veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:37

Hier ook wel eens last gehad van luizen. Maar ik vind de prijzen die jij noemt wel extreem... Het kan heel goed dat alleen je veulen er last van heeft en de rest van de paarden niet omdat die sterker zijn. Het middel dat hij aanraadt werkt goed, maar dan kan je vragen dat je voor 1 paard wil en krijg je, waarschijnlijk, een spuitje met, ik geloof, 5 ml mee en kan je daarmee toe, zelfs voor 2 x wassen! Zo deden wij het altijd, ook in de kudde, en dan maar 1 paard wassen. Wel de rest even goed controleren, maar hier zitten/zaten ze ook altijd maar op 1 paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:53

Als de veearts zegt, alle paarden wassen dan zou ik dat zeker ook doen.

Een paar jaar geleden hadden bij ons op stal enkele paarden luis en moesten we ook alles, 38 paarden, wassen.
We zagen de luizen van de paarden afvallen tijdens het wassen, ook bij paarden waarvan wij dachten dat ze geen luis hadden.

Verder kan het geen kwaad om even een veearts te laten komen voor je veulen, de conditie is al slecht en zoveel luizen is een extra aanslag op haar gezondheid. Luizen drinken bloed en dan is de kans op bloedarmoede zeer reëel..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:56

Niet gaan wassen, straks word het dier nog ziek ook. Gewoon een pipet advantage verdelen, de helft op de huid bij de schoft de andere helft op de huid bij de staartaanzet. Dat raad de da hier altijd aan. Zeer goede ervaringen mee. En dan gaan kijken wat er nou mis is dat hij zo'n slechte weerstand heeft. Edit; na een maand herhalen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:01

Gypsy schreef:
Niet gaan wassen, straks word het dier nog ziek ook. Gewoon een pipet advantage verdelen, de helft op de huid bij de schoft de andere helft op de huid bij de staartaanzet. Dat raad de da hier altijd aan. Zeer goede ervaringen mee. En dan gaan kijken wat er nou mis is dat hij zo'n slechte weerstand heeft. Edit; na een maand herhalen.

Ze worden niet ziek van water hoor. Ze lopen ook in de stromende regen buiten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:05

Meen je dit? Je begrijpt toch wel dat regenwater nooit op de huid komt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:09

na een hele dag plenzen wel hoir...en zeker bij dieren met slechte vacht.
maar een paard droogt vanaf de huid weer op.dus dat gaat snel.
weekend word mooi weer, dus er kan prima behandeld worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:15

Een paard hoort echt niet nat tot op de huid te wezen, dat is niet goed voor ze. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met deze temperatuur te gaan wassen. Ja als je warm stromend water en een solarium hebt, maar anders niet. Zo krijgt dat arme veulen nog een extra opdonder te verwerken terwijl er genoeg middelen bestaan om ze zonder wassen te helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:17

Een dier wat mager is en niet duidelijk is wat het nog meer onder de leden heeft, lijkt het mij niet verstandig om advantage in het bloed te doen, gypsy. Dat zou je ook niet moeten adviseren zonder kennis van de gezondheid van het dier. Het us een veulen.

wassen is nu veiliger in overleg met de veearts

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:20

Helaas kan ik hierover mee praten.

Mijn fries heeft luis gehad toen hij 7 maanden was.
Hem heb gewassen met spul van de Da. Heb hem toen twee keer moeten wassen.
Andere paarden op stal zijn toen schoon gebleven.

Vorig jaar toen ik mijn shet kocht had hij luis.
Heb heb ik behandeld met Noromectin pour-on en hij was na 1 keer schoon.

Dit jaar mijn shet geschoren ivm te dikke vacht en ook weer noromectin erover.
Ook na 1 keer is en blijft hij schoon.

Beide keren is mijn fries en andere paarden die met hem spelen schoon gebleven.
Het is vaak inderdaad weerstand.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:25

janouk schreef:
Een dier wat mager is en niet duidelijk is wat het nog meer onder de leden heeft, lijkt het mij niet verstandig om advantage in het bloed te doen, gypsy. Dat zou je ook niet moeten adviseren zonder kennis van de gezondheid van het dier. Het us een veulen.

wassen is nu veiliger in overleg met de veearts

Die dierenarts weet niet meer dan ik. Is niet eens wezen kijken. Was het mijn pony, dan kwam er een ander die niet te bedonderd is om even langs te komen. Maar wassen sowieso niet, wie gaat met een te mager veulen nu zo'n risico nemen???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:28

Gewoon wassen hoor. Lekker warm water gebruiken en daarna veel handoeken. Desnoods even provisorisch een deken opdoen. Ik zou ook niet wachten tot het weekend, arme beest word gek van de jeuk.

Solarium is leuk maar zo'n dikke vacht krijg je daaronder nooit droog.

Voor luizen bel ik nooit de da , ja voor een middel. En anders vang ik wat van die beesten en ga er mee naar de praktijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:35

Ik normaal ook niet, maar een da moet er toch komen gezien het feit dat het dier veel te mager is.

Cowgirl, volgens mij heeft ts daar geen warm water. Je kan zo'n dier nu echt niet met koud water wassen. Er bestaan legio oplossingen zonder wassen, beter op safe spelen met een dier in slechte conditie.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:37

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:40

Ik heb dit ook pas nog gehad. Ook moeten wassen, was gelukkig maar 1 x nodig.
Vaak komen luizen door slechte weerstand aldus mijn veearts. Ik heb ook een vitaminestoot gegeven 1x in de week in totaal 4 x.
Verder ben ik veulenbrok gaan geven. Eerst opgebouwd en nu krijgt ie dagelijks een portie.
Hij is nu goed opgeknapt!!

Veel succes.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:51

Bij mijn vorige reactie had ik niet begrepen dat het veulen er ook slecht aan toe was.

Warm water zou je nog in thermoskannen mee kunnen nemen. Daarna lekker drogen met doeken, en een stukje wandelen om op te warmen. Het is echt zo belachelijk koud niet meer, hoewel je natuurlijk op moet passen, als het dier al niet lekker is. Ik raad af om met dingen te gaan klooien, die niet aangeraden worden door een DA.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:52

Advantage word hier gewoon aangeraden door de da. Is niks vreemds aan hoor. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:53

Ik heb hier ook wel eens luis bij de shetten gehad,niet gewassen maar de oplossing in een plantenspuit gedaan en ze er goed mee ingesprayd ,na een week herhaald en werkte prima

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:59

Ik heb het bij mijn jonkie ook een keer gehad.
Mijn dierenarts zei ook dat het duur spul was maar heeft toen genoeg voor 2 a 3 keer wassen uit een grote fles opgezogen en in een klein flesje gedaan.
Ik moest gewoon een emmer vullen met warm water dan x ml van dat spul (geloof saebacil ofzo) erbij. Wordt het een soort wit water van (en stinkt enorm). Dan moest ik het met een spons inwrijven op de vacht. Ik heb hem toen daarna telkens even op stal wat op laten drogen en vervolgens kon hij gewoon weer lekker buiten spelen. Week erna hetzelfde en nog een week later weer (moest ik 3 keer doen en dan was het klaar).
Pas tijdens het wassen zag je hoeveel last hij ervan gehad moest hebben..allemaal beestjes :(.
Zijn vacht enzo knapte daarna ook super goed op!

Ik zou (vooral met de temperaturen die eraan komen) niet bang zijn om hem op deze manier te wassen hoor!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:01

Gypsy schreef:
Advantage word hier gewoon aangeraden door de da. Is niks vreemds aan hoor. ;)

Dan hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 09:21

Ik ga vandaag even wat beestjes vangen en langs de DA rijden. Zal dan gelijk zon spuit vitamineshot meenemen en afspraak plannen voor een tapje. Volgens mijn DA kan de vermagering goed komen door de luizen....

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 11:22

Heb gisteren het spul opgehaald bij de DA. begonnen met beide veulens en de ezel. vandaag gaan we de andere 2 doen. Maar man o man wat zitten er veel op haar. had een fleece dekentje voor haar gehaald zodat ze ff wat warmer kon droger. leg het erop om te passen haal het eraf heel de deken rond haar borst en hals HE-LE-MAAL vol met beestjes ze zaten zelfs in haar manen....

Nu maar hopen dat het snel werkt en ze er snel vanaf is. de deken ligt nog steeds in een bak met medicijnwater wat we over hadden. Werd er gewoon misselijk van zoveel als erop zaten

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:24

Kan ik me voorstellen! Bij de mijne zag je ook pas tijdens het wassen hoeveel het er waren! Heel zielig! Toen ik het ontdekte bij hem zag je er zo eens 1 of 2, maar tijdens het wassen zagen we pas hoeveel er echt zaten.

Goed dat je toch gewassen hebt! Ik weet zeker dat ze er heel blij mee is en het haar goed zal doen!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:32

Wat moet dat arme ding een jeuk hebben gehad!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:43

Wat ik meestal doe bij luizen is in iedergeval het halsje scheren, daar zitten vaak de meeste luizen, op de flanken ook trouwens. Dan even goed insponsen met Sebacil, meestal zijn ze er dan zo af.

Luizen kruipen graag op paarden met minder weerstand, je hele kudde wassen hoef je nu nog niet te doen, gewoon even in de gaten houden.
En even goed ontwormen, wat is je laatst gebruikte ontworming ?

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 11:50

laatste ontworming heb ik gisteren nog naar gevraagd maar ben het weer vergeten strongid ofzo...
ze wordt over 1,5 week weer ontwormd met een andere pasta.

Op aanraden van de DA moest ik toch de hele kudde wassen omdat ze overspringen en ze 24/7 bij elkaar lopen.

Misschien ga ik nog wel een deel hals scheren alleen volgens mijn DA niet nodig.

Ik zal straks eens kijken welk middel ik mee heb gekregen. Het stinkt in ieder geval onwijs.

moest haar nat maken en 10 ml op 10 liter verdunnen en daarna goed borstelen en laten opdrogen dus niet uitspoelen. heb er dus ook niks aan beestjes af zien komen. we zagen ze alleen overal in zitten en de deken tsjah die liep nog net niet zelf weg :r