechts werkt, dat er na verloop van tijd helemaal niets meer met dat paard kan, zonder 'm eerst half plat te spuiten.

Acepromazine werd vroeger als anti-psychotisch middel aan mensen gegeven maar bij langdurig gebruik kan het de motoriek aantasten. Het is een dopamine antagonist (remmer) die de signaal doorgeving in de hersenen remt met name de diepere gebieden waar ook angst reacties worden geregeld. Het is dus geen verdoving die alleen de reactie onderdrukt, door de afgeremde neurotransmitter uitwisseling ervaart een paard alles ook minder heftig en ervaart minder stress. Het kan dus best helpen om een extreem angstig paard op een veilige manier aan iets te laten wennen, maar geheugen word ook geremd dus ik zou hier zelf niet snel voor kiezen. eindeloze lijsten met bijwerkingen zitten bij elk medicijn, producenten zijn verplicht om alles te melden wat ooit is voorgekomen tijdens gebruik. Waar je bij dit middel wel goed op moet Letten is daling van de hartslag bij hogere dosissen.

Johanna59

Re: Gespannen paard sederen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:01

Het is zaak als ruiter/amazone, de rust in je paard te krijgen. Dat is natuurlijk niet altijd makkelijk. Het ligt heel vaak aan de ruiter, dat een paard nerveus is. Om dit op te lossen door hem te sederen, lijkt mij niet zo handig. Zoek eerst de stress bij jezelf.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:19

VivaLaVida schreef:
Angela, oneens, het belangrijkste is dat het paard er klaar voor is, psygisch gezien. Als je van te voren al bedenkt dat je je paard moet sederen omdat je er anders af zou kunnen vallen vind ik dat je paard er nog niet klaar voor is en jij zelf ook nog niet genoeg vertrouwen in je paard hebt.

Dat zeg ik toch ook? Randvoorwaarde is dat de voorbereiding goed moet zijn. Maar buiten die randvoorwaarde blijft het super belangrijk dat de ruiter blijft zitten, en dat er positief wordt afgesloten. Zonder dat zal de eerste keer in het zadel altijd "mislukt" zijn, ongeacht de voorbereidingen.

Zou zelf nooit een paard sederen voor zoiets, maar dat neemt niet weg dat ik me in kan denken dat heen ander het wel doet. En als aan de randvoorwaarden is voldaan, dan is de sedatie ook niet meer als een fake-zekerheid die zowel voor ruiter als paard geen verschil maken.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:50

Geval in kwestie lijkt het meest op wat Sizzle schrijft. Staakgedrag en spanning zou tussen de oren zitten en met sedatie zou het paard nu na een paar keer leren om te kunnen ontspannen ohz. Alleen vrees ik dat een medische oorzaak in dit geval niet uitgesloten is, omdat daar geen uitgebreid onderzoek naar is gedaan.

Dank voor alle reacties!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:55

Bizar :\
De relatie voor de presentatie.
Met vertrouwen bereik je beter en langduriger resultaat.

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:58

Ik heb ooit 1 paard zadelmak gemaakt die ook iets toegediend kreeg, durf niet te zeggen of het dat spul is. Maar dat was wel echt nodig! Heb er toen 1x opgezeten zonder dat spul, maar toen ontplofte die echt (En ja we hebben de tijd genomen gehad) Toen heb ik een spier gescheurd in mijn rug dus ondertussen heeft nog iemand anders 't geprobeerd maar dat lukte ook niet. Dus toen dat spul gebruikt een aantal keren en toen was het allemaal goed, toen na een paar keer ook niet meer toegediend.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:17

Gwahir schreef:
Geval in kwestie lijkt het meest op wat Sizzle schrijft. Staakgedrag en spanning zou tussen de oren zitten en met sedatie zou het paard nu na een paar keer leren om te kunnen ontspannen ohz. Alleen vrees ik dat een medische oorzaak in dit geval niet uitgesloten is, omdat daar geen uitgebreid onderzoek naar is gedaan.

Dank voor alle reacties!

Tijdje op metacam rijden??

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:23

Sederen vind ik echt belachelijk. Als het puur om stress/angst gaat (en er is geen medische oorzaak zoals pijn) dan zou "confidence" weleens heel goed kunnen werken. Het is geen verdovingspasta, maar zorgt wel voor ontspanning in spannende/stress situaties door gebruik te maken van feromonen, heel interssant goedje: http://www.medpets.nl/confidence+eq/

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:43

Feromonen werken net zo goed in op de hersenen signalen, wel op een andere manier maar nog steeds ben je processen aan het beïnvloeden. Dus als je sederen belachelijk vind moet je ook even jezelf afvragen of je dat confidenceEQ wel wil geven dan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:54

Cowgirl schreef:
Alsjeblieft zeg....koop een hobbel paard.
8)7

+1. Niks meer aan toe te voegen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:12

Oke, voor blessures kan ik het nog een beetje verstaan als het paard echt heet is.

Maar inrijden met verdoving?! Nee, dat heet een goede basis. Ik heb zelf paarden en ponys ingereden en een pony nieuw ingereden omdat ze verpest was door.kinderen. En pony ingevaren. Alles zonder verdoving en met rust! Ik heb niet 1keer problemen gehad met stress, omdat ik stap voor stap ga.

Een paard licht verdoven om het probleem een beetje te verlichten? Niet doen, je speelt met jou leven. Ik heb het gezien op een springstal, dat paard werdt verdoofd met rijden en langzaam werdt de hoeveelheid verdoving minder.. Ahja, dat paard is iedere keer weer geexplodeert. En ik kon dat paard zonder verdoving laten grazen aan de hand zonder problemen..
Ik heb het ook zoveel gezien bij het inrijden..
Wanneer de basis goed is gebruik je geen verdoving..

Het is beter wanneer je een kleine stap terug gaan en aan de intspanning werkt, het liefste een beetje bodumarbeit. En natuurlijk (ik weet niet of het bij jou het geval is) teveel krachtvoer kunnen paarden ook nerveus maken.
Bodemarbeit heeft mijn paard erg geholfen, hij had persoonlijk veel stress van alles. Met inrijden was alles goed en reed ik met los teugeltje.
De stress heeft hij persoonlijk al een beetje maar ik heb geoefend met bodemarbeit en na een tijdje ging het rijden ook wee met los teugeltje.

Ik wens jou in iedergeval heel veel succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:14

Gwahir schreef:
ik had er nog nooit van gehoord, maar heeft iemand van jullie ervaring met het sederen van een paard voor het rijden? Dit wordt schijnbaar toegepast omdat het paard in kwestie enorm gespannen is tijdens het rijden en hierdoor in een patroon is geraakt waardoor hij niet kan ontspannen. Kan dit helpen? de meningen op stal lopen sterk uiteen...

Edit: de sedatie is met iets als tranquigel, dus niet iv.

Nou zeg, ga op zoek naar een goede gedragstrainer, begin op de grond en neem het voer onder de loep.
Dit is echt te gek voor woorden, om te gaan sederen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:01

Citaat:
Ik wens jou in iedergeval heel veel succes!

Wellicht ten overvloede naar het gaat hier dus niet om mijn paard en ik ben dit ook zeker niet zelf van plan. Het doel van dit topic was informatie inwinnen om me een beter beeld te kunnen vormen van of deze aanpak vaak voorkomt en of het werkt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:07

Een gespannen paard zal echt niet meer ontspannen zijn als je weer stopt met de sedatie.
Het paard krijgt niet alles goed mee, daarom is die rustig. Niet omdat de ervaring prettiger is. Denk bijv ook aan dat de hulpen die je geeft niet goed doorkomen!!

Ik zou er absoluut niet aan beginnen. Een paard sederen en dan op de trailer zetten is ook geen manier om je paard mak te krijgen, de sedatie is dan voor veiligheid. Trailermak maken doe je anders

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:46

Eerst maar eens het lichamelijke uitsluiten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:40

Jennyj01 schreef:
Cowgirl schreef:
Alsjeblieft zeg....koop een hobbel paard.
8)7

+1. Niks meer aan toe te voegen.

Lachen. ....mijn eerste opmerking is verwijderd was niet inhoudelijk genoeg.
Uhhhhhhh hoe moet ik nou inhoudelijk reageren op dit.

Dit zal ook wel weer verwijderd worden. :P

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:46

Lastig!

Ik zou het in elk geval alleen maar heel doordacht doen en zeker niet standaard.

Stel, het is een paard wat door extreme pijn (verkeerd zadel/tanden oid) ooit achterovergeklapt is met opstappen en dit nu blijft doen, ondanks dat de oorzaak van de pijn weg is. Dan zou het misschien wel kunnen helpen om een paar keer onder sedatie op te stappen, zonder dat het paard in paniek kan schieten. Het paard 'leert' dan dat het opstappen geen pijn meer doet en zal in vervolg rustiger blijven.

In zo'n situatie zou ik het me misschien voor kunnen stellen. Voorwaarde is wel dat de oorzaak van het extreme gedrag weggenomen moet zijn.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:49

Wij gebruiken het ook wel eens voor paarden die na blessure weer opgepakt gaan worden. Ook als zij weer voor het eerst de wei op gaan na lange tijd boxrust. Het is voor hun eigen veiligheid.
En nee, zoals hier eerder werd gesuggereerd, de paarden ondervinden er geen stress van terwijl je het niet zou kunnen zien. Ze laten alles wat makkelijker over zich heen komen.
Echter, Blijf wel altijd alert want het is niet zo dat ze helemaal niet meer reageren. Ze kunnen nog steeds onverwacht uit de hoek komen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:58

Wat wel kan is stressmix geven. Dat is een poeder door het eten met L-tryptophane , dit is een natuurlijk eiwit die een rustgevende werking heeft in de hersenen.
Ik heb ook een heel nerveuze merrie, die als ze erg gespannen wordt ( bijvoorbeeld van een springles of een wedstrijd ) ze koliekerig reageert.
Ze krijgt dit poeder over haar eten ( er zit ook wat magnesium en biotine in) en voor haar haalt het de scherpe kantjes overal wat vanaf.
Ze is zeker geen dooie dodo geworden *D
Het is geen doping en mag ook voor wedstrijden gegeven worden.
Het is wel zo dat het een paar weken nodig heeft om in te werken, dus niet snel opgeven.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:02

vraagteken schreef:
Wij gebruiken het ook wel eens voor paarden die na blessure weer opgepakt gaan worden. Ook als zij weer voor het eerst de wei op gaan na lange tijd boxrust. Het is voor hun eigen veiligheid.
En nee, zoals hier eerder werd gesuggereerd, de paarden ondervinden er geen stress van terwijl je het niet zou kunnen zien. Ze laten alles wat makkelijker over zich heen komen.
Echter, Blijf wel altijd alert want het is niet zo dat ze helemaal niet meer reageren. Ze kunnen nog steeds onverwacht uit de hoek komen.

Hier kan ik me helemaal in vinden :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:02

Hier ervaring. Heet paard, werd opgebouwd na peesblessure en het was winter, die combi maakte hem te gevaarlijk voor zichzelf (z'n pees), mij en anderen. Ik gebruikte 'muisjes'.

In 'jouw' geval TS zou ik er zelf niet aan denken. De aard van het probleem moet worden opgelost en dat kan heel misschien wel met medicijnen omdat die het gedrag even doorbreken, maar ik gok van niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:15

@cowgirl. Nou ja zeg! Hoeveel woorden moet je er dan aan vuil maken? Voor mij is het sederen voor het rijden echt een no go.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:56

Jennyj01 schreef:
@cowgirl. Nou ja zeg! Hoeveel woorden moet je er dan aan vuil maken? Voor mij is het sederen voor het rijden echt een no go.

Ja dat vraag ik mij ook af. :?

Voor een blessure kan ik me er nog wel in vinden maar inrijden. ...sorry ik kan nog steeds niks anders verzinnen dan een hobbelpaard kopen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:06

proudmama schreef:
Wat wel kan is stressmix geven. Dat is een poeder door het eten met L-tryptophane , dit is een natuurlijk eiwit die een rustgevende werking heeft in de hersenen.
Ik heb ook een heel nerveuze merrie, die als ze erg gespannen wordt ( bijvoorbeeld van een springles of een wedstrijd ) ze koliekerig reageert.

Dan is het de magnesium die helpt. L-tryptophan heeft geen nut om toe te voegen aan het dieet. Het is een proteïne die in de hersenen omgezet word in serotonine (stofje waar je "blij" van wordt). Echter bereikt dit de hersenen nooit via het voer dus is een mooi verkoop praatje. Bovendien zou het ook alleen maar iets toevoegen als er al sprake is van een serotonine tekort anders wordt het nog niet meer vrijgegeven, al is er meer aanwezig. Ik zou het dus bij magnesium poeder houden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:15

Wat een onzin zeg, je reinste symtoombestrijding als je het mij vraagt.