Spoed! Paarden hebben ongeweekte bietenpulp gekregen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:04

Cowgirl schreef:
Iedereen in paniek...begrijpelijk, maar lezen jullie wel dat het al 4 uur! geleden is gebeurd.
Heeft het dan nog wel zin om de maag leeg te pompen? Naar mijn idee zit het allang in de darmen en vind ik het advies van de DA niet zo raar.

Of zeg ik nu iets verkeerds.

nee hoor maar paard had wel al buikpijn volgens ts

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:05

Cowgirl schreef:
Iedereen in paniek...begrijpelijk, maar lezen jullie wel dat het al 4 uur! geleden is gebeurd.
Heeft het dan nog wel zin om de maag leeg te pompen? Naar mijn idee zit het allang in de darmen en vind ik het advies van de DA niet zo raar.

Dat denk ik ook...

Meer dan afwachten kun je nu inderdaad niet en ze uiteraard heeeeeel goed in de gaten houden!

Denk dat het qua hoeveelheid ook wel mee zal vallen, hoor, zo ontzettend veel zwelt het nu ook weer niet op en als ze nu nog wat in de slokdarm zouden hebben zitten, zou je het inmiddels echt wel merken!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:07

Cayenne schreef:
Ik heb hier helaas ook ervaring mee. Mijn paard kreeg tot drie keer toe ongeweekte bietenpulp en heeft dus ook 3 keer een slokdarmverstopping gekregen. Laat hem niet drinken en idd zsm de DA erbij!

Hoe is dit dan in vredesnaam mogelijk, Cayenne?
Dat men zich een keertje vergist is al erg genoeg, maar drie keer??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:11

Snooki schreef:
Cowgirl schreef:

nee hoor maar paard had wel al buikpijn volgens ts

Maar dan zit het in de darmen...lijkt mij erg lastig deze door te spoelen. Misschien een laxeer middel?
Maar dat is toch ook vocht dus meer kans op zwellen.

Afwachten, paard nuchter houden en duimen draaien dat het goed afloopt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:15

Jeemig, wat een paniek zeg. Ik zou idd ook afwachten nu. De DA geeft zelf al aan dat de hoeveelheid te overzien is. Als de pony's tevreden er bij staan zoals je al aangaf, lijkt het mij geen urgente zaak eerlijk gezegd. Desnoods wandel je even met ze. Wij eten ook wel eens net wat teveel zodat we wat buikpijn hebben, dat maakt het ook niet gelijk levensbedreigend :-)

Sara_4027

Re: Spoed! Paarden hebben ongeweekte bietenpulp gekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:24

Ik zou een second opinion vragen bij een andere DA,
Je kan maar niet voorzichtig genoeg zijn

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:25

Meestal komen de problemen bij ongeweekte pulp al vrij snel na het eten. 3,5 uur later is dit al door de slokdarm en wss ook door de maag. Ik zou evt idd iets geven aan olie om de paarden makkelijker te laten poepen. Of de dierenarts toch laten komen om de pony met buikpijn paraffineolie toe te laten dienen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:28

Rustig blijven is de eerste stap. In Nederland is het een doodzonde om droge bietenpulp te voeren, in Amerika is het helemaal niet ongebruikelijk. Dat ze er een beetje last van hebben, is begrijpelijk, want het zet uit en het is een voedingsstof die ze waarschijnlijk normaal niet in die mate krijgen. Maar de kans op een maagscheuring is bij deze hoeveelheden nihil en ook verstoppingskoliek is geen probleem. Het grootste risico is slokdarmverstopping en die komt binnen korte tijd (nog geen kwartier).

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:28

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Ik hoop voor TS dat het allemaal goed afloopt!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:42

Tweede dierenarts is gebeld, omdat het al om kwart over 4 gevoerd is moet het al in de darmen zitten, de hoeveelheid is niet zo groot dat ze accuut in gevaar zijn. Omdat alle paarden er nu rustig bijstaan is het afwachten of ze morgen normaal mesten, zoniet dan krijgen ze dan een darmontspanner. Binnen een half uur is het namelijk de slokdarm voorbij en de maag kan 9 liter hebben. Ik ben wat kalmer nu

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:44

Fijn!
Staan ze thuis?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:45

Ja, gelukkig wel.. En mij nu aan te kijken van wat moet je nou

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:46

Die snappen al die paniek natuurlijk niet ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:47

Degene aansprakelijk stellen die het op zijn geweten heeft,

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:47

Gelukkig maar. Mijne lag dood in de stal.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:50

Pff sterkte, hopelijk loopt het met een sisser af!

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:52

Offtopic, maar mag een paard geen korrel ongeweekte bietenpulp? Bietenpulp zit toch in meer soorten paardenvoer wat niet geweekt hoeft te worden?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:53

Nee.. Die denken wegwezen jij, paniekvogel... Ik blijf gewoon steeds kijken, meer kan ik nu niet doen. Ja de pulp is nu zo goed weggestopt dat ik hem zelf niet meer kan vinden! Het blijft toch eng, heb idd al vaker ontplofte muizen van pulp gezien en ooit hier met de shet een slokdarmverstopping gehad door vlas. Dat was kantjeboord en 1200 euro aan rekeningen bij elkaar. Moet je nagaan wat 4 paarden dan met je saldo doen. Wat moet dat moet maar in dit geval iets geruster en maar hopen dat de buikpijn mee gaat vallen

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:57

StalNollie schreef:
Degene aansprakelijk stellen die het op zijn geweten heeft,

Die heeft een flinke uitbrander gehad. Zijn ouders waren wel zo sportief om te zeggen dat de dierenarts op hun kosten mocht komen hoor. Maar tot nu toe is het vooral ik die aan de kalmeringspillen zit

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:13

Zwelt niet veel op?????

Een hakve kilo ONGEWEEKTE PULP
Word bij mij met water een VOLLE emmer zooi!!

Ik snap dit niet hoor...
Meerdere mensen geveb de gevaren aan....

Jij zit lekker thuis??
En je weet noet wat er in de maag/buik van je paard gebeurt..
Serieus... Laat een DA komen om gewoon aks voorzorg alleen al te pompen!!!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-03-15 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:14

Icrack schreef:
Jeemig, wat een paniek zeg. Ik zou idd ook afwachten nu. De DA geeft zelf al aan dat de hoeveelheid te overzien is. Als de pony's tevreden er bij staan zoals je al aangaf, lijkt het mij geen urgente zaak eerlijk gezegd. Desnoods wandel je even met ze. Wij eten ook wel eens net wat teveel zodat we wat buikpijn hebben, dat maakt het ook niet gelijk levensbedreigend :-)

weet je wel wat het probleem is? niet teveel eten maar wat ze hebben gegeten zwelt enorm op...

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:22

Nogmaals 2 artsen gesproken. Die zeggen als t de slokdarm voorbij is het grootste gevaar geweken is. Ik zit lekker thuis? Ze staan aan huis! Morgen komt hij een darmontspanner geven als t nodig is. Ik neem toch aan dat ik op ze kan vertrouwen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:28

Jolliegirl schreef:
Zwelt niet veel op?????

Een hakve kilo ONGEWEEKTE PULP
Word bij mij met water een VOLLE emmer zooi!!

Ik snap dit niet hoor...
Meerdere mensen geveb de gevaren aan....

Jij zit lekker thuis??
En je weet noet wat er in de maag/buik van je paard gebeurt..
Serieus... Laat een DA komen om gewoon aks voorzorg alleen al te pompen!!!

Ze heeft 2 dierenartsen gebeld, hoeveel moet ze er nog bellen?? Darmen kun je niet leeg pompen en een maag kan 9 liter hebben. En de maag is het allang voorbij ondertussen.
Lekker hoor deze reactie, Ts geeft al aan stijf van de stress te staan en dan krijgt ze een reactie dat ze lekker thuis zit? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:34

Mizora schreef:
Rustig blijven is de eerste stap. In Nederland is het een doodzonde om droge bietenpulp te voeren, in Amerika is het helemaal niet ongebruikelijk. Dat ze er een beetje last van hebben, is begrijpelijk, want het zet uit en het is een voedingsstof die ze waarschijnlijk normaal niet in die mate krijgen. Maar de kans op een maagscheuring is bij deze hoeveelheden nihil en ook verstoppingskoliek is geen probleem. Het grootste risico is slokdarmverstopping en die komt binnen korte tijd (nog geen kwartier).

Precies. Er schijnen zelfs onderzoeken gedaan te zijn waarin een fors aantal paarden grote hoeveelheden droge bietenpulp kregen (tot 40% van hun dieet), zonder dat daarbij een paard ziek werd. Nou kan ik daar geen wetenschappelijke artikelen van vinden, maar verschillende wetenschappers refereren daar aan.

Neemt niet weg dat het daarmee meteen een aanrader is, maar die verhalen over darmen die uitscheuren schijnen een beetje een broodjeaapverhaal te zijn. Slokdarmverstopping schijnt wel een eventuele mogelijkheid te zijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:36

Jeetje jongens, niet zo panikeren. Hij ploft heus niet uit elkaar plotseling :P

Het komt vast goed met je paarden TS! Anders had je er nu al wat van gezien :) Het gaat vaak mis in de slokdarm, en eventueel in de maag als je enorme schrokkerd hebt die enorm veel ineens eet. In jou geval is het inmiddels al lang uit elkaar gevallen en zullen ze zich goed vol voelen, maar t zal gerust mee vallen met de enorme spoed en paniek die hier heerst.

Gewoon even in de gaten houden komende dag of 2, of ze geen obstipatie krijgen en nog goed mesten enzo.

Succes! Even schrikken zo he..