Ervaring gezocht jong paard die links absoluut niet op wilt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:53

PaulinBijoux schreef:
Hoe activeer jij momenteel de achterhand?
Dus niet tempo verhogen, maar achterhand activeren?

Zo ver waren we nog niet helaas ik was de eerste paar keer enkel aan het op en afstappen dus ben aan het tempo verder nog niet toe gekomen. Hij reageert zoiezo heel goed op je stem met halt stappen achteruit etc. Was aan de longe wel begonnen met overgangen halt draf voor zijn bil spieren trouwens

0091

Re: Ervaring gezocht jong paard die links absoluut niet op wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:14

Een jong paard, en zeker zo een zwaar gebouwd paard als die van jou, moet erg wennen aan het ruitergewicht. Meestal gooien ze bijna al het gewicht van de ruiter op de voorhand. Het is dus zaak om het paard direct te leren dat het gewicht naar de achterhand moet.

De makkelijkste manier hiervoor is inderdaad overgangen maken, het liefste voorwaarts neerwaarts. Hij mag best iets over zijn tempo lopen. Vooral rechtdoor willen en schakelen, in de voorwaarts neerwaarts houding. Pas als hij dit in stap en draf goed doet ben je toe aan galop, en pas als hij galop goe doet kan je beginnen met figuren maken.

Het voelt heel vreemd in het begin om zonder stuur op je paard te zitten, maar het gaat je heel veel tijd schelen om eerst de rug en achterhand te activeren dan als je eerst het stuur erop zet. Sturen kan namelijk ieder paard met een active achterhand, terwijl paarden zonder active achterhand verdomd moeilijk te sturen zijn.

Probeer het eens een aantal keer, en ga pas weer sturen zodra je voorwaarts neerwaarts ontspannen kan lopen. Geloof me, je stuurprobleem zal dan voor 80% weg zijn.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 17:17

PaulinBijoux schreef:
Een jong paard, en zeker zo een zwaar gebouwd paard als die van jou, moet erg wennen aan het ruitergewicht. Meestal gooien ze bijna al het gewicht van de ruiter op de voorhand. Het is dus zaak om het paard direct te leren dat het gewicht naar de achterhand moet.

De makkelijkste manier hiervoor is inderdaad overgangen maken, het liefste voorwaarts neerwaarts. Hij mag best iets over zijn tempo lopen. Vooral rechtdoor willen en schakelen, in de voorwaarts neerwaarts houding. Pas als hij dit in stap en draf goed doet ben je toe aan galop, en pas als hij galop goe doet kan je beginnen met figuren maken.

Het voelt heel vreemd in het begin om zonder stuur op je paard te zitten, maar het gaat je heel veel tijd schelen om eerst de rug en achterhand te activeren dan als je eerst het stuur erop zet. Sturen kan namelijk ieder paard met een active achterhand, terwijl paarden zonder active achterhand verdomd moeilijk te sturen zijn.

Probeer het eens een aantal keer, en ga pas weer sturen zodra je voorwaarts neerwaarts ontspannen kan lopen. Geloof me, je stuurprobleem zal dan voor 80% weg zijn.

Oehh super bedankt hier heb ik iets aan voor als het heele medise ( omgawd kan dit woord niet spellen lol) probleem uitgezocht is. Ik neem zoiezo alle tips mee maar dacht zelf eerlijk gezegd eerst rem.. nou die doet het lol dan stuur en dan pas gas maar zoals jij het uitlegd klinkt het heel logish. Moet ik alleen eventjes zorgen dat toevallig niet een van de andere meiden ook rijd want anders tankt hij er mischien overheen, hahaha. Is het dan zo dat het in draf ook makkelijker voor ze is om de balans te bewaren ?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:40

Dat is echt per paard verschillend. Mijn ervaring is dat stap altijd het makkelijkste is, vooral omdat ze hier het meeste ervaring mee hebben. Galop is 9 van de 10 keer het moeilijkste, maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Ik heb wel gemerkt sat als je verder in de training bent (2a3 maanden verder) dat ze in draf wel eens hun rug vast willen zetten. In stap en galop is dit een stuk moeilijker. Wel iets om op te blijven letten, maar geen schande als ze het doen. Probeer het natuurlijk te voorkomen door de achterhand actief te houden en ruggebruik elke training te stimuleren door voorwaarts neerwaarts aan te moedigen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:02

ittheclown schreef:
hesterve schreef:
Heb er ook eens 1 beleerd die het rechtsom allemaal prima vond maar linksom dacht ie dat ie in een andere wereld terecht gekomen was. Ook na laten kijken maar lichamelijk alles in orde. Heb het toen wat tijd gegeven en met andere ervaren paarden van stal aantal keer mee naar t bos genomen zodat ie langere stukken rechtuit kon lopen. Toen weer in de bak geprobeerd en begonnen met kleine stukjes linksom en ook niet te scherpvan hand veranderen. Toen ging het steeds beter en uiteindelijk was er geen verschil meer tussen links en rechts.

Helaas hebben wij geen beschikking tot een bos hier, en een paard waar ik nog geen ronde door de bak gedraafd heb bij gebrek aan stuur , ga ik liever niet mee langs de weg met alle auto's , bussen etc die hier rijden. Daarnaast is het een bange poepert lol ook met andere erbij.

Kreeg je die van jou wel naar links of helemaal niet ? Als ik 40 cm van de hoefslag af zit en ik stuur hem naar links gaat hij tegentrekken en gaat echt naar rechts, hij wil gewoon niet naar links, ik weet het is fout maar ik heb geprobeerd het met ophouding te doen of met iets meer druk, teugel iets meer om hoog , maar krijg hem met geen mogelijk heid meer naar links. Daardoor gaat hij ook steeds kleinere rondjes lopen.

Gelukkig was het bij die van jou niets lichaamelijks, ik ga wel voor de zekerheid laten checken of dat hier ook het geval is.. en dan maar bedenken hoe we het op gaan lossen.. hij is overgens een luxe type belgish trekpaard a .. 1000 kilo ( type heethoofd en bange schijterd, hahaah)

Haha nee met zo n paard zou ik ook niet zo gauw zo naar t bos gaan. Wel balen hoor dat dat niet kan. Wat hierboven ook gezegd wordt ( achterhand activeren t was bij die van mij dus een groot balans probleem) gebeurd in t bos namelijk meer vanzelf en sturen hoeft nauwelijks tot niet want ze lopen bij elkaar en met elkaar . Die van mij wilde echt niet linksom dan sloeg ie gelijk op de vlucht. Na een aantal x in t bos gereden te hebben ben ik rechtsom in de bak gegaan en begonnen met gebroken lijntjes van een halve meter en dat uitgebreid totdat ik t aandurfde om van hand te veranderen via hele flauwe bochten. Ook dan voelde ik de vluchtdrang weleens opkomen en dan gingen we weer rechtsom. T rare was dat als we eenmaal linksom gingen het op een gegeven moment niet erg was maar dat van hand veranderen bleef wel een poosje moeilijk( wijst dus op het balansprobleem)

Laat je ons weten hoe het vordert? Vind het knap hoor dat je met zo n grote aan de slag gaat!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:24

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kan je paard aan de lange lijnen? Dus min of meer vanuit menpositie? En is het probleem er dan ook? Want op zich is dit een fijne manier om het paard het sturen aan te leren. Zeker als er dus zulke specifieke problemen zijn kan je het oefenen zonder dat jouw gewicht het ook nog moeilijker maakt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:04

Mizora schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kan je paard aan de lange lijnen? Dus min of meer vanuit menpositie? En is het probleem er dan ook? Want op zich is dit een fijne manier om het paard het sturen aan te leren. Zeker als er dus zulke specifieke problemen zijn kan je het oefenen zonder dat jouw gewicht het ook nog moeilijker maakt.

Zover we weten is Joep toen hij 2 jaar was beleerd voor de kar, ik weet niet precies hoe dat normaal in zn werk gaat maar ik neem aan dat hij het tuig om gehad heeft en dat ze met hem rond gelopen hebben ? Ben helaas niet zo thuis in de men wereld.
Lange lijnen heb ik zelf helaas geen probleem mee en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat hij het sturen niet snapt, rechtsom doet hij namelijk echt op je pink het is echt een links probleem, mischien idd probleem met zijn balans aan die kant.

Hebben al gebrain stormt en als de tandarts geweest is en we geen verschil merken en zeker weten dat er niks met zijn rugje of nek etc niet lekker zit. Gaan we van alles proberen om te kijken of we verschil merken, dus ik ga bv zadel van mijn stalgenoot proberen, is een kunstof zadeltje ( haar paard is ook een Belgje) Natuurlijk ga ik er niet mee rijden als het niet past maar dan kunnen we altijd andere boom er in doen. Met halster rijden al geprobeerd en aangezien ik geen verschil voelde met halster of met bit, ga ik gewoon lekker bitloos verder ( sidepull/touwhalster heb k 3 weken terug besteld en is nu eindelijk verzonden gelukkig) Dan kijken we eerst gewoon waar hij het lekkerste mee loopt en dan ga ik eerst maar aan zijn balans werken, dus gewoon voorlopig stuurloos door de bak draven en werken aan de overgangen en achterhand activeren aangezien dat een tip van iemand wat die me heel goed te doen was zelfs als je alleen bezig ben ( zoals ik altijd)
Proberen we dat een paar weekjes en als dat resultaat heeft blijven we gewoon rustig doorgaan, mocht het een probleem blijven gaan we zeker weten iemand zoeken voor les met lange lijnen.

Ik had nog een vraag aan jullie of in iedergeval zou ik jullie mening op prijs stellen
Stel een paard heeft een heele tijd met een zeere mond rond gelopen en is dus.. grof gezecht gewend aan de pijn. Zou het dan kunnen dat zelfs als je de pijn prikkel weghaald ( dus bv haaken weg) dat het nog eventjes een aantal keren duurt voordat paardje doorheeft dat het geen zeer meer doet ?

Ik denk namelijk dat joep echt een enorme zeere mond heeft, hij kauwt de laatste paar weken echt op alles was hij pakken kan, en vanmiddag ging hij me van top tot teen aflikken nadat ik hem afgestraft had omdat hij dus het lipje van mn rits vast pakte en weigerde hem los te laten :+

Tandarts is gebeld en bij in gesproken op antwoord apparaat.. ugh het blijkt dat ze het allemaal erg druk hebben want hebben er nog niks van gehoor helaas, is lastiger dan ik dacht een tandarts te vinden die mag verdoven x0x

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:11

Dit is hem overgens, voor de mensen die het leuk vinden ^-^
Foto's zijn van een shoot van zo een 4 weekjes geleden

Afbeelding

Afbeelding

En eentje met ons saampjes dit was de tweede keer op zijn rugje, ik was hem net aan het kriebelen dus zit een beetje voorover.

Afbeelding

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:14

Oehh bedacht me opeens ik heb een filmpje waar je een klein beetje het probleem zit. Ik zit dus maar met 1 hand te sturen maar zoals jullie zien gaat hij echt op minimaale druk naar rechts.
Mischien vertekend filmpje een beetje omdat ik niet echt goed met 1 hand kan filmen en met de ander sturen lol wiebelig beeld.
Na dit filmpje heb ik hem uiteindelijk wel redelijk op de linker kant van de hoefslag gekregen maar is nu nog lastiger geworden helaas ( filmpje is van 3 weken terug ongeveer)

https://www.facebook.com/video.php?v=73 ... nref=story

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:34

Wat een leuk dier om te zien! Wat me wel opvalt, is dat hij ook iets overbouwd is, dat zal ook mee spelen in zn evenwicht :)
Het overal op kauwen/happen doet mijne momenteel ook, rond 4/4,5 zitten ze ook weer met wisselen, dus het kan ook zijn dat het geen haken zijn, maar dat ie daar gewoon last van heeft! Mijne doet het de laatste dagen weer iets minder, maar gaat evengoed binnenkort wel even voor n beurt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:57

darkadia schreef:
Wat een leuk dier om te zien! Wat me wel opvalt, is dat hij ook iets overbouwd is, dat zal ook mee spelen in zn evenwicht :)
Het overal op kauwen/happen doet mijne momenteel ook, rond 4/4,5 zitten ze ook weer met wisselen, dus het kan ook zijn dat het geen haken zijn, maar dat ie daar gewoon last van heeft! Mijne doet het de laatste dagen weer iets minder, maar gaat evengoed binnenkort wel even voor n beurt.

Ja ik weet het op de foto valt het zelfs nog wel mee, ik denk dat op het moment zonder te overdrijven zijn kont zo een 10 cm hoger is dan zijn schoft.
De latste keer dat hij gemeten was was hij geloof ik rond de 174, maar als hij zo doorgaat gaat hij de 180 halen :P
Ik dacht idd ook mischien dat zijn overbouwdheid ( is dat een woord ? ) er wat mee te maken heeft, valt me ook op dat hij los in de bak redelijk erg op zijn voorhand tippelt, begin dus steeds meer te denken dat het toch ook zoals al aangegeven een evenwichts/spieren/balans kwestie is in combinatie met een paard dat natuurlijk wel weet dat hij sterk is en wat au aan zijn mondje heeft :o

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:51

Hier eventjes een korte update, inmiddels is de tandarts geweest en die heeft kleine onregelmatig heden weggeveilt en ook een haak die hij bij zn achterste kiezen had.
Dat is gelukkig nu in orde hebben gelijk een jaar abbo afgesloten bij tandarts dat hij dus elk jaar eventjes na gekeken word.
Vorige week vrijdag heb ik ook eventjes ons lichtgewicht zadeltje geprobeerd om te kijken of hij daar eventueel ook wat makkelijker mee te besturen was, leek wel een stukje beter maar helaas door het weer en verdoving van tandarts nog niet kunnen testen of er nou werkelijk verschil is.
Hopelijk donderdag weer eventjes erop kijken of tandarts al wat verschil maakt, heb ook nog de mogelijkheid om een boomloos zadeltje te proberen dus maar eventjes kijken hoe het loopt en dan maar een beetje testen wat hij het prettigste vind.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:43

Zal hem ws nog steeds wel moeite kosten, maar iig fijn om te weten dat zijn gebit nu weer in orde is! Ben benieuwd of je nu iig vooruitgang met hem gaat boeken! :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:03

Fijn dat je in ieder geval zoveel mogelijk na laat kijken en naae oplossingen zoekt.

Er is al genoeg genoemd hierboven.
Maar om antwoord te geven op je vraag.

Als een paard bij steeds dezelfde dingen pijn heefr gehad in zijn mond en dit is verholpen, kan het wel zo zijn dat hij die dingen de eerste paar keer wel associeerd met pijn, hierbij kom jij om de hoek kijken om een manier te vinden, dat je hem duidelijk maakt dat het geen pijn doet.

Zo is bij mijn paard ooit een stukje wolfstand blijven zitten, waar hij nogal last van had wanneer die een bit in had.

Nadat dit was verwijderd, bleef hij moeilijk doen met bit indoen.

Ik ben gewoon veel suikerklontjes gaan voeren, bij her indoen, vastmaken van het hoofdstel etc.. Na twee dagen had die door dat het niet meer zeer deed.

Maar zoals bovenstaand, wanneer een paard veel kauwt, zijn ze vaak aan het wisselen. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik hool dat je snapt wat ik bedoel.

Veel succes en ik hoop je vorderingen te lezen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 05:22

Ik ken het bij een jong paard die niet naar rechts wilde. Aan de longeerlijn en tijdens buitenritten niets aan de hand. Maar in de bak niet naar rechts willen afwenden. Hij bleek gewoon stout te zijn. Was niets lichamelijks aan de hand.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:12

Thanks allemaal als alles meezit met het weer etc ga ik morgen er weer eventjes een 10 minuutjes op zitten en dan kijk ik eventjes of ik verschil merk, zoiezo besloten voorlopig bitloos te werken met onze sidepull die ik nog eventjes moet testen, hem nu twee keer met halster gereden en merkte geen verschil dus dan vind ik het prettiger bitloos verder te gaan.
We hadden overgens vrijdag ook onze eerste paar mini stukjes draf gedaan ging super ! hij was erg rustig ontspannen en braaf, alleen op de lastige kant vloog hij in een keer opeens naar binnen hahaha maar het is zoo een knappert zodra hij voelt dat je zelf wat uit balans gaat zit de rem er gelijk op, braaf paard. Ik had eigenlijk verwacht dat hij redelijk vlot zou draven door zijn puppy balans maar het was eigenlijk een heele relaxte draf.

Oeh we hadden overgens ook gelijk aan de dierenarts/tandarts gevraagd waardoor het komt dat hij knarst, soms als je hem borstels knarst hij een beetje, en hij doet het ook af en toe in de paddock. Dierenarts gaf aan dat het een gewoonte is, vraag me af hoe ze dat dan aanleren, al doet hij het ook erg vaak als je bv aan de hand een nieuwe oefening doet en hem dan beloond net of knarsen zijn manier is om spanning los te laten, iemand die er ervaring mee heeft ?

-Lotte ik snap wat je bedoeld bij Joep is het dan geen probleem met bit in doen, maar hij heeft het erg snel als je rijhalster afdoet en wisselt naar zijn paddock halster, dat als er andere mensen omheen staan dat hij in zijn achteruit gaat. Ik denk dat hij het gewoon eng vind als er andere die hij niet kent bij zijn. Geef hem nu ook standaart een snoepje als we de wissel doen gaat prima, het is gewoon een onzeker knulletje .. van 1000 kilo XD

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:35

Wil niet onaardig zijn Maar op je filmpje ben je we heel tuttig bezig Wat voor een jong onbeleerd paard niet gewenst is geef gwn duidelijk je hulp ipv 6 x klikkeren en vragen of die aub wil lopen

het is een jong paard die het waarschijnlijk makkelijker vind om rechtsom te lopen Net zoals ik liever met rechts schrijf Jou paard is niet gek natuurlijk die weet heel goed dat die sterk is En als die maar lang genoeg probeert lukt het hem ook steeds

Wees verstandig en breng hem naar een prof dan kan jou paard over een mnd je gwn linksom lopen Ga anders iig alleen onder begeleiding rijden Dit zijn juist de belangrijkste jaren van het paard wees duidelijk en consequent Heb je later alleen maar plezier van Beter nu investeren in de toekomst

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:01

dresjoepie schreef:
Wil niet onaardig zijn Maar op je filmpje ben je we heel tuttig bezig Wat voor een jong onbeleerd paard niet gewenst is geef gwn duidelijk je hulp ipv 6 x klikkeren en vragen of die aub wil lopen

het is een jong paard die het waarschijnlijk makkelijker vind om rechtsom te lopen Net zoals ik liever met rechts schrijf Jou paard is niet gek natuurlijk die weet heel goed dat die sterk is En als die maar lang genoeg probeert lukt het hem ook steeds

Wees verstandig en breng hem naar een prof dan kan jou paard over een mnd je gwn linksom lopen Ga anders iig alleen onder begeleiding rijden Dit zijn juist de belangrijkste jaren van het paard wees duidelijk en consequent Heb je later alleen maar plezier van Beter nu investeren in de toekomst

Je hebt helemaal gelijk ik was hem teveel aan het betuttelen was voor mij ook eventjes zoeken hoe snel hij dingen oppakten etc ( zoals een vriendin zegt.. ik hou hem altijd een handje boven zijn hoofd me rijden, op de grond ben ik wel gewoon streng want heb er niks aan als hij niet luisterd dan hou je hem nooit tegen) het komt denk ik ook omdat ik hiervoor een pony heb doorgereden die dat echt nodig had anders schoot hij in de stress, zelfs als je iets teveel bewoog op zijn rugje was hij weg. ( dat was een tinker Arabier Welsh kruising heel wat anders lol)
Het filmpje was de tweede keer op joep zijn rug, ik vond het belangrijker dat hij lekker ontspannen liep en zit natuurlijk ook met een hand aan het stuur zo te zeggen lol.
Joep heeft dat hij twee was kort ingespannen gestaan bij de fokker, geloof dat het dan zonder kar was maar met tuig en iemand er achter, vandaar dat ik heel veel met mn stem doe want hij snapte er verder weinig van.
Inmiddels begrijpt hij mn benen een stuk beter, en in combinatie met een kort stap, draf of halt commando gaat het een stuk beter.
Ik heb ook de tip gekregen dat ik wat minder voorzichtig moet zijn en wat strenger , het was voor mij ook eventjes zoeken wat een goede balans was aangezien Joep op de grond enorm snel onder de indruk is al zou je wapperen met je hand in een voor zijn idee straf manier dan is hij al weg, helemaal als hij je niet kent, gelukkig gaat dat inmiddels ook beter, en begon ik zelf ook al te bedenken dat ik mischien wat te lief en voorzichtig met hem bezig was met rijden lol

Bedankt voor je eerlijkheid ^-^ Heb altijd liever dat mensen eerlijk zijn dan dat ze zeggen dat ik het geweldig doe terwijl er verbetering moet komen in mn eigen maniertjes.

Ik heb helaas niet echt cnstante begeleiding het gaat ook zeker wel goed komen, ik krijg af en toe tips van een mevrouw die altijd trekpaarden heeft ingereden en doorgereden, zij gaat hem uiteindelijk ook voor de kar zetten.
Ik maak me geen zorgen om het linksom nu dat ik weet dat het geen lichaamelijk probleem is en zijn tandjes in orde zijn moet ik gewoon wat strenger zijn, heb ik ook absoluut geen probleem mee maar wouw eerst zeker weten dat hij in orde was voor ik wat deed, zou me eeuwig schuldig voelen als hij ergens last van had en ik hem maar door pushte terwijl hij pijn had.
Aangezien ik niet van plan ben wedstrijden etc te rijden ga ik hem gewoon verder doorrijden, Joep is ook geen paard waar je zo opstapt als hij je niet kent, dan gaat hij geheel in de stres, ik heb ook echt eerst 2 maanden alleen maar op de grond met hem gewandeld borstelend en grondwerk gedaan, dankzij dat kan ik nu opstappen zonder gelanceeerd te worden en staat hij super braaf te wachten tot ik zit.
Ik wil nog een stapje verder met rijden en dan zijn we wel zeer zeker van plan om les te nemen, wil zijn conditie een beetje meer opbouwen voordat we dat doen, al zou het maar onbestuurbaar ronddraven zijn ( vrijdag ging het eigenlijk super goed voor het eerste drafje)
Wil de draf wat uitbouwen zodat het voor hem ook wat intresanter word en dan even kijken of we iemand vinden die ons les wil geven tegen een redelijk tarief want meer dan 20 minuutjes hoeft van mij echt niet.

Wouw ook nog graag toevoegen dat hij dus geen probleem heeft met op de linkerhand of op de rechterhand rijden, ik merk geen verschil met hoe hij loopt het is dus echt alleen met sturen naar links toe, dus als je bv op de rechterhand rijd en je rijd op de binnen hoefslag en wilt naar de hoeflsag daar heeft hij moeite mee, en hetzelfde als je op de linkerhand rijd en je wilt naar binnen toe vind hij ook moeilijk verder loopt hij voor mijn gevoel beide kanten op netjes recht.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:19

Oeps vergeten toe te voegen, dat een heele tijd geleden een meisje onder begeleiding in paar keer op Joep gezeten had, ze is er toen in draf een aantal keren af gelanceerd en met opstappen ook.( voor mijn tijd)
Dat meisje wilde toen ook niet meer op Joep en is nu op een ander paard aan het rijden.
Ze gaf aan dat opstappen een hel is zelfs met begeleiding, draf was al helemaal niet te doen, en remmen ging ook voor geen meter.

Dus hij heeft gewoon een verkeerde start gehad, ik ben al super blij dat hij nu zo netjes met opstappen stilstaat zonder iemand erbij, en dat het met rijden ook met remmen heel goed gaat.
Dus vind dat we het naast dat ik wat strenger moet zijn we het best goed doen, als je nagaat dat ik alles vanaf het begin af aan alleen doe opstappen etc.
Ik denk dat hij gewoon overweldigd was hij heeft namelijk ook al met poetsen dat als er teveel mensen om hem heen hangen hij angstig word.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:47

Fijn dat je het zelf ook wel door had ! Hoewel ik toch echt nu al zou beginnen met begeleiding wat er nu niet insluipt hoef je straks ook niet meer op te lossen Die conditie komt vanzelf wel Met de juiste instructie hoeft er ook geen druk op te zitten Maar vertel dat je een probleem hebt Dat je teveel van je paard houd ;) En je daar graag aan wilt werken Wees streng voor je zelf geef je zelf af en toe een schop onder je kont En je hebt er een heerlijk paard aan

EDIT : Kan jou eerlijke vriendin je niet af en toe komen aanmoedigen Dat is al iets natuurlijk Dan ben je misschien ook net wat pittiger

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:01

dresjoepie schreef:
Fijn dat je het zelf ook wel door had ! Hoewel ik toch echt nu al zou beginnen met begeleiding wat er nu niet insluipt hoef je straks ook niet meer op te lossen Die conditie komt vanzelf wel Met de juiste instructie hoeft er ook geen druk op te zitten Maar vertel dat je een probleem hebt Dat je teveel van je paard houd ;) En je daar graag aan wilt werken Wees streng voor je zelf geef je zelf af en toe een schop onder je kont En je hebt er een heerlijk paard aan

EDIT : Kan jou eerlijke vriendin je niet af en toe komen aanmoedigen Dat is al iets natuurlijk Dan ben je misschien ook net wat pittiger

Ik heb rondgekeken en gemaild voor lessen, maar helaas vragen mensen hier in de omgeving rustig 30 euro per uur, als ik dan vraag of ze ook voor een half uur komen krijg ik '' ja op vol tarief, of nee doen we niet aan'' dus het is een beetje lastig, ik vind zelf voor hem een uur gewoon teveel.

De laatste keer dat ik op hem zat was ik trouwens ook al wat strenger had ook de tip gekregen dat als hij wel uiteindelijk netjes naar links gaat gelijk een kleine volte er achter aan te draaien, en te stoppen voordat je.. arm lam word lol.
Het werkte wel want uiteindelijk zo een 15 minuutjes heerlijk door de bak gestapt met maar 2 a 3 keer zo een vecht momentje als je het zo mag noemen, let er ook op dat ik goed ondersteun met been en eventueel met stem.
( heb overgens wel 2 keer grondwerk les gehad, die mevrouw gaf ook rijles maar helaas sloot dat niet helemaal aan bij wat we zochten, die kwam wel voor een half uurtje gaf ze aan)

Je hebt wel gelijk ik zal aan vriendin eventjes vragen of ze mischien eens in de 1 a twee weekjes eventjes een paar minuutjes erbij kan gaan staan om nog tips te geven, ik vind mijn eigen houding etc ook heel erg belangrijk.

Overgens is het helemaal niet zo dat ik normaal gesproken tuttig rijd, in tegendeel ik was altijd de gene bij de manege bij ons in de les die de nieuwe paarden moest testen, en ook op de lastigere paarden de eerste keer mee naar buiten moest etc ( rijden bij manege altijd binnen en in de zomer enkele keer buiten dus was altijd feest)
Heb ook een tijdje een stoute tinker gereden etc, ben dus ook absoluut niet bang etc.

Ik moet hem gewoon minder zien als een puppy paard met wat traumas en meer als een opgroeiende vent. Deed ook gewoon te voorzichtig omdat ik niet precies wist wat hij allemaal al snapte etc, en nu weet ik tenminste dat hij het sturen waarschijnlijk gewoon snapt maar wat stijfer is op die kant en mischien in combinatie met een haak die nu gelukkig weg is hem wat dwars zat.

Ik ga zeker werken aan je tips en blijf ook zoeken naar een instructie ik wil ook gewoon graag les, en dan vooral voor mijn houding en voor zijn ontspanning en plezier.
Ik ben moeilijk want ik wil ook niet alleen dressuurles maar meer iemand die afwisseling kan bieden zodat het voor Joep ook leuk blijft, bv balkje lopen, schrikparcourtje etc dus leren , samen groeien en het leuk maken en afwisselend ( hij heeft nu ook al heel veel afwisseling, houden we beide van lol. En ik vind het dressuur matige op het moment helemaal niet belangrijk als hij maar lekker in zn vel zit en ik hem niet in de weg zit, en het is nu al een geweldig paard <3 kan alleen nog maar beter worden)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:56

ittheclown schreef:
En ik vind het dressuur matige op het moment helemaal niet belangrijk als hij maar lekker in zn vel zit en ik hem niet in de weg zit, en het is nu al een geweldig paard <3 kan alleen nog maar beter worden)

lekker tegenstrijdig.
Dressuur is juist om het samenwerken te verbeteren. zorgen dat je paard het leuk vind om voor je te werken en zorgen dat je leert van je fouten en daardoor je paard minder in de weg zit.

De afwisseling kun je prima zelf doen de rest van de week en dan gewoon dressuurles. zorgen dat jij beter gaat rijden, dan gaat je paard ook beter lopen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:14

Ik snap heel goed wat je bedoeld ik ben in de omgang ook veel te lief voor mijn eigen paarden Terwijl ik voor een ander paard veel strenger ben zo stom Met rijden moeten ze wel gwn luisteren dat doet ze dus ook Maar in de omgang loopt ze al 10 jr uit de stands met der hoofdstel aan doen En soms duw ik haar terug soms ook niet Ik weet het heel slecht Dus had ik me voorgenomen het met mijn hengstveulen anders aan te pakken Maar zo lief wat een drollie totdat die een week oud was en op me af kwam met zijn oren in zijn nek Stoppen omdraaien trappen Kon wel janken werdt er gwn bang van heb hem zo een lel gegeven met zijn halster op zijn kont En vanaf die dag besloten het is geen veulen maar een pony ( ik heb iets met ponys ) En echt waar kon er alles mee Gwn knop om in me hoofd Nu moet ik het alleen nog volhouden als die straks naar huis komt :o Zeg niet dat je moet slaan he Maar is mijn verhaal :D

Een uur les is idd wel beetje veel van het goede Ik weet niet welke regio je zit Maar misschien kun je hier op bokt eens informeren naar goede betaalbare instructie Succes iig

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 11:06

superwoman schreef:
ittheclown schreef:
En ik vind het dressuur matige op het moment helemaal niet belangrijk als hij maar lekker in zn vel zit en ik hem niet in de weg zit, en het is nu al een geweldig paard <3 kan alleen nog maar beter worden)

lekker tegenstrijdig.
Dressuur is juist om het samenwerken te verbeteren. zorgen dat je paard het leuk vind om voor je te werken en zorgen dat je leert van je fouten en daardoor je paard minder in de weg zit.

De afwisseling kun je prima zelf doen de rest van de week en dan gewoon dressuurles. zorgen dat jij beter gaat rijden, dan gaat je paard ook beter lopen.

Sorry het kwam eventjes niet zo over als ik bedoelde ik bedoel ook net dat dressuur niet belangrijk is, wat ik meer bedoelde is dat ik op het moment belangrijker vind dat het stuur geperfectioneerd word en ik aan mijn eigen houding en zijn balans werk.. technish gezien ook dressuur dus lol

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:11

helaas ging het vandaag niet zo lekker als gehoopt ben me toch een partij gelanceerd was een foutje van mijzelf.De eerste paard rondjes deed hij het superbraaf toen opeens was het weer klaar voor hem blijkbaar dus van alles geprobeerd, toen uiteindelijk was ik het zat en wapperde ik de rechterteugel tegen zijn nek om hem naar links te laten gaan... bad idea ... hij maakte wat voelde als een luchtsprong drie passen galop waarbij zijn bips zowat over de grond ging ( enorme power) en toen nog een handstand ( hij kan serieus echt vertikaal bokken.
Ik ben zoo vaak van paarden afgevallen maar ik voelde mezelf nu echt door de lucht zweven lol.
Toen ik opstond ( ik viel bij korte zijde eraf) kwam hij gelijk naar me toe draven, ben weer op gestapt paard rondjes goed geprobeerd te doen en toen gestopt.. mn heele hand is namelijk verbrand ( yay voor de touwteugels die bij mn bitloose hoofdstel zaten lol)
Morgen maar weer een poging doen en ik denk dat ik toch maar weer met zijn trensje ga proberen want tandarts is aantal dagen terug al geweest dus moet nu weer kunnen.. hopelijk word het dan weer wat .. bestuurbaarder.
En we moeten dus duidelijk een balans zoeken.. tussen streng zijn en niet want hij gaat dus geheel over de zeik als hij bang word.
Opstappen ging overgens perfect ! hij bleef zelfs na de lanceren super braaf staan toen ik er weer op klom <3