wat is de beste oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:21

Ik laat haar een jaar langer staan
ze wordt pas op haar 4e beleerd
Ik heb een ronde slowfeeder gebruikt
maar ze wilt er niet uit eten
ze pakt er zelfs geen wortel uit
zoals ik al zei stalmatten mogen niet helaas
ze krijgt brokken met lucerne

Sjira

Re: wat is de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:23

Als je er niks mee doet dan lijkt 24/7 buiten (opfok) mij een hele goede oplossing.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:27

Wilt iedereen eerst goed lezen voordat ze antwoord geven
want nu komen iedere keer dezelfde dingen terug wat ik al heb uitgelegt

@sjira:ik heb haar afgelopen winter uit de opfok gehaald (ze is er heel slechts uit gekomen vandaar dat ik het niet zo met opfokken heb

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:32

Heb je een foto, want een ronde slowfeeder ken ik niet.

http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... y::85.html

Dit zou ik gebruiken als slowfeeder bij een paard dat niet erg de neiging heeft om te proberen bij een slowfeeder. Anders zou ik gaan voor 3x3cm mazen. Ook moet een paard minimaal 1.5% van zijn lichaamsgewicht aan ds ruwvoer krijgen. Dat betekent dat als het paard 500kg weegt, ze 10kg hooi of 12kg voordroog moet krijgen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:37

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:39

Ok. Dat ze daar een wortel niet uitpakken is op zich begrijpelijk. Heeft hij er minimaal 24 uur gehangen en was er toen nog niks uit? En had je hem een beetje in een hoek gehangen zodat hij niet te veel slingerde?

Er staat niet bij hoe klein de mazen zijn, dus dat kan ik niet inschatten. Je zou het na kunnen meten (ik heb dit specifieke net niet in handen gehad). Maar het kan zijn dat de mazen te klein zijn.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:43

Ik heb ook grotere mazen gebruikt maar helaas geen resultaat
hij heeft 5 dagen gehangen en iedere keer vervest

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:46

140509 schreef:
Wilt iedereen eerst goed lezen voordat ze antwoord geven
want nu komen iedere keer dezelfde dingen terug wat ik al heb uitgelegt

@sjira:ik heb haar afgelopen winter uit de opfok gehaald (ze is er heel slechts uit gekomen vandaar dat ik het niet zo met opfokken heb

In je openingspost staat niet waarom ze op stal staat.
Ik denk echt dat dit dier te jong is voor op stal. De ene kan het wel aan, de andere niet. Dat dit heel vervelend is voor jou snap ik. Dat dit niet handig is omdat je geen auto hebt snap ik ook. Dat je niet binnen 24 uur een andere stal hebt, snap ik ook. Ik denk dat iedereen dat hier allemaal wel snapt. Maar of wij dat snappen of niet, je paard heeft geen boodschap aan "geen auto, geen rubbermat, geen... noem maar op".
Ik denk echt dat dit dier gewoon weer naar buiten moet. De opfok nog een jaar of wat dan ook. Maar niet onder deze omstandigheden op stal. Misschien voorlopig helemaal niet "op stal".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:46

140509 schreef:
Ik heb ook grotere mazen gebruikt maar helaas geen resultaat
hij heeft 5 dagen gehangen en iedere keer vervest

En heeft je paard toen 5 dagen niet gegeten?

Mijn paard heeft ook erg moeten wennen aan het eten uit een slowfeeder, maar na 1 nacht op stal ging hij toch echt wel eten.

Kun je geen gewoon hooinet ophangen? Dan is je paard in ieder geval langer bezig. Kun je zelf nog wat extra hooi geven?

Verder ben ik het wel eens met rien10

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:47

Ik bedoel het echt goed TS, niet hatelijk of wat dan ook. Maar de titel van je topic is "Wat is de beste oplossing". De beste oplossing is duidelijk; weg daar.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:55

Ze heeft altijd in de opfok gestaan
ik heb haar daar met spoed weg gehaald ze was graadmager
en heb ik haar op deze stal gezet
vandaar dat ik niet zo fan ben van opfokken of stallen wat verder weg zijn
want ik wil er graag iedere dag naartoe dat ik zeker weet dat alles goed gaat

ze heeft in die 5 dagen wel eten gehad

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:56

Ok, niet in de opfok dan. Maar wel op een stal waar ze iedere dag heel de dag naar buiten kan. Ze is 2!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:02

Ze is 3 jaar

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:10

Nee, ze wordt in mei 3 jaar. Dat betekent dat ze nog 2 is.

Als je er om de dag naartoe gaat, zie je ook of het goed blijft gaan. Graatmager worden ze niet in een dag tijd. Ik snap de keuze heus wel, en er elke dag heen gaan heeft ook mijn voorkeur. Maar als ik moet kiezen tussen om de dag en 12/7 buiten en dus geen volledig afgesleten hoeven of elke dag, een paar uurtjes naar buiten en wel volledig afgesleten hoeven, dan is de keuze voor mij toch snel gemaakt. Als ze nu een verkeerde stand krijgt doordat haar hoeven slecht afslijten, dan kan dat in haar hele (nog niet uitgegroeide) lichaam schade veroorzaken.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:13

Nee in maart wordt ze 3

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:16

Ze stond. verder weg en kon er niet idere dag heen
maar als nog
ze mag niet verwaarloosd worden omdat je niet iedere dag kan en bij een opfok komt bijna niemand iedere dag

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:17

OK, TS. Wat wil jij. Want wat je niet wil, is duidelijk aan je antwoorden af te lezen, veel van wat geopperd wordt wil je niet. Maar wat wil je wel, als we daar nu eens van uit gaan maakt dat het een stuk makkelijker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:18

Dat snap ik, maar het ging om waar je nu kan kijken voor stalling, dus dat de afstand dan iets groter kan zijn en je rond heel arnhem kan kijken. Niet waar je toen bij de opfok was. Het verbaast me dat ze helemaal niet uit de slowfeeder at, maar goed, het zij zo. Dat maakt het nog een stukje lastiger.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:24

Als ze schraapt omdat ze aandacht wil zal ze wel het meest schrapen als er ook mensen in zicht zijn? Is er geen stal bij jullie waar minder mensen langs lopen?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:24

Die 5 dagen met de slowfeeder, heeft ze toen ook nog ruwvoer los in de stal gekregen? Aangezien je aangeeft dat ze wel eten heeft gehad.

Verder sluit ik mij aan bij de meeste, een paard van bijna 3 (geen enkel paard, maar oke) hoort zoveel op stal te staan. Dat het fout is gegaan in de opfok, hoeft niet te betekenen dat elke opfok slecht is. Er zijn genoeg plekken waar je paard in een kleinschalige kudde 24u buiten kan staan met goede schuilmogelijkheden. Zeker nu je weer het voorjaar in gaat.

Ik snap dat het een hele lastige situatie is en je kan niet zo direct even een ander plekje hebben gevonden, maar houd er rekening mee dat hoeven die op deze jonge leeftijd al zo dusdanig beschadigen.. ze daar de rest van haar leven problemen van kan houden.. Maar niet alleen de hoef, ik begrijp eruit dat ze continue met hetzelfde been schraapt, dus dit betekend dat ook dit been, deze schouder en alles aan die kant van het lichaam volledig anders ontwikkeld dan de andere kant. Houd er dus heel erg rekening mee dat ze buiten haar natuurlijke scheefheid een nog veel extremere scheefheid heeft. Als je hier pas mee gaat werken zodra ja haar wilt beleren, maak je het haar en jezelf ontzettend moeilijk.

Ze is bijna 3 en heel goed dat je haar pas op 4jr wilt beleren, maar dat betekend niet dat ze nu stil hoeft te staan. Zekerrr niet met zoveel tijd op stal. Haar lichaam en ook mentaal moet ze de mogelijkheid krijgen om te blijven ontwikkelen en nieuwe input krijgen.
Mijn paard wordt pas op 5jr onder het zadel beleerd en is nu 4jr, maar hij staat volledig in het werk, vanaf de grond. Wandelen, fietsen, aan de hand balkjes oefenen, kleine sprongetjes, rechtrichten aan de hand, longeren, dubbele lijnen.. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Zolang je geen andere stal hebt gevonden zou ik zeker zorgen dat je rustig aan met haar aan de slag gaat, om de dagelijkse dodelijke verveling te doorbreken.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:25

Ik weet een goede stal in Kilder, dat is dus wel wat verder weg..
Maar ze kunnen dag en nacht naar buiten, hebben een eigen inloopstal.
Krijgen voldoende ruwvoer en er is veel toezicht!

Als je meer info wil kan je me altijd even pb'en..

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:29

Ik ben al rond aan het zoeken
en vragen
en heb een advertentie geplaatst
ik wil veel dingen
zoals onbeperkt ruw voer en lekker veel naar buiten
als tijdelijke oplossing totdat ik nieuwe stal heb gevonden
zoals matten had ik graag gewild helaas mag dat niet van deze stal

er blijven weinig tijdelijke oplossingen over

liedje89@ ik heb geen idee of die er zijn

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:35

Is er een ander mogelijkheid om een slowfeeder te trainen?
Want ze kijkt er niet naar om
ook al hangt het de hele dag
ze heeft wel eten gehad maar dat waren de brokken met lucerne in die 5 dagen en het hooi in de slowfeeder

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:40

Trek plukken hooi er half uit, hang hem goed laag, eventueel er heen leiden met de hand en belonen als ze eraan zit (met de stem) en dan als ze er met de lip aan frummelt, als ze een plukje pakt. Op zo'n manier, kleine stapjes denken.